Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 16:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Budget cd-afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej,

Cd-afspilleren i det 5 år gamle minianlæg er begyndt at hakke med jævne mellemrum. Det er ikke optimalt.

Da jeg får økonomien til at løbe rundt på SU i et års tid endnu, må en større udskiftning / opgradering vente noget tid endnu.

Min plan er at købe en cd-afspiller og koble den på analog input på det nuværende minianlæg. Det er ikke umiddelbart nemt at finde cd-afspillere til under 1000kr, så det bliver nok en dvd-afspiller i stedet.

Jeg har fået øje på NAD T514 til 999kr hos hifiklubben.

Er det noget, som vil være bedre end en tilsvarende Sony dvp-ns76 (som også har hdmi)

Det lydmæssige er det vigtigste.

Jeg har kigget i den blå avis, men synes ikke at jeg tør købe derigennem hvis nu der opstår defekt.

På forhånd tak.
Til top Vis mach3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mach3

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hvis lyden er vigtigst vil mit råd være at overveje en brugt CD-afspiller. En dvd til 1000 kr. lyder virkelig ikke særligt godt og du risikerer at blive
træt af den. Lyden er tynd og uden bund, og så gider man ikke høre musik. - Hvis du ikke bryder dig om at købe brugt, hvorfor så ikke vente et
par måneder og smide de 7-800 kr. ekstra for en ny CD-afspiller - f.eks. Cambridge (hifi-klubben).
Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:

Hej,Cd-afspilleren i det 5 år gamle minianlæg er begyndt at hakke med jævne mellemrum. Det er ikke optimalt.Da jeg får økonomien til at løbe rundt på SU i et års tid endnu, må en større udskiftning / opgradering vente noget tid endnu.Min plan er at købe en cd-afspiller og koble den på analog input på det nuværende minianlæg. Det er ikke umiddelbart nemt at finde cd-afspillere til under 1000kr, så det bliver nok en dvd-afspiller i stedet.Jeg har fået øje på NAD T514 til 999kr hos hifiklubben.Er det noget, som vil være bedre end en tilsvarende Sony dvp-ns76 (som også har hdmi) Det lydmæssige er det vigtigste.Jeg har kigget i den blå avis, men synes ikke at jeg tør købe derigennem hvis nu der opstår defekt.På forhånd tak.

Køb noget godt brugt for de penge!! der får du meget mere lyd for pengene!!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Monkeyboy >>
Tak for input. Måske man skulle vente nogle måneder, som du foreslår.

Jeg har kigget på en Cambridge cd afspiller hos hifiklubben, Azur 340C, til 1799kr. Jeg tænker dog, at det højst sandsynligt vil være overkill til et minianlæg til 3000kr.

Men ok, den kunne jo genbruges som cd afspiller, når jeg en dag i fremtiden opgraderer til ægte hifi.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er spild af penge og ofre 1000kr. på en cdafspiller når den skal køre gennem dit minianlæg.

Køb hellere en dvdafspiller til 300kr. i føtex etc. så kan den også tage mp3.

køb så en ordenlig cdafspiller når du engang for økonomi til det, og skal have et komplet anlæg.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ >>

Det er taget til efterretning. Tak skal du have.

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Valget er vel mellem at købe en OK CD-afspiller nu og lade den være 1. led i en senere opdatering eller købe noget meget billigt nu og så vente
med opdateringen. Kommer selvfølgelig også an på hvor meget du har tænkt dig at bruge, når du "kommer til penge". Gik selv fra SU til rigtig løn
for et par år siden og endte med at købe hifi for en del flere penge end jeg lige havde regnet med

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Husk at ofte når CD'er hakker idet kan klares med rensning! prøv og se om du kan komme til at rense linsen med en vatpind.
Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Kenneth Hansen >>
Jeg har forsøgt mig med en cd-laser rens. Det gode resulatat er udeblevet.

Jeg tror den er galt med tracking mekanismen (uden at have forstand på det), men jeg har desværre ikke kompetencer til at reparere den.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Det er nemlig det.

Du vil ikke få meget bedre lyd ved at bruge 10k. på en cdafspiller nu, men du vil så have den til senere brug i rigtig hifi.

Jeg ville købe noget til2-300kr. og så vente. Det vil give dig lidt flere penge på hånden nu hvor du studere. Eller spare dem til du kommer til penge.

jeg er selv på SU, og spare meget, for at få råd til HIFI. Så kender den situration. Men jeg ofre dog meget på Hifi, men har også et bedre udgangspunkt end dig.

Synes bare det er lidt forkert at købe en cdafspiller nu, og så senere finde højttalere, forstærkere osv. som vil passe til afspilleren, jeg ville hellere gå den anden vej, og starte med højttalere eller forstærker.

Håber du kan se min point

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Monkeyboy >>
Det er svært at sætte tal på, men jeg forestiller mig at det kunne være rart med et fornuftigt hifi, dog uden at overdrive. Altså når jeg engang skal opgradere :D

At anvende computeren er også en mulighed, men jeg synes at mange nye cd'er har noget kopisikring som forhindrer en i at lytte fra pc'en. Der skulle ellers være god mulighed for at rippe til pc'en uden nogen form for tab. Jeg har tilmed læst en række indlæg i hifi4all forum, hvor det nævnes, at man med en fornuftig pc og lydkort kan høre cd-musik (rippet), som kvalitetsmæssigt svarer til afspillere over 10000kr. Dette skal jeg dog ikke kunne vurdere, hvorvidt det er en generel opfattelse.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Det med at PC kan afvikle lyd som svare til 10000kr. afspiller er som jeg forstår det SLET ikke folksopfattelse her inde. Der er for meget elektrisk støj inde i en PC og mange faktore som spiller ind at det  vil blive en meget dyr og kostbar affære at få hifilyd ud af en PC.

Men du vil ikke have nogle problmer med at bruge en PC, der er ingen kopibeskyttelse som gør du ikka kan afspille på en PC, der er dog beskyttelse på nogen, som gør du ikke kan rippe dem.

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ >>

Ok, det ikke usandsynligt at jeg tager fejl angående pc vs hifi :-)

Der var for noget tid siden episoden, hvor Sony blev anklaget for at lægge en trojan ind på pc'en fra audio-cd'en.

Så jeg er ikke helt tryg ved at putte en audio-cd i computeren :/

Men selvom man kan afspille den, er det så ikke i gennem en speciel afspiller hvor man hører 32kbps eller lignende?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Nej der er noget du helt har misforstået, hvis du sætter en CD i computeren så afspiller den som om det var i cdafspiller, igen problmer der. Problematikken ligger i lydkortet hvordan det konvertere forskellige signaler.

Har ikke lige hørt den med en trojan. Det lyder lidt usansynligt i mine øre, men ikke sagt det er usandt.

Jeg har ingen skrupler ved det, tror ikke at fænomenet eksistere mere, det er også drøn ulovligt. Så du skal slet ikke være bange for at sætte dem i en PC.

Hvis du har en bærebar vil den være fin som afspiller.

Men ellers vil jeg klart anbefalde dig at købe en DVDafspiller, eller bruge den du har i forvejen? Hvad ser du DVDfilm på?

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ >>
Dvd-film ser jeg hos vennerne.

Ok, jeg vil holde øje med tilbudsaviserne foreløbigt.

Mange tak for input.

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Der er tråde her på sitet der viser dig hvordan du ripper i forskellige "lossless" formater. Om det lyder lige så godt er vist en nærmest religiøs
diskussion, som vi nok ikke bør genoplive her. Men det kræver jo stadig at du køber noget ekstra udstyr - f.eks. en squeezebox - til at
konvertere signalet til analog. Så er vi tilbage ved problemet med det lille budget nu og et evt. større budget om nogle år.

Du kan selvfølgelig også vælge bare at trække signalet fra din computers hovedtelefonstik. Det giver IKKE god lyd, men koster dig kun et kabel
med mini-jack i den ene ende og phono i den den anden...

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg kan kun stemme i med at du ikke får noget ud af en god cd, med dit nuværende anlæg, så en billig DVD er en ok løsning.

Et alternativ kunne være at prøve at lave den nuværende cdafspiller.

Når en rensning ikke virker, hjælper det ofte at skrue lidt op for styrespændingen til laseren. hvis cdafspilleren sidder øverst i afspilleren er det faktisk meget nemt.

Først kunne du prøve at rense laseren med en vatpind, hvis du kun har brugt en cdrenseskive, så får du væsentligt bedre resultat ved at åbne og gøre det.

Du tager simpelthen låget af. På siden af laseren sidder der en plast skrue, ved at dreje denne (ofter ganske lidt) kan du skrue op for styrespændingen.

(husk selvfølgelig at tage strømmen når du roder)

dette giver laseren lidt nyt liv, skruer du for meget op brænder den af, men når du ikke kan bruge den alligevel, er der jo intet tabt.

held og lykke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes