| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at højtalerne skal matche i surround er, at lyden af foreksempel en bil der kører fra den ene side til den anden ændrer karakter mens den panorerer, og DET tager opmærksomheden fra filmoplevelsen.
Undersøgelser har vist, at 80% af den information vi perciperer kommer via øret - vi er altså langt mere følsomme overfor lydinformation end man umiddelbart tror, og dermed også meget "sårbare" overfor "fejl" i lydbilledet.
Det samme princip med ens klang i center- og fronthøjtalerne gælder også for side- og baghøjtalere - når et rumskib kommer flyvende bagfra i Star Wars, skal det helst ikke ændre lydkarakteristik midt i rummet...
Jeg har selv prøvet at spille med forskellige højtalere i mit setup, og man får selvfølgelig en surroundoplevelse med lyd hele vejen rundt - men det var altså først med matchende center og sider, at lydbilledet rigtigt smeltede sammen til en homogen helhed. Har man først oplevet det, er der no turning back.
Hvis du har plads og mulighed for det, skulle du derfor måske overveje
at bruge dine nuværende højtalere i ren stereo, og så investere i et
komplet surround sæt til film. Evt. et sæt mindre sattelitter og en sub, der ikke behøver fylde alverden.
Ellers kan du selvfølgelig prøve dig frem med andre højtalere...
MVH.
P.S: Skal dog indrømme mine baghøjtalere er "ude af serie" med resten af mit 7.1 setup... men jeg tror jeg har været meget heldig at finde nogle der matcher de øvrige, og så er baghøjtalerne heldigvis de mindst kritiske kanaler... det gik ikke da jeg havde forskellige fronter og sidehøjtalere.
|