Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Signalkabel DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have mig nogle gode signalkabler, til mit nye hifi setup. Jeg regner med at købe TMC over hele linjen når jeg engang kommer til lidt penge igen, så til at starte med vil jeg lave noget selv, har udstyret men mangler kablerne.

Jeg har kigget lidt på dette LINK Men kunne godt tænke mig at vide hvad der ellers var på markedet til ca. samme pris. Jeg skal ca. bruge 8m i det hele.

Det skal spille på noget rørgrej, og en Rega Cursa 3. Hører meget klasisk, pop, og ruck. Mere eller mindre lidt af alt.

Håber der er nogle der kan hjælpe med noget DIY kabel.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Slet ingen med andre bud?

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hei.

Umiddelbart ser det ut som de har en lit tyk innerleder på 1.05mm. Jeg vil anbafale deg å benytte max 0.8 mm innerleder. Ellers ser det ut som en riktig god konstruksjon.

VH audio Pulsar er riktig god med Eichmann Bullets. Se her lit nede på siden:

http://www.vhaudio.com/wire.html

Koster $4.99 pr fot. VH audio er hurtige med forsendelser, og skriver ned beløpet så du slipper for importmoms.

Ellers har Partsconnexion et ganske godt utvalg av kendte brands i metervare, tjek "Interconnect cable"

http://www.partsconnexion.com/catalog/wire.html

Det er også mange andre levrandører. Google lit rundt

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have kigger lige på det.

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at forsøge med sølv! Det har nogle muligheder, som kobber efter min bedste overbevisning kun sjældent kan hamle op med! Desuden kan du købe købe sølv med teflonbeskyttelse til billigere penge end det meste kobber. Husk godt loddetin!
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jonas Nielsen skrev:
Jeg vil anbefale dig at forsøge med sølv! Det har nogle muligheder, som kobber efter min bedste overbevisning kun sjældent kan hamle op med! Desuden kan du købe købe sølv med teflonbeskyttelse til billigere penge end det meste kobber. Husk godt loddetin!

Hvor kan man finde sådan noget henne, har du et link?

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej Akilleuz

Jeg har lavet nogel sølvsignalkabler til mit anlæg, og de spiller faktisk rigtig godt. Jeg har købt noget sølv tråd ved http://www.anku.dk/ . Tråden var en 0.8mm finsølvtråd, som de har fladvalset for mig. Uden på har jeg trukket noget rundstrikket bumuldstråd som isolering, som jeg har købt i en ganske almindelig stofforretning. Jeg har monteret bullet plugs i kobberversion  på kablerne  http://www.eichmanncables.com/connectors.htm .

Sølvet er forholdsvis billigt. Jeg mener at jeg gav ca 100kr for de 4 meter jeg har brugt til mine signalkabler.

held og lykke med diy'et

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej! Ja, anku! Eller den lokale sølvsmed, men anku er forholdvis billig. Der findes nogle der forhandler sølvet med bomuld eller teflon isolering. Andre isolerer med fx hårlak. Jeg selv har gode erfaringer med at stikke sølvet igennem en såkaldt anoraksnor! Ren bomuld, som skulle have en lavere dielecrik konstant på 1,4 i forhold til teflon 1,7 (?). Desuden er der bred enighed om at isoleringen af sølv ikke er så vigtig som eksempelvis kobber, da sølvoxid er en glimrende leder, i modsætning til kobberoxid! Så holdbarheden eller "friskheden" er altså også længere på sølv i forhold til kobber.

har for tiden held med kun at lade den positive leder være sølv, og den negative kobber fra højtalerkabel. En kraftigere bund og mellemtone blev det til. Skriv endelig dine erfaringer!
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Tak Skal i have.

Jeg kigger videre på det. Jeg har dog lige bestilt 10 stk. WBT kopier, de koster ikke nær så meget som bullet.

Så nu mangler jeg bare kabler.

Andre gode råd?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Tænkte på om du ikke kan fortælle lidt om lyden af kablerne på dit Densen?

Lige en anden ting. Der skal 2 tråde til 1 kabel ikk?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Har lige snakket med anku, og de skal ca. have 420kr. for 10 meter.

Eftersom jeg skal bruge ca. 20 meter i alt, bliver det lidt for dyrt.

Men Jonas du skriver noget om at du har gode erfaringer med højttalerkabel til den negative leder. Hvad bruger du der til?

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Jo da..
Jeg havde før noget billigt NO black knight rca kabel. I forhold til No'et er sølvkablet meget mere detaljeret og lyttevenligt. Jeg synes ikke at jeg har fået den desiderede "sølvlyd" som nogle mener kan betegnes med s-lyde og skinger lyd. Jeg synes at det passer godt sammen med Densen, og til prisen er det et rigtigt godt kabel.

Og jo, der skal to ledere til et kabel. En til signal og en til stel. Mine er en meter lange, derfor de 4 meter sølv...

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

AkilleuZ skrev:

Jo da..
Jeg havde før noget billigt NO black knight rca kabel. I forhold til No'et er sølvkablet meget mere detaljeret og lyttevenligt. Jeg synes ikke at jeg har fået den desiderede "sølvlyd" som nogle mener kan betegnes med s-lyde og skinger lyd. Jeg synes at det passer godt sammen med Densen, og til prisen er det et rigtigt godt kabel.

Og jo, der skal to ledere til et kabel. En til signal og en til stel. Mine er en meter lange, derfor de 4 meter sølv...

mvh

okay det lyder spændende, tror jeg prøver det.

Hvad synes du om den pris jeg har fået opgivet ved anku? er det for meget?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg ikke. Du skal jo være opmærksom på at prisen for en meter 0,8 mm ligger noget højere end 0,5 mm, da prisen følger sølvets vægt ganske nøje.. Gå efter sølvet! Har hørt mange roser...
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Er godt klar over at det følger vægten, men kunne godt være det kunne findes billigere

Er der nogen der kan anbeflde en tykkelse? Jeg har hørt at man også kan opnå bedre resultater med tyndere leder?

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale en tykkelse til signalkabler på 0,5mm eller derunder .

Det vigtigste er lille tværsnit altså 0,5mm og at sølvet skal være 999 finsølv. (Sterlingsølv dur ikke, da det indeholder for meget andet end sølv)
Til signalkabler behøves kun 2 - en til plus og en til stel. Det kan godt være du får brum, hvis du ikke bruger skærmet kabel, det burde dog kunne fjernes ved at rydde op i ormegården og holde  signalkabler langt fra højttaler- og 220v kabler.

Husk til højttalerkabler skal bruges flere tråde gerne over 8 (8 giver et tværsnit på 1,52 mm2) hver enkelt skal isoleres for sig.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Jeg vil anbefale en tykkelse til signalkabler på 0,5mm eller derunder .

Det vigtigste er lille tværsnit altså 0,5mm og at sølvet skal være 999 finsølv. (Sterlingsølv dur ikke, da det indeholder for meget andet end sølv)
Til signalkabler behøves kun 2 - en til plus og en til stel. Det kan godt være du får brum, hvis du ikke bruger skærmet kabel, det burde dog kunne fjernes ved at rydde op i ormegården og holde  signalkabler langt fra højttaler- og 220v kabler.

Husk til højttalerkabler skal bruges flere tråde gerne over 8 (8 giver et tværsnit på 1,52 mm2) hver enkelt skal isoleres for sig.

Tak for svaret, de sølvtråde jeg har fundet er finsølv 1000 promille, så der er en knivspids bedre end det du anbefalder, hehe

Jonas Nielsen skriver han har prøvet med højttaler kabel som stel, er det noget du har erfaring med? Hvilke kabler kan evt. anbefaldes til det?

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Tak for svaret, de sølvtråde jeg har fundet er finsølv 1000 promille, så der er en knivspids bedre end det du anbefalder, hehe

Jonas Nielsen skriver han har prøvet med højttaler kabel som stel, er det noget du har erfaring med? Hvilke kabler kan evt. anbefaldes til det?

Nåeh og hvor har du fundet det hos Anku ??

Jeg har ingen erfaring med Ht kabel som stel. Jeg ville nu anbefale at holde det i sølv, men hvis du vil prøve kobber kan du evt. købe noget kobber tråd og starte der, eller måske et billigt kobber ht kabel.
Du kan isolere med Teflon, bomuld eller silke. Der findes mange der har givet tråden Lindolie og bagt dem i ovnen for derefter at trække dem i isoleringen, dette skulle være en find løsning  Men vist også en lugtende en !

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
AkilleuZ skrev:

Nåeh og hvor har du fundet det hos Anku ??

Jeg har ingen erfaring med Ht kabel som stel. Jeg ville nu anbefale at holde det i sølv, men hvis du vil prøve kobber kan du evt. købe noget kobber tråd og starte der, eller måske et billigt kobber ht kabel.
Du kan isolere med Teflon, bomuld eller silke. Der findes mange der har givet tråden Lindolie og bagt dem i ovnen for derefter at trække dem i isoleringen, dette skulle være en find løsning  Men vist også en lugtende en !

Ja lige præcis anku, men skal ned og snakke med en sølvsmed kan måske få det lidt billigere, der men ikke meget

Tror jeg holder mig fra bagning til at starte med, tror ikke kæresten vil synes om det i vores 2 værelse

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Jeg forsøgte mig først med sølv/sølv, men da lyden, på mit anlæg, det nok desværre hænger lidt i en ældre cd afspillet, var lyden lidt for tynd. Dernæst forsøgte jeg mig med sølv/kobber, og fandt mere "varme." Tror til dit setup at sølv/sølv nok vil være fint nok. Tænk på når du laver især højtalerkabler at sølv har en lavere modstand end kobber. du kan derfor snildt "nøjes" med tynde sølvkabler (evt 0,5 mm) til højtalerne. Evt et par stykker, isoleret individuelt. Til interconnect er 0,5 mm alt rigeligt.

Lav dem i sølv, det vil kæresten også holde af. Hvis du får fat i en ikke alt for blød kvalitet kan du snildt folde en ørering sammen af sølvtråden (dog anbefales det stærk at gå efter det absolut blødeste sølv, da ionerne i disse går nemmere. )
Held og lykke, og husk nu at skrive erfaringer! Og omkring Interconnect! Brug endelig lidt ekstra penge på at købe noget hifiloddetin! man kan købe noget med 4%sølv i, for omkring en hund. Det har virkelig noget at sige! Og for guds skyld, sørg for at det ikke er loddetinnet der kommer til at lede! det  duer slet ikke. sølvet skal lede, tinnet blot holdde på plads. Det siger nok sig selv, men det er værd at være opmærksom, for ikke at skulle lodde om og om igen.. (erfaring:-/)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes