Forfatter |
|
mice Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt jeg er gået fra at bruge den til internet radio.. den kunne snildt være tændt 6 timer om dagen når kæresten sad og læste. PLUS en pc og skærm..
Men tak for info :-)
Jeppe
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, deres testrapport siger, at Xbox360 bruger 2,4 W i standby. Mine egen målinger viser 9 W. Det udstyr jeg har brugt har en usikkerhed på +/-20% ved lav effekt. Dette giver et standby effektforbrug på 7,2 til 10,8 W. Noget mere end deres rapport angiver???
Dvs., at det koster fra 114,8 til 172,2 kroner pr. år i standby (1,82 kr. pr. kWh.).
Konklusion: Det kan godt svare sig at slukke på stikkontakten.
|
Til top |
|
|
Hanien Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
Dvs., at det koster fra 114,8 til 172,2 kroner pr. år i standby (1,82 kr. pr. kWh.).
Konklusion: Det kan godt svare sig at slukke på stikkontakten.
|
|
|
Den konklusion kan man vel altid komme med om alt der såtr på stand-by.
Jeg synes nu ikke 172,2 kr er speciel meget om året, det er 14,35 kr om måneden/0,47 kr om dagen eller 2 øre i timen - det skulle være til at finde i økonomien __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hanien skrev:
Eeyore skrev:
Konklusion: Det kan godt svare sig at slukke på stikkontakten. |
|
|
Den konklusion kan man vel altid komme med om alt der såtr på stand-by.
Jeg synes nu ikke 172,2 kr er speciel meget om året, det er 14,35 kr om måneden/0,47 kr om dagen eller 2 øre i timen - det skulle være til at finde i økonomien
|
|
|
I princippet ja - men det er vel ikke helt uvæsentligt om standby forbruget er 0,5 w som mange nyere tv/hifiapparater ligger på, eller op mod det 20-dobbelte. Teknisk set burde det nok være muligt at konstruere en xbox så standby forbruget var på linie med andre stykker elektronik.
Og selv om 170 kr om året ikke er mange penge set i større sammenhænge, er det da stadig lidt fjollet bare at forære dem til elselskabet uden reelt at få noget for dem.
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, jeg har målt det meste af mit hardware igennem. Man får faktisk et mindre chock, når man finder ud af, hvor meget man kan spare. Her er lige et par af de værste syndere:
Hardware - Standby forbrug - Pris pr. år:
------------------------------------------------
Optoma H79 - 27W - 430,46 kr
Infocus X1 - 46W - 733,38 kr
Dell 3100cn - 32W - 510,18 kr
Snazio 1350HD - 10W - 159,43 kr
Xbox360 - 9W - 143,48 kr
PC - 12W - 191,32 kr
----------------------------
Ialt - 136W - 2168,25 kr
----------------------------
Det var lige de værste. Listen er meget længere og nogle ting vil jeg ikke slukke. Desuden har jeg to stk. klasse A forstærkere til mine subs. De vil alene koste 2869,78 kr pr. år hvis de stod standby 24/7/365.
|
Til top |
|
|
Pakster Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået en elmåler der kan vise det aktuelle forbrug. Så nu har jeg løbet rundt og tændt og slukket det hele, specielt da jeg fandt ud af jeg har en elforbrug på ca. 500kr om måneden.
Man burde simpelthen have en hovedkontakt ved sin dør, så man kan slå alle sine stikkontakter på off når man smutter ud af huset (på nær køleskabet) Det er ikke mange ting der reelt har brug for strøm for ikke kan huske deres settings mere. Ved ikke hvor meget en elektrikker skal have for at installere dette, men det er sikkert tjent hjem i løbet af kort tid!
__________________ Min blog, www.duks.dk lige så ligegyldig som alle de andre blogs!
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pakster skrev:
Man burde simpelthen have en hovedkontakt ved sin dør, så man kan slå alle sine stikkontakter på off når man smutter ud af huset (på nær køleskabet)
|
|
|
Jeg kender nogen, der har sådan en knap (IHC-anlæg), det er også mægtigt smart, lige indtil man finder ud af at video'en ikke havde optaget som man havde indstillet den til - den blev jo også slukket af "sluk-alt-knappen"...
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører selv med IHC, men det er kun på alle lamper osv. Jeg kan dog hurtigt/snildt om programmere det til enkelete stikkontakte, eller time det automatisk. Jeg har endda lavet det hele sådan det kan styres direkte fra mobilen, ved at sende en sms, men en bestem tekst streng, eller bruge min fjernbetjening fra harman kardon. På den ,åde kan jeg dæme, tænde, slukke osv. med mobil, fjernbetjening eller stikkontakt. Det gode ved det hele er at man spare penge ved at slukke for det hele på en gang, når an forlader huset/lejligheden  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
BeanLuck Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
uhm - lidt nørdet AkilleuZ men sindsygt smart :p Hvad koster IHC?
__________________ LG PG6000 | RXV-640 | B&W 600 series (front) | Dali R1000 (bag) | Xbox 360 | Sagem 60
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
IHC (Intelligent House Control) kan vist fås i flere "ambitionsnivueaer" afhængigt af behov. Prøv evt. at google lidt på det...
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeanLuck skrev:
uhm - lidt nørdet AkilleuZ men sindsygt smart :p Hvad koster IHC?
|
|
|
Hvis man skal bygge helt nyt hus, så skal man selvfølgelig have en elinstallation  Hvis vi siger en almindelig elinstallation koster 100%, så koster komplet IHC ca. 125% Det kan godt betale sig at få installeret med alramsystemer osv, der er også en del penge at spare på sigt, eftersom man kan fjerne standbytid slukke for lys automatisk osv. Så på længere sigt er det billigere at have IHC, selvom det koster de "25%" mere. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|