| Forfatter |
|
mach3 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Er der nogen som kan forklare, hvorfor man har 115V på sin computer og hvorfor dette er farligt, hvis man vil forbinde sin pc (audio out) til anlægget (audio in)?
Jeg har et stik med tre ben til computeren, som sidder i en forlængerledning. Men stikket i væggen har kun to huller, så jeg går
ud fra at computeren ikke er jordet.
Anlæggets elstik har kun to stik, så det er ikke jordet.
Anlægget og computeren sidder i samme forlængerledning.
Takker.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har bestemt ikke 115V fra din PC: hvis du slå kanppen over på 115V så brænder du med90% sikkerhed ALT af i din PC, når du sætter strøm til. Men du har ret i at der ikke er noget af det der er jordet. Det kan give problmer med analog TV, med overgang, det giver et lillerap over fingerne men er ikke farligt for mennesket. Jeg ved ikke om det er dumt at have anlæg og PC forbundet, når begge dele ikke er jordet. Men har aldrig hørt om nogen der har haft uheld. Men skal ikke udelukke det kan forekomme.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
mach3 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ >> Tak for svaret.
Grunden til mit indlæg er, at jeg har læst nogle tråde, hvor der er blevet afbrændt indgange på forstærkeren ved sammenkobling med pc'en.
Så var det, at jeg blev nysgerrig.
Har også læst, at den mest optimale måde at lytte til sine cd'er er at rippe dem over til computeren og derfra afspille bit-perfekt. Det ville være ærgeligt, hvis man så efter efter at have koblet computeren til anlægget brænder indgangene af
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mach3 skrev:
Grunden til mit indlæg er, at jeg har læst nogle tråde, hvor der er blevet afbrændt indgange på forstærkeren ved sammenkobling med pc'en.
|
|
|
Det er der mange der har prøvet, men det sker fordi man sammenkobler dem mens apparaterne er tændt. Husk altid at slukke begge apparater før sammenkobling.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
mach3 skrev:
|
|
|
Det er der mange der har prøvet, men det sker fordi man sammenkobler dem mens apparaterne er tændt. Husk altid at slukke begge apparater før sammenkobling. |
|
|
Lige præcis  De må IKKE være tændt! __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pc'en skal ikke bare slukkes stikket skal trækkes ud ellers kan der stadig være spænding på pc'ens stel i forhold til forstærkerens stel
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
mach3 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock >> Hvad er pc'ens stel?
Kan man måle spændingsforskellen mellem pc og anlæg med et voltmeter? Den ene ende på pc'kabinettet og den anden ende på anlæggets kabinet?
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste du kan gøre er at benytte et udtag med jord. Så slipper du for disse problemer. Et alternativ kan være, at du tager jord fra eks en radiator. De er ofte jordforbundede, mend mnidre man bor i etagebyggeri. Du kan jo måle efter om ikke der er stort set 0 volt AC mellem en radiator og nul i din stikkontakt. Hvis ikke du selv er el-fagligt uddannet vil jeg anbefale dig at søge hjælp hos en, da det kan være fatalt at rode med stikkontalten  .
Hvis du ikke kan få jord på din stikkontakt, kan du evt forbinde chassis fra ALLE de komponenter der er tilsluttet, med en tyk jordledning. På den måde er du sikker på, at der ikke opstår 115 volt AC mellem apperaterne hvis du eks skifter et kabel. Så står der godt nok stadig 115 volt på apperaterne, men de er på samme potentiale hele tiden.
Som det allerede er nævnt, så er det typisk i forbindelse med kabelskift man brænder noget af. Det skyldes at de 115 volt bliver genereret af kapaciteter i primært pc-strømforsyningen, i form af fejlstrømme. Når du tilslutter et apperat, vil signalledningerne udligne fejlstrømmen, og potentialet udlignes mellem de 2 apperaters stel. Det farige sker hvis af en eller anden, signallederen får forbindelse først, og det kan sagtens ske med mange phonostik. Så udlignes de 115 volt gennem signallederen, der typisk er ret direkte forbundet med en transistor basis på forstærkerens indgang. Og selvom det kun er kapacitivt, er det nok til at sende transistioren til de evige silicium marker! Ofte vil det så forplante sig videre i kredsløbet, hvilket kan være ret bekosteligt!!!
Jeg ville derfor tage det ret seriøst, og sørge for at få afhjulpet problemet!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt., hvis det er muligt, kan man bruge lysleder, så er man fri for det problem.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |