Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 11:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Sedroc’s Hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sedroc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens. Så har jeg endeligt fået samlet mig en hjemmebio (og fået taget billeder af den)

Jeg har ikke lavet den vildeste invistering, men jeg syntes selv at resultatet er ganske tilfredsstillende (for mig).

Udstyret består af følgende:

TV: 40" LCD TV fra Medion. HD-Ready, 1366x768
Surround reciver: Yamaha RX-V659, nyeste model, 7x150W
DVD-afspiller: HT-PC, mere om den senere
Front HT: Dali 8 (gamle, men renoveret)
Center: Dali concept center
Bag: Dali concept 2
Sub: ingen
Film: masser

Men teknik er en ting, lad os se på udstyret

Billede taget ca 1 m bag siddeposition.


Her ser vi teknikken lidt tættere på. Her kan man også se de ældre fronthøjttalere uden beklædning. Det er nogle ganske kraftige moppedrenge, hvormed man til nøds kan undvære en subwoofer. De er nok fra en gang midt i 80'erne, men både diskant, mellemtone og basserne er skiftet inden for de senere år.


Sofa med god siddekomfort og plads til gæster eller til at slænge sig


Venstre bag HT, er tilsluttet med kraftig 2½ m² HT-kabel (er alle HT)


Højre bag står i min DVD-reol, måske ikke det mest optimale, men placeringen er 100% spejlvendt af venstre bag-HT


Til sidst lidt nødvendig ledningrod


__________________
Min hjemmebio:
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49332
Til top Vis sedroc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sedroc
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

ser godt ud.. kan dog ikke lig at din center er så langt nede  kan du tv'et op på vægen, og centeren lige under ?  ellers fint 

mvh / Michael


__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
sedroc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Her er lidt info om min HT-PC, som jeg har valgt af gode grunde, men vigtigeste er nok at jeg er computermand, og derfor har set muligheden for at special designe min afspiller.

Bundkort: Shuttle ST62K, passiv ekstern strømforsyning = ingen blæserstøj dérfra
CPU: P4 3,0Ghz, heatpipe køler, modificeret med 120mm blæser = super støjsvag
RAM: 1GB
Grafikkort: Der er indbygget grafikkkort, og derofor kun en PCI slot tilovers, men jeg har deri monteret et Radeon 9250 grafikkort, ikke pga ydelse da det er ca det samme, men for at få en DVI-connector, som jeg bruger til TV'et.
Drev: DVD-brænder, støjsvag under DVD-afspilning
HDD: 2GB solit-state, i form af en compact flash og en compact flash til IDE converter (fundet på ebay) Dette medfører absolut ingen varme og støj fra harddisk.
Fjernbetjening: ATI remote wonder
Netværk: Trådløst netkort

Software messigt har jeg en windows XP pro, som er ganske modificeret. Jeg har først brugt nLite til at fjerne alle unødige komponenter i windows (drivere, services, medie player) for at få windows til at fylde under 1GB, og være stabil og hurtig. Dernæst har jeg modificeret den med komponenter fra Windows embedded, for at give bedre opstarthastighed, og for at deaktiver al skrivning til disk, og bruge en funktion til altid at gendanne fra samme dvale-tilstand. (som også kræver 1GB diskplads)

Resultatet er nu en PC som startet hurtigt. Den starter desuden op med at spille netradio via winamp. Via knapperne på min remote wonder fjernbetjening (som er radiosyret) kan jeg nemt skifte mellem forskellige netradiokanaler. Desuden har jeg fundet software til at kunne åbne og lukke DVD-drev via fjernbetjeningen. Ved isættelse af DVD starter PowerDVD desuden op, og så kan jeg navigerer vha. fjernbetjeningen, lige som en almindelig dvdafspiller.

Desuden kan jeg bruge PC'en til internet m.m.

Billedet på TV er overført digitalt, i 1366x768, hvilke medfører at TV'et ikke skal skalerer billedet. Det sørger grafikkortets kraftige processor for.

Lyd er overført til Reciver via optisk kabel.

Styring af udstyret sker alt sammen trådløst:


Den lille fjernbetjening er desuden til lyset

__________________
Min hjemmebio:
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49332
Til top Vis sedroc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sedroc
 
sedroc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

MC_Disko skrev:
ser godt ud.. kan dog ikke lig at din center er så langt nede kan du tv'et op på vægen, og centeren lige under ? ellers fint mvh / Michael


Hej, og tak for responsen, Jeg har lavet nogle overvejelser mht dette, er lidt bange for at TV'et kommer "for langt væk" da der nu er ca 40 cm luft bag det, og om det ser dumt ud med TV så langt tilbage, når det nu er sådanne store HT, som også kræver luft bagtil. En løsning kunne måske være at hæve centeren så meget som muligt, enten vha beslag eller vha en kasse derunder?

__________________
Min hjemmebio:
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49332
Til top Vis sedroc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sedroc
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej mester.

Min gode ven fra udlandet!! Godt at se at du holder godt fast på de dalier:-)

Men få den højt ud af reolen og den center lidt op... hehe

MVH
Don(Gino)
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
Soundfreak35
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Er lyn på din forstærker!

__________________
Denon-2105, B&W DM 309, B&W DM 303, B&W LC3, Denon 2910, Sony DVP-S7700, LCD 32'.
Sony KDL46 W4000 LCD
Til top Vis Soundfreak35's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soundfreak35
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud, rart at se et par gamle Dali drenge. Men den center skal længere op, den gør ikke meget gavn helt nede ved gulvet.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Ser godt ud, rart at se et par gamle Dali drenge. Men den center skal længere op, den gør ikke meget gavn helt nede ved gulvet.


De dalier købte jeg sammen med sedroc og havde dem i tremin ca så solgte jeg dem til ham...hehe
Det var i vejle vi hentede dem ikk?

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
sedroc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej Don.
Ja, de Dalier har skam fulgt mig længe nu, de er næsten ved at blive en del af min personlighed, dem slipper jeg ikke nemt :P

Den DVD-reol, det plager mig også lidt. Skal dog lige udtænke et andet sted den kan stå, for det kniver nok lidt at få plads til den og bag-HT på samme væg.

__________________
Min hjemmebio:
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49332
Til top Vis sedroc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sedroc
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

hva er det for en gang tarmslyng du har dig bag anlægget...hehe det kan du da gøre bedre det ved jeg
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

sedroc skrev:
Hej Don.
Ja, de Dalier har skam fulgt mig længe nu, de er næsten ved at blive en del af min personlighed, dem slipper jeg ikke nemt :P

Den DVD-reol, det plager mig også lidt. Skal dog lige udtænke et andet sted den kan stå, for det kniver nok lidt at få plads til den og bag-HT på samme væg.


Det kan jeg godt forstå.. holder også meget af mine gamle B&W :-)

Ja det må du lige få gjort noget ved:-) hehe

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Dalierne er med 2x 8" ikke? Det ligner en firvejs konstruktion med den "ekstra" lille diskant øverst.

Hvordan spiller de, evt. i sammenligning med andre Dalier så som 850 som jeg selv har hvis du har været ude og prøve dem imod nogle andre, måske har du smuglyttet til Concept serien siden du køre med dem som suplement til dit surround? Det kunne være sjovt at få lidt viden omkring dette.

Mvh.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
sedroc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Dalierne er med 2x 8" ikke? Det ligner en firvejs konstruktion med den "ekstra" lille diskant øverst.


Hvordan spiller de, evt. i sammenligning med andre Dalier så som 850 som jeg selv har hvis du har været ude og prøve dem imod nogle andre, måske har du smuglyttet til Concept serien siden du køre med dem som suplement til dit surround? Det kunne være sjovt at få lidt viden omkring dette.


Mvh.



Hej Ascari. Jow, det er 2x8", og jeg tror også det må være en 4vejs konstruktion. Jeg har ikke selv lyttet til 850, men har dog hørt de nyere så som blue 8008 og concept 8.

Det er svært at sige noget om forskellen, dertil kræves nok at man har dem ved siden af hinanden og spiller med samme forstærker. Men jeg kan godt hørt lidt forskel på de concept HT som jeg har i mit surround, der lyder diskanten og mellemtonerne mere "klare", de fremstår mere tydligt i lydbilledet. Bassen kan selvfølgeligt ikke sammenlignes. Dette kan selvfølgelige kun rigtig høres ved gengivelse af musik. I Film har centerHT jo klart mest at have "sagt", og der spilles der sjældent de samme lyde over de forskellige HT.

Men jeg har skam også overvejet at skulle have nogle concept 8 som frontHT, for at have samme mellemtoner og diskanter hele vejen rundt, men jeg er stadig i tvivl om betydningen af det, ved filmgengivelse.

Desuden kan man jo også justerer effekten på hver enkelt HT i reciveren, hvor man kan kompenserer for forskellig følsomhed m.m. Jeg har dog valgt concept til at supplerer, fordi jeg mener at de må være de HT det minder mest om de gamle Dali 8 (og fordi jeg fik et godt tilbud på de concept 2 jeg bruger til bag HT). Og jeg skal hertil tilstå at jeg ikke har brug oceaner af tid på at finde de bedste HT, i så fald ville jeg jo nok have købt nye hele vejen rundt, hvortil jeg måske nok ville have valgt Dali's IKON-serie.

__________________
Min hjemmebio:
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49332
Til top Vis sedroc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sedroc
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Lækker hjemmebio, du har. Jeg kan godt lide at du holder liv i de gamle Dalier. Har du overvejet at kigge på interne kabler og måske opgradering af deleflteret for at få dem op til dagens standard? Der er der mange med f.eks gamle JBL, der gør med stor succes.



__________________
MVH

Ole - Biosauna ejer
Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

sedroc skrev:
Ascari skrev:

Dalierne er med 2x 8" ikke? Det ligner en firvejs konstruktion med den "ekstra" lille diskant øverst.


Hvordan spiller de, evt. i sammenligning med andre Dalier så som 850 som jeg selv har hvis du har været ude og prøve dem imod nogle andre, måske har du smuglyttet til Concept serien siden du køre med dem som suplement til dit surround? Det kunne være sjovt at få lidt viden omkring dette.


Mvh.



Hej Ascari. Jow, det er 2x8", og jeg tror også det må være en 4vejs konstruktion. Jeg har ikke selv lyttet til 850, men har dog hørt de nyere så som blue 8008 og concept 8.

Det er svært at sige noget om forskellen, dertil kræves nok at man har dem ved siden af hinanden og spiller med samme forstærker. Men jeg kan godt hørt lidt forskel på de concept HT som jeg har i mit surround, der lyder diskanten og mellemtonerne mere "klare", de fremstår mere tydligt i lydbilledet. Bassen kan selvfølgeligt ikke sammenlignes. Dette kan selvfølgelige kun rigtig høres ved gengivelse af musik. I Film har centerHT jo klart mest at have "sagt", og der spilles der sjældent de samme lyde over de forskellige HT.

Men jeg har skam også overvejet at skulle have nogle concept 8 som frontHT, for at have samme mellemtoner og diskanter hele vejen rundt, men jeg er stadig i tvivl om betydningen af det, ved filmgengivelse.

Desuden kan man jo også justerer effekten på hver enkelt HT i reciveren, hvor man kan kompenserer for forskellig følsomhed m.m. Jeg har dog valgt concept til at supplerer, fordi jeg mener at de må være de HT det minder mest om de gamle Dali 8 (og fordi jeg fik et godt tilbud på de concept 2 jeg bruger til bag HT). Og jeg skal hertil tilstå at jeg ikke har brug oceaner af tid på at finde de bedste HT, i så fald ville jeg jo nok have købt nye hele vejen rundt, hvortil jeg måske nok ville have valgt Dali's IKON-serie.

Okay, nogen gange kan det også betale sig bare at kaste sig ud i det, det kan danne en masse indtryk så man bedre ved hvad man skal gå efter næste gang, hvis man overhovedet vil gå efter noget andet.

Ja kan godt forstå du ville have valgt Ikon serien, den er rigtigt godt lydende, meget behagelig højttaler, der kan spille alt musik.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
sedroc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

OleSeberg skrev:

Lækker hjemmebio, du har. Jeg kan godt lide at du holder liv i de gamle Dalier. Har du overvejet at kigge på interne kabler og måske opgradering af deleflteret for at få dem op til dagens standard? Der er der mange med f.eks gamle JBL, der gør med stor succes.



Tanken har svagt stræfet mig engang, men jeg har ikke lige hørt om nogle der har gjordt det ved nogle Dali 8? Og det store arbejde der er i at beregne skilfilter, især i denne 4-vejs konstruktion, har jeg ikke lige mod på. Er der nogle der har et færdigt diagram og komponentliste, så kunne jeg måske godt have interesse

Erfaring mht resultat kunne også være interssandt

__________________
Min hjemmebio:
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49332
Til top Vis sedroc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sedroc
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

sedroc skrev:
OleSeberg skrev:

Lækker hjemmebio, du har. Jeg kan godt lide at du holder liv i de gamle Dalier. Har du overvejet at kigge på interne kabler og måske opgradering af deleflteret for at få dem op til dagens standard? Der er der mange med f.eks gamle JBL, der gør med stor succes.



Tanken har svagt stræfet mig engang, men jeg har ikke lige hørt om nogle der har gjordt det ved nogle Dali 8? Og det store arbejde der er i at beregne skilfilter, især i denne 4-vejs konstruktion, har jeg ikke lige mod på. Er der nogle der har et færdigt diagram og komponentliste, så kunne jeg måske godt have interesse

Erfaring mht resultat kunne også være interssandt


en god ide er at finde ud af hva type kondensatore der sidder i?


Her er et par typer som der kan sidde i:

MKC (polycarbonat) eller i bedste fald
MKP (polypropylen, som lige går an, eller
MKS (polystyren, som ikke er til at få tag i nu om dage i
de værdier, der skal bruges).
Højt over disse rager så kobberfolie olie-papir bamserne,
som det desværre
kan være umuligt at anbringe, men fingersnilde kan gøre
meget

JEg har meget gode erfarringer med jensen kondensatorer..

Modstandene kan blive skiftet til nogle kulmasse modstande istedet for de alm..

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jensen kondensatorer har en lidt varm og måske en smule mørk glød og meget musikalsk hvis man kan sige sådan... det er lige noget for mig... men igen smag og behag:-)
De kæler for mine metaldomer i mit setup:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Meget fint setup du har dig der!! Som tidligere nævnt er det jo lidt problematisk med placeringen af din center..Så hvorfor ikke starte med at vinkle den opad således at billede og lyd rammer samme område der hveor du sidder, så kan du jo selv afgøre om du synes det har nogen effekt

Bare et råd herfra go' fornøjelse

Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd
 
Cactus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Godt råd til dine baghøjttalere. Køb nogle beslag der vender omvendt så at de går bagved din højttalere istedet for at beslaget går nedenunder. forestil dig et L hvor højttaleren sætter sig på på den vandrette flade.

 

mvh

Ragnar

Til top Vis Cactus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cactus
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes