Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvordan sorterer I jeres film? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle film entusiaster/nørder!

Jeg er jo efterhånden ved at have mig en god slat DVD'er i min reol, og det er jo tydeligt at jeg ikke er den eneste herinde, så nogen må jo dele mit dilemma!

Jeg har visse grupper der står for sig selv. Har mine serier for sig, selvfølgelig. Og så har jeg et fast område til mine Jim Carrey film, et til mit stand-up og et til mine Disney film.

Alder/alfabetisk
Som det er nu har jeg mine film stående sorteret efter release år, og derefter alfabetisk rækkefølge ift. original titel. Men dette gør jo, at hvis jeg vil finde en bestemt film skal jeg kunne huske hvilket årstal den kom ud, og det har gået fint nok, jeg husker som regel rigtigt plus/minus et år, nogle gange to.

Fordele
  • Jeg kan hurtigt fiske de nyeste film frem fra samlingen.
Ulemper
  • Jeg skal kunne alle årstal.
  • Jeg kan ikke browse indenfor en genre jeg lige har lyst til at se.

Genre/alfabetisk
Jeg har overvejet at sortere efter genre, og derefter alfabetisk. Så kan jeg browse lidt når jeg har fundet ud af hvilken genre jeg vil se. Til gengæld kan det med at hente de nyeste film ud glippe...

Fordele
  • Dejligt overblik over genrer.
Ulemper
  • Ikke noget overblik over de nyeste udgivelser.
  • Der er mange blandede genrer! Gys/komedie, action/komedie, drama/whatever, sci-fi/alt-muligt.
  • Skal huske hvilken genre alle jeg har lagt film under

Rent alfabetisk
Tja, har jo overvejet det, synes bare ikke der er så meget ved det...

Fordele
  • Lynhurtigt at finde en bestemt film
Ulemper
  • Ikke rigtig nogen browse mulighed...
  • Generelt ikke noget overblik over noget som helst

Hvordan sorterer I jeres film?!

Og opbevarer I dem på nogen sjov måde? Altså noget andet end den standard "DVD cover på hylde" udgave?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft nogle af de overvejelser du har gjort dig, og kom hele tiden frem til at rent alfabetisk er den bedste måde praktisk set. Specielle udgivelser og boxsets har jeg samlet for sig, ligeledes er stand up og musik-dvd'er også for sig selv, men resten er alfabetisk sorteret.
Jeg har så derudover gemt de mindre interessandte film væk i kasser da der ikke er plads til dem alle, samt at mange er dem er 'se 1 gang og sælg igen' film, ingen grund til at de tager plads på hylderne.

En løsning på den manglende overblik og browse mulighed er at bruge f.eks. programmet dvdprofiler som din virtuelle dvd-reol, der kan du søge på titel, genre, skuespiller, de nyeste tilføjelser osv. dette kombineret med en alfabetisk opstilling kunne være et godt kompomis.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Mine box sets har jeg stående inde i "systemet". De står ift. den nyeste udgivelse i boxen. Fx. står LOTR trilogien under 2005. Jeg har også sequals/prequals stående på den måde, selvom de ikke er i box. Fx. har jeg Manderlay og Dogville stående sammen (selvom det vel ikke decideret er en sequal?).

Jeg har også overvejet den løsning med dvd-profiler. Men før det havde jeg allerede selv lavet et sub-site til en af mine hjemmesider hvor jeg har kan tilføje mine film løbende, og så søge igennem den med navn, år, osv. Den skulle så så bruge IMDB som back-end, men nåede aldrig så langt da jeg startede min uddannelse... og jeg orker næsten ikke at sidde og taste 400 film/serierboxe ind...

Selvom man altid har computeren tændt er det da også lidt federe at stå ved sine film og browse, end at sidde og søge igennem en database. Puh, men det er jo smart...

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Der findes et program der hedder... DVDprofiler.. (www.intervocative.com)... Der indskriver du din film i et program, også sorterer den selv filmene..

Men hvis du bare har mange film, og skal sortere dem "manuelt".. Så synes jeg klart det er bedst at gøre det i Alfabetisk orden, klart lettere at overskue, også ser det fedt ud....

Synes ikke det er fedt at ligge dem i genre også ser det også monster uoverskueligt at finde film over det!... jeg har 255 film, også kan i jo selv tænke jer til at det er rigtig uoverskueligt hvis man ligger dem i genre..

SÅ ALFABESTIK ORDEN. 

Zirio's Cinema

Bassfilm

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt DVDprofiler. Det nævnte exciter også i sit indlæg. Det er også smart, synes jeg, synes bare ikke det er særlig pænt. Derfor har jeg holdt mig til det jeg selv lavede (ikke fordi det er meget pænere lige p.t., men det kan jeg jo gøre noget ved...!). Desuden tager det som sagt en tidsalder at indtaste så mange film... mener jeg har hørt man kan bruge en barcode scanner til det, men så skal jeg jo lige låne sådan en...!

Findes der andet lignende DVDprofiler som er noget ved?

De er allerede manuelt sorterede, og jeg er som sådan egentlig ret tilfreds med alder/navn opdelingen. Jeg synes det er mere overskueligt end ren alfabetisk opdeling. For ikke at nævne at det er nemmere at indsætte nye film i det på den måde!
Jeg har bare leget lidt med tanken, så jeg ville høre hvad I andre gør.

Når jeg engang flytter fra mit lille kollegieværelse skal jeg også have noget mere dedikeret til mine DVD'er... En IKEA bogreol er lige overkill i dybden! Man kan jo have to lag film på hver hylde! En enkelt reol er efterhånden heller ikke nok...!

hehe, "alfabestik"...!

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Emnet har været opppe før  Se evt. denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47468

Online bruger jeg DVD-Profiler til at holde styr på filmene, og det fungerer perfekt.

I reolerne har jeg opdelt mine film i genrer:

• Filmserier (007, American Pie, Batman, Harry Potter osv.)
  • Action/Adventure/Sci-fi
  • Animation/Family
  • Comedy
  • Drama/War
  • Romance/Musical
  • Thriller/Horror
  • TV/Documentary/Stand-up/Sport
  • TV-serie box sets

Og så står filmene i alfabetisk orden inden for hver genre. Jeg har dog også en hylde med "ikke-sete film", for en film kommer ikke ind i sorteringen, før den er set. Grunden til at jeg har opdelt dem sådan er, at når jeg har lyst til en film, så er det oftest genrebestemt, hvad jeg har lyst til. Så er det lettest at gå over til mine ca. 150 actionfilm (hvis det nu dagens smag) og kigge på dem, frem for at skulle dem alle igennem.

Jeg har næsten 1.100 DVD-film, og det fungerer fint for mig at have dem stående på den måde. Jeg forstår dog ikke, hvad MaXer mener med, at DVDProfiler "ikke er særlig pænt"? Er det offline- eller online-delen, du ikke kan lide? For det kan man jo gøre noget ved ved brug af skins. Se evt. min samling på www.cko.dk/dvd, hvor du kan se en onlinesamling, der ikke ligner alle de andre

thomasbr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Jeg kender godt DVDprofiler. Det nævnte exciter også i sit indlæg. Det er også smart, synes jeg, synes bare ikke det er særlig pænt. Derfor har jeg holdt mig til det jeg selv lavede (ikke fordi det er meget pænere lige p.t., men det kan jeg jo gøre noget ved...!). Desuden tager det som sagt en tidsalder at indtaste så mange film... mener jeg har hørt man kan bruge en barcode scanner til det, men så skal jeg jo lige låne sådan en...!

Du kan bare lægge filmen i PC'ens drev når DVD profiler kører. Så genkender den selv filmen. Det tager faktisk ikke så lang tid.

Alternativt kan du skrive det tal der står i stregkoden ind. Det tager heller ikke lang tid pr film.

Mht udseendet på DVD profiler, så kan der downloades skins der gør den en del kønnere.

Mit setup
Til top Vis thomasbr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasbr Besøg thomasbr's Websted

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Yoda skrev:

Emnet har været opppe før  Se evt. denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4746

[ ... ]

Jeg har næsten 1.100 DVD-film, og det fungerer fint for mig at have dem stående på den måde. Jeg forstår dog ikke, hvad MaXer mener med, at DVDProfiler "ikke er særlig pænt"? Er det offline- eller online-delen, du ikke kan lide? For det kan man jo gøre noget ved ved brug af skins. Se evt. min samling på www.cko.dk/dvd, hvor du kan se en onlinesamling, der ikke ligner alle de andre

Ret god tråd...! Gode links egentlig!
Hehe, synes det er lidt billigt du bare copy/paster...! ej, det er vejen frem.

Tja, synes ikke det er særlig pænt. Online delen, altså. Vidste ikke man kunne få skins, men det hjælper stadig ikke på at jeg ikke kan lide opbygningen... De der frames kunne de godt lige have droppet! Det er jo f.eks. umuligt at navigere med history knapperne. (bruger jeg rigtig meget da frem og tilbage ligger i musen). Men det er vel en smagssag.

thomasbr skrev:

Du kan bare lægge filmen i PC'ens drev når DVD profiler kører. Så genkender den selv filmen. Det tager faktisk ikke så lang tid.

Alternativt kan du skrive det tal der står i stregkoden ind. Det tager heller ikke lang tid pr film.

Mht udseendet på DVD profiler, så kan der downloades skins der gør den en del kønnere.

Hey, smart. Det vidste jeg faktisk ikke. Det med stregkoden/EAN nummer kendte jeg dog godt. Det kunne være fedt lige at have en scanner, for det tager jo alligevel et stykke tid at fyre samtlige dvd'er igennem sit dvd drev...!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes