| Forfatter |
|
Jurgen_te Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum... hér et par spørgsmål fra en der bestemt ikke er velbevandret udi hifi (og helt sikkert ikke har de samme hifi-forventninger som
mange hér nok har)
Jeg står for at skulle sætte en quadrofonisk koncert op i en kirke... og mine forstærkere til formålet bliver formentlig en luxman 120a og en 116
a. Jeg har 4 sæt højtalere af forskellig mærker ( 1 sæt Audix studiemonitor - 8 ohm, 1 sæt dali 2 a 8 ohm, + 2 sæt eltax symphony 4.4 og 7.2
ligeledes 8 ohm.) Max volumen er den dér svare til arrangementer under en ikke forstærket klassisk sanger = ikke særlig høj volumen.
De højtalere der kommer til at have længst højtalerkabel står ca. 20 meter fra forstærkerne...de efterfølgende sæt kommer så til at stå
henholdsvis 14, 10 og 5 meter væk. - og hold nu på hat og briller - mit kabelbudget rækker kun til ganske ordinær standard 2,5 mm ledning. :-)
(tilgengæld er lyden der kommer ud af mit motu lydkort 24 bit :-)
Spørgsmålet er (og jeg spørger for at få flere vurderinger end den jeg fik fra en hifi-entusiast, som for det første mente at forstærkerne ville
brænde sammen + at der ikke ville komme noget lyd ud - eller ihvertfald ikke noget der havde bare tilnærmelsesvis acceptabel lydkvalitet.)
1: jeg vil jo som setuppet antyder bruge både speaker a og b på begge luxmanforstærkere (for at fordele lyden mere harmonisk i rummet) vil
dette overbelaste forstærkerne ekstra og reducerer det at bruge begge udgange lydkvaliteten for begge kanaler, eller er det bare b-speakeren
som får et ringere signal end a speaker udgangen.
2: Da jeg ikke har prøvet at trække 20 meter kabel til højtalere før er jeg jo også nysgerrig efter om hifi-entusiastens skrækscenarier har noget
på sig (mit udgangspunkt er, at jeg er tilfreds hvis jeg får en lyd der svare til hvad jeg ville få med fex 2 meter 0.75 mm standard kabel. Og jo,
jeg kan også godt høre forskel på godt og mindre godt kabel...men det er ikke diskussionen hér.
3: og ellers er jeg da glad for alle kommentarer til evt. problemer i setuppet (fex hvor meget delay må man regne med ved 20 meter kabel i
forhold til 5?...og så håber jeg bare i kan abstrahere lidt fra de helt høje lydidealer.
mvh Jurgen te __________________ J.T
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delay tider har intet med længden af kabler at gøre. Men derimod placeringen af højttalere. Delaytider udregner du ud fra dit nul-punkt således: Cm ---- = milisek. 34
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
2*2,5mm2 til hver højttaler rækker fint. Du kan købe noget rimeligt 2,5mm2 HT kabel hos Harald Skrald til næsten ingen penge, og det kabel gør det udemærket til dit formål.
Spændende projekt ellers 
|
| Til top |
|
| |
ljm21 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke jeg ville forsøge mig med quadrofoni og spredte højttalerplaceringer i en kirke. Du vil sandsynligvis få problemer med for meget rumklang og mudret lyd. Jeg ville satse på 2 sæt (de største af højttalerne) og placere dem som et normalt stereosetup, med en fra hvert sæt på samme position, og så en forstærker til hvert sæt.
God fornøjelse Lars
__________________ Lars
|
| Til top |
|
| |
Jurgen_te Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ljm21 skrev:
Jeg tror ikke jeg ville forsøge mig med quadrofoni og spredte højttalerplaceringer i en kirke. Du vil sandsynligvis få problemer
med
for meget rumklang og mudret lyd. Jeg ville satse på 2 sæt (de største af højttalerne) og placere dem som et normalt stereosetup, med en fra
hvert
sæt på samme position, og så en forstærker til hvert sæt. God fornøjelseLars
|
|
|
Jeg kan godt se du måske har ret...tror nu jeg vil give det et forsøg alligevel...min grund til at ville gøre det således, var at i og med lydtrykket
bliver relativt svagt, kunne det måske blive en mere homogen lydoplevelse for det enkelte publikum + at det jo ikke er verdens største og
vildeste højtalere der er tale om...men muligvis er 2 stereo sæt alt rigeligt...vi skal derud 1 gang inden og eksperimentere med det.
glædeligt at ingen, endnu, har korset sig over det tynde kabel :-)
tak for svarene...koncerten er 22 marts i lundtofte kirke kl. 19.30 . fri entre...jeg har opdateret min profil med en hjemmeside, hvis der skulle
være intresse for hvad projektet går ud på og sån. __________________ J.T
|
| Til top |
|
| |
ljm21 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som en god ide at gå ud og prøve opstillingen af, inden det går løs for alvor. Husk at når kirken bliver fyldt vil der være mindre efterklang, mindre tilbøgelighed til selvsving (rundhyl?) og større krav til lydtryk.
Højttalerkablerne har i denne sammenhæng mikroskopisk betydning sammenlignet med placering af højttalerne - sålænge de er af bare nogenlunde kraftige til de lange stræk, og det er 2,5 mm².
Lars
__________________ Lars
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dit højtaler kabel er 300.000 Km langt har du et delay på et ,,, 1 sekundt glem alt om delay det er et gammelt fænomen som ikke har noget med virkeligheden at gøre.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS jeg har selv lidt q4 og jeg kan foertælle dig at Q4 er fakrisk lidt mindre kritisk med henhold til lydkvaliteten, jeg bruger en 42 år gammel Linnet og Lauersen reciever til bag kanalerne og det går rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv det før koncerten, her vil det sikkert brænde af.
Ellers brænder det af under koncerten og det er jo pinligt.
|
| Til top |
|
| |
Jurgen_te Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
| PS jeg har selv lidt q4 og jeg kan foertælle dig at Q4 er fakrisk lidt mindre kritisk med henhold til lydkvaliteten, jeg bruger en 42 år gammel Linnet og Lauersen reciever til bag kanalerne og det går rigtig godt. |
|
|
ok..godt og høre.. hvordan fungere "rigtig" bruger quadrofoni egentlig? er det med 4 spors spolebånd eller hvordan? eller audio dvd kan vel også klare det nu. Jeg mener...det jeg påtænker er jo lige fra kilden...simpelthen bare at dele mixet op i dobbelt stereo og så route kanalerne fra sequenser og programmere en slags quadro sorround. Men det kan man jo ikke gøre på samme måde med en alm cd fex.... __________________ J.T
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der behøves faktisk ikke så mange watt til Q4 så bare ta´ en slapper. Det har sin egen dimmention.
|
| Til top |
|
| |
Jurgen_te Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Prøv det før koncerten, her vil det sikkert brænde af.
Ellers brænder det af under koncerten og det er jo pinligt.
|
|
|
Hérmed sagt at du mener at forstærkerne ganske enkelt formentligt ikke kan klare opgaven med at transportere lyden de 20 meter? __________________ J.T
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående kabel længde,,, PRØV DET der er ikke andet at gøre. Q4 er altså rimelig taknemmelig.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lange kabler brænder ikke en forstærker af.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jurgen_te
Ja men jeg har købt en del spolebånd på ebay i Q4 ( også stereo ) og det er meget intressandt at lytte til Moody blues, Bachmann turner over drive osv i Q4. Jeg købte i 1978 en P ioneer RT2044 spolebåndoptager 2 og 4 spors og den er still going strong. Du kan se den på min hjemmeside.
http://www.sitecenter.dk/maxie
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld stave fejlne men jeg har drukket ca. 1½ L. rødvin sååå hav tålmod.
|
| Til top |
|
| |
Jurgen_te Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja så tror jeg du staver bedre end jeg ville hvis jeg havde indtaget noget tilsvarende...helt i orden da. (medmindre du altså er en gravid kvinde...så kan det vist ikke anbefales med alkohol i de mængder:-)
__________________ J.T
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ÆÆhh mand ca 52 år såå igge gravid men det eneste fag som jeg fik absolut top karakter i var stavning. Men tak for roserne. Kunne ikke finde en smily der passede.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS en laaang uge så jeg haaar det gooodt. Man skal da slappe a´ ikke. ?
|
| Til top |
|
| |
Jurgen_te Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|