| Forfatter |
|
JacobH Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer at købe et sæt Dali 450, men skal lige være sikker på, at der er plads nok til dem. Rummet er omkring 45m2, men derfor vil jeg stadig gerne vide, hvor meget plads de kræver bagud og til siden.
Er der nogen, som kan hjælpe?
//Jacob
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
de kan spille i et meget lille rum - har haft nogen af samme slags, de spillede på 26 kvm og jeg klager ikk - har nu skiftet til dali 850.
Du kan finde oplysninger om dali 450 på denne side: http://www.dali.dk/admin/previousm/RED_SERIES.pdf
håber det kan hjælpe dig...
|
| Til top |
|
| |
Mollerup Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par du kan købe. Meget fin stand, mahogni. Kan fås billigt da de bare står og fylder

|
| Til top |
|
| |
JacobH Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se, at Dali anbefaler min. 50 cm til bagvæggen.
Er der nogen, som har erfaring med placering tættere ved væggen? Måske 20 cm...
Mollerup -> Hvis det bliver aktuelt, så leder jeg efter nogle i sort, ellers tak :-)
|
| Til top |
|
| |
Mollerup Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.... Bassen bliver mudret og upræcis. 50 cm er et absolut minimum
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine Dali 850 står omkring 35 cm fra bagvæggen mener jeg, og jeg har entet problem med at bassen mudre, på trods af at de også spiller på 16 kvm. Hvis du har 20 cm til bagvæggen en 45 kvm ståe kan de sagtens spille der, jeg har hørt et set Dali 850 med 15 cm til bagvæggen i en stor stue, og det lød helt fint.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har mulighed for det, så ville jeg købe et sæt 850'ere i stedet, til 45 kvm. Det kommer selvfølgeligt lidt an på hvor højt du vil spille, og hvor meget du forventer at bassen skal kunne mærkes.
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Svend!.. På 45 kvm vil jeg mene at et par 450 er for små, 850 ville gøre det langt bedre!.. Angående plads til væggen, så ja de skal have rimelig meget plads til alle sidder!.. Jeg er i den "uheldige" situation, så jeg bor hjemme og har kun mit eget værelse, så jeg har ligesom ikke så mange valg hvor jeg kan stille mine ht'er..Så der står rimelig indeklemt.. Jeg vil personligt ikke mene at de giver en mudret bass, men den bliver meget mere koncentreret omkring et lille område, i stedet for at brede sig ud, og det kan man tydeligt mærke!.. Og jeg har nogle store ht'er, på lidt plads, så jeg ved hvad jeg snakker om  mvh Henrik Zirio's Cinema
Bassfilm
|
| Til top |
|
| |
Mollerup Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
450 kan sagtens spille 45 m2 op! Vil stadig mene at man skal holde sig mindst en halv meter til væg da det er et basreflekteret kammer. Hvis den placeres for tæt på, får man ikke samme præcision og stramhed i det dybe bas område. Den skal ha lidt luft omkring sig.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men på den anden side, så er det svært at få helt optimale forhold i en almindelig stue. Derfor kan det sagtens spille rigtigt godt. Hvis du har en kraftig forstærker ville jeg tage Dali 850 uden tvivl.
|
| Til top |
|
| |
JacobH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den fine respons!
Den store 850 bliver altså en kende for stor. Endda et sæt 450 med en halv meter hele vejen rundt bliver for stor.
Jeg har et ønske om at højttaleren ikke må gå længere ud fra væggen end 50 cm. Det vil sige, at en 450'er ville få 20 cm, men jeg kan forstå, at det er lige er i underkanten.
Nu har jeg ikke selv hørt 450'erne. Kan bare læse alle de rosende beskrivelser her på siden. Men måske det er en helt anden højttaler, som jeg skal kigge efter.
Jeg har en NAD C372, rummet er som sagt ca. 45m2 og hører mere eller mindre alt, dog mest rock og jazz. Budgettet er omkring 6.000,- men kan nok strækkes lidt længere, hvis den rigtige højttaler kommer i spil.
|
| Til top |
|
| |