| Forfatter |
|
mortenkongsfelt Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen!
Jeg har for nyligt skaffet mig et par brugte, men pæne og velspillende, B&W 805 Matrix, som jeg er rigtigt glade for... Ja, jeg ved godt at B&W's højtalere får meget kritik herinde pga. deres diskant, men nu nok om det...
Lige pt er det parret sammen med følgende:
CD: Arcam CD82 (skal snart sælges)
DVD: Arcam DV88
Preamp: Audiolab 8000C
Poweramp: LC Audio Zapsolution mk. 4.1
Dels af nysgerrighed og en stor del pga. det store strømforbrug fra min Zap (50W klasse A), har jeg tænkt mig at skifte for/eff. forstærkerdelen ud til fordel for noget i andet, i nogenlunde samme prisklasse.
Dvs at jeg har en 5-6000 kr. at gøre godt med, hvis alt går vel, måske endda lidt mindre...
Hvad kan anbefales til mine B&W'ere, noget bestemt jeg bør kigge efter? Det skal siges at jeg hellere end gerne vil købe brugt, da man jo sparer en del penge - alt mit andet grej er også købt brugt, og det helt uden problemer...
Summary: Forstærker, brugt, max 6000 kr. (+/-...)
Mvh. Morten Kongsfelt
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale en Mark Levinson No 29, hvis du kan få fingre i den, til den rigtige pris. De går desværre gerne lidt dyrere, end dit budget er sat til.  En NAD 3020B trækker dem fint, og giver lidt velkomment tilskud i bunden. De kan dog smække godt igennem, hvis de får en solid forstærker bag. Quad 606 kunne også være et bud, men jeg har ikke selv prøvet den kombi. Det bedste jeg har hørt på Matrix 805, er min ML27 forstærker, når det gælder all round musiklytning, ved alle genrer.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke, du har fået dig et par fantastiske højtalere. Har selv spillet på sådan nogle i adskillige år - eneste mangel, er den aller dybeste bund, men har du ikke en kæmpe stue, bør det ikke være noget problem.
Mit bud, ud fra egne erfarringer er S.A.T. Amplifix, som efter min mening er en af de allerbedste integrerede forstærkere. Den ligger nok mellem 6 - 8.000 på brugtmarkedet. Skal du have noget som er væsentligt bedre, koster det kassen (den store).
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer: Hehe, ja, man kan vel altid drømme? :) Nu har jeg ikke lige styr på de specifikke priser på ML, men jeg ved godt at det generelt er grej lidt over min prisklasse :) - Hvad ligger den i, i brugtpris? Bare af ren nysgerrighed, da jeg godt ved at jeg ikke har råd til den... Mht. QUAD, så vil jeg da prøve at holde øjnene åbne på brugtmarkedet, sjovt du nævner den, for har faktisk før kigget på den, da jeg vidst også har hørt nogle andre der anbefalede den med B&W...
beta: S.A.T. Amplifix? Navnet siger mig en smule, men ikke ret meget, må indrømme at jeg ikke er så belært indenfor emnet endnu, men jeg vil også se om der dukker noget op på brugtmarkedet :)
Hvad med fx. Vincent SV-233? Den er til salg for 4000 kr. her på siden og virker da som en gedigen forstærker. 805'eren har jo en forholdsvis lav følsomhed, så de vil godt have noget strøm et lege med...
Jeg lyttede for to måneders tid siden til B&W CM1 og Thule IA150/CD150 og var også meget imponeret over den konfiguration, måske skulle jeg kigge efter noget Thule? Mange siger at de lyder kolde? Det syntes jeg bestemt ikke var tilfældet, da jeg lyttede til det i Hifiklubben, det jeg mest lagde mærke til, var den "mur af lyd" de lavede, utroligt bredt lydbillede...
PS: Forresten så skal de kun spille et rum på 16 kvm op :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML29 går desværre omtrent til samme brugtpris som 27'eren for tiden. Ca. 9-10k. En sjov mulighed for nostalgikere, er de gamle Hafler-forstærkere, i modificeret form. Det er mosfet-forstærkere, med varm lyd, og store kræfter. Vincent er nok ikke en tosset ide.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm vil lige se nærmere på den Vincent - ML29'eren skal jo også lige være til salg, før det overhovedet kan overvejes :)
Et alternativ kunne også være at jeg, pt, beholder min forforstærker og så bare leder efter en effekt.
Har godt kigget på brugtmarkedet, og der er jo masser af effekter til under 6000 kr - noget der, jeg bør kigge nærmere efter?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenkongsfelt skrev:
Hmm vil lige se nærmere på den Vincent - ML29'eren skal jo også lige være til salg, før det overhovedet kan overvejes :)
Et alternativ kunne også være at jeg, pt, beholder min forforstærker og så bare leder efter en effekt.
Har godt kigget på brugtmarkedet, og der er jo masser af effekter til under 6000 kr - noget der, jeg bør kigge nærmere efter? |
|
|
Hvis du har overvejet nyt Vincent, hvad så med brugt Vincent ?  Jeg tror faktisk at det vil være et udmærket match. Ellers er dba.dk jo spændende, samt KSB her på sitet. Harman Kardon har vist også været prøvet, med godt resultat. Måske en Nakamichi PA5EII (effekttrin) også kan bruges... De to ML'ere er rene effekttrin, og skal have en forforstærker, eller volumenkontrol foran. EDIT: Classic kunne også være en mulighed. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer: Hehe, hvad blev der af dit gamle avatar?
Ja, har bestemt tænkt mig at købe brugt! Den Vincent SV-233 jeg talte om, er også en som er til salg her på siden, til 4000 kr.
Har også godt kigget en smule på dba.dk, har abbonnemt derinde, så det er ikke noget problem... Har godt kigget lidt på Nakamachi, men kender ikke noget til lyden... Hvad med fx. Naim 180? Så der var et effekttrin til salg her på sitet til 6500 kr..
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
se om du kan finde en classe' cap100/101
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
se om du kan finde en classe' cap100/101 |
|
|
Uuuuuha (sorry ) __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Fandt en QUAD 606 på dba.dk til 4000 kr, men det virkede lidt tvivlsomt, da sælger har valgt at uploade billeder fra to forskellige modeller, hhv. MK1 og MK2...
Derudover fandt jeg de her som fangede min interesse - Albarry M408: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48660850 Jeg har ikke rigtigt hørt om den før, og det er ikke ligefrem fordi de springer i øjnene på en, når man søger på google... Alt hvad jeg har kunne finde om den er, at de er på 40W
"Each amp has 1 300VA transformer + 2x15.000 uF filter caps."
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-68945.html
Er de overhovedet noget værd?
Spencer, du skrev også tidligere noget om Hafler-forstærkere? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48579115
PS: Der var lige en QUAD 606 til 3000 kr: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48623789
Og så en Nakamachi PA5II til 4000 kr: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48669967
Har også kigget lidt på, og læst om Yamaha's ældre topmodel MX-1... En blok på 24 kg som havde en nypris på 12.000 kr, dengang den var fremme... Set til 3500-4500 kr...?
PPS: Ja, ved godt jeg stiller mange spørgsmål, og selvfølgelig skal jeg følge mine ører - men nu er sagen jo bare den, at det er brugt, og måske ikke så nemt at komme til at lytte til... og slet ikke hvis det er, geografisk, langt væk fra København - så derfor lidt teori i første omgang :)
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis jeg var dig ville jeg slet ikke tænke på at skifte og slet ikke hvis du ikke vil af med flere penge.
Det sæt du har nu er mere end godtnok.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Hej
Hvis jeg var dig ville jeg slet ikke tænke på at skifte og slet ikke hvis du ikke vil af med flere penge.
Det sæt du har nu er mere end godtnok. |
|
|
En af overvejelserne går på strømforbruget.  Jeg ved godt at dit strømforbrug giver invitation til elselskabets generalforsamling, meen...  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenkongsfelt skrev:
Hej igen...
Fandt en QUAD 606 på dba.dk til 4000 kr, men det virkede lidt tvivlsomt, da sælger har valgt at uploade billeder fra to forskellige modeller, hhv. MK1 og MK2...
Derudover fandt jeg de her som fangede min interesse - Albarry M408: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48660850 Jeg har ikke rigtigt hørt om den før, og det er ikke ligefrem fordi de springer i øjnene på en, når man søger på google... Alt hvad jeg har kunne finde om den er, at de er på 40W
"Each amp has 1 300VA transformer + 2x15.000 uF filter caps."
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-68945.html
Er de overhovedet noget værd?
Spencer, du skrev også tidligere noget om Hafler-forstærkere? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48579115
PS: Der var lige en QUAD 606 til 3000 kr: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48623789
Og så en Nakamachi PA5II til 4000 kr: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48669967
Har også kigget lidt på, og læst om Yamaha's ældre topmodel MX-1... En blok på 24 kg som havde en nypris på 12.000 kr, dengang den var fremme... Set til 3500-4500 kr...?
PPS: Ja, ved godt jeg stiller mange spørgsmål, og selvfølgelig skal jeg følge mine ører - men nu er sagen jo bare den, at det er brugt, og måske ikke så nemt at komme til at lytte til... og slet ikke hvis det er, geografisk, langt væk fra København - så derfor lidt teori i første omgang :) |
|
|
En Quad 606 bør ikke koste mere end 3k, og er en af kandidaterne, også med lavt strømforbrug. Nakamichien er en strømsluger, hvis jeg husker rigtigt, men er ellers rigtig god også. Mht Hafler, skal jeg se dens stand indvendigt, og have den til foræringspris, så der er råd til at pille. Den der er på dba.dk virker noget dyr, efter min mening. Det er jo en gammel sag. Albarry kender jeg ikke, og ville holde mig fra, da det er uklart hvem der kan servicere det korrekt. Ved man mere om det, kan sagen stille sig anderledes, men det virker noget uklart, som det står nu. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nakamichi'en bruger omkring 160 W i tomgang. Var det ikke en ide at lave Zapsolute'en om til en Zappulse med ice moduler?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenkongsfelt skrev:
|
Hej allesammen!
Jeg har for nyligt skaffet mig et par brugte, men pæne og velspillende, B&W 805 Matrix, som jeg er rigtigt glade for... Ja, jeg ved godt at B&W's højtalere får meget kritik herinde pga. deres diskant, men nu nok om det...
Lige pt er det parret sammen med følgende:
CD: Arcam CD82 (skal snart sælges)
DVD: Arcam DV88
Preamp: Audiolab 8000C
Poweramp: LC Audio Zapsolution mk. 4.1
Dels af nysgerrighed og en stor del pga. det store strømforbrug fra min Zap (50W klasse A), har jeg tænkt mig at skifte for/eff. forstærkerdelen ud til fordel for noget i andet, i nogenlunde samme prisklasse.
Dvs at jeg har en 5-6000 kr. at gøre godt med, hvis alt går vel, måske endda lidt mindre...
Hvad kan anbefales til mine B&W'ere, noget bestemt jeg bør kigge efter? Det skal siges at jeg hellere end gerne vil købe brugt, da man jo sparer en del penge - alt mit andet grej er også købt brugt, og det helt uden problemer...
Summary: Forstærker, brugt, max 6000 kr. (+/-...)
Mvh. Morten Kongsfelt
|
|
|
Overveje at udnytte biwire muligheden i 805eren og købe flere forstærkere. Det kunne alt andet lige hjælpe på det. 805eren alene skiger efter kraft og er meget effektkrævende. Jeg kunne også forstille mig en tur på den blå avis kunne giv en ide om hvad du kan få.
Hvor mange udgang har 8000C ? __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Nakamichi'en bruger omkring 160 W i tomgang. Var det ikke en ide at lave Zapsolute'en om til en Zappulse med ice moduler? |
|
|
Nakamichien bruger ca 100 watt, men kommer iøvrigt også an på hvor meget bias er skruet op på. De er ikke to Pa5IIer som er justeret ens. Ofte er der betydelig forskel på højre og venstre side - sløseri.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg ville prøve og høre en Marantz PM 7001 KI. Jeg tror den ville blive en god partner til dine 805ére, den er nemlig ikke så hidsig i toppen.
Men ellers behold din 8000C og kig på 2 stk. Vincent SP996 mono effekt ting. De kan skaffes som nye inden for din prisramme.
Mvh. Søren
__________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
Carloss Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Nakamichi'en bruger omkring 160 W i tomgang. Var det ikke en ide at lave Zapsolute'en om til en Zappulse med ice moduler? |
|
|
Uha...hør en zappulse inden du følger ovennævnte. De mangler gnist og glød. Lyder ok ved første lytning, men der mangler bare noget!! __________________ Ignorance is bliss..
|
| Til top |
|
| |