Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 20:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Højttalere til 7.1 setup +4/1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med i nærmeste fremtid at investere i en Sony STR DA3200ES og vil i den forbindelse også gerne op på et 7.1 setup.

Pengepungen er uderlagt kone/børn, så det er ikke et supersetup jeg er ude efter, det har jeg ikke råd til.

Men er der nogen som har nogen mulighed for at bedømme følgende setup:

1 x Tangent Millenium Centre


2 stk Target Millenium 200 front

4 stk Pilot mini bag/side

1 stk Tangent Millenium Aktiv subwoffer

eller

1 stk Eltax Atomic A-15.2R


Evt. nogle gode alternativer, der er ht for ialt ca. 6.000,- så det er hvad jeg har afsat til formålet.






__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige et det er meget synd at koble de højttalere til den forstærker! Der er simpelthen klasseforskel, og du vil aldrig kunne få dét ud af forstærkeren som den kan levere.

Desuden forstår jeg ikke at du vil have et 7.1 setup? Langt det mest gængse i dag er 5.1, så det tror jeg ville være spild.

Istedet ville jeg foreslå di at købe et 5.0 setup så du får så meget kvalitet for dine penge som muligt. At en subwoofer skulle være nødvendig til film, synes jeg er misforstået. Du kan sagtens klare dig med et par gode fronhøjttalere, og så måske købe en god subwoofer senere hvis du mangler noget i bunden.

Derudover ville jeg anbefale dig at købe brugt da du får lang mere for pengene der. Dali, B&W, Audiovector eller Monitor Audio ville alle være gode bud.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

hmmm, jeg kan godt se hvad du mener og er også selv lidt i tvivl, men det er for at være lidt på forkant med udviklingen jeg vælger et 7.1 setup, går ud fra HD-DVD/Bluray understøtter 7.1 på en elle anden måde. Jeg har forelsket mig i sony´en da den ser ud til at være det bedste valg for mig til mit setup med plasma og Projektor. Med tiden håber jeg jeg kan få skiftet højttalerne ud lidt efter lidt.

Kender du højttalerne eller er det bare prisniveauet du hæfter dig ved ?

har prøvet at kigge lidt efter brugte af de typer du nævner, men alle vil have penge for dem ?
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
hmmm, jeg kan godt se hvad du mener og er også selv lidt i tvivl, men det er for at være lidt på forkant med udviklingen jeg vælger et 7.1 setup, går ud fra HD-DVD/Bluray understøtter 7.1 på en elle anden måde. Kan godt forstå at du gerne vil være på forkant med udviklingen, men jeg anbefaler bare at spare på kvantiteten så du kan bruge lidt på kvaliteten! Jeg har forelsket mig i sony´en da den ser ud til at være det bedste valg for mig til mit setup med plasma og Projektor. Med tiden håber jeg jeg kan få skiftet højttalerne ud lidt efter lidt.

Kender du højttalerne eller er det bare prisniveauet du hæfter dig ved ? Til den pris, har jeg endnu aldrig set et surround højttalersæt der bare er nogenlunde. Og med en stor reciever, er det bare synd at koble de HT'er til... Prøv liiige at dividere prisen op i antallet af højttalere og se hvad de er værd!

har prøvet at kigge lidt efter brugte af de typer du nævner, men alle vil have penge for dem ?  Hehe, ja det er jo for dårligt at man ikke får noget gratis!  Hvis du dropper subwooferen, kan du sikkert finde et brugt setup bestående af Dali Concept 1, 8 og center til den pris. Prøv eventuelt på hifiklubbens hjemmeside hvor de sætter demomodeller til salg jævnligt.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Okay så prøver jeg med et andet setup:

2 stk JBL Northrigde 80

4 stk JBL Balboa 10

1 stk JBL Balboa center

1 stk JBL Northrigde E150 Sub

Pris ca. 8.500,-

Er det så også helt ved siden af ?

PS: Jeg har to krav : 7.1 setup og ja det indebære jo så autmatisk sub, som er mit nr 2 krav ;)

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
McDumbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Okay så prøver jeg med et andet setup:

2 stk JBL Northrigde 80

4 stk JBL Balboa 10

1 stk JBL Balboa center

1 stk JBL Northrigde E150 Sub

Pris ca. 8.500,-

Er det så også helt ved siden af ?

PS: Jeg har to krav : 7.1 setup og ja det indebære jo så autmatisk sub, som er mit nr 2 krav ;)

Så er det begyndt... Du startede med højttalere til kr. 6.000 og er nu ved kr. 8.500... Led en uge til og du vil ende dobbelt op...

Okay - det alvorlige... Jeg startede med et "begynder-sæt" for tre år siden... Denon DVD-afspiller 1710 og Denon Receiver AVR 1705 + 5 små Dali-højttalere+sub (det hele for cirka 8.000) og det har virket uden de større fortydelser... Men der har været fortrydelser... I dag vil jeg havde valgt to gode front højttalere og så senere rykke dem om som baghøjttalere eller andet, når der blev økonomisk plads til lidt mere legetøj...

Som tidligere nævnt - kvalitet frem for kvantitet.... Det kommer du meget længere med i fremtiden... Og derved vil du faktisk være bedre fremtidssikret!

Omvendt har det virket ud fra mine forventninger - men jeg er i tvivl om jeg ikke lige så godt kunne have investeret i Logitech PC-Surround højttalere, som jeg har højt et par gange hos nogle venner (de klarer det faktisk også godt.... kr. 2.000!)...

I dag er jeg selv ude og kigge på 3200ES fra Sony, men de skal kobles til Monitor Audio Silver serien (højttalere for 21.000)... Så jeg vil de tidligere indlæg ret i, at de omtalte højttalere du har set på ikke stå mål med receiveren... Desværre...



__________________
Med venlig hilsen

McDumbo
Til top Vis McDumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McDumbo
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej,

Overvej evt. KEF 2005.2 - kostede ved introduktionen over 8000,- men fås nu til 3.999,- i Fona - vildt godt surround sæt til prisen, rimelig høj WAF og så kan du altid udbygge med to løse sattelitter til 7.1 (sattelitterne koster enkeltvis kr. 995,- så fem af dem plus subwoofer til 4K, er virkelig en fornuftig pris).

En anden mulighed er:

2 stk. KEF IQ7 fronter
1 stk. KEF IQ2C center
2 stk. KEF IQ1 sidehøjtalere

- ialt 6.500,- uden subwoofer... JBL Northridge P150 er udemærket, og kan findes til omkring 1500 brugt - ialt 8K

Begge ovenstående løsninger vil gi dig god surround lyd, og med løsning to vil du også få et sæt rigtig gode stereo højtalere i fronterne.

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Takker for de gode svar.

KEF var måske et alternativ, selvom forslaget løber op i 7.500,-.

Jeg savner dog nogen svar/input ang. JBL valget, er der nogen som kender disse og kan MED
begrundelse sige for/imod ?

PS: JBL sub kan fåes for under 2.000,- inkl. forsendelse så den vil jeg købe fra ny :)

Er Northridge 80 ikke en okay højttaler ?
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

7.1 er klasser bedre end 5.1

Ikke forstået på den måde at et billigt 7.1 er bedre end et 5.1-setup i ordentlig kvalitet 

mht højtalere, har du så overvejet at købe brugt?

Du kan virkelig få meget mere for pengene ved at købe brugt

også måske tage det lidt i "bidder", for at få pengepungen til at følge med.

Feks starte med et 5.0 sæt også supplere med en sub og de ekstra bagkanaler efterhånden som der er råd til det.

på den måde får du god(bedre) kvalitet og kan glæde dig over gevinsten hver gang du lige propper en ekstra højtaler eller 2 ind i setuppet

Det er rigtigt dumt at købe for for billigt, for så drømmer man bare om at udskifte med det samme.

mht sub, så snup en med lukket kabinet, dvs uden bass-refleksport, det giver en en strammere og mere præcis bund (IMHO) Dali swa12 eller suite 1.2 kan opdrives til forholdsvis små penge

 

mvh

Troels

Der selv kører med M&K til lige over 100.000kr for 7.1 opstillingen :-)

 

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for alle forslag, men de går jo næsten alle på køb IKKE et 7.1 men 5.0/5.1 og udbyg senere.

Jeg har allerede et 5.1 setup, men mener ikke det kan betale sig at udbygge dette, flytter det istedet ind til min computer.

Det jeg ønsker er et okay 7.1 setup til ca. 8.000-9.000,-. Jeg er jo allerede gået fra ca. 6.000,- ;)

Jeg er godt klar over, jo flere penge man putter i projektet, jo bedre lyd (som regel ;) ).

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
timur
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 395
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

hej

 Kan stærkt anbefale KEF sættet. Startede med det sæt for et par år siden og til ca 4000 kr er det absolut god valuta for pengene. WAF er også højt på dette sæt . Har så opgraderet med et B&W front system sidenhen, men står nu med et problem som du helt sikkert også vil få hvis du køber Tangent Millenium HT sættet... Der er simpelthen ikke nok power i min forstærker til at trække højtalerne . Er derfor på udkig efter en effektforstærker..

Så et KEF KHT 2005.2 sæt plus 2 ekstra satelitter er et godt bud på et fint HT sæt til din forstærker og det holder også det budget du har lagt. De sidste par tudser kan du jo bruge på nogle gode kabler.

 

------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------

 

Denon 2803 + Denon 2910

B&W DM604 + B&W LCR6 s2

KEF KHT 2005 MK II

LG 42  PC1RR

Til top Vis timur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af timur
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Om du skal ha et par gulvstående fronthøjtalere, og har et stærkt begrænset budget kan du med stor fordel springe over subwooferen. En billig sub vil ikke spille så meget dybere end fronthøjtalerene, og vil i længden blive mere en kilde til irritation end glede.

Om det her er tale om et ego-opset hvor den ene, eller eventuelt de to lyttepositionene havner ca midt i mellem fronthøjtalerene kan du også vurdere at ikke købe en center til at begynde med. Med 6000kr til kun front og bag, og specielt om du så tager dig en tur på brugtmarkedet, kan du få noget der er riktigt, riktigt godt.

Hvis jeg skal komme med et specifikt tip til et brugt 5.0 set så ville jeg sige:

Dali Evidence 470, ca 3500kr

Dali Evidence C70, ca 1500kr

Dali Suite Rear/1001/2002, ca 500-1000kr

 



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

jeg har selv 6.1 setup med tangent millenium. jeg er så sørgelig over at alle dømmer på hvad de mener at nogen engang har hørt, og at folk dømmer på prisen! jeg mener bare, man kan jo også gå i nette og købe arla mælk til lavere pris end i irma. hvorfor skulle man ikke også kunne finde noget godt til en lavere pris. selvfølgelig vil en højtaler til 5000 oftest have mere testning bag sig end en til 1000. men om den er 5 gange bedre tror jeg næppe.

cableman.dk har tangent millenium 5 pack til 2500 og vistnok 2000 på tilbud hvis du oven i købet afhjælper dem en forstærker. så kan du suplere med nogle tangent millenium mini. og du ender på ca. 6000 med tangent subben. også. og det mener jeg lyder ret godt.

mit setup kan ses her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50630&P N=2
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
thomasbr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad med disse: Dali Concept 6 sæt?

Dem har jeg selv, og de spiller fint til mig. Ekstra Concept 1 til 7.1 koster så 750 kr pr stk.



__________________
/Thomas

Mit setup
Til top Vis thomasbr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasbr Besøg thomasbr's Websted
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

thomasbr skrev:

Hej

Hvad med disse: Dali Concept 6 sæt?

Dem har jeg selv, og de spiller fint til mig. Ekstra Concept 1 til 7.1 koster så 750 kr pr stk.



Ser vældig interessant ud :)

Jeg har så sent som igår bestilt 4 stk Tangent HTD-50 Mini, da de kunne erhverves meget billigt. Prøver lige om de kan bruges til formålet, ellers bliver de hængt op ude i hobbyrummet.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Hoejttale rsystem/?
Der er da en del sæt der passer til dit budget. Ellers kan du også selv sammensætte et sæt, f.eks. med noget Argon. Ja ja, de bliver tit hånet herinde, men de er helt sikkert perfekte til dit behov.
Ellers kan du prøve nogle af de andre HiFi-butikker der findes. der er en del, i hvert fald i København

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

hvordan går det med indkøbet af snurre rundt lyd? jeg er da lidt nysgerrig efter hvordan det går? og hvad det bliver til 
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Tjah det går ikke helt som forventet .

Jeg skulle dog få mine Tangent´er idag elle imorgen.

Men konen besluttede sig for, at vi ikke skulle have projektor/lærred hængende som jeg ønskede det.
Tror det bliver svært med 7.1 med den valgte indretning.

De to surroundsæt vil komme til at stå bagved, så det giver vel ikke den rette opsætning.

Men jeg håber stadigvæk jeg får Sony´en, der er jo stadigvæk noget bedre end min 445, som jeg dog synes gør det ganske udemærket.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

surt når damemernnesker mener de skal bestemme hvordan tv opsætningen skal være, bare fordi det ikke ligner noget fra et bo bedre katalog 

men hvis du stadig holder på at købe en tangent sub. så meld lige tilbage, jeg har overvejet at skifte min lidt for buldrende og samtidig for svage sub ud med en magen til
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 06 April 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt på indkøbsfronten.

Har prøvet Tangent HTD-50 mini højttalerne.

De har været sat op som front og rear, koblet op til min Sony og med en Sony center og Sony sub, det spillede faktisk ganske flot Surround lys via DTS og DOlby digital, til en pris på 360,- + porto for alle 4 vil jeg nu betegne det som et røverkøb.

Kom lige hjem i dag med 2 stk KEF Q65.2, disse blev lynhurtigt sat til som front, har kun hørt dem med almindelig musik, men hold da kæ.. en forskel i detaljegrad fra de små tangenter, dette var jo nok forventet, men nøj hvor blev jeg glad, men de kostede jo også en mindre bondegård.

Nu må vi se om udviklingen kan fortsætte, ny center, ny sub og ny forstærker.

Måske vil der en dag komme billeder op når jeg føler det er værd at vise frem .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes