| Forfatter |
|
eldadan Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle, jeg har et lille problem.
Sagen er den at når jeg ser film med min optoma HD70 er det ligesom om lyset reflekterer rundt i værelset. er jeg virkelig nød til at male det en anden farve (det hele er hvidt nu). Hvis ja er det så nok at farve det lidt jord farvet eller bare lidt gråt?
Værelset kan fuldstændig mørklægges og lærredet har en gain på 1,1. Nogen der har haft lignende oplvelser? (For det er jo ikke fedt at billedet bliver mat og uden dybde når der er lyst).
mvh Eldadan---
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ellers kan leve med det indretningsmæssige er det klart en forbedring med en mørkere farve på væggene, fx grå.
Det er også ret vigtigt, at malingen fås i den mest matte variant (tror det er glans 5), da en mørk farve også kan reflektere en del hvis overfladen er blank.
Jeg har malet væggene mat koksgrå i min hjemmebiograf, men det rum bliver så heller ikke brugt til andet. Kan jo være det bliver for dystert på et værelse. Evt. kunne man lade bagvæggen forblive hvid, da den nok ikke har så meget at sige.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Vanderlay siger, så er mørke vægge at foretrække. Se bare på hvad man gør i biograferne. Men hvis det er et rum du bruger til andet, skal du tænke dig godt om! Jeg har lige malet mit kælderrum hvidt igen, efter det var gråt. Det blev alt for dystert at sidde der, når man ikke så film. Du kan jo evt. lave nogle sorte gardiner du trækker frem når du ser film
|
| Til top |
|
| |
eldadan Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svarene.
hjælper det hvis man maler en mat jord eller mat lysere grå farve tror i?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja da. Alt hjælper. Måske kan du endda nøjes med en hvid farve, der ikke har meget glans.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg malede i sin tid mit bio-rum i en mat "støvet" antikgrøn som både var pænt i dagslys og ikke reflekterede så meget lys når jeg brugte projektoren.
HELT fri for reflektioner bliver du ikke medmindre du maler i en helmat mørk farve, men hvis du har en silkemat hvid nu vil alt næsten være en forbedring.
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk også at loft og gulv reflekterer meget lys. Jeg har brugt Flügger nearly black (meget mørkegrå) til væggene og en helt sort til loftet. Begge mat glans 5. Gulvet er et lyst fyrtræs plankegulv, som ikke skal males over, så foran lærredet skal jeg have placeret et løst mørkt tæppe. Dette skal være meget tykt, da jeg så samtidig kan bruge det til at dæmpe fronthøjtalernes første reflektionspunkt på gulvet.
|
| Til top |
|
| |
eldadan Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok. det var mange gode svar.. men jeg tror også at alt er en forbedring..
For nu er det hvidt loft hvide vægge og lyst gulv uden nogen gulvtæpper.. 
Tror jeg vælger noget mat gråt, og så evt. et gulv tæppe foran..
Tak for hjælpen, alle sammen.
|
| Til top |
|
| |