Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 19:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Velodyne SPL-1000R - skilt ad (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige (fordi jeg kedede mig), skilt min Velodyne SPL-1000R ad. Har taget nogle billeder, som nogle her på sitet sikkert vil finde interessante.

Her kommer de..
Først pilles forstærkermodulet af, her ses det ret tætpakkede kabinet med forstærkermodulet liggende ved siden af:

Og her ses forstærkermodulet fra den anden vinkel:

Her har vi den store moppedreng, alene magneten vejer 10 kg, så det er en halvtung sag:

Igen...

Igen...

Til sidst lige et billede af kabinettet uden dæmpning eller enhed:

(klik for større billede)

Faktisk undrer det mig for det første at de små stykker ledning fra basenheden, er så tynde som de er. Dernæst undrer det mig at en så dyr subwoofer er lavet af en kabinet hvor trætykkelsen er noget i stil med 15 mm, hvis ikke tyndere.
Er der andre her på sitet, som har prøvet at kigge ind i deres subwoofere. F.eks. kunne det være meget spændende at se hvordan DD-serien fra Velodyne ser ud indeni.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Sjovt lige at vide hvordan min ser ud indeni:-)

Tak for det.-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Så længe den spiller godt, gør det vel ikk så meget med træ tykkelsen:-)

Er det bare mig eller ser det ud som om at den er min 20mm tyk?? ser mega tykt ud på billedet??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Lækkert - du Lassehoej, ser frem til du også gør det lige så grundigt med dine Dynaudio Audience 42 

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

ledningerne er da ikke specielt tynde? ... iøvrigt er længden relativ kort

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Her er nogle billeder af DD18'eren. Beklager kvaliteten:

img85/2914/clipimage002160pl4.jpg

img85/3235/clipimage004103ez2.jpg

img85/1131/graphic4ckd9.jpg

img85/8982/graphic7aje9.jpg

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Så længe den spiller godt, gør det vel ikk så meget med træ tykkelsen:-)

Er det bare mig eller ser det ud som om at den er min 20mm tyk?? ser mega tykt ud på billedet??

MVH
Don

Det er rigtigt, og det gør den helt klart. Men kunne den spille bedre hvis trætykkelsen var lidt tykkere, så ville det jo være det bedste
Men ja, det du ser udfra billederne er nok de lister som man skruer forstærkeren fast i. De sidder der i enden, og får det til at se lidt tykkere ud end det rent faktisk er. Nu havde jeg ikke lige noget som kunne måle det, men jeg skyder på 15 mm cirka.

Mulleblop skrev:

ledningerne er da ikke specielt tynde? ... iøvrigt er længden relativ kort

Ledningerne fra selve enheden er nogle ret tynde nogen, som så er samlet med en lidt tykkere version lidt henne på kablet. Jeg syntes ikke det første stykke fra enheden er særlig tykt taget i betragtning at dette er en ret voldsom subwoofer med stor effekt.

Guldtuborg skrev:

Lækkert - du Lassehoej, ser frem til du også gør det lige så grundigt med dine Dynaudio Audience 42 

Bare rolig, det kommer. Indtil videre har jeg kun lige haft basenheden ude af dem, for at se den anderledes opbygning.

http://pictures.lhoej.dk/?path=./Dynaudio_Audience42_Woofer

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Svend P, ser i øvrigt meget spændende ud med adskillelsen af din DD18. Tusind tak for billederne 

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

De interne ledninger i din sub kan da sagtens lede effekten uden nævneværdigt tab. Husk at impedansen afhænger af længden - og de er ganske korte!
Derimod kunne du med fordel fjerne dæmpematerialet - det er nytteløst i din sub, jeg skal gerne forklare hvorfor - og så i stedet sætte en stiver i, fx. en plade med et stort hul i, som fungerer som en "ring" der stiver 4 vægge af på en gang.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
De interne ledninger i din sub kan da sagtens lede effekten uden nævneværdigt tab. Husk at impedansen afhænger af længden - og de er ganske korte!
Derimod kunne du med fordel fjerne dæmpematerialet - det er nytteløst i din sub, jeg skal gerne forklare hvorfor - og så i stedet sætte en stiver i, fx. en plade med et stort hul i, som fungerer som en "ring" der stiver 4 vægge af på en gang.

Jeg har faktisk selv tænkt på det med en stiver. Men det bliver et senere projekt, da jeg ikke er så meget hjemme den næste tid.

Er du så nu jeg skal være fræk og spørge - hvorfor? Kunne godt tænke mig forklaringen på hvorfor det er nytteløst med dæmpematerialet.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Dæmpematerialet dæmper stående bølger - og med en indre dimension på ca. 0.3m kommer den første stående bølge ved f = c/2*d = 575Hz - en tone, din Velo aldrig spiller.

Men jeg havde glemt at det er et lukket kabinet. Så vil dæmpematerialet også få kassen til at virke lidt større - 10%, ca. Det kunne tale for at lade det sidde, da det indgår i afstemningen. Men da du kan skille ad, kan du jo forsøge uden!
Men en stiver i 16mm MDF skåret som to koncentriske kvadrater, evt. med en tværstiver, ville gavne.

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Dæmpematerialet dæmper stående bølger - og med en indre dimension på ca. 0.3m kommer den første stående bølge ved f = c/2*d = 575Hz - en tone, din Velo aldrig spiller.

Men jeg havde glemt at det er et lukket kabinet. Så vil dæmpematerialet også få kassen til at virke lidt større - 10%, ca. Det kunne tale for at lade det sidde, da det indgår i afstemningen. Men da du kan skille ad, kan du jo forsøge uden!
Men en stiver i 16mm MDF skåret som to koncentriske kvadrater, evt. med en tværstiver, ville gavne.

Jeg tror jeg vil forsøge med lidt rundstok, udskåret i passende længde, og placeret på de to forskellige led. 2 eller måske lidt flere stykker bør gøre en forskel. På den måde vil mit dæmpemateriale også kunne bibeholdes stort set uden at skære i det. Dette hælder jeg mest til, da det er en løsning som kan fjernes igen i tilfælde af garantireparation.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

ja, det er rart at man ikke kan se, at du har været der, hvis uheldet er ude..

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
ja, det er rart at man ikke kan se, at du har været der, hvis uheldet er ude..

Ja, netop. Men jeg regner nu med at den vil holde et godt stykke tid. Den virker meget solidt opbygget, og den kommer jo aldrig til at nå fuldt udsving på mit lille 10 kvm værelse, så den har bare at holde
I øvrigt en dejlig sub, mangler dog muligheden for selv at tilpasse det hele, ligesom på DD-serien.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Der findes også flere billeder af en "nøgen" DD18 her

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/velod yne-dd-18/velodyne-dd-18-inside-look

Og Inside The Whale linken i min signatur indeholder billeder af min PB12-Plus uden tøjet på

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

ManicMiner, jeg takker for dit indlæg.

Jeg har nu prøvet at afstive min subwoofer med nogle interne stivere. Målte træets tykkelse til cirka 14 mm-15 mm, hvilket ikke er meget for en subwoofer. Jeg kan da også tydeligt høre forskel på "banke-testen" på min fars subwoofer, og min subwoofer med ekstra stivere. Når jeg har spist, vil jeg lytte om der er forskel.

Billede:

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

LasseHoej skrev:
ManicMiner, jeg takker for dit indlæg.Jeg har nu prøvet at afstive min subwoofer med nogle interne stivere. Målte træets tykkelse til cirka 14 mm-15 mm, hvilket ikke er meget for en subwoofer. Jeg kan da også tydeligt høre forskel på "banke-testen" på min fars subwoofer, og min subwoofer med ekstra stivere. Når jeg har spist, vil jeg lytte om der er forskel.Billede:

Må da ikke håbe den går i stykker, for dér røg garantien vist!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
LasseHoej skrev:
ManicMiner, jeg takker for dit indlæg.Jeg har nu prøvet at afstive min subwoofer med nogle interne stivere. Målte træets tykkelse til cirka 14 mm-15 mm, hvilket ikke er meget for en subwoofer. Jeg kan da også tydeligt høre forskel på "banke-testen" på min fars subwoofer, og min subwoofer med ekstra stivere. Når jeg har spist, vil jeg lytte om der er forskel.Billede:

Må da ikke håbe den går i stykker, for dér røg garantien vist!

Mvh.

Håber heller ikke den går i stykker, men har været varsom mht. dæmpematerialet, så skulle faktisk kunne fjerne stiverne igen uden at det kan ses. Men spørgsmålet er så nærmere om man har samvittighed til det, for moralsk set er garantien brudt, hvadenten det kan ses eller ej

Mht. lyden efter afstivningen, så hører en helt klar opstramning. Der er kommet mere attack på stortrommen, og bassen er mere præcis og veldefineret. Jeg kan helt klart anbefale andre folk med subwoofere der har så tyndt et kabinet, at lave det samme nummer som mig.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Og dit navn er også kendt nu... Men hvad pokker skulle gå galt med denne fine sub!

Mvh. og god fornøjelse
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Og dit navn er også kendt nu... Men hvad pokker skulle gå galt med denne fine sub!

Mvh. og god fornøjelse

Ja, men hvad gør man ikke for de gode hi-fi folk på dette forum

Jeg takker mange gange. Jeg mener helt klart denne mindre modificering var det hele værd. Spørgsmålet er så om Rene Jensen (flink gut, i øvrigt) overhovedet vil lade sådan en ting her gå ud over garantienl. Det er jo uskadeligt at sætte nogle pinde _meget_ godt fast i kabinettet. Men det vil jeg slet ikke tænke over, da jeg forventer subwooferen holder mange år.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes