Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JM Lab BERYLLIUM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Musicfromheaven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Beryllium er et gift stof. Men hvor giftigt er det? Jeg har en lille dreng, som gerne vil røre ved mange ting. Er der nogen risiko ved at have sådan en højttaler til at stå frit?
Til top Vis Musicfromheaven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musicfromheaven

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Næppe, i flydende form jo og dermed også dampe så snakker vi nok en sundhedsrisiko...

Dem der laver enhederne skal nok passe lidt på, men det er jo franskmænd og dem kan jeg heller ikk li, så en fra eller til passer mig fint...

Du har absolut intet at være bange for...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Musicfromheaven skrev:
Beryllium er et gift stof. Men hvor giftigt er det? Jeg har en lille dreng, som gerne vil røre ved mange ting. Er der nogen risiko ved at have sådan en højttaler til at stå frit?

Ja da!

Hvis man sutter på membranerne, så er der klar risiko får misdannede kønsorganer og måske endda hårtab og fodvorter.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Musicfromheaven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
Næppe, i flydende form jo og dermed også dampe så snakker vi nok en sundhedsrisiko...

Dem der laver enhederne skal nok passer lidt på, men det er jo franskmænd og dem kan jeg heller ikk li, så en fra eller til passer mig fint...

Jeg véd ærlig talt ikke, om du ved, det jeg spørger om, eller om det er det rene gætteri. Når du ikke viser respekt for andre mennesker, kan du vel have svært ved at virke troværdig?
Til top Vis Musicfromheaven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musicfromheaven

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Musicfromheaven skrev:
Imbanlance skrev:

Dem der laver enhederne skal nok passer lidt på, men det er jo franskmænd og dem kan jeg heller ikk li, så en fra eller til passer mig fint...

Jeg véd ærlig talt ikke, om du ved, det jeg spørger om, eller om det er det rene gætteri. Når du ikke viser respekt for andre mennesker, kan du vel have svært ved at virke troværdig?

Du mener at du ved dine fulde fem kan tro at en ting idag der sælges i eu ikke skal overholde visse sundheds regulativer og CE godkendelser, bly er også et farligt stof og findes stadig i mange flere apparater som dig og din unge allerede har været udsat for allerede..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Musicfromheaven skrev:
Imbanlance skrev:

Rolig nu. Der er ingen grund til at hidse sig op. Se nu at få lidt humor.

Men nej det er ikke farligt som en membrand.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Musicfromheaven skrev:
Imbanlance skrev:

Hej

Rolig nu, han laver bare lidt sjov og desuden har han ret. Be er p***egiftigt når det pådampes, men du bør nok ikke spise det...

Desuden har jeg hørt,JM Lab stanser deres Be ud - ved ikke om det er sandt, men det er i såfald ikke den måde man bør lave en sådan membran på. Spiller selv på Be, men mine sidder godt gemt inde i en driver. JM Lab har desuden lavet en fejl da han lavede de ht, men det er en helt anden snak. Velkommen til Hifi4all og god vind fremover.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Beryllium er mest giftig når det optræder i opløselige kemiske forbindelser. Beryllium støv er dog også gigtigt og kan føre til kemisk lungebetændelse hvis det indåndes. Hvis man skærer sig på berylliumholdige metaller kan de give sår der har svært ved at heles. (Kilde: Handbook of Poisoning).
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

JM Lab har desuden lavet en fejl da han lavede de ht, men det er en helt anden snak.

Nu gør du mig helt nysgerrig!?!

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
tadman skrev:

JM Lab har desuden lavet en fejl da han lavede de ht, men det er en helt anden snak.

Ja, det var da også meningen...ha ha...

Det er sådan, at man normalt ikke kan få en 6 1/2 membran til at arbejde sammen med en så lille membran som den JM Lab bruger, men da de fleste membraner bryder op, og det vil sige i begge frekvensretninger, kan man alligevel ad lykkens vej, få enheder til at spille sammen - sådan da, et trænet øre kan sagtens høre, at det ikke er helt godt.

Jeg er ret sikker på, at da JM lavede hans Be serie, havde han meget lidt erfaring med Be, og dermed forstod/forstår han da heller ikke, at hans lille Be diskant ikke kan "nå" ned til hans mellemtone enhed (fordi Be ikke bryder tilstrækkeligt op). Derfor lyder ex.vis en Martin D28 med tykke strenge på, som om det er tyndere strenge.

JM skulle istedet have brugt en dobbelt så stor membran og smidt en stor neodynium magnet i rumpen på den. Frekvensgangen var stadig blevet i top, da Be er så let, stift og har høj egendæmpning. Så ville denne ht have haft en stor magtfuld diskant.

Et godt eksempel er en Tannoy 385 osv. Basenheden er faktisk ikke helt tosset, men membranen er lavet for godt! Den kan ikke nå det lille horn - Tannoy skulle have valgt en let papirmembran i stedet - så havde de to enheder formentlig spillet en del bedre sammen end de gør nu, hvor de slet ikke kan "nå" hinanden og lyder en smule anmasende og trut trut...

Hvis man vil have valuta for pengene, så skal man købe de nye TAD/Pioneer ht til spotpris. Det er simpelthen for vildt, at man kan købe disse ht til de priser. Jeg vil vove den påstand, at alene én af deres dualconcentric enheder koster mere, end alle enheder tilsammen i et sæt ht til samme pris koster tilsammen. Udover enhederne, som er et kapitel for sig selv, får man også et yderst lækkert kabinet, hvor der er tænkt over konstruktionen. Men det er også en helt anden snak.

Håber det gav mening.

vh

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Hej Beryllium bekymrede

Jeg er rimelig sikker på at den anvende berylium er brugt som et legerings stof i en aluminiums masse.

http://www.reade.com/Products/Alloys/aluminum_beryllium_allo y_al_be.html

På følgende link kan du læse hva årsagerne er til at blande Be i Al

http://www.freedomalloysusa.com/al_be_ma_al.shtml

God fornøjelse 

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
tadman skrev:

Det er sådan, at man normalt ikke kan få en 6 1/2 membran til at arbejde sammen med en så lille membran som den JM Lab bruger, men da de fleste membraner bryder op, og det vil sige i begge frekvensretninger, kan man alligevel ad lykkens vej, få enheder til at spille sammen - sådan da, et trænet øre kan sagtens høre, at det ikke er helt godt.

Jeg er ret sikker på, at da JM lavede hans Be serie, havde han meget lidt erfaring med Be, og dermed forstod/forstår han da heller ikke, at hans lille Be diskant ikke kan "nå" ned til hans mellemtone enhed (fordi Be ikke bryder tilstrækkeligt op). Derfor lyder ex.vis en Martin D28 med tykke strenge på, som om det er tyndere strenge.

JM skulle istedet have brugt en dobbelt så stor membran og smidt en stor neodynium magnet i rumpen på den. Frekvensgangen var stadig blevet i top, da Be er så let, stift og har høj egendæmpning. Så ville denne ht have haft en stor magtfuld diskant.

Et godt eksempel er en Tannoy 385 osv. Basenheden er faktisk ikke helt tosset, men membranen er lavet for godt! Den kan ikke nå det lille horn - Tannoy skulle have valgt en let papirmembran i stedet - så havde de to enheder formentlig spillet en del bedre sammen end de gør nu, hvor de slet ikke kan "nå" hinanden og lyder en smule anmasende og trut trut...

Hvis man vil have valuta for pengene, så skal man købe de nye TAD/Pioneer ht til spotpris. Det er simpelthen for vildt, at man kan købe disse ht til de priser. Jeg vil vove den påstand, at alene én af deres dualconcentric enheder koster mere, end alle enheder tilsammen i et sæt ht til samme pris koster tilsammen. Udover enhederne, som er et kapitel for sig selv, får man også et yderst lækkert kabinet, hvor der er tænkt over konstruktionen. Men det er også en helt anden snak.

Håber det gav mening.

vh

Forstår jeg dig ret at du siger at een enhed i de højttalere koster mere end 54.000?

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Det er sådan, at man normalt ikke kan få en 6 1/2 membran til at arbejde sammen med en så lille membran som den JM Lab bruger, men da de fleste membraner bryder op, og det vil sige i begge frekvensretninger, kan man alligevel ad lykkens vej, få enheder til at spille sammen - sådan da, et trænet øre kan sagtens høre, at det ikke er helt godt

Nu er jeg ikke så god til dansk men hvilket membran er det som skulle vare 6½ som ikke kan arbejde sammen med "en så lille membran som den JM Lab bruger"?

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Før den som vil læse lidt mer om Focal 1027 Be.Nota bene, at det er den billige serien med Be-diskanter, Utopia-serien er billigere.

http://www.audioexcellence.ca/features/reviews/focal_electra 1027.pdf

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Desuden har jeg hørt,JM Lab stanser deres Be ud - ved ikke om det er sandt, men det er i såfald ikke den måde man bør lave en sådan membran på.

Og hvordan bør man lave det då?

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

http://stereophile.com/standloudspeakers/606focal/

Citér:

The downside is that beryllium in dust form is poisonous. There is no danger to the speaker's owner with the beryllium used as a complete, unbroken diaphragm, but the Electra 1007 Be's manual does include a section on how to seal and return the speaker if the tweeter is damaged in any way. The speaker is shipped with a cover over the tweeter; a magnetically attached grille protects it in use once the shipping cover has been removed.

Så det...
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Juri skrev:
tadman skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
tadman skrev:

Håber det gav mening.

vh

Forstår jeg dig ret at du siger at een enhed i de højttalere koster mere end 54.000?

nej da, at én enhed koster producenten mere end alle alm. enheder tilsammen i en konventionel ht...

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

tadman skrev:
Det er sådan, at man normalt ikke kan få en 6 1/2 membran til at arbejde sammen med en så lille membran som den JM Lab bruger, men da de fleste membraner bryder op, og det vil sige i begge frekvensretninger, kan man alligevel ad lykkens vej, få enheder til at spille sammen - sådan da, et trænet øre kan sagtens høre, at det ikke er helt godt

Nu er jeg ikke så god til dansk men hvilket membran er det som skulle vare 6½ som ikke kan arbejde sammen med "en så lille membran som den JM Lab bruger"?

ja se, hvis du læser mit indlæg én gang til, så burde du have svaret...

vh

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

tadman skrev:
Desuden har jeg hørt,JM Lab stanser deres Be ud - ved ikke om det er sandt, men det er i såfald ikke den måde man bør lave en sådan membran på.

Og hvordan bør man lave det då?

det skal pådampes i en form og denne proces er ekstrem dyr, da Be er meget giftigt ved pådampning. Desuden er formene også ret dyre, da de vistnok er lavet af kobber.

vh

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Johan N skrev:

tadman skrev:

ja se, hvis du læser mit indlæg én gang til, så burde du have svaret...

vh

If I understood what you meant I would' t ask, would I.

While I'm at it, if you are to quote me, have the courtesey to not add text in the quote!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes