Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 19:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Gæt en højttaler.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Denne højttaler blev engang solgt gennem Audioscan. Hvem ved noget alvorligt om den? - hvilke meritter? Historie? osv.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

var det som byggesæt eller som færdig højtaler?  har du haft enheder ude ?

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mener, at denne højttaler blev bygget her i DK, men med udenlandske enheder. Det hele blev vist billigere på den måde, da toldvæsenet så mildere på den måde at sælge højttalere på.

Den blev solgt som "færdighøjttaler" i Audioscan omkring 1979-80.

Jeg har ikke haft enhederne ude og ønsker det nok heller ikke. Jeg ved jo selv, hvad det er, men ville lige se, om der skulle være nogle, som kunne kende den.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Diskant Audax D25

Mellem Seas 11 et eller andet

Bas ATC 9”

Bas-enheden er lidt af en perle, som stadig er i produktion.

Hilsen

Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
FMJ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
FMJ

Bruger siden: 27 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy,

Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er det en 9" ATC bas og en Seas mellemtone der er monteret i kabinettet.  Basenhedens kvaliteter fejler ihvertfald ikke noget!

Andet ved jeg desværre ikke...

 



__________________
Frederik Johansen

www.gato-audio.com

Til top Vis FMJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FMJ Besøg FMJ's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Ja - det er jo imponerende - rigtigt gættet!

Denne højttaler blev solgt under betegnelsen "ATC 9 monitor". Jeg arbejdede på daværende tidspunkt i Audioscans Herning-afd. og faldt lidt for den. Den var svær at sælge - så jeg "forbarmede" mig over den på et tidspunkt. Jeg synes, at den spiller dejligt - og rigtig, det er en meget stram velkontrolleret bas, som aldrig "blævrer". Den er dog ikke særligt følsom og skal have en "voksen i hånden" for at komme til sin ret. 

Er der nogen af jer på forummet her, som kender til tilblivelsen af den ?- hvorfor man valgt netop denne konstruktion ?- og hvorfor en ATC, som jo nærmest var et ukendt mærke her på disse breddegrader (og i et vist omfang stadig er det)?. Audioscan var jo eller storbannerfører for Coral - IMF - Sound Dynamics  mv.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
FMJ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
FMJ

Bruger siden: 27 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Mon ikke oraklet fra århus, min gamle kollega Poul Mathiasen, kan hjælpe lidt med yderligere informationer omkring denne ht. Det er ikke sikkert han vil sige noget pænt, men han har ihvertfald forstand på ATC!

 



__________________
Frederik Johansen

www.gato-audio.com

Til top Vis FMJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FMJ Besøg FMJ's Websted
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Denne højttaler blev engang solgt gennem Audioscan. Hvem ved noget alvorligt om den? - hvilke meritter? Historie? osv.

Vh

Freddy

Er det en du har købt?



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ja- jeg har ikke fået den "op under neglene" i en port i den indre by. Jeg købte dem til min kæreste, da jeg syntes, at hun skulle have noget ordentligt at spille på. De var færdigbyggede og indgik i forretningens sortiment i færdigsamlet stand - nøjagtigt som de ses på billedet og der var selvfølgelig 2 stk. 

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg mener, at denne højttaler blev bygget her i DK, men med udenlandske enheder. Det hele blev vist billigere på den måde, da toldvæsenet så mildere på den måde at sælge højttalere på.

Den blev solgt som "færdighøjttaler" i Audioscan omkring 1979-80.

Jeg har ikke haft enhederne ude og ønsker det nok heller ikke. Jeg ved jo selv, hvad det er, men ville lige se, om der skulle være nogle, som kunne kende den.

Vh

Freddy

Har du nogen som helst fornemmelse af hvor  i Danmark (og af hvem) de blev bygget ?

Når man ind i mellem finder gamle artikler dukker der jo sjove ting op om den danske højttalerguldalder, bl.a. at det var stifterens af Videbæk højttalerfabriks søn der startede Seas, deraf forbindelsen Vifa/Seas samt den tidligere automakaniker/scooterforhandler E.Skaaning der under mavnet fra 168 producerede Dynaco A25 til ScanDyna/Dynaco. Da A25 eventyret var ovre startede produktionen af ITT højttalerserien, efterhånden med de velkendte Scan Speak enheder. Det var iøvrigt Hafler der fortog den første tømning af firmaet Scan Speak, noget tyder på at historien gentager sig. Skaaning overtog den konkursramte (1979-80 ?) højttalerfabrik S.E.N. Lab (dome enheder) og kørte den videre under navnet Senlab-Skaaning Aps hvis enheder blev markedført under navnet Dynaudio bla. bla.

Når (hvis) jeg får styr på materialet kommer der (måske) en liste med kildeangivelser

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Det ville være Kanon - Bjørn - med en højtaler Kanon eller rettere et stamtræ over danske højtalere virksomhedder og hvordan fætter kusine fester har ført til nye mærker - det vil vi se frem til

Du har før nævnt det med ITT - var det i en bestemt periode og kun store højtalere eller også de små reol - dem har jeg en del af nemlig



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det ville være Kanon - Bjørn - med en højtaler Kanon eller rettere et stamtræ over danske højtalere virksomhedder og hvordan fætter kusine fester har ført til nye mærker - det vil vi se frem til

En afhandling bliver det nok ikke

Du har før nævnt det med ITT - var det i en bestemt periode og kun store højtalere eller også de små reol - dem har jeg en del af nemlig

Fra en 4 vejs i en art kort Transmissionline (10" 3" 1½" 3/4" alle Scan Speak) til en pyttelille 2vejs. De er fra 70'erne

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Lidt omtale fra Hi-Fi Revyen 1981 og hifi Årbogen 1980

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Til Bjørn:  Nej - desværre ved jeg intet om kabinetterne - eller om hvem der  egentlig har bygget dem. De var færdigbyggede, da de stod i vort sortiment. Men det kunne være meget interessant, hvis nogen ved noget om dette. Jeg ser frem til at du øser ud af din viden om DK højttaler-"familien"

Til Stanley: Fedt med scanningerne fra tidsskrifterne - det giver et mere nuanceret billede af det hele. Der står anført, at man kunne købe dem som byggesæt - og at prisen refererer til HT-enhederne alene, men altså - de har jo da så kunnet købes som færdigsamlede aswell. Som billederne viser, så er træsorten nok palisanderversionen, selvom palisander normalt ser noget mørkere ud. Jeg synes mere, at det ligner Teak-træ?

 

Men jeg synes nok, at det virker lidt "weird" at man bare lige kyler en ATC-enhed, som så vidt jeg forstår mere var ment til det "professionelle marked for studie/lydteknik? - i pågældende højttaler.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Til Bjørn:  Nej - desværre ved jeg intet om kabinetterne - eller om hvem der  egentlig har bygget dem. De var færdigbyggede, da de stod i vort sortiment. Men det kunne være meget interessant, hvis nogen ved noget om dette. Jeg ser frem til at du øser ud af din viden om DK højttaler-"familien"

Til Stanley: Fedt med scanningerne fra tidsskrifterne - det giver et mere nuanceret billede af det hele. Der står anført, at man kunne købe dem som byggesæt - og at prisen refererer til HT-enhederne alene, men altså - de har jo da så kunnet købes som færdigsamlede aswell. Som billederne viser, så er træsorten nok palisanderversionen, selvom palisander normalt ser noget mørkere ud. Jeg synes mere, at det ligner Teak-træ?

 

Men jeg synes nok, at det virker lidt "weird" at man bare lige kyler en ATC-enhed, som så vidt jeg forstår mere var ment til det "professionelle marked for studie/lydteknik? - i pågældende højttaler.

Venligst

Freddy

Den var da ikke mere "studio" end end så mange andre enheder, mon ikke du er blevt ramt af den jyske kængurustyltekampagne.  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn!

Med stor respekt for alternative sportslige/tidsfordrivslignende udfoldelser i det jyske - med vægten lagt på balanceakt, momentan underholdningsværdi og timing, tror jeg da nok at det ville være fedt, hvis du lige kunne uddybe det med kængurustylten?

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Denne højttaler blev solgt under betegnelsen "ATC 9 monitor". Jeg arbejdede på daværende tidspunkt i Audioscans Herning-afd. og faldt lidt for den. Den var svær at sælge - så jeg "forbarmede" mig over den på et tidspunkt. Vh

Freddy

Måske lukkede Audioscan i sin tid på grund af "forbarmning"..??  ;-)

 

Mvh.

Niels

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Hej Bjørn!

Med stor respekt for alternative sportslige/tidsfordrivslignende udfoldelser i det jyske - med vægten lagt på balanceakt, momentan underholdningsværdi og timing, tror jeg da nok at det ville være fedt, hvis du lige kunne uddybe det med kængurustylten?

Vh

Freddy

 

Jeg har hørt at jyske kænguruer hedder Poul til fornavn. Jeg ved ikke om det er rigtigt (det ved man aldrig med jyder) men det siger rygtet. Til gengæld er det ikke et rygte at pgl. hoppedyr bruger en stor del af sin tid på, med alle midler, at rekvalmere for ATC

 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

med andre ord Bjørn synes ikke at ATC er så gode som Poul M synes de er

Skal vi droppe kænguer, hoppe-stylter m.m.  om tredie mand  navnlig når vi taler om en højtaler der er over 20 år gammel  som næppe kan lægges nogen idag til last rent markedsførings mæssigt 

Freddy - hvordan lyder de - er de gode ??


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
med andre ord Bjørn synes ikke at ATC er så gode som Poul M synes de er

Skal vi droppe kæguer, hoppe-stylter m.m.  om tredie mand  navnlig når vi taler om en højtaler der er over 20 år gammel  som næppe kan lægges nogen idag til last rent markedsførings mæssigt 

Freddy - hvordan lyder de - er de gode ??

Den omtalte basenhed produceres sandelig stadig og promoveres som et af verdens ottende vidundere (de andre vindundere komme fra samme kennel) på HalvPoul's hjemmeside.

20 år er ingen alder for en højttalerenhed

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes