| Forfatter |
|
Viktorreddersen Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey forum
Jeg har en NAD C 540 cd-afspiller, som jeg er forresten er meget glad for. MEN jeg har et par cd'er som er lidt ridsede, ikke meget, men dog ridsede. Den hakker nogle gange i dem. Er der muligt at nedsætte dette "hakken" ved at rense cd-afspilleren på en eller anden måde? Den er ca. 4-5 år gammel.
På forhånd tak __________________ Hilsen Viktor Reddersen
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv og gnide dine cd'er ind i tandpasta med cirkulære bevægelser, i ca 2 minutter, vask det så af og tør cd'en igen i cirkulære bevægelser..
Har selv redet et par cd'er på denne måde. hvis du vil have renset laseren i drevet, skal du bruge en cd renser
http://www.gamebits.dk/shop/dvd-cd-disc-223p.html her er et eksempel __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
Holm26 Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde succes med at rense laseren i min gamle sony afspiller med Isopropyl alkohol ( kan købes i matas ) Men pas på det er p***e brandfarligt, så luft ud imens du bruger det. __________________ Surround i Slyngelstuen
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
CD-afspillerens laser renser du med isopropylalkohol og en vatpind.
CD'erne renser du med lakrens og vat. Hvis du har lidt tålmodighed kan CD'erne blive som nye igen, men pas på med at få lakrens på tekst-siden af CD'en. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hellere fjerne årsagen end problemet... Hold rygning, mados, bålrøg langt væk fra CD-afspilleren, så får du glæde af den i flere år
|
| Til top |
|
| |
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
drop cd afspiler køb en rilleaftaster meget bedre lyd på LP
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din laser er lavet af plastisk ville jeg passe lidt på med overhovedet at rense den, i hvert fald bør du gå uden om isopropylalkohol, det laver altså nogle striber der kan få laseren til at fokusere dårligere end den gør nu. Vil du gøre forsøget så brug ren vodka, det striber ikke og husk en forsigtig og rolig hånd. .
Iøvrigt renser jeg selv min glaslaser en gang i kvartalet for optimal lyd. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Der skal ikke bruges hverken slibemidler eller alkoholer på ens cd'er, på cd afspillerens laser ser jeg ikke noget problem i at bruge isopropyl alkohol, det er godt til at affedte og fordamper hurtigt...
Jeg bruger alm sulfo til at rense mine, og har meget få cd'er der ikk har kunne aftastes pga dybe ridser især dem der bliver aftastet på langs er problemet, ridser på vandret af skiven er intet problem, altså fra midten og ud til kanten af skiven...
Smør noget sulfo/opvaskemiddel på cden og brug langedrengen til at fordele det fra midten og ud, frem og tilbage osv, ikk noget med cirkel bevægelser rundt på skiven, og skyld af med rent varm vand, og aftørring med en blød klud/blødt køkkenrulle i samme bevægelse som ved rensning...
Skulle der være ridser som kan ses når man kigger igennem cd'en, så har man lidt et problem og har været ud for en enkelt med dette problem, andre lige på vippen har det hjulpet at bruge en sort tusch til at afdække coveret på oversiden, så laseren igen kan finde informationerne ved aftastning på bagsiden...
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Hvis din laser er lavet af plastisk ville jeg passe lidt på med overhovedet at rense den, i hvert fald bør du gå uden om isopropylalkohol, det laver altså nogle striber der kan få laseren til at fokusere dårligere end den gør nu. Vil du gøre forsøget så brug ren vodka, det striber ikke og husk en forsigtig og rolig hånd. .
Iøvrigt renser jeg selv min glaslaser en gang i kvartalet for optimal lyd. |
|
|
Hmm har nu brugt iso til meget forskelligt, men det er mest til afrensning af cpu'er, barcardi har jeg også brugt, så dit forslag med vodka vil jeg tro er ligeså godt og man kunne jo få det sjovt by doing it..  Sikker på man ikk kan aftørre til det er helt fordampet så disse striber kan undgåes..? __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbanlance skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Hvis din laser er lavet af plastisk ville jeg passe lidt på med overhovedet at rense den, i hvert fald bør du gå uden om isopropylalkohol, det laver altså nogle striber der kan få laseren til at fokusere dårligere end den gør nu. Vil du gøre forsøget så brug ren vodka, det striber ikke og husk en forsigtig og rolig hånd. .
Iøvrigt renser jeg selv min glaslaser en gang i kvartalet for optimal lyd.
|
|
|
Hmm har nu brugt iso til meget forskelligt, men det er mest til afrensning af cpu'er, barcardi har jeg også brugt, så dit forslag med vodka vil jeg tro er ligeså godt og man kunne jo få det sjovt by doing it..
Sikker på man ikk kan aftørre til det er helt fordampet så disse striber kan undgåes..?
|
|
|
Det er aldrig lykkedes for mig, havde en sony cd afspiller en gang der simpelthen ikke ville spille efter en rensning, så tog jeg en lommelygte og lyste dirkete på linsen og kunne se en masse regnbue striber på linsen, så iso kan jeg ikke anbefale. Du skal også passe på med at bare at pudse løs, du kan ridse laseren på den måde. Vodka giver iøvrigt bedre lyd da laseren simpelthen bliver mere ren af det. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbanlance skrev:
Hey
Der skal ikke bruges hverken slibemidler eller alkoholer på ens cd'er, på cd afspillerens laser ser jeg ikke noget problem i at bruge isopropyl alkohol, det er godt til at affedte og fordamper hurtigt...
Jeg bruger alm sulfo til at rense mine, og har meget få cd'er der ikk har kunne aftastes pga dybe ridser især dem der bliver aftastet på langs er problemet, ridser på vandret af skiven er intet problem, altså fra midten og ud til kanten af skiven...
Smør noget sulfo/opvaskemiddel på cden og brug langedrengen til at fordele det fra midten og ud, frem og tilbage osv, ikk noget med cirkel bevægelser rundt på skiven, og skyld af med rent varm vand, og aftørring med en blød klud/blødt køkkenrulle i samme bevægelse som ved rensning...
Skulle der være ridser som kan ses når man kigger igennem cd'en, så har man lidt et problem og har været ud for en enkelt med dette problem, andre lige på vippen har det hjulpet at bruge en sort tusch til at afdække coveret på oversiden, så laseren igen kan finde informationerne ved aftastning på bagsiden...
|
|
|
Uden slibemiddel kommer man ingen vegne hvis der er ridser i CD'erne. Det er det samme princip som de "professionelle" bruger. Her har man bare mekaniseret processen, så det er en maskine der polerer. Os dødelige må bruge håndkraft, eller bruge de kr. 20.000,- som en ordentlig maskine koster. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Det er aldrig lykkedes for mig, havde en sony cd afspiller en gang der simpelthen ikke ville spille efter en rensning, så tog jeg en lommelygte og lyste dirkete på linsen og kunne se en masse regnbue striber på linsen, så iso kan jeg ikke anbefale. Du skal også passe på med at bare at pudse løs, du kan ridse laseren på den måde. Vodka giver iøvrigt bedre lyd da laseren simpelthen bliver mere ren af det. |
|
|
I see men vodka har jeg heller intet imod, det skal bare være rent ikk noget med farve og tilsætninger, rød og blå smirnoff ville jo så være fint f.eks og det er så lige det jeg selv har adgang til i mit barskab hvis jeg skulle igang... __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Uden slibemiddel kommer man ingen vegne hvis der er ridser i CD'erne. Det er det samme princip som de "professionelle" bruger. Her har man bare mekaniseret processen, så det er en maskine der polerer. Os dødelige må bruge håndkraft, eller bruge de kr. 20.000,- som en ordentlig maskine koster. |
|
|
Jeg ville klart undgå slibemidler og bør kun bruges som sidste udgang, hvis en rensning med sulfo gør jobbet hvorfor så ikke holde der... Vil man igang med at forarbejde ridser der er meget dybe bør man undgå cirkel bevægelserne og kun bearbejde de dybe ridser og glatte dem ud, tilføring af nye ridser er jo næppe det man vil have.. Hvis det er industrien du snakker om kan dette jo gøres under mere ordnede forhold og det er jo næppe ridser som er tilført manuelt som vi snakker om her.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbanlance skrev:
flpdk skrev:
Uden slibemiddel kommer man ingen vegne hvis der er ridser i CD'erne. Det er det samme princip som de "professionelle" bruger. Her har man bare mekaniseret processen, så det er en maskine der polerer. Os dødelige må bruge håndkraft, eller bruge de kr. 20.000,- som en ordentlig maskine koster.
|
|
|
Jeg ville klart undgå slibemidler og bør kun bruges som sidste udgang, hvis en rensning med sulfo gør jobbet hvorfor så ikke holde der...
Vil man igang med at forarbejde ridser der er meget dybe bør man undgå cirkel bevægelserne og kun bearbejde de dybe ridser og glatte dem ud, tilføring af nye ridser er jo næppe det man vil have..
Hvis det er industrien du snakker om kan dette jo gøres under mere ordnede forhold og det er jo næppe ridser som er tilført manuelt som vi snakker om her..
|
|
|
Jeg ved ikke lige hvad du mener med manuelt tilførte ridser. En ridse er vel en ridse uanset hvordan den er påført. Med det "rigtige" slibemiddel og noget vat tilfører man ikke nye ridser (kun hvis du trykker meget hårdt). Jeg har poleret den del af mine gamle CD'er op, så de er ligesom nye. Selv under skarpt lys kan man ikke se noget som helst. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
|
prøv og gnide dine cd'er ind i tandpasta med cirkulære bevægelser, i ca 2 minutter, vask det så af og tør cd'en igen i cirkulære bevægelser..
Har selv redet et par cd'er på denne måde. hvis du vil have renset laseren i drevet, skal du bruge en cd renser
http://www.gamebits.dk/shop/dvd-cd-disc-223p.html her er et eksempel
|
|
|
Cirkulære bevægelser er vist ikke lige sagen for cd-skiverne! (Så skal det da være meget små cirkulære bevægelser fra centrum og udefter).
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Jeg ved ikke lige hvad du mener med manuelt tilførte ridser. En ridse er vel en ridse uanset hvordan den er påført. Med det "rigtige" slibemiddel og noget vat tilfører man ikke nye ridser (kun hvis du trykker meget hårdt). Jeg har poleret den del af mine gamle CD'er op, så de er ligesom nye. Selv under skarpt lys kan man ikke se noget som helst. |
|
|
Lad det ligge med det manuelle, og du har ret i at en ridse er en ridse og disse kan fjernes dog skal man være varsom, og ja det rigtige slibemiddel skal vælges med omhu der er jo netop udglatning og det må ikke være med meget grove slibe korn, men jeg vil stadig holde mig til sulfo og en alm rengøring hvis dette afhjælper mine problemer... Hvilket slibemiddel bruger du, jeg tænker slipoline eller ultragloss ellers noget 3M af den professionelle slags hvis man har adgang til dette..? __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbanlance skrev:
flpdk skrev:
Jeg ved ikke lige hvad du mener med manuelt tilførte ridser. En ridse er vel en ridse uanset hvordan den er påført. Med det "rigtige" slibemiddel og noget vat tilfører man ikke nye ridser (kun hvis du trykker meget hårdt). Jeg har poleret den del af mine gamle CD'er op, så de er ligesom nye. Selv under skarpt lys kan man ikke se noget som helst.
|
|
|
Lad det ligge med det manuelle, og du har ret i at en ridse er en ridse og disse kan fjernes dog skal man være varsom, og ja det rigtige slibemiddel skal vælges med omhu der er jo netop udglatning og det må ikke være med meget grove slibe korn, men jeg vil stadig holde mig til sulfo og en alm rengøring hvis dette afhjælper mine problemer...
Hvilket slibemiddel bruger du, jeg tænker slipoline eller ultragloss ellers noget 3M af den professionelle slags hvis man har adgang til dette..?
|
|
|
Jeg polerer i to omgange. Først med et billigt polermiddel fra Biltema, da det ta'r bedre fat hvis der er dybe ridser i CD'en. Dernæst bruger jeg et bedre og mere fint polermiddel jeg har fundet hos Shell (ja du læste rigtigt). Det har taget noget tid at finde det der gav et godt resultat, da man bli'r nødt til at prøve sig frem.
Jeg har læst på nettet, at andre bruger Brasso, men det har jeg ikke eksperimenteret med. Man skal vist også ha' en klemme på næsen hvis man bruger det. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Visca Blaugrana skrev:
|
prøv og gnide dine cd'er ind i tandpasta med cirkulære bevægelser, i ca 2 minutter, vask det så af og tør cd'en igen i cirkulære bevægelser..
Har selv redet et par cd'er på denne måde. hvis du vil have renset laseren i drevet, skal du bruge en cd renser
http://www.gamebits.dk/shop/dvd-cd-disc-223p.html her er et eksempel
|
|
|
Cirkulære bevægelser er vist ikke lige sagen for cd-skiverne! (Så skal det da være meget små cirkulære bevægelser fra centrum og udefter).
Mvh.
Niels
|
|
|
det jeg mener cirkulære bevægelser rundt om centrum af cd'en __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
drop cd afspiler køb en rilleaftaster meget bedre lyd på LP
|
|
|
Nu er det jo en Cd-afspiller der skal renses,trådstarteren spørger til!!..og ikke hvad der evt giver den bedste lyd __________________
Venligst -=Mofo=-
|
| Til top |
|
| |