Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 04:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rensning af cd-afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Viktorreddersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hey forum

Jeg har en NAD C 540 cd-afspiller, som jeg er forresten er meget glad for. MEN jeg har et par cd'er som er lidt ridsede, ikke meget, men dog ridsede. Den hakker nogle gange i dem. Er der muligt at nedsætte dette "hakken" ved at rense cd-afspilleren på en eller anden måde? Den er ca. 4-5 år gammel.

På forhånd tak



__________________
Hilsen Viktor Reddersen
Til top Vis Viktorreddersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viktorreddersen
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

prøv og gnide dine cd'er ind i tandpasta med cirkulære bevægelser, i ca 2 minutter, vask det så af og tør cd'en igen i cirkulære bevægelser..

Har selv redet et par cd'er på denne måde. hvis du vil have renset laseren i drevet, skal du bruge en cd renser

http://www.gamebits.dk/shop/dvd-cd-disc-223p.html her er et eksempel



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg havde succes med at rense laseren i min gamle sony afspiller med Isopropyl alkohol ( kan købes i matas ) Men pas på det er p***e brandfarligt, så luft ud imens du bruger det.

__________________
Surround i Slyngelstuen
Til top Vis Holm26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holm26 Besøg Holm26's Websted
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej

CD-afspillerens laser renser du med isopropylalkohol og en vatpind.

CD'erne renser du med lakrens og vat. Hvis du har lidt tålmodighed kan CD'erne blive som nye igen, men pas på med at få lakrens på tekst-siden af CD'en.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hellere fjerne årsagen end problemet... Hold rygning, mados, bålrøg langt væk fra CD-afspilleren, så får du glæde af den i flere år
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted
 
jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

drop cd afspiler   køb en  rilleaftaster meget bedre lyd på LP

 

Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hvis din laser er lavet af plastisk ville jeg passe lidt på med overhovedet at rense den, i hvert fald bør du gå uden om isopropylalkohol, det laver altså nogle striber der kan få laseren til at fokusere dårligere end den gør nu. Vil du gøre forsøget så brug ren vodka, det striber ikke og husk en forsigtig og rolig hånd..

Iøvrigt renser jeg selv min glaslaser en gang i kvartalet for optimal lyd.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hey

Der skal ikke bruges hverken slibemidler eller alkoholer på ens cd'er, på cd afspillerens laser ser jeg ikke noget problem i at bruge isopropyl alkohol, det er godt til at affedte og fordamper hurtigt...

Jeg bruger alm sulfo til at rense mine, og har meget få cd'er der ikk har kunne aftastes pga dybe ridser især dem der bliver aftastet på langs er problemet, ridser på vandret af skiven er intet problem, altså fra midten og ud til kanten af skiven...

Smør noget sulfo/opvaskemiddel på cden og brug langedrengen til at fordele det fra midten og ud, frem og tilbage osv, ikk noget med cirkel bevægelser rundt på skiven, og skyld af med rent varm vand, og aftørring med en blød klud/blødt køkkenrulle i samme bevægelse som ved rensning...

Skulle der være ridser som kan ses når man kigger igennem cd'en, så har man lidt et problem og har været ud for en enkelt med dette problem, andre lige på vippen har det hjulpet at bruge en sort tusch til at afdække coveret på oversiden, så laseren igen kan finde informationerne ved aftastning på bagsiden...




__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Hvis din laser er lavet af plastisk ville jeg passe lidt på med overhovedet at rense den, i hvert fald bør du gå uden om isopropylalkohol, det laver altså nogle striber der kan få laseren til at fokusere dårligere end den gør nu. Vil du gøre forsøget så brug ren vodka, det striber ikke og husk en forsigtig og rolig hånd..

Iøvrigt renser jeg selv min glaslaser en gang i kvartalet for optimal lyd.



Hmm har nu brugt iso til meget forskelligt, men det er mest til afrensning af cpu'er, barcardi har jeg også brugt, så dit forslag med vodka vil jeg tro er ligeså godt og man kunne jo få det sjovt by doing it..

Sikker på man ikk kan aftørre til det er helt fordampet så disse striber kan undgåes..?


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hvis din laser er lavet af plastisk ville jeg passe lidt på med overhovedet at rense den, i hvert fald bør du gå uden om isopropylalkohol, det laver altså nogle striber der kan få laseren til at fokusere dårligere end den gør nu. Vil du gøre forsøget så brug ren vodka, det striber ikke og husk en forsigtig og rolig hånd..

Iøvrigt renser jeg selv min glaslaser en gang i kvartalet for optimal lyd.



Hmm har nu brugt iso til meget forskelligt, men det er mest til afrensning af cpu'er, barcardi har jeg også brugt, så dit forslag med vodka vil jeg tro er ligeså godt og man kunne jo få det sjovt by doing it..

Sikker på man ikk kan aftørre til det er helt fordampet så disse striber kan undgåes..?

Det er aldrig lykkedes for mig, havde en sony cd afspiller en gang der simpelthen ikke ville spille efter en rensning, så tog jeg en lommelygte og lyste dirkete på linsen og kunne se en masse regnbue striber på linsen, så iso kan jeg ikke anbefale. Du skal også passe på med at bare at pudse løs, du kan ridse laseren på den måde. Vodka giver iøvrigt bedre lyd da laseren simpelthen bliver mere ren af det.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
Hey

Der skal ikke bruges hverken slibemidler eller alkoholer på ens cd'er, på cd afspillerens laser ser jeg ikke noget problem i at bruge isopropyl alkohol, det er godt til at affedte og fordamper hurtigt...

Jeg bruger alm sulfo til at rense mine, og har meget få cd'er der ikk har kunne aftastes pga dybe ridser især dem der bliver aftastet på langs er problemet, ridser på vandret af skiven er intet problem, altså fra midten og ud til kanten af skiven...

Smør noget sulfo/opvaskemiddel på cden og brug langedrengen til at fordele det fra midten og ud, frem og tilbage osv, ikk noget med cirkel bevægelser rundt på skiven, og skyld af med rent varm vand, og aftørring med en blød klud/blødt køkkenrulle i samme bevægelse som ved rensning...

Skulle der være ridser som kan ses når man kigger igennem cd'en, så har man lidt et problem og har været ud for en enkelt med dette problem, andre lige på vippen har det hjulpet at bruge en sort tusch til at afdække coveret på oversiden, så laseren igen kan finde informationerne ved aftastning på bagsiden...


Uden slibemiddel kommer man ingen vegne hvis der er ridser i CD'erne. Det er det samme princip som de "professionelle" bruger. Her har man bare mekaniseret processen, så det er en maskine der polerer. Os dødelige må bruge håndkraft, eller bruge de kr. 20.000,- som en ordentlig maskine koster.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Citér:

Det er aldrig lykkedes for mig, havde en sony cd afspiller en gang der simpelthen ikke ville spille efter en rensning, så tog jeg en lommelygte og lyste dirkete på linsen og kunne se en masse regnbue striber på linsen, så iso kan jeg ikke anbefale. Du skal også passe på med at bare at pudse løs, du kan ridse laseren på den måde. Vodka giver iøvrigt bedre lyd da laseren simpelthen bliver mere ren af det.



I see men vodka har jeg heller intet imod, det skal bare være rent ikk noget med farve og tilsætninger, rød og blå smirnoff ville jo så være fint f.eks og det er så lige det jeg selv har adgang til i mit barskab hvis jeg skulle igang...


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Uden slibemiddel kommer man ingen vegne hvis der er ridser i CD'erne. Det er det samme princip som de "professionelle" bruger. Her har man bare mekaniseret processen, så det er en maskine der polerer. Os dødelige må bruge håndkraft, eller bruge de kr. 20.000,- som en ordentlig maskine koster.



Jeg ville klart undgå slibemidler og bør kun bruges som sidste udgang, hvis en rensning med sulfo gør jobbet hvorfor så ikke holde der...

Vil man igang med at forarbejde ridser der er meget dybe bør man undgå cirkel bevægelserne og kun bearbejde de dybe ridser og glatte dem ud, tilføring af nye ridser er jo næppe det man vil have..

Hvis det er industrien du snakker om kan dette jo gøres under mere ordnede forhold og det er jo næppe ridser som er tilført manuelt som vi snakker om her..


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
flpdk skrev:

Uden slibemiddel kommer man ingen vegne hvis der er ridser i CD'erne. Det er det samme princip som de "professionelle" bruger. Her har man bare mekaniseret processen, så det er en maskine der polerer. Os dødelige må bruge håndkraft, eller bruge de kr. 20.000,- som en ordentlig maskine koster.



Jeg ville klart undgå slibemidler og bør kun bruges som sidste udgang, hvis en rensning med sulfo gør jobbet hvorfor så ikke holde der...

Vil man igang med at forarbejde ridser der er meget dybe bør man undgå cirkel bevægelserne og kun bearbejde de dybe ridser og glatte dem ud, tilføring af nye ridser er jo næppe det man vil have..

Hvis det er industrien du snakker om kan dette jo gøres under mere ordnede forhold og det er jo næppe ridser som er tilført manuelt som vi snakker om her..

Jeg ved ikke lige hvad du mener med manuelt tilførte ridser. En ridse er vel en ridse uanset hvordan den er påført. Med det "rigtige" slibemiddel og noget vat tilfører man ikke nye ridser (kun hvis du trykker meget hårdt). Jeg har poleret den del af mine gamle CD'er op, så de er ligesom nye. Selv under skarpt lys kan man ikke se noget som helst.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

prøv og gnide dine cd'er ind i tandpasta med cirkulære bevægelser, i ca 2 minutter, vask det så af og tør cd'en igen i cirkulære bevægelser..

Har selv redet et par cd'er på denne måde. hvis du vil have renset laseren i drevet, skal du bruge en cd renser

http://www.gamebits.dk/shop/dvd-cd-disc-223p.html her er et eksempel

Cirkulære bevægelser er vist ikke lige sagen for cd-skiverne! (Så skal det da være meget små cirkulære bevægelser fra centrum og udefter).

Mvh.

Niels

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:


Jeg ved ikke lige hvad du mener med manuelt tilførte ridser. En ridse er vel en ridse uanset hvordan den er påført. Med det "rigtige" slibemiddel og noget vat tilfører man ikke nye ridser (kun hvis du trykker meget hårdt). Jeg har poleret den del af mine gamle CD'er op, så de er ligesom nye. Selv under skarpt lys kan man ikke se noget som helst.



Lad det ligge med det manuelle, og du har ret i at en ridse er en ridse og disse kan fjernes dog skal man være varsom, og ja det rigtige slibemiddel skal vælges med omhu der er jo netop udglatning og det må ikke være med meget grove slibe korn, men jeg vil stadig holde mig til sulfo og en alm rengøring hvis dette afhjælper mine problemer...

Hvilket slibemiddel bruger du, jeg tænker slipoline eller ultragloss ellers noget 3M af den professionelle slags hvis man har adgang til dette..?


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
flpdk skrev:


Jeg ved ikke lige hvad du mener med manuelt tilførte ridser. En ridse er vel en ridse uanset hvordan den er påført. Med det "rigtige" slibemiddel og noget vat tilfører man ikke nye ridser (kun hvis du trykker meget hårdt). Jeg har poleret den del af mine gamle CD'er op, så de er ligesom nye. Selv under skarpt lys kan man ikke se noget som helst.



Lad det ligge med det manuelle, og du har ret i at en ridse er en ridse og disse kan fjernes dog skal man være varsom, og ja det rigtige slibemiddel skal vælges med omhu der er jo netop udglatning og det må ikke være med meget grove slibe korn, men jeg vil stadig holde mig til sulfo og en alm rengøring hvis dette afhjælper mine problemer...

Hvilket slibemiddel bruger du, jeg tænker slipoline eller ultragloss ellers noget 3M af den professionelle slags hvis man har adgang til dette..?

Jeg polerer i to omgange. Først med et billigt polermiddel fra Biltema, da det ta'r bedre fat hvis der er dybe ridser i CD'en. Dernæst bruger jeg et bedre og mere fint polermiddel jeg har fundet hos Shell (ja du læste rigtigt). Det har taget noget tid at finde det der gav et godt resultat, da man bli'r nødt til at prøve sig frem.

Jeg har læst på nettet, at andre bruger Brasso, men det har jeg ikke eksperimenteret med. Man skal vist også ha' en klemme på næsen hvis man bruger det.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Visca Blaugrana skrev:

prøv og gnide dine cd'er ind i tandpasta med cirkulære bevægelser, i ca 2 minutter, vask det så af og tør cd'en igen i cirkulære bevægelser..

Har selv redet et par cd'er på denne måde. hvis du vil have renset laseren i drevet, skal du bruge en cd renser

http://www.gamebits.dk/shop/dvd-cd-disc-223p.html her er et eksempel

Cirkulære bevægelser er vist ikke lige sagen for cd-skiverne! (Så skal det da være meget små cirkulære bevægelser fra centrum og udefter).

Mvh.

Niels

 

 

det jeg mener cirkulære bevægelser rundt om centrum af cd'en



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

jørstad skrev:

drop cd afspiler   køb en  rilleaftaster meget bedre lyd på LP


 



Nu er det jo en Cd-afspiller der skal renses,trådstarteren spørger til!!..og ikke hvad der evt giver den bedste lyd

__________________

     Venligst -=Mofo=-
                             
Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes