Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekt Nok!!!!???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa...Jeg har lige fået nye Højtalere,Gamut Phi 5!! ...Min forstærker er en cambridge 840A,der er oplyst til 2*120w i 8ohm.Der efter bare en times spil,er så varm,at jeg næsten ikke kan holde hånden på den!!

Er mine Gamuter svære at trække 4ohm?? Mangler jeg effekt??.....Håber i forstår hvad jeg mener

PS..Lyden fejler ikke noget,men måske kunne jeg opnå noget mere ved at investere i en effektforst??

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige, at hele den "problemstilling" med watt kontra evnen til at levere store strømme, er noget som vi (næstem) alle ikke fatter en dyt af.

Som jeg forstår det, kan man ikke nødvændigvis bruge watt betegnelsen til særlig meget. Selvfølgelig kan man forsøge at lytte sig frem, men for man kan vide om en forstærker virkelig har overarm, skal man vel kigge ned i den, og tjekke dimentionering ud. Det er vel i grove træk det første man kan gøre.

Store trafoer og en masse mikrofarad i lytbanken, set i lyset af den opgivne effekt?? 

Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg havde engang en Sugden A21a, som efter sigende er opgivet til små 25 watt i klasse A. Varm blev den da også. Men tog man låget af den, så var der en lille (som jeg husker det) 250VA trafo i, og et antal mikrofarad, som ikke var i den voldsomme ende. Man kunne da også godt fornemme, at den rimelig hurtig ikke kunne mere. Og så var de tilhørende højttalere en Snell E5, som ikke skulle være tonsesvær at sætte fut i.

Og ser man en Sugden A21a, i lyset af min nuværende Pioneer M22, som skulle yde 30 watt (altså 5 watt mere end sugden) så er der bare en foreskel, som ikke er til at tage fejl af. M22 er en K Æ M P E, i forhold til Sugden. Du skulle se det med egne øjne!!

Det er ikke for at rakke ned på Sugden, det er bare for at skære ud i pap, at den opgivne watt effekt, kan man ikke som alm. menneske bruge til særlig meget..... Desværre.

Det kan være din Cambridge skal knokle lidt ekstra, for at levere den fornødne strøm til dine GamuTter, og det burde du kunne høre om den magter.

Har du i øvrigt ventilation nok til din Cambridge?

Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Sådan ser dyret ud,umiddelbart ganske fornuftigt,synes jeg da!!

Venligst -=Mofo=-

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Har du i øvrigt ventilation nok til din Cambridge?

[/QUOTE]

Yep Rock,ingen proplemer der,den står helt fri!!!

Venligst -=Mofo=-

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej....

Den ser fornuftig ud, og Cambrigde har unægtelig et godt ry. Men det kan være der er lidt Kina overden. Altså det fedt ud, men kan faktisk ikke leve op til de forventninger der nu måtte være. Mit råd er prøv at låne en anden amp og gøre dig nogle erfaringer. Gamuterne skal måske have meget effekt.......ved ikke hvordan filteret ser ud, men det kan godt være at driftseffekten er relativt højt?? Ellers har jeg kun hørt godt om den nye serie

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Det med effekt alså watt er ikke så nem at dreje da der er rigtigt mange ting der spiller ind på forstærkerens evne til at levere varen.

HT belastningen er meget afgørende for de forstærkere der ligger i konsum markeds delen. hvor når man bevæger sig ud i det mere ekslusive markeds segment er der størrer tollerance for hvilken HT belastning en forstærker kan klare.

i bund og grund er Watt(P) =ampere(I) *Volt(U) hvilket ret indlysende at hvis en konsum marked forstærker levere 100W vil den gøre det ved overvejende at kunne lever en høj spænding og ikke særlig mange ampere . hvor de samme 100W fra en high end forstærker vil være mere baseret på ampere. her liggger forskellen.

hvis imperdansen for din HT falder og ens forstærker ikke kan levere nok amp så vil der ikke komme en fornuftig lyd fra din HT da forstærkeren er kørt i knæ da der ikke er ampere til at lave transienter m.m.

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Hej....

Den ser fornuftig ud, og Cambrigde har unægtelig et godt ry. Men det kan være der er lidt Kina overden. Altså det fedt ud, men kan faktisk ikke leve op til de forventninger der nu måtte være. Mit råd er prøv at låne en anden amp og gøre dig nogle erfaringer. Gamuterne skal måske have meget effekt.......ved ikke hvordan filteret ser ud, men det kan godt være at driftseffekten er relativt højt?? Ellers har jeg kun hørt godt om den nye serie

Hej Bradman....Ja jeg må ud på låne markedet,men er det en helt anden forstærker vi snakker om,eller en Effektforst...Kan nu godt lide min Cambridge?? og vil helst ikke af med den endnu

Venligst -=Mofo=-

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Jeg må sige, at hele den "problemstilling" med watt kontra evnen til at levere store strømme, er noget som vi (næstem) alle ikke fatter en dyt af.

Som jeg forstår det, kan man ikke nødvændigvis bruge watt betegnelsen til særlig meget. Selvfølgelig kan man forsøge at lytte sig frem, men for man kan vide om en forstærker virkelig har overarm, skal man vel kigge ned i den, og tjekke dimentionering ud. Det er vel i grove træk det første man kan gøre.

Store trafoer og en masse mikrofarad i lytbanken, set i lyset af den opgivne effekt?? Vil du være venlig at skrive hvad en store trafo er (med tal) og hvor meget elektrolytterne skal/bør levere mikrofarad (som du kalder det) før man kan kalde produktet en forstærker med en god, super god og mindre god overarm (som du kalder det).

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Nogle fagblade laver en sådan 3D lignede kube som man så kan kigge lidt på, den fortæller lidt om evnen til at afgive effekt altså hvor strømstærk forstærkeren er.

Det med watt er så som så se bare lige på nogle computerhøjtalere der er opgivet til 300W holder det mon.... 

Kan du ikke læse test at denne Gamut højtaler og se om den er en hård kost for forstærkeren, forstået på den måde at den dykker i impedans (modstand) til et lavt nivo.

Du kunne måske invitere en anden entusiast på kaffe med sin forstærker under armen.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hvor varm bliver din forstærker, 60 grader er omkring maks. for en kl. A/B forstærker har jeg ladet mig fortælle. Dernæst ved jeg ikke helt hvad Bradman mener med at der er Kina over den? Min Kina forstærker ser både godt ud og lever fuldt ud op til forventningerne, så jeg synes det er en lidt halvslatten kommentar at komme med.

Hvad en stor trafo er, det kommer an på så meget. Min Classic No 6.6 er med 2x500VA trafoer (duel mono) og den afgiver 160 watt i 8 ohm pr. kanal. Den er godt dimensioneret, altså har den store trafoer for sin effektopgivelse (der er jo 1kVA i alt) den er på 50000 µF pr. kanal eller 100000 i alt, hvilket hænger godt sammen med effektopgivelsen og de store trafoer, til sidst er der lyden som den faktor der spiller mest ind, her afgøre man nemlig selv om forstærkeren er kraftig eller svang. En 80 watter med en 500 VA trafo er også godt dimensioneret, så det kommer an på opgivelserne og om tingene passer sammen. Nogle af de helt store effektblokke kan have op omkring 3k VA trafoer, og derfor er der næsten intet der kan få dem til at tabe pusten.  

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige tilføje, at varmen intet har med underdimensionering af udgangstrinnet at gøre.
Det har noget med kølingen at gøre i stedet.
Hvis den bliver over 60 grader, ved tilsigtet brug, så må dne ikke sælges.
Sørg for rigelig ventilation omkring den, og stil ikke andre apparater oven på den.

Varmen opstår som følge af tab i udgangstransistorerne, hvilket er uundgåeligt. En transistor er ikke en superledende komponent, altså opstår der varme. Jo kraftigere signaler den skal forstærke, jo større bliver effekttabet i transistoren, defor bliver dne merst varm, når du spiller højt. Ved klasse a er det modsat, den vil køle af, når der spilles højt.

Problemet med den smule af den amp, som man kan se på det foto er, at der bruges ganske få udgangstransistorer, hvilket gør det areal, hvor varmen skal overføres fra transistor til køleplade meget lille. Det betyder høje temperaturer, som går ud over levetiden af komponenterne.
Havde der siddet mange transistorer i stedet, så ville den termiske kontakt have kunnet være bedre og mere jævnt fordelt.

Om en forstærker er strømstærk, afgøres af én eneste ting, nemlig om den kan afgive sit spændingssving ind i en lav impedans, uden at spændingen falder.

Man kan bruge følgende formler til lidt af regnearbejdet.
Kvadratroden af P*R = Spændingen
Eks.: 100 Watt i 8 Ohm = 28,28V RMS.
Det skal forstærkeren kunne afgive i 4 ohm, 2Ohm og meget gerne i 0,5 Ohm også uden at spændingen falder. Kan den det, så kan den afgive 1.600 watt ind i 0,5 Ohm.
Afgjort heftige sager, men ofte ser man blot disse effekter målt som impulser i f.eks. 1 millisek.
Men det er hensigtsmæssigt, at det kan afgives kontinuerligt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

spændende debat som jeg gerne holder mig orienteret omkring.

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarende...det er godt nok svært at blive en Hifimand ...Troede bare at 2*120w var rigeligt krafter i min ungdom var mit grej da væssentlig mindre hehe!!

Spørgsmål:::::Hvis jeg skal investere i en Effektforst,skal den da være mere end de 2*120w ik???...Min cambridge har pre-out,der skal jeg vel sætte min kommende Effekt til,og det vil vel sige at min Cambridge bliver sat ude af spillet,så at sige?

Venligst -=Mofo=-

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Tak for alle svarende...det er godt nok svært at blive en Hifimand ...Troede bare at 2*120w var rigeligt krafter i min ungdom var mit grej da væssentlig mindre hehe!!

Spørgsmål:::::Hvis jeg skal investere i en Effektforst,skal den da være mere end de 2*120w ik???...Min cambridge har pre-out,der skal jeg vel sætte min kommende Effekt til,og det vil vel sige at min Cambridge bliver sat ude af spillet,så at sige?

Måske burde den være større, det kommer bla. an på hvor højt du vil spille.
Noget kunne tyde på, at du burde kigge efter noget, der har lidt mere massiv køling end den nuværende.

Jeg vil undlade at komme med forslag, for jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg ville finde på.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mofo68 skrev:
Tak for alle svarende...det er godt nok svært at blive en Hifimand ...Troede bare at 2*120w var rigeligt krafter i min ungdom var mit grej da væssentlig mindre hehe!! Spørgsmål:::::Hvis jeg skal investere i en Effektforst,skal den da være mere end de 2*120w ik???...Min cambridge har pre-out,der skal jeg vel sætte min kommende Effekt til,og det vil vel sige at min Cambridge bliver sat ude af spillet,så at sige?
Måske burde den være større, det kommer bla. an på hvor højt du vil spille.Noget kunne tyde på, at du burde kigge efter noget, der har lidt mere massiv køling end den nuværende.Jeg vil undlade at komme med forslag, for jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg ville finde på.

Effektforst med massiv køling...forslag? Jeg skal ikke nødvendigvis spille højt,har jo nogle naboer at tage hensyn til,selvom de bare skal klappe kagen det var lige før,det kunne give en advarsel hehe.

Jeg har kig på en classic No.8.0b 2*150w..nogle der har erfaringer med den sjover??

Venligst -=Mofo=-

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Bradman skrev:

Hej....

Hej Bradman....Ja jeg må ud på låne markedet,men er det en helt anden forstærker vi snakker om,eller en Effektforst...Kan nu godt lide min Cambridge?? og vil helst ikke af med den endnu

Hej....

Jeg tror at et 2 x 200 watt power amp vil være et godt udgangspunkt. Om det er Denon, Yamaha eller noget helt trejde, det er nok ikke så vigtigt. Det kan sagtens være din Cambridge har svært ved Gamut´erne. Nogle gange er det lettere at få styr på "referencen" hvis du kan samligne med noget andet. Jeg har en 2 x 150 watt Yamaha MX-2 som du evt. kan høre. Hvis det er interesant, så send en PB og vi aftaler en dag.....er der pre-out på din Cambrigde?

Mvh

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Mofo68: Nu hvor jeg har læst kommentarerne fra Kurt Von Kobik og Ascari, så kan jeg konkludere at du udover effekt opgivelserne bør også kigge efter hvad Elektrolytterne og trafoen er i stand til at levere.

Jeg plejer at se efter hvad forstærkeren kan levere i 8, 4, 2 og 1 ohm.

F. eks. hvis den kan levere følgende:

150 W par kanal i 8 ohm (RMS)

300 W par kanal i 4 ohm (RMS)

600 W par kanal i 2 ohm (RMS)

1200 W par kanal i 1 ohm (RMS)

Hvis effekten fordobles hver gang vi halvere modstanden, ja så taler vi om en reel/brugbar opgivelse af effekten ved en forstærker.

Jeg vil bruge det ovenstående regnemetode, hvis jeg ønsker at vide lidt om forstærkerens reelle/brugbare effektopgivelse.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har Classic's No 6.6 model, og den er jeg rigtigt godt tilfreds med. Jeg har dog ingen erfaringer med deres effektforstærker.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Jeg har Classic's No 6.6 model, og den er jeg rigtigt godt tilfreds med. Jeg har dog ingen erfaringer med deres effektforstærker.

Tak for svaret(Synes btw at din No 6.6 ser very nice ud,lidt rå )

Venligst -=Mofo=-

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum