| Forfatter |
|
Mr. Lunds Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 09 Januar 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg står i den glædelige situation at jeg inden for de næste par md. skal have en projektor (skal lige være færdig med kælderen...). Valget står mellem Panasonic AE500 og Sanyo PLV-Z2. Jeg er dog i tvivl om hvilken en af de to det skal være og har på fornemmelsen, at jeg ikke er den eneste.
Jeg går ud fra at de fleste kender specs. på dem begge. For mig at se er fordelen ved Z2, at den har lensshift hvilket gør den meget nem at placere. Panasonic har ikke lensshift og skal derfor placeres med omhu for at den leverer det bedste billede (for mig er dette ikke af den store betydning, da den skal fastmonteres i loftet og derefter ikke flyttes). AE500 har flere tilslutnings muligheder (seperat dvi og vga + scart)og skulle efter sigende have en bedre indbygget deinterlacer end Z2.
I tests på areadvd.de og på projectorcentral kommer AE500 ud lidt bedre end Z2, specielt hvis den bliver fastmonteret i et rum hvor lyset kan styres. Og også mht. billede på s-video indgangen.
Jeg har set dem begge "live" hos Tape Connection i Aarhus og jeg må sige at billedet på begge er kanon godt. Z2 havde en smule bedre billede på DVI indgangen, men det var mit indtryk at den var tweaket bedre end AE500. Hos TC var mit indtryk at de foretrækker Z2.
Såååå hvad skal man vælge??????
Niels
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 09 Januar 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er jo selv opmærksom på fordele og ulemper ved de omtalte produkter, og da vi ikke kender dine krav, så er det stort set umuligt at rådgive dig.
Jeg ville afgjort gå til TC og låne begge modeller hjem fra lør-søndag og se et par film og træffe en afgørelse på det grundlag. Peter kan mene ene ting, jeg en anden, men i sidste ende er det dig der skal se materialet på en af disse glimrende projektorer.
Happy hunting 
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 09 Januar 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom Z2 har lens-shift må du alligevel ikke tænke på det. Altid vælg projektor ud fra at den skal stå hvor den skal stå, lens-shift, keystone osv gør det nemmere at placere den men du får også dårligere billede. Desuden er disse så ens at det egentlig koger ned til hvilken der har de tilslutninger du skal bruge.
Niels.
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 09 Januar 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lens-shift handler ikke bare om at den er mere fleksibel hvad angår placering. Lens-shift giver mulighed for at holde opløsningen på hele billedet, selvom projektoren ikke er vinkelret på lærredet. Dette kan Panny ikke, og man er derfor nødsaget til brug af Keystone, som jo medfører en del kompromier i det projekterede billede.
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 09 Januar 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels nilsen-> "lens-shift, keystone osv gør det nemmere at placere den men du får også dårligere billede" - Dette er forkert. Lens-shift medfører at billedet er det samme optisk og der er derfor ingen forringelse. Du har derimod ret i at Keystone medfører tab af information i billedet.
Diskussion om A500 vS. Z2 http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=335536&pagenumber=1
|
| Til top |
|
| |
Duckman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 10 Januar 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan kigge på http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv_z2_panasonic_pt_L5 00.htm
De har en direkte sammenligning af de to.
Hælder selv mest til Z2'eren.
|
| Til top |
|
| |
Guldberg Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med til htpc, hvad hvilken af de 2 ville være bedst der? Jeg læste i et indlæg under htpc at Z2'eren havde problemer med at vise PAL over DVI-D ved den native opløsning, er det noget der er værd at tage med i batragtning, det ville jo være dejligt hvis man kunne holde det digitalt helt ud til projektoren
|
| Til top |
|
| |
Nwilan Glirt Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også forskel omkring throw length og zoom. Hvis vi fx. siger at du placerer projektoren 4 meter fra lærredet, så kan du med AE500 lave et billede der er fra 110 til 130 tommer. Med Z2 kan du med 4 meter mellem projektor og lærred lave et billede der er fra 101 til 131 tommer. Det er bare endnu en detalje der kan have betydning for valget.
/Nwilan
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vakler selv imellem de to, kan nogen fortælle mig hvad off-set er på Panasonic AE 500 ? Gerne PLV-Z2 også.
Hilsen Niels.
|
| Til top |
|
| |