Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 02:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler og stikdåser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst lidt nærmere omkring brugen af gode strømkabler og stikdåser med indbygget netstøjfilter leger jeg lidt med tanken om at anskaffe mig en god stikdåse med indbygget netstøjfilter samt kabler dertil. Er der forskel på de forskellige producenter, og har kablets indvendige kabeltykkelse en stor indflydelse, kan se der findes forskellige, nogle med 3x2.5, 3x3, samt 3x4 mm2.
Imorgen skulle jeg gerne modtage en Supra MD06-EU/SP LoRad stikdåse samt LoRad kabler dertil, som jeg får muligheden for at teste, inden jeg beslutter mig, men hvad med alternativer, måske endda billigere?

Nogen herinde der har erfaringer omkring dette emne?

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 September 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på Furutech's program. De laver nogle meget roste stikdåser - også med filter.
Har selv en Furutech TP80E - hvilken jeg er meget glad for. De er dog næppe billigere end Supra.

Der er klart forskel på netkablers bidrag til lyden - men hvad der passer bedst til dit setup er du nok nødt til at prøve dig frem med. Og diameteren på kablet er kun en del af forklaringen.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Personlig vil jeg ikke give mig i kast med strømfilter, jeg synes ofte at de har en tendens til at begrænse dynamik og mikrodetaljer.

Jeg er mere tilhænger af nogle gode netkabler og en solid fordelerdåse og helst med schuko.

Jeg har gode erfaringer med Eupen's netkabler, de kan købes i metermål til en rimelig mønt.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 September 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

som man kan se har jeg lavet min egen dåse (se link i underskrift), og her har jeg oplevet en klar forbædring, dog er det rigtigt at Effekt tunge ting ikke skal "beskyttes" af et netfilter da det er dynamik sløvende, men ved cdafspiller, plad spiller DVD afspiller ect, er der klart noget at hente, men brug ordenlig kvalitet, ellers er det spild, måske enda til gene. ang kabler, vil jeg mene det er det rene woodoo, et godt skærmet maskinkabel er helt klart på samme niveau (jeg har prøvet efter)  

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 September 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Personlig vil jeg ikke give mig i kast med strømfilter, jeg synes ofte at de har en tendens til at begrænse dynamik og mikrodetaljer.

Jeg er mere tilhænger af nogle gode netkabler og en solid fordelerdåse og helst med schuko.

Jeg har gode erfaringer med Eupen's netkabler, de kan købes i metermål til en rimelig mønt.

Enig hvis vi taler om effektforstærkere eller integrerede forstærkere. Et apparat der tilsluttes via et filter vil typisk se en højere impedans i netforsyningen, hvilket kan give mindre dynamik m.v.

Jeg oplever dog ikke at det problem opstår ved at montere filter foran eksempelvis digitalt grej eller forforstærkere for den sags skyld.

Den Furutech jeg henviste til har også kun filter på en del af skinnen - og netop ikke til effektforstærkere.

Jeg har iøvrigt gode erfaringer med Oyaide netkabler - og Furutech's.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Dr. Strangelove skrev:
Prøv at kigge på Furutech's program. De laver nogle meget roste stikdåser - også med filter.
Har selv en Furutech TP80E - hvilken jeg er meget glad for. De er dog næppe billigere end Supra.

Der er klart forskel på netkablers bidrag til lyden - men hvad der passer bedst til dit setup er du nok nødt til at prøve dig frem med. Og diameteren på kablet er kun en del af forklaringen.

mvh

Den Furutech TP80E ser virkelig lækker ud, men mon den ikke har nogenlunde de samme egenskaber som supraen, synes nu lige det er over mit budget, er jo stadig på SU :) Men mange tak for tippet..

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Der er vidst mange delte meninger omkring dette, men det kommer snart på sin prøve inden længe, skal ned og hente supraen ved kl. 16 :) Har du forresten et link til de der Eupen's, eller andre gode sider, har også haft smugkigget lidt på ebay.de

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
som man kan se har jeg lavet min egen dåse (se link i underskrift), og her har jeg oplevet en klar forbædring, dog er det rigtigt at Effekt tunge ting ikke skal "beskyttes" af et netfilter da det er dynamik sløvende, men ved cdafspiller, plad spiller DVD afspiller ect, er der klart noget at hente, men brug ordenlig kvalitet, ellers er det spild, måske enda til gene. ang kabler, vil jeg mene det er det rene woodoo, et godt skærmet maskinkabel er helt klart på samme niveau (jeg har prøvet efter)  

Et rigtig flot stykke arbejde du har leveret, men jeg er ikke lige så fix med fingrene, og kan se at beløbet sniger sig et stykke over de 1000,- kr. hvilket du kan få en sprit ny stikdåse for endda med filter.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Usse skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Der er vidst mange delte meninger omkring dette, men det kommer snart på sin prøve inden længe, skal ned og hente supraen ved kl. 16 :) Har du forresten et link til de der Eupen's, eller andre gode sider, har også haft smugkigget lidt på ebay.de

Her er den leverandør jeg brugt ved mit køb af Eupen www.audioservice-blank.de

15 Eur. meteren for Eupen Audioline

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 September 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

Vil det så siges, at det er dumt i mit tilfælde at købe Suprqa 230V stikdåsen m jord + Supra LoRad kabler til mit Thule PA350V effektforstærker og Thule PR350BV? Det havde jeg egentlig planlagt at skaffe mig om ikke så længe og fordi, at jeg bruger Supra Sword både til signal og til højttalerne.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Usse skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Her er den leverandør jeg brugt ved mit køb af Eupen www.audioservice-blank.de

15 Eur. meteren for Eupen Audioline

Det ser slet ikke så tosset ud, kan da være man skal hive sådan et hjem, man kan jo altid sælge det igen :)

Se kablet her

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
Visca Blaugrana skrev:

Vil det så siges, at det er dumt i mit tilfælde at købe Suprqa 230V stikdåsen m jord + Supra LoRad kabler til mit Thule PA350V effektforstærker og Thule PR350BV? Det havde jeg egentlig planlagt at skaffe mig om ikke så længe og fordi, at jeg bruger Supra Sword både til signal og til højttalerne.

Jeg læse lige følgende på et andet forum, omkring supra se her -> Se her
Ellers får jeg mulighed for at komme med mit umiddelbare indtryk af hvordan det lyder i forhold til mine normale kabler samt stikdåse.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Nå nu eftersom jeg har fået lyttet til forskellen mellem de normale strømkabler samt stikdåse og Supra kittet, vil jeg da lige komme med lidt rapportage.
Jeg er nået frem til den konklusion at det virkelig giver et løft mht. lyden, synes detaljerne og dynamikken kommer mere frem, og har lyttet til en del genre, såsom Jack Johnson, Norah Jones, Massive Attack, Liquid tension experiment, Jamiroquai mm. For at det nu kunne være rigtigt, og at det ikke var en ren indbildning, inviterede jeg min kammsjuk på besøg. Han havde selv samme holdning.
Andre der har haft samme oplevelse`?

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder til at høre når du testet lidt mere!

Jeg selv overvejet Supra'en, men det er ikke kommet længere.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 September 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

jeg er også lidt nysgerrig omkring et netstøjsfilter. Når I nu siger at det ikke skal bruges på forstærkere pga dynamikken, er det så fordi forstærkeren ikke kan trække nok strøm eller?

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 September 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Usse skrev:
Nå nu eftersom jeg har fået lyttet til forskellen mellem de normale strømkabler samt stikdåse og Supra kittet, vil jeg da lige komme med lidt rapportage.
Jeg er nået frem til den konklusion at det virkelig giver et løft mht. lyden, synes detaljerne og dynamikken kommer mere frem, og har lyttet til en del genre, såsom Jack Johnson, Norah Jones, Massive Attack, Liquid tension experiment, Jamiroquai mm. For at det nu kunne være rigtigt, og at det ikke var en ren indbildning, inviterede jeg min kammsjuk på besøg. Han havde selv samme holdning.
Andre der har haft samme oplevelse`?

Havde du undladt at sætte effektforstærker/receiver i den, som nogle nævnte? Så det kun var afspillere der kørte i Supraen, mens resten sad i en "almindelig" stikdåse? Og var det noget der gjorde noget?

Edit: Lige et tillægsspørgsmål... Jeg kan se at de kabler er med jord, det er sådan set fint nok når stikdåsen også har det, men kablet fra stikdåsen til væggen, er det dér okay at fjerne jord-benet, eller vil det ødelægge det hele?

Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 September 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt skeptisk ved om kabler giver noget, er det ikke nærme om de er ordentligt skærmet der er spørgsmålet.
Du kan høre forskel på dit nye kabel og dit gamle kabel, hmmmm, ligger dine kabler op ad højttalerkabler eller signalkabler, hvis de gør så prøv lige at separere dem og "se" om du kan høre forskel, vil meget gerne høre resultatet, da jeg er lidt skeptisk vedr. om kablets kvalitet har nogen indflydelse. Kunne forstille mig at det evt. er skærmning...

Til top Vis Digger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digger

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Digger skrev:
Jeg er lidt skeptisk ved om kabler giver noget, er det ikke nærme om de er ordentligt skærmet der er spørgsmålet.
Du kan høre forskel på dit nye kabel og dit gamle kabel, hmmmm, ligger dine kabler op ad højttalerkabler eller signalkabler, hvis de gør så prøv lige at separere dem og "se" om du kan høre forskel, vil meget gerne høre resultatet, da jeg er lidt skeptisk vedr. om kablets kvalitet har nogen indflydelse. Kunne forstille mig at det evt. er skærmning...

Selvfølgelig har kablets skærmning en indflydelse, men der er også andre ting som spiller en vigtig rolle, såsom tykkelsen af kablet.. Mine signal kabler er adskilt fra strømkablerne, så det har ingen indflydelse for testen. Var også meget skeptisk, men det skulle komme an på en prøve, skal nok komme med mere tilbagemeldning

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
Visca Blaugrana skrev:

Den eneste måde du finder ud af det på, er simpelthen at låne kittet med hjem, så må du selv give en vurdering, kunne være rart med lidt flere indtryk

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 September 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Ved at Suprqa 230V stikdåsen m jord + Supra LoRad kabler og udstyr fra Primare spille godt samme 

Til gengæld ville jeg ikke røre Supra's højtaler og signal kable, de er meget lukke i lyden, prøve med nogle større kable serie fra NO som også skulle spille godt med udstyr fra Primare.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes