Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 10:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bi-amping denon avr-1508 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
foffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

jeg er den heldige ejer af den nye denon avr-1508 receiver. og er meget glad for den. (sikkert ikke noget specielt for de virkelig hardcore hifi folk der er herinde :))
Desværre fik jeg fejlagtigt afvide i butikken af forstærkeren understøttede Bi-amping, hvilket den ifølge denon's egen hjemmeside ikke gør. Mit spørgsmål er så. Er der nogen måde man manuelt kan gøre dette på, eller skal man bare leve med det? Eller kan det rent faktisk lade sig gøre at bi-ampe på normal vis?

Og så lige et andet spørgsmål også, den funktion der hedder Compressed Audio Restorer, skal den aktiveres, eller kører den automatisk?

Med venlig hilsen
Christoffer
Til top Vis foffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af foffer
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej med dig. 

Jeg har en avr-1507, og den kan sagtens bi-wire, IKKE bi-ampe (bi-amping er når du bruger 1 forstærker til hver HT).

Hvis din receiver har udgange for 2 par HT'ere, og det tror jeg nok den har, skal du bare tilslutte receiverens HT-terminal A til lavfrekvens-terminalen på din HT og receiverens HT-terminal B til højfrekvens på din HT.


__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
foffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

altså "øverste" del til den der hedder front A og "nederste" til den der hedder front b?
Til top Vis foffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af foffer
 
L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Hej.

Så vidt jeg ved, er det ikk bi-amping. Når man bruger både A og B højtaler udgange. Hvis man gør det deler den bare de 2 front kanaler i 2....

Hvis du skal bi-ampe på Denon. Tager man de 2 front kanaler, og bruger dem til diskant/mellemtone etc. Og de to sidste fra 2 fra 7.1 så man kun kører 5.1 og bruger de 2 til bas. På den måde, får hver ht 2 forstærkere = dobbelt effekt. Håber du forstår det??

Men din understøtter ikke bi-amping. 

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl?

//Martin



__________________
Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

jow.

Udgang A og B til fronten deles om samme forstærker-enheder. Dvs du laver biwire med 2 sæt terminaler også på forstærkersiden, men kun 1 amp indeni.
Biamping kan muligvis laves ved at bruge de 2 bagkanaler til fronten - kan vist indstilles i menuen under setup.
Så kører du bi-amping, og skal montere HT-kablerne på hhv. udgang A (eller B - ligemeget blot de er slået til som ht-udg.) og så på rear-kanalernes terminaler på forstærkeren.

Forskellen er præcis som nævnt, at du så bruger dobbelt forstærkninge, ikke kun dobbelt kabel!.

God vind med det - kig i din setup-manuel for fordeling af kanalerne / terminalerne.

mvh.
Offcourse


(Øvv - har en gammel Denon AVR2802 - kan ikke bi-ampe, kun biwire..)


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
foffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

L.Ron.Harald og Offcourse_dk26 tak for svarene.

Ja, min kan vist ikke bi-ampe, men det lader til at den kan Bi-Wire?! vinder man noget p� det overhovedet?


edit: I kan ikke finde en tegning der kan forklare mig hvordan det skal se ud med forbindelse af højtalerne til hh. terminal a og b. tror godt jeg ved det, men vil godt lige være sikker :)
Til top Vis foffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af foffer
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun beklage at du er blevet fejlinformeret, men nej; Din 1508 kan ikke bi-ampe. Du skal op i 1708 før den mulighed foreligger.

Om du vinder noget ved, at bi-wire kan kun du selv afgøre.

Det du gør er: Sæt et ht kabel i højre udgang A og før disse til de øverste terminaler på højttaleren. Dernæst et sæt ht-kabler i højre udgang B og før disse til nederste terminaler på højttaleren. På selve højttaleren sidder der en form for bøjle mellem de to sæt terminaler. Denne skal fjernes, ellers er du ligevidt (den skal altid fjernes ved Bi-amping, ellers kobler du to effekttrin direkte til hinanden).

Ligeledes gør du så for den venstre side...og så skulle den være i vinkel. Så er der kun at lytte sig frem om det rent faktisk giver noget.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hvis vi nu ikke kan bi-ampe via den konventionelle menu / indstillingen.. kan vi så snyde alligevel!?

1) Biamping:
Gad vide om man kan køre "stereo" ud til zone2 via bagkanalerne (Som jeg ved den kan), og så bi-ampe på den måde, ved at vælge samme signal til zone 1 og zone 2, og føre dem begge over til front-højtalerne. --> Bi-amping af fronterne, top og bund hver sit effekt-trin!?!

Bedste bud på et kunstgreb!

Rysz: Kan du evt. hjælpe: Er ikke klar over signalvejen ved zone1-2, og om timingen er 100% i orden ved denne løsning! Noget bud

2) Biwire:

Som skrevet, så husk at fjerne bøjlen mellem de 2 sæt terminaler på højtaleren.
Herefter kører du 2 sæt kabler på hver terminal på forstærkeren, og fører dem op til HT.
Efter sigende modvirker de 2 sæt kabler feedback særligt fra bas-delen, som ikke kommer til at påvirke den fint-følende diskant-lyd.
Men prøv det. Jeg kører selv biwire, og synes der er lidt bedre lyd på den måde.

Alternativt kan du by-passe den medfølgende bøjle, og bruge et stykke af dit HT-kabel imellem de 2 sæt terminaler - det påstås også at være bedre end "ingenting" - aka bruge bøjlen.


Så er der lidt at prøve med.



Mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hmm. Om det virker med Zone 2 ved jeg faktisk ikke. Der er kun en måde, at finde ud af det på. Ved at prøve.

Vi har ikke en 1508 i butikken jeg er endnu. Men skal gerne prøve at sætte det op, så snart vi får en hjem (skulle gerne ske sidst i denne uge).

Måde nr. 2 svarer til at bruge både A og B udgangene.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

foffer skrev:

Og så lige et andet spørgsmål også, den funktion der hedder Compressed Audio Restorer, skal den aktiveres, eller kører den automatisk?

Glemte lige at kommenterer på denne. Audio restoreren har du kun brug for, såfremt du afspiller komprimerede audiofiler (såsom Mp3).

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

du skal så huske at du skal skrue nøjagtig lige højt op for begge zoner = det blir da noget rod

__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:
du skal så huske at du skal skrue nøjagtig lige højt op for begge zoner = det blir da noget rod

ja, men jeg synes måske det helt store spørgsmål er hvad den gør i surround. De skal jo gerne have det samme signal og jeg er ikke helt overbevist om at den sender samme signal til zone 2 ud som den gør i zone 1 med DD. Jeg kunne næsten ikke forestille mig andet end at den ville bruge en form for pro logic og så bliver det først underligt, hvis ikke der skal rodes med kabler hver gang.

Jeg tror ikke der er nogen grund til at vente til dén specifikke model kommer hjem, jeg tror de opfører sig ens hvis man prøver at bi-ampe med zone 2. Men var det ikke på 3805'eren der var nogen der lurede en finte? Og var det med zone 2. Hvis det var, så er det mere end sandsynligt det kan lade sig gøre



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hvis man nøjes med bi-wire, er der så nogen fordel i at bruge udgang A og B, eller er det lige så godt at sætte begge sæt kabler i f.eks. A ?

Jeg troede en overgang at jeg kunne "semi-bi-ampe" med mind AVR-2802.. den har også A og B terminaler til fronten. Jeg tænkte at den måske kunne skille signalerne endnu bedre ad?

Pt. kører jeg dog begge kabler i A - men er der en marginal fordel ved at bruge både A og B?
Jeg har ikke prøvet- men det kan da være jeg lige skal gøre det.

Pt. sidder bas som "rå kabler" i hullet i terminal A, og diskanten i "toppen" af A med banan-stik.
-Tror jeg går over og prøver at stikke bananerne ind i B-udgangen.
Vender tilbage med "minitest"på det senere.

Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Hvis man nøjes med bi-wire, er der så nogen fordel i at bruge udgang A og B, eller er det lige så godt at sætte begge sæt kabler i f.eks. A ?

Jeg troede en overgang at jeg kunne "semi-bi-ampe" med mind AVR-2802.. den har også A og B terminaler til fronten. Jeg tænkte at den måske kunne skille signalerne endnu bedre ad?

Pt. kører jeg dog begge kabler i A - men er der en marginal fordel ved at bruge både A og B?
Jeg har ikke prøvet- men det kan da være jeg lige skal gøre det.

Pt. sidder bas som "rå kabler" i hullet i terminal A, og diskanten i "toppen" af A med banan-stik.
-Tror jeg går over og prøver at stikke bananerne ind i B-udgangen.
Vender tilbage med "minitest"på det senere.

Offcourse

Jeg tvivler på, at du kan høre en reel forskel. Men det kan være du har bedre ører end mig.

Om du sætter begge kabler i A-udgangen (det er ligegyldigt hvordan de sidder), eller om du sætter et sæt i A og et sæt B er reelt set det samme. På indersiden af kabinettet er de to sæt udgange forbundet parrallelt. Grunden til jeg foreslog at bruge begge sæt, er udelukkende fordi det gør kabelmonteringen lidt nemmere, samt det faktum at du kan bruge bananstik.

Om du gør det samme trick på din AVR-2802 giver heller ikke noget. Den er også opbygget med parrallelkoblede udgange indeni.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jow Rysz - har altid været enig med det du skriver, efter jeg læste lidt op på det inden jeg selv monterede.... men hvad pokker skete der lige der?!?!?!?!

Jeg kan høre en klar forbedring i "attack" i mellebas, og altså - jeg er ikke super audiofil..
men det er lige som om der er MEGET mere definition af instrumenter - også / særligt i diskanten.

Havde egentligt været ligeglad med kabelføtingen - blot der var kabler til. Og så fik jeg mulighed for bi-wire, så det gjorde jeg også "lige". (Fik som nævnt i min egen tråd  2x13 meter TaraLabs Prism Nexa med sammen med receiveren.. der var 2 ender med bananer, som jeg lod sidde. (Derfor sad de som de gjorde.. nemt og bekvemt...)

Men det sjove er. Nu fandt jeg ud af, at de 2 ender med bananer er koblet hhv til en bas og en diskant-ende.. pudsigt. (ville jo lige prøve at "slå diskanten fra.. hvilket ikke skete.. kun i den ene side.. og omvendt med bassen -akt efter om A eller B var slået til alene.)

Med A og B til sammen, lyder det sku bedre.

Det kan være forbindelsen har været dårlig op til bananerne? Jeg ved ikke hvordan de skrue-terminaler er opbygget, og om signalet videre til bananerne skal gå igennem de "løse ender" presset ind  i hullerne.

Men - altså - om det er ekstasen ovenpå bøvlet med at få de små plastik-propper ud af de banan-huller (måtte hente en nål at spidde dem med, og så vride dem op.. hvorfor har de ikke en tap ligesom SPDIF-optisk-kabel-beskyttere har det?).


Jeg kan i hvertfald sige, at det var bøvlet værd.. God damn..
(Godt jeg lige gad her til morgen.. har ellers prøvet ikke at lade mig friste til at dimse mere med anlægget i den sidste tid... Hurrah for det!)

Offcourse



__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
foffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de mange svar allesammen! rigtig brugbart


Rysz skrev:

foffer skrev:

Og så lige et andet spørgsmål også, den funktion der hedder Compressed Audio Restorer, skal den aktiveres, eller kører den automatisk?

Glemte lige at kommenterer på denne. Audio restoreren har du kun brug for, såfremt du afspiller komprimerede audiofiler (såsom Mp3).



Men hvis jeg nu spiller mp3 fra computeren over til receiveren, skal jeg så slå det til eller noget?


Med hensyn til test af semi-bi-amping må du da gerne lige teste det! :)


som sagt: tusind tak for svarene
Til top Vis foffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af foffer
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

foffer skrev:

hvis jeg nu spiller mp3 fra computeren over til receiveren, skal jeg så slå det til eller noget?


Med hensyn til test af semi-bi-amping må du da gerne lige teste det! :)


som sagt: tusind tak for svarene

Hvis du spiller mp3 filer skal den være slået til, men jeg har ikke selv rodet med det endnu. Skal ikke lige kunne sige om det rent faktisk har den store effekt.

Jeg skal nok lige få kigget på det semi-biamping halløj.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
 
Jeg kan i hvertfald sige, at det var bøvlet værd.. God damn..
(Godt jeg lige gad her til morgen.. har ellers prøvet ikke at lade mig friste til at dimse mere med anlægget i den sidste tid... Hurrah for det!)

Offcourse

Jeg er ikke sikker på jeg lige forstod det med dine bananer

Det med, at det kun var i den ene side der koblede delvist fra under dit A + B kobleri.....Har du husket at fjerne bøjlen på begge højttalere ?

De propper der sidder i HT-udgangene sidder der forbi der sidder en eller anden kontor-skribent og mener, at det er sandsynligt, at dit barn propper et et almindelig 220v stik derind.

Men ja, de kunne være nemmere at tage ud.

Angående din lydforskel, så tror jeg stadig ikke jeg personligt kan høre forskel på de to konstellationer, men det skal da prøves.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jo - det viser sig at på det ene sæt er kablet (ud af biwire-sætter) med banan-stik på ført til diskanten, og på den anden højtaler er det ørt til bassen. Så da jeg tog begge sæt kabler med banan-stik på, så var det altså diskant fra den ene, og bas fra den anden - men begge fra f.eks. venstre side - men hver højtaler får nu power fra både udgang A og B på samme tid. De er altså "krydsede" på A-B terminalerne på receiveren.
(Men naturligvis ikke på højtalerne, og der er ikke bøjler på terminalerne der - se evt. pics i min tråd)

Ja - hvad skal jeg sige - tror egentligt slet ikke på det kabel-sjov, men må nu sande at man kan lave noget der gør en forskel, uden at kunne forklare det!?

Særligt uforklarligt er det jo, idet de efter sigende blot er koblet til hinanden indeni - terminalerne altså - der BURDE ikke være nogen forskel.

Min eneste ide er, at jeg har haft dårlig forbindelse før?!
De terminaler - gad vide om strømmen har skulle igennem det ene sæt kabler (de alm. afisolerede) før den nåede op til banan-stikkene? Eller om terminalen fortsætter hele vejen op, "den om hullet" som første sæt klmmes fast i med skrue-terminalerne..
Nå - men alt virker - og det virker GODT. Uforklarligt godt..


Mange hilsner herfra - tak for inspirationen til at gøre noget i min ende - det gav lige lidt xtra for mig.

Offcourse




__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes