Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ny Sub, Ikke Imponeret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen, håber i kan hjælpe mig i mine kvaler .

Jeg har i lang tid gået og tænkt på at købe en sub, og kriterierne har været at subwooferen er relativt pæn, forholdvis lille og til at betale. Sættet det skal køre med er et B&W DM603 S3 som front, samt også B&W center og baghøjtalere.

Jeg fandt så en subwoofer der passede perfekt til kravene, som jeg så købte. Jeg vil undlade at nævne hvilken præcis subwoofer det er, da jeg så blot starter en religionskrig ("Du sku bare ha købt en SVS ", o.lign.), og lad mig istedet nøjes med at sige at der er bred enighed om at man får masser af subwoofer for pengene, den er kendt for at være drønmusikalsk, med en tilsvarende hurtig gengivelse (pga. en pænt kraftig forstærker, og et lille element) - prisklassen er ca. 5-10k.

Nåh, den var jeg så inde og høre, og jeg købte den.

Så kommer jeg så hjem og plugger den til, og det er sådan lidt svært at sige om jeg virkelig kan lide det (starter med at høre lidt oldschool disko musik), den siger da noget, men om jeg virkelig foretrækker den bas fremfor den bas i mine DM603'ere var jeg ikke helt sikker på.

Jeg leger så lidt med fasen, og får sat den til ca. 60 hz, det passede fint syntes jeg. Det hjalp dog ikke musikken så meget (det skal nu lige siges at det jeg ønskede musikmæssigt var ikke en stor tung rungende bas, men bare lige bunden lagt af en hurtig subwoofer). Hvis jeg skal beskrive hvad jeg er utilfreds med, ville det være noget i stil med at man kan høre at det er højtalerne og en subwoofer der spiller, ikke bare en højtaler med et stort register (hvilket var hvad jeg ønskede).

Nåh, så skal jeg lige i godt humør igen, og jeg lægger en film på DVD'en. Star Wars Episode 2. Jeg skruer pænt op for anlægget og starter filmen, THX demoen (den med regnen og den eksploderende globus) starter... OG SÅ EKSPLODERER DEN SKISME I DEN FEDESTE LYD JEG NOGENSINDE HAR HØRT. Der imponerede den virkelig. Jeg ser filmen videre, og kommer til den konklusion at det virker (jeg har hørt mange subwoofere i min tid, og denne er oppe blandt toppen, uden tvivl)!

Så film virker altså, uden tvivl.

Nu er spørgsmålet så blot, hvordan i alverden jeg bliver glad for den til musik:

-  Er det fordi den ikke er indstillet rigtigt?
 -  Er det fordi den står det forkerte sted?
 -  Er det fordi jeg benytter det medfølgende lakrids kabel til den (... jeg plejer, at købe gode kabler til mine højtalere, men nu skulle jeg jo lige se om det var noget jeg kunne lide først).
 - Eller er det simpelthen fordi at jeg ikke er til Stereo musik med subwoofer?

Mvh.

Ser frem til jeres svar!
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Du har formentlig skruet for højt op for den. Hvis niveauet er passende til film, er det for højt til musik. Sådan er det i hvert fald hjemme hos mig.

Og så er det frekvensen du har sat på 60 Hz. Fasen er noget andet. Hvis den har faseregulering, kan du helt sikkert få en del forbedring ved at indstille på den.

Er du sikker på du ikke vil fortælle, hvad det er for en sub?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Den to største fejl ved en subwoofer i stereosetup er

1: For høj delefrekvens (ved to subwoofere kan delefrekvens rykkes længere op)

2: For højt niveau

Med de fronthøjttalere du har, så sæt delefrekvens så lavt som muligt (<60 Hz og gerne <40Hz)

Find noget musik med virkeligt dybbas. Sæt niveauet så du lige nøjagtig kan identificere subwooferen, og skru så lidt ned igen.

Så har du et godt udgangspunkt.

En anden ting er placering. Stil subwooferen midt i rummet, og kravl rund på alle fire. Du vil tydelig kunne høre forskel på kvalitetet af lyden. Der hvor bunden lyder dårligt, skal subwooferen ikke stå.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Hejsa allesammen, håber i kan hjælpe mig i mine kvaler .

Jeg har i lang tid gået og tænkt på at købe en sub, og kriterierne har været at subwooferen er relativt pæn, forholdvis lille og til at betale. Sættet det skal køre med er et B&W DM603 S3 som front, samt også B&W center og baghøjtalere.

Jeg fandt så en subwoofer der passede perfekt til kravene, som jeg så købte. Jeg vil undlade at nævne hvilken præcis subwoofer det er, da jeg så blot starter en religionskrig ("Du sku bare ha købt en SVS ", o.lign.), og lad mig istedet nøjes med at sige at der er bred enighed om at man får masser af subwoofer for pengene, den er kendt for at være drønmusikalsk, med en tilsvarende hurtig gengivelse (pga. en pænt kraftig forstærker, og et lille element) - prisklassen er ca. 5-10k.

Nåh, den var jeg så inde og høre, og jeg købte den.

Så kommer jeg så hjem og plugger den til, og det er sådan lidt svært at sige om jeg virkelig kan lide det (starter med at høre lidt oldschool disko musik), den siger da noget, men om jeg virkelig foretrækker den bas fremfor den bas i mine DM603'ere var jeg ikke helt sikker på.

Jeg leger så lidt med fasen, og får sat den til ca. 60 hz, det passede fint syntes jeg. Det hjalp dog ikke musikken så meget (det skal nu lige siges at det jeg ønskede musikmæssigt var ikke en stor tung rungende bas, men bare lige bunden lagt af en hurtig subwoofer). Hvis jeg skal beskrive hvad jeg er utilfreds med, ville det være noget i stil med at man kan høre at det er højtalerne og en subwoofer der spiller, ikke bare en højtaler med et stort register (hvilket var hvad jeg ønskede).

Nåh, så skal jeg lige i godt humør igen, og jeg lægger en film på DVD'en. Star Wars Episode 2. Jeg skruer pænt op for anlægget og starter filmen, THX demoen (den med regnen og den eksploderende globus) starter... OG SÅ EKSPLODERER DEN SKISME I DEN FEDESTE LYD JEG NOGENSINDE HAR HØRT. Der imponerede den virkelig. Jeg ser filmen videre, og kommer til den konklusion at det virker (jeg har hørt mange subwoofere i min tid, og denne er oppe blandt toppen, uden tvivl)!

Så film virker altså, uden tvivl.

Nu er spørgsmålet så blot, hvordan i alverden jeg bliver glad for den til musik:

-  Er det fordi den ikke er indstillet rigtigt?
 -  Er det fordi den står det forkerte sted?
 -  Er det fordi jeg benytter det medfølgende lakrids kabel til den (... jeg plejer, at købe gode kabler til mine højtalere, men nu skulle jeg jo lige se om det var noget jeg kunne lide først).
 - Eller er det simpelthen fordi at jeg ikke er til Stereo musik med subwoofer?

Mvh.

Ser frem til jeres svar!

Hej

Du har købt et kommercielt produkt og det er der mange ting galt ved. Du ville jo gerne have en lille sub og her starter problemerne allerede. En sub skal som udgangspunktet stå i et hjørne eller op af en sidevæg, og dermed kan du til en vis grad styre de lange lydbølger. Det er efter min overbevisning, den eneste måde du kan lave rigtig god bas på! Man kan ikke lave god bas med noget der går uder 70 - 80 hz ude i et rum, umuligt. Når det er sagt, så skal man prøve at ramme et kabinets Q med rummets Q, hvilket næsten er en umulighed, men man kan prøve. Dvs at man i hvert fald skal have et forholdsvis lavt total Q, da rummet jo forstærker en del. Her er det så, at din billige lille sub giver op, da dette ikke hænger sammen med et lille kabinet, medmindre at enheden har et ekstremt lavt Q, men så falder enheden også alt for langt oppe.

Da dette nu er på plads, så må subben heller ikke have en port; lukket kabinet! Du kan nu forsøge følgende:

At flytte rundt på subben op af sidevægge eller i hjørner.

EVT forsøge at stoppe dine basporte til i dine HT

Derefter at lege med fasen, så den bare i nogen grad hænger sammen med dine HT, ellers kommer det aldrig til at fungere.

Justere niveauet, en sub skal ikke høres, men integreres...

En hurtig sub findes ikke, da det er selvmodsigende. Bas er langbølget..., men den kan fornemmes hurtigere hvis:

Den ikke går særligt dybt (og mange ved ikke hvad dybt er)

fasen er i orden

At subbens total Q spiller godt sammen med rummets Q

At den virker til film er ikke overraskende, film er mixet i et bestemt område, og får altid det bedste frem i kommercielle subs.

Håber du trods alt får lidt succes.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jeg  springer alt snakker om hvordan og hvorledes over.

Jeg syntes bare jeg vil dele mit synspunkt om subs.

Til film er de et must, og det kan blive rigtigt fedt, det vildeste kick!

Men til musik er jeg aldrig blevet glad for dem, og jeg har prøvet et par stykker eller 3

Jeg oplever at musikken ikke bliver tilført noget godt kun ved en sub, om der kan fremtvinges god lyd fra 2 subs i stereo vil jeg ikke gøre mig til herre over.

Men jeg har ikke været imponeret de gange hvor en del andre har sagt "det lyder godt"

Konceptet med at have placeret sine ht'er helt perfekt, og så lige tilfører dem det sidste i bunden med en sub, kan være god nok for nogle ht'er.

Men det slår sku ikke højttalere der kan klare det selv!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

tadman kommer med nogle gode råd, og specielt det med at stoppe til portene på dine højtalere og endre fase. Om subben kun har en 0/180 fasevender bør du heller bruge afstandsjusteringen for subwooferen i receiveren til at justere fase.

Det meste af det du hører fra en sub er dens frekvensgang, både at stoppe portene og justere fasen vil endre den absolutte frekvensgangen i det området hvor både sub og højtalere arbejder.

Svend er også inde på noget, om subben høres ud som en sub så er det tit fordi at den spiller for højt

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

tadman kommer med nogle gode råd, og specielt det med at stoppe til portene på dine højtalere og endre fase. Om subben kun har en 0/180 fasevender bør du heller bruge afstandsjusteringen for subwooferen i receiveren til at justere fase.

Det meste af det du hører fra en sub er dens frekvensgang, både at stoppe portene og justere fasen vil endre den absolutte frekvensgangen i det området hvor både sub og højtalere arbejder.

Svend er også inde på noget, om subben høres ud som en sub så er det tit fordi at den spiller for højt

Min sub ( dali suite s1.5) har kun en 0/180 graders fase. Skal jeg bare sætte den til 0 eller neutral og så bestemme afstanden på receiveren istedet?

Hvordan kan man være sikker på at det er receiveren der "bestemmer" frem for subben? 

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:
ManicMiner skrev:

Min sub ( dali suite s1.5) har kun en 0/180 graders fase. Skal jeg bare sætte den til 0 eller neutral og så bestemme afstanden på receiveren istedet?

Hvordan kan man være sikker på at det er receiveren der "bestemmer" frem for subben? 

undskyld, men er det ikke meget off topic ? det er ligesom hans emne ?

EDIT : Undskylder off topic, men hader det der !

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Satanion skrev:
Furious jt skrev:
ManicMiner skrev:

undskyld, men er det ikke meget off topic ? det er ligesom hans emne ?

EDIT : Undskylder off topic, men hader det der !

Jo det er lidt OT, men det kunne da godt tyde på at trådstarter også kunne bruge den information, jeg søger, til noget.

Men jeg beklager da, hvis det er for meget OT! dette var ikke min mening.

Jeg er da ikke for genert til at starte min egen tråd, tænkte bare at jeg ville spørge herinde og undgå at lave en masse tråde omhandlende sub-indstilling. Men det er DU måske ligeglad med Santanion? Jeg skal da med glæde lave nogle ekstra emner bare for din skyld

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Rigtig mange gode råd her allerede, prøv dem :=)

Mit indspil vil være at dit rum har utrolig stor indvirkning på lyden, specielt din bas.

Enten får du en SMS1 fra Velodyne eller også fx en Behringer så kan du bedre styre bassen og integrere med dine fronter.

Min PB12+ spiller "hurtigt" og præcist og matcher perfekt med mine fronter, det er som EEN højtaler efter mine ører!

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Du sku' bare have købt en SVS

Claus_DKs forslag med SMS1 eller Behringer er jo en udemærket idé, men gør det samtidig til en større investering.

Selvom du ikke vil fortælle hvilken sub det, så er det måske en god idé lige at fortælle hvilket grej du bruger den sammen med, hvordan den er tilsluttet, hvilke indstillinger osv.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes