Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bedste gulvbelægning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal til at indrette mit lytterum på 24m2. Jeg har fundet ud af at der skal være Rockfon Cosmos plader i loftet. Men hvad skal gulvet være? Valget står mellem væg-til-væg gulvtæppe, eller trægulv. Hvad ville I vælge?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Væg til væg, lidt mere arbejde med støvsugeren, men meget bedre akustik. Du riskere at et tråguld får det hele til at runge hult. Der er et udemærket afsnit om lyd på DVD Essentials der omhandler dette fænomen (problem) 
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Jamen det var også min først tanke. Men så kom jeg til at læse lidt her:

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Plus jeg har oplevet et vildt overdæmpet lytterum med gulvtæppe og Troldtekt på loftet samt rockwool på væggene. Det var frygtelig kedeligt og dødt at lytte på(i?).

Fordelen med trægulv er jo, at man kan smide et mindre tæppe på hvis det bliver for ubehageligt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hej Svend P.

Du bad i en anden tråd om råd vedrørende indretning af dit lytterum.

Jeg vil foreslå dig at indrette det så du befinder dig bedst derinde. Det vil sige, at kan du f.eks lide trægulve, ja så vælg trægulv selv om nogle vil sige det ikke er det bedre akustisk.

Når du så har indrettet et rum du virkeligt befinder dig godt i, er der en stor chance for at du vil have lyst til at bruge meget tid i rummet.

Derefter vælger du anlæg ud fra rummet. Dvs f.eks højttalere, du vælger nogle der lyder godt i rummet, istedet for at smide en 18tommer sub ind der får det hele til at runge, og tvinger dig til at dæmpe.

På den måde opnår du at anlægget spiller MED rummet, istedet for IMOD det. Du vil måske savne jordskælvsbassen, men du vil få musikken til at flyde let og elegant, og du vil nyde at sidde i rummet og høre det.

Og det er vel det det drejer sig om ?

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Grunden til at jeg overvejede trægulve var at jeg læste i linket, at det var det mest anvendte i studier.

Anlægget er vist her (jordskælvsbas ER garanteret)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3340&KW =klasse+d

(Du har iøvrigt på en messe gjort mig opmærksom på at alt mit udstyr pånær sub'erne var noget skrammel, så den diskussion behøver vi ikke tage )

Hvad har du selv i dit lytterum?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes