Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Naboens mobilos går i subben (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Stort HEJSA fra ny bruger!!

Først vil jeg fortælle lidt om mit (nye) skønne anlæg. Og nej, der er ikke brugt en stor lotto gevinst på det! Hjertet i herligheden er en Sony STR-DE595, købt for 3200. En knald-god forstærker også til større rum, min stue er på ca 40m2. Dernæst Samsung dvd og vhs-afspillere 1500 pr stk, Thomson 32 inch 16/9 til 8000, lækker lækker sag, Eltax surround højttalere til et par tusser og det sidst indkøbte en Pioneer S-W110S-S til 1700. Vil skifte højttalerne ud på et senere tidspunkt, da de jo nok halter lidt, dvs er af lidt ringe kvalitet.

Lækker opsat for under 20.000. Vil nævne at kvalitets-kabler gør en stor forskel, kyl standart-kablerne i skraldespanden og brug (en del!) penge på nogle ordentlige! Har selv fyret ca 2000 kr af på scart, coax, højttaler- kabel osv.

Mit spørgsmål til jer derude: Har store probs med at subben brummer og brokker sig over vores trådløse/mobil telefonerne.. Også naboens, sjovt nok???! Det fremgår af subbens manual at den er magnetisk afskærmet og radiostøj-dæmpet. Så hvad kan jeg gøre ved det? Et filter af en slags?

Den lokale hi-fi biks anbefalede en anden opsætning af anlægget, men en sub skal jo lissom stå der hvor den lyder bedst, ikk. So, what can i do?

Sidst, et andet spørgsmål, hvad er forskellen på DTS og alm. surround? Feks lyder DTS'n på Gladiator en del bedre end den alm 5.1 ?!

Venlige hilsener fra Jan 

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

det med mobil i sub lyder mærkeligt, min tanke siger, at hvis subben er magnetisk afskærmet så burde det ikke være et problem. (er jeg forkert på den?) jeg har også læst noget om "dobbelt afskærmet" men hvad det helt konkret går ud på, vil jeg overlade til eksperterne.

DTS og Dolby er to forskellige firmaer, dvs to forskellige måder at lave et surroundformat. Selv foretrækker jeg DTS da det ofte er mere dynamisk, men jeg har også oplevet Dolby D som værende dynamisk, i f.eks. de to Tomb Raider film.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Well, ja det er jo en underlig ting, jeg tænker jo også den tanke om subben måske er defekt?

Den magnetiske afskærmning kan de jo ha *glemt* ovre i kina.. He he.. Der hvor de spiser hunde til frokost. Problemet er størst med sms'erne, det lissom klikker i subben?

Nå, det er ikke den store elendighed, kan leve med det.. Bare træls at man skal rende og slukke sub når kæresten skal knævre midt i Charlies Angels.. Måske det var hende der skulle ud.. GMH.

En skam at ikke alle dvd'r er født med DTS!!

Hej og fortsat god weekend

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Velkommen til, Jan!

At en mobiltelefon går i højttalere er ikke unormalt - nogle gør det mere end andre, og nogle højttalere er bare mere følsomme overfor det end andre. Problemet er dog mest udbredt ved pc-højttalere og clockradioer o.l!

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

Tak for det Ronin.

Ja, så er der jo nok ikke så meget at gøre ved det.

Men det vil sige; det har ikke noget med (kvaliteten af?) subben, ej heller kabler(har købt kvali), el-ledninger div. neonrør, forstyrelser fra køleskabet/fryseren, micro-ovn og andre elektriske appararater at gøre?

Venlig hilsen og god nat derude fra Jan M

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Skærmet netkabel og skærmet signalkabel skulle kunne gøre det!!! Ellers må du ind til naboen og tage hans debillos!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa og STORT velkommen fra redaktionen.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Det er nok signalkablet der er problemet for det virker som antenne.
Prøv at flytte subben (midlertidigt) og sæt et kortere kabel på. Hvis
det hjælper, så prøv at finde et subkabel der er bedre skærmet eller
bare en anden længde.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Det at den brummer kan være bias ikke er korrekt.....altså at den er skruet så højt som muligt fra fabrikken og bare sætter en variabel modstand på som man typisk gør i billigere sub......

Eller som min hvor den ikke var ordentlig kablet invendig og ikke var ordentlig jordforbundet!! Dette fik jeg dog lavet.....

Har et komplet sæt THX-ultra surround system!! -det tog mig et års tid for at lære dette system "rigtig" at kende....

Men har fundet ud af ved at skille hele l**tet ad....der sidder tit....meget tit dårligt kabel inde i alt eller os tryllebinder de folk ved at sige at guld er det bedste på stikkene og sætter prisen skyhøjt....gu fanden ej det bliver bedre....har lånt alverdens kabler og kan ikke høre en skid forskel skønt jeg har et anlæg til omkring 160.000,- Så jeg har studeret alverdens ting og sager...er ved at prøve få patent på noget omkring højttaler-beregninger....

Men måske du skalhave den repareret og glem alt om mobilos....har aldrig oplevet dette?? Strøm er strøm og brug fornuften istedet for guld-sølv og ædelstene!!

-Fiend

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
...Strøm er strøm og brug fornuften istedet for guld-
sølv og ædelstene!!
Der er nu ikke noget voodoo i at et
dårligt skærmet signalkabel samler støj op eller virker som antenne
hvis man er så "heldig" at bølgelængden lige passer med den lokale
GSM1800-celle Selvfølgelig kan der være fejl i subben, men lad
os nu starte fra felt 1 og ikke fra felt 694

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hmm voodoo eller ej.. Har selv forsøgt med kablerne, har faktisk købt både 1, 3, og 10 meters afskærmet kabler, godtnok ikke guld belagt, men dog rimelig dyre teflon kvalitets kabler anyway og det er ikke der den ligger.

.. Heller ikke en anden placering af subben har hjulpet.. Tror mere på den med mobil antennen, vi er så heldige at ha et par stykker herude også en af de nye '3' antenner.. Såe surt show

Tak for hjælpen allezusammen, JanM

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Så må man melde sig under "maskinstormerne", de kan klare en del med økser, selv om der nok skal hugges nogle gange i en sendermast!!! Et ordenligt skærmet kabel lavet på den måde, at der er seperate ledere til venstre/højre plus og minus, altså 4 ledere og derefter en skærm udenom, som kun er forbundet med stel/minus i senderenden/sub--out!!! Så holdes et eventuelt støjindfald på skærmen, men ledes ikke til subben!!! Signalkablet kan omvindes alufolie med fordel!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hvad angår indstråling fra sendere.

Du kan tage fat i telestyrelsens støjtjeneste. De kommer gratis ud og måler.... og identificerer kilden til problemet. De kan også komme med forslag til afhjælpning af problemet.

Normalt kan radioindstråling afhjælpes ved at vikle dit kabel gennem nogle ferritkerne. Hvis der er tale om indstråling i selve apperatet og dette er godkendt (tror det er CE) så vil jeg sige at din nabo har et problem. For så er det sku godt nok en kraftig mobilos han har (er det Heino).

Har selv haft et walkie-vrag, der gik ind over min båndoptager og kablerne fra denne. Det blev afhjulpet ved ferritkerner.

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hej STATMIT

Hvad er ferritkerner?  Jeg slog det op i nudanskordbog uden resultat.

Mvh,

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Det er sådan nogle runde sager (som vaniliekranse) bare tykkere og med større hul. De er som navnet antyder lavet af jern (i en eller anden udstrækning) og ved at vikle kablet nogle gange gennem sådan en fætter... så får man lavet en eller anden form for skærm.

Kan meget vel være at det skaber andre problemer ... aner det ikke, men alt efter hvor slemt problemet er, så kan det jo godt være at man kan leve med det.

Jeg oplevede ikke problemer - og de koster vidst ikke det helt store.

Men jeg ville hive støjtjenesten ud først. For hvis det er naboens skyld .. så kan det meget vel være ham der skal betale. For lovligt/godkendt udstyr bør ikke kunne påvirke dit lovlige/godkendte udstyr på den afstand!

SATMIT

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT

Tak for forklaringen. Hvor kan man købe såden en ferritkerne? Ikke fordi jeg har brug for det, jeg vil bare gerne se det?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Vil tro at de har dem i elektronikbutikker!?

Se dette link

http://www.danbit.dk/produkter/2713.phtml

Det er jo ikke dyrt!

Fik i sin tid mine af dem fra Støjtjenesten ... har dem ikke mere ... det ligger 15-20 år tilbage... så de er smidt ud.

SATMIT

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Tak herfra til STATMIT

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

jeg prøvede nogle ferritkerner på et tidspunkt i bilen, da jeg havde problemer med at generatoren gik i effektforstærkeren. Det hjalp nu ikke at sætte kernerne på...
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Allright, har talt med tele styrelsen, jeg bor åbenbart i et område hvor der er megen tele kommunikation, både privat og i forbindelse med forsvaret og hjemmeværns-øvelser.. Men forstår dog ikke at problemet først opstod da jeg fik subwoofer? De almindelige højttalere var der ikke probs med... Det ender sgu  med at man skal spærre sig inde i et kobberbur, omkranset af 2 meter blykerne.. Ha Ha

F.Christians, en sådan dobbelt afskærmet kabel?? Er det monstro kostbart og hvor kan det evt. købes til fornuftig pris??

På forhånd tak, JanM

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum