Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 06:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Eksternt grafikkort - HFX Mini (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 December 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Jeg har købt mig en HFX mini her sidste år, som jeg i bund og grund er meget tilfreds med. Men nu banker Blu-ray og HD DVD jo på døren, så jeg kunne godt tænke mig at min HTPC kunne afspille 720p uden problemer og meget gerne 1080p (selvom min projektor ikke kan, og den køber jeg nok ikke nogen ny af lige foreløbigt)...

Pga. varme, pladsmangle og diverse besværligheder har jeg fravalgt at installere et grafikkort i HTPC'en så den er kun med onboard grafik.

Mit spørgsmål er så om der er nogen der ved om man kan få et eksternt grafikkort?

Jeg er meget åben for andre forslag, hvis ikke der findes eksterne grafikkort.

Martin.

LarsenLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke til eksterne grafikkort, men har været i nogenlunde samme situation. Derfor en kort udredning af, hvad jeg endte ud med...

Jeg havde et HFX mini med en Core2 Duo, Nvidia 7600 GT og FloppyDTV DVB-C tuner - netop fordi jeg ville være sikker på, at HD bare kørte. Det gjorde det også på f.eks. Discovery HD. Der var godt nok ikke mange kubikcentimeter til overs i mini'en, og det blev også liiiige til den varme side.

Så begyndte der efterhånden at komme den kritiske masse af Blu-Ray og HD-DVD film. Hmmmm...

Jeg nåede frem til den konklusion, at mini'en måtte lade livet, fordi:

1) Først og fremmest ville jeg rigtig, rigtig gerne have en ekstra FloppyDTV tuner i. Den kunne jeg selvfølgelig have købt i den eksterne FireDTV udgave, men det virkede tåbeligt at have investeret i et lækkert HFX mini, for derefter at stille en FireDTV tuner ovenpå.

2) Dernæst ville jeg gerne have et Blu-Ray eller HD-DVD drev i. Første tanke var en XBox, men efter at have researchet lidt fandt jeg ud af, at man både skulle have en XBox og et eksternt HD-DVD drev, hvilket ville betyde TO ekstra enheder i stuen - NoGo! Næste tanke var et Blu-Ray drev til mini'en, men efter at have checket priserne i mCubed Store (mener det var omkring 7-800 Euro), synes jeg det var lige i overkanten.

3) Slutteligt ville jeg gerne have lidt bedre kølekapacitet.

Jeg havde så egentlig planlagt at gå efter en skabs PC i bryggerset, men efter at have snakket lidt med andre MCE gutter, der var blevet trætte af at rende i fast rutefart, både når det ikke lige virkede og når der skulle skiftes CD/DVD skiver, ændrede jeg min beslutning.

Jeg endte derfor med at investere i et HFX Classic (dog den nye udgave med frontconnectors og indbygget kortlæser), samt en Blu-Ray DVD læser (skriver dog almindelige DVD-skiver) - og så liiige et ekstra FloppyDTV kort. Altså igen en passivt kølet almost-no-noise stue PC.

Da jeg alligevel var i gang med at flytte rundt på det hele, investerede jeg også i en 500 Gb Samsung SpinPoint harddisk (larmer en kende mere end min gamle 250 Gb, men det er godt nok rart med den ekstra plads), samt Vista (så jeg er klar til de nye Linksys VMC extendere).

Er jeg så tilfreds med mit nye setup? JA (selvom jeg lige har opgraderet 7600 GT grafikkortet til et 8600 GT, da der åbenbart var problemer for 7600 serien med at hardware-accelerere MPEG4 1080i uden at hakke i det)

Det blev måske alligevel ikke den helt korte udgave, men det er mine erfaringer. Håber du kan bruge det til noget...

Til top Vis LarsenLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsenLP

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 13 December 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har set en kasse til eksternt grafikkort. Det er dog tiltænkt til brug sammen med en bærbar PC med "external PCI-Express slot" i siden.

her er lige et "skud":

Men det kræver som sagt at du kan få fat i dels en Asus XG Station og et external pci-express kort og kabler. Jeg er ikke så meget med længere så jeg rent faktisk ved om det er kommet i produktion.

Mvh. Henrik

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 14 December 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

hvad med at opgrader bundkort til et med ATI 1250?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Tak de gode muligheder... det da en meget fed ide at lave en kasse til grafikkortet som så kan tilsluttes HTCP'en, men det er jo ikke 100% optimalt, igen som LarsenLP siger så går der lidt af ideen når nu man har brugt blod, sved, tårer og en masse penge på en fin MCE Mini.

Jeg har godt nok ikke lige penge til at droppe min dejlige Mini, så den bedste mulighed lyder da som om at det er at købe et nyt bundkort (det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på ) Men er de nye bundkort gode og hurtige nok til at kunne køre 1080p uden problemer? (Det skal være et bundkort med AM2 socket og selvfølgelig med DVI + VGA udgang.)

Tak for jeres forslag, og tak LarsenLP for at du gjorde mig bekendt med at mCubed har fået udviklet et Blu-Ray drev til mini'en endnu.  Det er rigtigt at det godt nok er mange penge, men jeg håber på at det falder inden jeg skal ud i opgraderingen.

Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 19 December 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har installeret et Radeon HD 2400 i mit HFX mini, kan lade sig gøre.

Har lavet en lille post på her:

http://www.mcubed-tech.com/forum/showthread.php?tid=736

Til top Vis Danster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danster

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Danster skrev:
Jeg har installeret et Radeon HD 2400 i mit HFX mini, kan lade sig gøre.

Har lavet en lille post på her:

http://www.mcubed-tech.com/forum/showthread.php?tid=736

Det er godt nok godt klaret af dig at få både cpu, grafikkort og bundkort chip kølet med heatpipes... jeg havde købt heatpipes til mit grafikkort, men jeg måtte opgive jeg kunne simpelhen ikke få det til at lade sig gøre. Jeg kunne heller ikke få mit lydkort til at være der sammen med grafikkortet selvom jeg prøvede med de der riser-cards. Som jeg har det nu er det kun min CPU der bliver kølet, men hvis jeg skulle have et andet bundkort i så kunne det være jeg skulle prøve med bridge køling også udover CPU'en. Men det er sku et godt stykke arbejde du har lavet der

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 December 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

hvorfor mon det ikke fylde noget.

Bare stil den com i et andet rum.

Jeg er ved at lave en og der skal jeg køre med Sli og vandkølet.

Den kommer til at stå i et andet rum.

Jeg synes dem jeg har været ude og kikke på lamer alt for meget alt det luftkøling er noget l**t.

som mit Pio 507 er ved at være træt af den bæster man kan høre heletiden.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

hvorfor mon det ikke fylde noget.

Bare stil den com i et andet rum.

Når man nu ikke har plads til endnu en computer i soveværelset, så er det en meget god løsning, og flot endda, at have sådan en HTPC i stuen. Det ville da også være et være renderi hver gang man skal arbejde på den, hvor man skal bruge mus og keyboard. 

Men jeg ville da også helst bare have kunnet nøjes med en helt alm. computer stående et eller andet sted, hvor man ikke kunne se den. Det ville også være en noget billigere løsning.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 20 December 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Bundkort med ATI1250 kan sagtens klare HD

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv i færd med at sammensætte en passivt kølet HTPC og har derfor været ved at researche markedet lidt.

Her i starten af 2008 skulle der komme et nyt chipset fra AMD/ATI der hedder RS780 (780G) hvor den integrerede grafikløsning har fået et alvorligt hak opad mht. kvalitet og performance. Mest vigtigt så har den indbygget det som AMD kalder UVD 2.0 hvilket er fuld hardware acceleret dekodning af MPEG2, VC-1 og H.264 og så skulle det desuden score maks. point i HQV benchmarken (en benchmark for kvalitet af deinterlacing/scaling). Jeg har i hvert fald tænkt mig at vente på sådan et.

RS780 understøtter også den maksimale båndbredde som BD/HD-DVD kan bruge, så der skulle ikke være problemer med dekodning selv ved scener med max. bitrate.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes