Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 15:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Gemme Audio Vivace (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ren 20Hz er svært at lave, og umuligt at måle på, i et rum der ikke kan bære det.

Lytterummets dimensioner skal være meget store, før du kan bruge ægte 20Hz til noget fornuftigt.

Så man kan ikke få 20 hz medmindre man har et enormt rum? Prøv at sige det til alle dem med SVS, Velodyne og subs fra mange andre seriøse mærker, de har ingen  problemer med at få ren og dyb bas ned til 20 hz og i mange tilfælde dybere.

Men måske er det ikke det du mente?

 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 21 December 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Spencer skrev:

Ren 20Hz er svært at lave, og umuligt at måle på, i et rum der ikke kan bære det.

Lytterummets dimensioner skal være meget store, før du kan bruge ægte 20Hz til noget fornuftigt.

Så man kan ikke få 20 hz medmindre man har et enormt rum? Prøv at sige det til alle dem med SVS, Velodyne og subs fra mange andre seriøse mærker, de har ingen  problemer med at få ren og dyb bas ned til 20 hz og i mange tilfælde dybere.

Men måske er det ikke det du mente?


Du kan ikke få en ren dybbas, hvis dit rums dimensioner gør at bassen udfaser sig selv, med reflektioner fra sidevæggene.

Når du alligevel kan få et brugbart output fra de store Velodyne, er det fordi der kan udkompenseres med rumkorrektion, og at der er slaglængde og areal nok til at det er muligt med hævninger i størrelsesordenen 10-20dB.

Rumkorrektion kræver enorm slaglængde og areal, ved lave frekvenser. (Stakkels naboer)


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Bassøe skrev:

Spencer skrev:

Ren 20Hz er svært at lave, og umuligt at måle på, i et rum der ikke kan bære det.

Lytterummets dimensioner skal være meget store, før du kan bruge ægte 20Hz til noget fornuftigt.

Så man kan ikke få 20 hz medmindre man har et enormt rum? Prøv at sige det til alle dem med SVS, Velodyne og subs fra mange andre seriøse mærker, de har ingen  problemer med at få ren og dyb bas ned til 20 hz og i mange tilfælde dybere.

Men måske er det ikke det du mente?


Du kan ikke få en ren dybbas, hvis dit rums dimensioner gør at bassen udfaser sig selv, med reflektioner fra sidevæggene.

Når du alligevel kan få et brugbart output fra de store Velodyne, er det fordi der kan udkompenseres med rumkorrektion, og at der er slaglængde og areal nok til at det er muligt med hævninger i størrelsesordenen 10-20dB.

Rumkorrektion kræver enorm slaglængde og areal, ved lave frekvenser. (Stakkels naboer)

Øh ok, tag feks SVS nye PB13Ultra, den går lineært ned til under 20 hz og vi snakker om lydtryk på over 105 db ved 20 hz, stil så den ind i et rum og du kan med roomgain få over 110 db ved 20 hz. Rum korrektion er ikke nødvendigt til meget andet end at fjerne mindre peaks eller dips i frekvens gangen for subben i sig selv går med lethed ned til under 20 hz lineært.

Velodyne kræver så godt nok meget korrektion for at kunne gå dybt men det er et resultat af den lukkede konstruktion og ikke så meget andet.

Ville et STORT rum uden reflektioner eller roomgain være det ultimative? Måske, men du kan sagtens få dyb, ren og høj bas i mindre rum bare udstyret er i orden.

Måske er jeg bare dummere end gennemsnittet(jeg tvivler) men forstår helt seriøst ikke hvad du vil frem til.  

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 21 December 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe1 08ez.pdf

Her er enheden... Fs 77 Hz, og 0.28 mm lineær slaglængde... Sååå, ja, man kan nok betvivle de om de 20 Hz er ved fuld lydtryk...

Men mere interessant er, at Le 0.038 mH! Dette kan selvfølgelig kun lade sig gøre med den ultra korte svingspole de anvender... Og frekvensgangen er ret flot for en fuldtone, omend den ikke kan være særlig lineær uden en baffelstep kompensation... Enheden har et hæv i frekvensgangen grundet masse afkobling, og kun en lille opbrydning ved 15 KHz... Dette hæv sammen med kabinettets baffel drop, så tror jeg ikke den kan blive flad med en følsomhed på over 86 dB.

Jeg kunne godt forstille mig den lyder rigtig godt, det kunne faktisk være interessant at høre den...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe1 08ez.pdf

Her er enheden... Fs 77 Hz, og 0.28 mm lineær slaglængde... Sååå, ja, man kan nok betvivle de om de 20 Hz er ved fuld lydtryk...

Men mere interessant er, at Le 0.038 mH! Dette kan selvfølgelig kun lade sig gøre med den ultra korte svingspole de anvender... Og frekvensgangen er ret flot for en fuldtone, omend den ikke kan være særlig lineær uden en baffelstep kompensation... Enheden har et hæv i frekvensgangen grundet masse afkobling, og kun en lille opbrydning ved 15 KHz... Dette hæv sammen med kabinettets baffel drop, så tror jeg ikke den kan blive flad med en følsomhed på over 86 dB.

Jeg kunne godt forstille mig den lyder rigtig godt, det kunne faktisk være interessant at høre den...

Mvh Kim

Fs 77 og 0.28 mm slaglængde og så påstår de at den er lineær til 20 hz?  Måske, ved maks lydtryk på 80 db eller under.  Lidt morsomt når følsomheden på højttaleren er opgivet til 92 db, så kan man ikke engang smide 1 watt i højttaleren hvis den skal forblive lineær til 20 hz.  

Men måske har de opfundet noget helt nyt som sætter ALLE de fysiske love ud af spillet.

 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 21 December 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Spencer skrev:
Bassøe skrev:

Spencer skrev:

Ren 20Hz er svært at lave, og umuligt at måle på, i et rum der ikke kan bære det.

Lytterummets dimensioner skal være meget store, før du kan bruge ægte 20Hz til noget fornuftigt.

Så man kan ikke få 20 hz medmindre man har et enormt rum? Prøv at sige det til alle dem med SVS, Velodyne og subs fra mange andre seriøse mærker, de har ingen  problemer med at få ren og dyb bas ned til 20 hz og i mange tilfælde dybere.

Men måske er det ikke det du mente?


Du kan ikke få en ren dybbas, hvis dit rums dimensioner gør at bassen udfaser sig selv, med reflektioner fra sidevæggene.

Når du alligevel kan få et brugbart output fra de store Velodyne, er det fordi der kan udkompenseres med rumkorrektion, og at der er slaglængde og areal nok til at det er muligt med hævninger i størrelsesordenen 10-20dB.

Rumkorrektion kræver enorm slaglængde og areal, ved lave frekvenser. (Stakkels naboer)

Øh ok, tag feks SVS nye PB13Ultra, den går lineært ned til under 20 hz og vi snakker om lydtryk på over 105 db ved 20 hz, stil så den ind i et rum og du kan med roomgain få over 110 db ved 20 hz. Rum korrektion er ikke nødvendigt til meget andet end at fjerne mindre peaks eller dips i frekvens gangen for subben i sig selv går med lethed ned til under 20 hz lineært.

Velodyne kræver så godt nok meget korrektion for at kunne gå dybt men det er et resultat af den lukkede konstruktion og ikke så meget andet.

Ville et STORT rum uden reflektioner eller roomgain være det ultimative? Måske, men du kan sagtens få dyb, ren og høj bas i mindre rum bare udstyret er i orden.

Måske er jeg bare dummere end gennemsnittet(jeg tvivler) men forstår helt seriøst ikke hvad du vil frem til.  


Jeg tror at gennemsnittet af højttalerkøbere er glade for en højttaler der måler fint i et lyddødt rum, men at du måske også gerne vil have en der måler og spiller godt, i et rigtigt lytterum?

Prøv denne regnemaskine, i et typisk lytterum, og sig mig så hvor meget du kan bruge bassen under 60Hz til: http://www.hunecke.de/de/rechner/lautsprecher.html


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Bassøe skrev:
Spencer skrev:
Bassøe skrev:

Spencer skrev:

Ren 20Hz er svært at lave, og umuligt at måle på, i et rum der ikke kan bære det.

Lytterummets dimensioner skal være meget store, før du kan bruge ægte 20Hz til noget fornuftigt.

Så man kan ikke få 20 hz medmindre man har et enormt rum? Prøv at sige det til alle dem med SVS, Velodyne og subs fra mange andre seriøse mærker, de har ingen  problemer med at få ren og dyb bas ned til 20 hz og i mange tilfælde dybere.

Men måske er det ikke det du mente?


Du kan ikke få en ren dybbas, hvis dit rums dimensioner gør at bassen udfaser sig selv, med reflektioner fra sidevæggene.

Når du alligevel kan få et brugbart output fra de store Velodyne, er det fordi der kan udkompenseres med rumkorrektion, og at der er slaglængde og areal nok til at det er muligt med hævninger i størrelsesordenen 10-20dB.

Rumkorrektion kræver enorm slaglængde og areal, ved lave frekvenser. (Stakkels naboer)

Øh ok, tag feks SVS nye PB13Ultra, den går lineært ned til under 20 hz og vi snakker om lydtryk på over 105 db ved 20 hz, stil så den ind i et rum og du kan med roomgain få over 110 db ved 20 hz. Rum korrektion er ikke nødvendigt til meget andet end at fjerne mindre peaks eller dips i frekvens gangen for subben i sig selv går med lethed ned til under 20 hz lineært.

Velodyne kræver så godt nok meget korrektion for at kunne gå dybt men det er et resultat af den lukkede konstruktion og ikke så meget andet.

Ville et STORT rum uden reflektioner eller roomgain være det ultimative? Måske, men du kan sagtens få dyb, ren og høj bas i mindre rum bare udstyret er i orden.

Måske er jeg bare dummere end gennemsnittet(jeg tvivler) men forstår helt seriøst ikke hvad du vil frem til.  


Jeg tror at gennemsnittet af højttalerkøbere er glade for en højttaler der måler fint i et lyddødt rum, men at du måske også gerne vil have en der måler og spiller godt, i et rigtigt lytterum?

Prøv denne regnemaskine, i et typisk lytterum, og sig mig så hvor meget du kan bruge bassen under 60Hz til: http://www.hunecke.de/de/rechner/lautsprecher.html

Øh, jeg er fuldt ud klar over at de fleste rum giver problemer, men dem kan man til en vis grad løse, enten ved en anden placering af ht/sub, absorbenter eller ren og skær EQ.

Det er fuldt ud mulig at få en bas der ligger indenfor +- 3-5 db fra 20-80 hz og som også lyder godt.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 21 December 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Bassøe skrev:

Spencer skrev:

Ren 20Hz er svært at lave, og umuligt at måle på, i et rum der ikke kan bære det.

Lytterummets dimensioner skal være meget store, før du kan bruge ægte 20Hz til noget fornuftigt.

Så man kan ikke få 20 hz medmindre man har et enormt rum? Prøv at sige det til alle dem med SVS, Velodyne og subs fra mange andre seriøse mærker, de har ingen  problemer med at få ren og dyb bas ned til 20 hz og i mange tilfælde dybere.

Men måske er det ikke det du mente?


Du kan ikke få en ren dybbas, hvis dit rums dimensioner gør at bassen udfaser sig selv, med reflektioner fra sidevæggene.

Når du alligevel kan få et brugbart output fra de store Velodyne, er det fordi der kan udkompenseres med rumkorrektion, og at der er slaglængde og areal nok til at det er muligt med hævninger i størrelsesordenen 10-20dB.

Rumkorrektion kræver enorm slaglængde og areal, ved lave frekvenser. (Stakkels naboer)

Du kan gengive al den bas du vil i små rum

Under et lukket rums laveste egenresonans (den halve bølgelængde ved længste aksiale dimension) får du en forstærkning på 40db/decade i fjernfeltet, i daglig tale kaldes fænomenet roomgain, det gælder nemlig om at udnytte de akustiske realiteter til egen fordel.

Og så er det ganske nemt at måle blot man har noget måleudstyr og ved hvad man gør

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4563
Sendt: 21 December 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Sikke bølgerne går højt

En forbruger information: Gemme Audio anbefaler Vivace i rum på 100-200 sq.feet, eller 11-22 m2. I større rum vil outputtet falde i de lavere frekvenser.

Til tvivlerne kan jeg bekræfte at de rent faktisk spiller ned til 20 Hz. Jeg prøvede med en testplade/testtoner, og her var der ingen tvivl! Så det er ikke noget anmelderen "hopper med på"!

Svarer det på jeres tvivl?

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 21 December 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hejsan4all

jeg har desværre ikke hørt Gemme-fætrene hjemme hos Mikkel Gige, men til gengæld hørt dem under et besøg hos en ven i sommers.

Hvorvidt de går til 22, 20 eller 18 Hz i praksis, skal jeg lade være usagt, men blot konstatere, at Vivace har ualmindeligt godt fat i de nedre oktaver. Detter indtryk er naturligt nok præget af den samme skepsis, som andre (Andre) her i tråden giver udtryk for, og som er helt foståelig.

Men, mine ører plejer jeg at stole på, og de fortæller mig, at de bette 42 rent faktisk følger med hele vejen ned, og at kombinationen af enhed og port i praksis giver noget nær fuldt niveau, også helt ned i sub-oktaverne.

Teori er een ting, praksis er, i dette tilfælde som så mange andre, et ganske andet

 

Mvh

Brok

 



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Hejsan4all

jeg har desværre ikke hørt Gemme-fætrene hjemme hos Mikkel Gige, men til gengæld hørt dem under et besøg hos en ven i sommers.

Hvorvidt de går til 22, 20 eller 18 Hz i praksis, skal jeg lade være usagt, men blot konstatere, at Vivace har ualmindeligt godt fat i de nedre oktaver. Detter indtryk er naturligt nok præget af den samme skepsis, som andre (Andre) her i tråden giver udtryk for, og som er helt foståelig.

Men, mine ører plejer jeg at stole på, og de fortæller mig, at de bette 42 rent faktisk følger med hele vejen ned, og at kombinationen af enhed og port i praksis giver noget nær fuldt niveau, også helt ned i sub-oktaverne.

Teori er een ting, praksis er, i dette tilfælde som så mange andre, et ganske andet

 

Mvh

Brok

 

Jeg vil påstå, at det ganske simpelt er vrøvl, når det som her påståes, at teori og praksis ikke følges.Højttaller teori er ikke hokuspokus.

MVH

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej med jer!

Sikke bølgerne går højt

En forbruger information: Gemme Audio anbefaler Vivace i rum på 100-200 sq.feet, eller 11-22 m2. I større rum vil outputtet falde i de lavere frekvenser.

Til tvivlerne kan jeg bekræfte at de rent faktisk spiller ned til 20 Hz. Jeg prøvede med en testplade/testtoner, og her var der ingen tvivl! Så det er ikke noget anmelderen "hopper med på"!

Svarer det på jeres tvivl?

Mvh, Mikkel.


Gider du evt. at indtaste dit rums dimensioner, i den regnemaskine jeg har linket til, med et par højttalere der går lige så dybt, og herefter tage et screenshot af resultatet?

Det er nærmest for at se om det nu også er rigtigt, når andre påstår at man kan nå en frekvensgang der er nogenlunde, i bunden.
Jeg tror ikke det er muligt uden rumkorrektion (og stort areal + slaglængde), men måske tager jeg fejl her...


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Jeg vil påstå, at det ganske simpelt er vrøvl, når det som her påståes, at teori og praksis ikke følges.Højttaller teori er ikke hokuspokus.

MVH

André Jensen

André, jeg ville normalt være tilbøjelig til at være enig med dig, men... når nu skidtet rent faktisk går nær ved rent til 20 Hz i praksis, er det vanskeligt at postulere, at det rent fysisk/matematisk ikke kan lade sig gøre.

Har du hørt de omtalte canadiske dimser, eller snakker du ud fra ren teori?

Mvh

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Andre skrev:
Jeg vil påstå, at det ganske simpelt er vrøvl, når det som her påståes, at teori og praksis ikke følges.Højttaller teori er ikke hokuspokus.

MVH

André Jensen

André, jeg ville normalt være tilbøjelig til at være enig med dig, men... når nu skidtet rent faktisk går nær ved rent til 20 Hz i praksis, er det vanskeligt at postulere, at det rent fysisk/matematisk ikke kan lade sig gøre.

Har du hørt de omtalte canadiske dimser, eller snakker du ud fra ren teori?

Mvh

Brok

Vis en måling, der viser de ved fuldt niveau, har et minus 3 db punkt ved 20hz. og jeg æder mine ord i mig.Ind til da siger jeg i vrøvler.

MVH

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Spencer, du skal læse noget om trykladning af rum, det som Bjørn korrekt benævner room gain, og som ikke må forveksles med det gain, der opstår ved at placere en ht i et hjørne. Vilkårligt lave frekvenser kan gengives i vilkårligt små rum - har du aldrig hørt dybbassen fra en Stax Lambda hovedtelefon? Der er rummet 1/8 liter (pr. øre).

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
brok skrev:
Andre skrev:
Jeg vil påstå, at det ganske simpelt er vrøvl, når det som her påståes, at teori og praksis ikke følges.Højttaller teori er ikke hokuspokus.

MVH

André Jensen

André, jeg ville normalt være tilbøjelig til at være enig med dig, men... når nu skidtet rent faktisk går nær ved rent til 20 Hz i praksis, er det vanskeligt at postulere, at det rent fysisk/matematisk ikke kan lade sig gøre.

Har du hørt de omtalte canadiske dimser, eller snakker du ud fra ren teori?

Mvh

Brok

Vis en måling, der viser de ved fuldt niveau, har et minus 3 db punkt ved 20hz. og jeg æder mine ord i mig.Ind til da siger jeg i vrøvler.

MVH

André Jensen

Jeg siger ikke du vrøvler, André. Og det kommer jeg nok aldrig til at påstå

Til gengæld er jeg af den kedelige type, som i princippet er ligeglad med både målinger, dat og andet gejl. jeg hører det jeg hører, og underes dog ofte over, at noget (som jeg ved burde lyde underligt eller dårligt udfra de angivne målinger) rent faktisk spiller og lyder som det gør.

Du får mig derfor ikke til at komme med hverken grafer eller andet gejl, men blot en opfordring til, at du lægger ører til de omtalte bittesmå 4", monteret i et tilsyneladende ret fornuftigt realiseret kabinet.

Om du gider (eller tør) lytte til Gemme Vivace, er mige egentlig ret underordnet.

Til andre, som har lyst til at prøve kræfter med et uhyre velafstemt singledriver system,  kan jeg kun sige: Prøv dem!

 

Mvh

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Spencer, du skal læse noget om trykladning af rum, det som Bjørn korrekt benævner room gain, og som ikke må forveksles med det gain, der opstår ved at placere en ht i et hjørne. Vilkårligt lave frekvenser kan gengives i vilkårligt små rum - har du aldrig hørt dybbassen fra en Stax Lambda hovedtelefon? Der er rummet 1/8 liter (pr. øre).


Mit eget rum ligner meget det rum Mikkel Gige har, mht. dimensioner.
Da jeg i sin tid indtastede et sæt drømmehøjttalere (nogle store B&W), kom regnemaskinen fra før, med et meget nedslående resultat. Resultatet var noget med entonebas, ved ganske få udvalgte frekvenser.

Jeg vil gerne se at nogen indtaster deres eget rum, og smider et screenshot i tråden.
Men vær forberedt på et mindre chock, når du ser frekvensgangen under 60Hz.

http://www.hunecke.de/de/rechner/lautsprecher.html


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4563
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej med jer!

Sikke bølgerne går højt

En forbruger information: Gemme Audio anbefaler Vivace i rum på 100-200 sq.feet, eller 11-22 m2. I større rum vil outputtet falde i de lavere frekvenser.

Til tvivlerne kan jeg bekræfte at de rent faktisk spiller ned til 20 Hz. Jeg prøvede med en testplade/testtoner, og her var der ingen tvivl! Så det er ikke noget anmelderen "hopper med på"!

Svarer det på jeres tvivl?

Mvh, Mikkel.


Gider du evt. at indtaste dit rums dimensioner, i den regnemaskine jeg har linket til, med et par højttalere der går lige så dybt, og herefter tage et screenshot af resultatet?

Det er nærmest for at se om det nu også er rigtigt, når andre påstår at man kan nå en frekvensgang der er nogenlunde, i bunden.
Jeg tror ikke det er muligt uden rumkorrektion (og stort areal + slaglængde), men måske tager jeg fejl her...

Hej Spencer!

"Regnemaskinen" går ikke længere ned end 31,5 Hz, så det giver ikke et realistisk resultat. I øvrigt er teori en ting, praksis noget andet.

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Spencer skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej med jer!

Sikke bølgerne går højt

En forbruger information: Gemme Audio anbefaler Vivace i rum på 100-200 sq.feet, eller 11-22 m2. I større rum vil outputtet falde i de lavere frekvenser.

Til tvivlerne kan jeg bekræfte at de rent faktisk spiller ned til 20 Hz. Jeg prøvede med en testplade/testtoner, og her var der ingen tvivl! Så det er ikke noget anmelderen "hopper med på"!

Svarer det på jeres tvivl?

Mvh, Mikkel.


Gider du evt. at indtaste dit rums dimensioner, i den regnemaskine jeg har linket til, med et par højttalere der går lige så dybt, og herefter tage et screenshot af resultatet?

Det er nærmest for at se om det nu også er rigtigt, når andre påstår at man kan nå en frekvensgang der er nogenlunde, i bunden.
Jeg tror ikke det er muligt uden rumkorrektion (og stort areal + slaglængde), men måske tager jeg fejl her...

Hej Spencer!

"Regnemaskinen" går ikke længerE ned end 31,5 Hz, så det giver ikke et realistisk resultat.

Mikkel.


Prøv nu at kigge på frekvensgangen under 60Hz, og så langt den går ned. Kan du ikke bruge det fra 60 til 30Hz, så redder du intet, ved at have en glat frekvensgang fra 20 til 30Hz (hvilket du ikke har, i et lytterum på 20m2).


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4563
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mikkel Gige skrev:
Spencer skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej med jer!

Sikke bølgerne går højt

En forbruger information: Gemme Audio anbefaler Vivace i rum på 100-200 sq.feet, eller 11-22 m2. I større rum vil outputtet falde i de lavere frekvenser.

Til tvivlerne kan jeg bekræfte at de rent faktisk spiller ned til 20 Hz. Jeg prøvede med en testplade/testtoner, og her var der ingen tvivl! Så det er ikke noget anmelderen "hopper med på"!

Svarer det på jeres tvivl?

Mvh, Mikkel.


Gider du evt. at indtaste dit rums dimensioner, i den regnemaskine jeg har linket til, med et par højttalere der går lige så dybt, og herefter tage et screenshot af resultatet?

Det er nærmest for at se om det nu også er rigtigt, når andre påstår at man kan nå en frekvensgang der er nogenlunde, i bunden.
Jeg tror ikke det er muligt uden rumkorrektion (og stort areal + slaglængde), men måske tager jeg fejl her...

Hej Spencer!

"Regnemaskinen" går ikke længerE ned end 31,5 Hz, så det giver ikke et realistisk resultat.

Mikkel.


Prøv nu at kigge på frekvensgangen under 60Hz, og så langt den går ned. Kan du ikke bruge det fra 60 til 30Hz, så redder du intet, ved at have en glat frekvensgang fra 20 til 30Hz (hvilket du ikke har, i et lytterum på 20m2).

Hej Spencer!

Dermed siger du også, at ingen højtaler vil kunne spille ordentligt under 60 Hz, i mit lytterum. Eller tager jeg fejl?

Jeg har haft mange forskellige højtalere forbi lytterummet, og har de haft volumen til det, så har de også spillet helt ned til 30-40 Hz!

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes