Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken projektor er Hot pt(27/1-08)? :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa, efter længere tids fravær, både fra hifi4all.dk og pj. markedet i det hele taget, er jeg ved at mangle en ny arvtager for min nuværende projektor, som er en Sony VPL-HS50.

Har iøjeblikket kig på følgende modeller: Epson TW2000(LCD), JVC HD1/100(D-ILA), BenQ W20000(DLP) og Sim2 D80e(DLP).
Skal siges jeg har en gammel Davis DPX16(tror jeg den hedder) DLP'er liggende, hvor jeg kunne se lidt regnbuer i starten, men syntes det gik over. Har ikke stor erfaring med DLP, men på denne model syntes jeg osse at bemærke at regnbuer blev sværre at spotte efter pj'eren fik lov at varme op. Har sikkert noget med farvehjulets egenskaber at gøre.

Kom lige forbi en tråd om holdbarhed af paneler LCD/SXRD og DLP. Hvordan ser det ud med disse idag? Er DLP stadig overlegen her? Holdbarhed på min næste projector må gerne være god, da jeg ikke har planer om at skulle skifte igen, før der er gået nogle år, hvis ikke en hel del år. Hertil skal siges at jeg ikke ser film hver dag og heller ikke er en af dem som osse typisk ser mange film i streg. Projektorens primære formål er DVD/HD film i ny og næ! Hvor det i nogle perioder svinger til både den ene og anden side.

Tror personligt ikke forbedringen i billedet er/bliver så markant mere, som den har været(startede mit pj eventyr i 2001 med Davis pj'eren). Efter de sidste nye HD pj'ere kom på markedet, spår jeg personligt ikke den helt vilde forbedring mere(med nuværende teknikker) og folks valg i de kommende år, bliver sikkert mere baseret på personlig smag og pengepung.

BenQ's w20000 er ret ny så laver lige et link til dens specs: W20000 Denne står i ca. 48k og er altså relativ tæt på HD1's pris. Denne bruger dog dynamisk iris. Har du Otto nogen erfaringer her? Tænkte mere specifikt, hvordan du ville sammenligne/skønne dennes billed egenskaber imod f.eks. Sim2's D80e?   

Lige PT. er jeg lidt varm på Epson modellen, primært pga. de varme roser den har fået, hvor der bliver sagt at dens ydelse ligger tæt på JVC's HD1. Har set Epson'en til ca. 24k i tyskland og sverige, så den skulle ikke gerne blive lige så dyr som HD1 herhjemme som koster 40k.
Det jeg er lidt i tvivl om, er panel ydelse over tid. TW2000 bruger Epson's seneste D7 panel som er "ikke organisk" og derfor ikke burde være generet af degradering over tid som de forhenværende organiske paneler. Eller sådan lød salgstalen ihvertfald.
Er der nogen der har input til dette? Er der kommet nogle nye rapporter der undersøger panel-ydelse over tid?
Noget andet er hvor lysstærk Epsonen er iforhold til de nævnte modeller når den er kalibreret. Lamperne i projektorer, taber som bekendt, en hel del lysstyrke over tid.

Håber ikke mit indlæg bærer alt for meget præg af at være rettet i. Endte med at blive lidt længere end først planlagt, heh!   

Anyways, håber der stadig findes nogle projektor brugere herinde med lidt erfaring, der kan kaste lidt lys på mig!   
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

donspeedy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej, tror jeg hopper med på din tråd

Har fulgt lidt med her på foraet igennem tiden. Jeg har selv en ældre toshiba projektor ldp671, som nok mest er en dataprojektor. Den er lysstærk, men har et alt for dårligt dynamik område (400:1). Sorte farver/nuancer/skygger er ikke eksisterende (læs grå), og nu synes jeg efterhånden at jeg vil hælde lidt penge i en langt mere tilfredsstillende pj. Mit behov er det samme om mr.dj, jeg ser film på pj. ikke dagligt men ca 1 gang om ugen. Hvis billede var lidt mere appelerende ville jeg nok se en del mere.

Jeg har endnu ikke brugt tid på at kigge på en dlp projektor live, for at konstatere om jeg bliver generet af renbue effekten. Men under alle omstændigheder er alt! bedre end den pj jeg pt har, som er af lcd typen. Tilsyneladende hælder Otto (av precision) til dlp (godt nok i den dyre ende sims2), men han kan til nød acceptere en lcd model, hvis man ikke vil have andet (epson eller?), som han så diplomatisk udtrykker det

Min prisramme er .. 15->30 kkr for pj. Det er en stue den skal fungere i (den jeg har pt. er loft ophængt) og derfor er det hvide vægge den skal fungere med (hvad det så indebærer af dynamik indskrænkninger).

Jeg har læst en del pj.test i alle nævnte web sites her i foraet (avsforum, projektorcentral/review etc etc), og har indsnævret mig til nogenlunde de samme modeller som mr.dj. Jeg hælder meget til jvc d-ila rs1( ikke 2) sammen med et gain 1.4 lærred, for at få bedst mulig kontrast/dynamik. Jeg holder meget af scifi o. lign, så derfor er stor sort/hvid dynamik et must!

Hvad prisen angår, så kan jvc rs1 pt. købes for 4500$ incl forsendelse (+ evt.told/moms  ->us/japan import), så prismæssigt er den ikke dømt ude ellers har jeg kig på - 

optoma hd80 (kan uden prob. bruge den.jvf. http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf m )

benq w10000  og selfølgelig  epson emp tw2000 (3600$) og sanyo/panasonic tilsvarende.

Dertil kommer at jeg regner med, i meget nær fremtid, at anskaffe en ny blueray/dvd afspiller (ps3 er overvejet) samt et 12 mtr. godt hdmi kabel (som er et must billed kvaliteten).

Jeg har et lydsetup som er normalt stereo, men transparens og dynamikken er i top så det er ikke helt dårligt. Selvfølgelig er et rigtigt surround system bedre, men som det er nu, bliver det billed siden der skal opgraderes. Jeg irriteres hele tiden over de store mangler min nuværende projektor har, og eftersom den er blevet mere brunlig i nuancerne (har kompenceret for det i opsætning), tror jeg at den nærmer sig pensions stadiet.

Men jeg lytter med her på tråden - og skal self. rundt og se lidt forskellige pj i aktion. Har tænkt mig at besøge hifiklubben i lyngby, for at se en hd80 (hvis den er sat op) in action.

Til top Vis donspeedy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donspeedy

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har lige siddes og AB testet Blackwing 2 mod HD100. HD100 vandt med flere længder. Dette var dog ikke det vigtigeste i testen jeg oplevede. Min gode ven have noget Goon tape med med sort stof på og det monterede vi i de sorte bjælker i top og bund af billede og DAM det virkede.

Jeg siger man skal have 2.35:1 lærred for at få den fulde udnyttelse af farver, lys og kontrast. Dette koster jo lidt extra men giver meget mere valuta for pengene end at spilde pixels of lys kontrast på sorte bjælker i billedet, som de fleste gør i dag. Så hellere en billigere projekter som HD1 og køre 2.35:1 end en HD100

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:

BenQ's w20000 er ret ny så laver lige et link til dens specs: W20000 Denne står i ca. 48k og er altså relativ tæt på HD1's pris. Denne bruger dog dynamisk iris. Har du Otto nogen erfaringer her? Tænkte mere specifikt, hvordan du ville sammenligne/skønne dennes billed egenskaber imod f.eks. Sim2's D80e?   

Jeg har ikke set W20000, så det er lidt svært for mig at svare på.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hejsa

Har lige siddes og AB testet Blackwing 2 mod HD100. HD100 vandt med flere længder. Dette var dog ikke det vigtigeste i testen jeg oplevede. Min gode ven have noget Goon tape med med sort stof på og det monterede vi i de sorte bjælker i top og bund af billede og DAM det virkede.

Jeg siger man skal have 2.35:1 lærred for at få den fulde udnyttelse af farver, lys og kontrast. Dette koster jo lidt extra men giver meget mere valuta for pengene end at spilde pixels of lys kontrast på sorte bjælker i billedet, som de fleste gør i dag. Så hellere en billigere projekter som HD1 og køre 2.35:1 end en HD100

Hilsen Jonas Bojer
jeg har prøvet det samme.og min opfattelse er den samme .jeg har over vejet en løsning hvor man laver en "løs" maskering,da den rigtige løsning er rimelig omfatende.Oplevelsen er rigmlig markant.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

donspeedy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været nede og kigge lidt på en optoma hd80, hifiklubben lyngby, og det lader til at jeg ikke har problemer med regnbue effekter på denne (Hd transformers film som bedømmelse). Kiggede ekstra godt efter ved ørkenscenerne og intet at bemærke.

Men- for det første var ledningførelse eller projektor syg - vertikale pixel udfald ned over lærred med ca. 10 cm afstand samt horisonttale hvide pixel udfald. Hifiklubben havde endnu ikke haft tid til at sætte den ordenligt op, oplyste en medarbejder mig, og hvis det ikke skyldes det lange hdmi kabel, så bliver pj sendt til rep!

For det andet var den ikke det mindste calibreret . Farverne manglede varme samt for overeksponerede lyse toner uden detailer - hvilket jeg dog fik rettet lidt op på da jeg sad 1 times tid og "legede" med dens opsætning.

Ikke nogen dårlig projektor, men jeg mangler nok at se et bedre setup, for at have noget at bedømme det ud fra. Under alle omstændigheder er full hd lysår bedre end mit nuværende setup!

Har mailet lidt frem og tilbage med en us sælger vedr. køb af en ny jvc d-ila hd1. Han virker tillidsvækkende og prisen er ikke helt ved siden af. Incl forsendelse/told/moms er prisen knapt 23000kr, hvilket ikke er slemt i forhold til dk priser. Det eneste jeg har lidt betænkeligheder onkring - er garanti! Hvad nu hvis den har en fejl ved levering, så er der jo en anelse langt til us og forsendelses omkostningerne er ikke de billigeste. Kan man i det hele taget løfte en garanti sag i dk, med en udenfor eu købt vare?

Well tror jeg skal have kigget lidt mere på pj før jeg kan tage en reel beslutning, men efter hvad jeg har læst, så går man nok ikke helt galt i byen med en hd1'er.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hejsa

Hilsen Jonas Bojer

Nu er det måske heller ikke helt fair at sammenligne Blackwing Two og en HD100. Det vil nok være mere jævnbyrdigt med en Blackwing Three og en HD100

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke købe en US maskine. Garanti, forkert spænding og told og moms er faktorer der kan gøre det til en tvivlsom forretning.

Så hellere en Epson, der koster omkring de 23 k du skal give for JVC'en. Eller spare op lidt længere (eller vente på de falder i pris - kommer tit hurtigere end opsparingen)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

donspeedy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Det er klart at der er nogen overvejelser man skal igennem, hvis man laver us køb.

Apperatet kommer med universel spændingsforsyning (110-240,50~60Hz).

Prisen var incl. forsendelse, moms og told (pris nedskrevet til 1200$ på forsendelses dok), alt ialt 23000 alt inklusive.

Det der er det springende punkt er garanti. Nu er en projektor et kompliceret produkt, og det er følsomt overfor for voldsom behandling (ved fragt). Har været på jvc's hjemmeside, og så vidt jeg kan se, så er der world wide garanti på deres produkter! Men igen, 1 ting er overordnet retningslinier, en helt anden hvordan det reelt administreres lokalt verden over (importør afhængigt).

Ved epson tænker du så på deres emp tw2000? eller?

Jeg tror ikke jvc'en falder i pris, det lader mere til at den udgår til fordel for hd100.

Svend P skrev:

Jeg ville ikke købe en US maskine. Garanti, forkert spænding og told og moms er faktorer der kan gøre det til en tvivlsom forretning.

Så hellere en Epson, der koster omkring de 23 k du skal give for JVC'en. Eller spare op lidt længere (eller vente på de falder i pris - kommer tit hurtigere end opsparingen)

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

donspeedy skrev:

Så har jeg været nede og kigge lidt på en optoma hd80, hifiklubben lyngby, og det lader til at jeg ikke har problemer med regnbue effekter på denne (Hd transformers film som bedømmelse). Kiggede ekstra godt efter ved ørkenscenerne og intet at bemærke.

Men- for det første var ledningførelse eller projektor syg - vertikale pixel udfald ned over lærred med ca. 10 cm afstand samt horisonttale hvide pixel udfald. Hifiklubben havde endnu ikke haft tid til at sætte den ordenligt op, oplyste en medarbejder mig, og hvis det ikke skyldes det lange hdmi kabel, så bliver pj sendt til rep!

For det andet var den ikke det mindste calibreret . Farverne manglede varme samt for overeksponerede lyse toner uden detailer - hvilket jeg dog fik rettet lidt op på da jeg sad 1 times tid og "legede" med dens opsætning.

Ikke nogen dårlig projektor, men jeg mangler nok at se et bedre setup, for at have noget at bedømme det ud fra. Under alle omstændigheder er full hd lysår bedre end mit nuværende setup!

Har mailet lidt frem og tilbage med en us sælger vedr. køb af en ny jvc d-ila hd1. Han virker tillidsvækkende og prisen er ikke helt ved siden af. Incl forsendelse/told/moms er prisen knapt 23000kr, hvilket ikke er slemt i forhold til dk priser. Det eneste jeg har lidt betænkeligheder onkring - er garanti! Hvad nu hvis den har en fejl ved levering, så er der jo en anelse langt til us og forsendelses omkostningerne er ikke de billigeste. Kan man i det hele taget løfte en garanti sag i dk, med en udenfor eu købt vare?

Well tror jeg skal have kigget lidt mere på pj før jeg kan tage en reel beslutning, men efter hvad jeg har læst, så går man nok ikke helt galt i byen med en hd1'er.

vær opmærksom på at der ved hd er færre regnbuer(hvorfor ved jeg ikke ) end dvd
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

donspeedy skrev:

Jeg tror ikke jvc'en falder i pris, det lader mere til at den udgår til fordel for hd100.

Jæb.

Og projektorerne bliver altid billigere. Måske ikke den pågældende model, men så afløseren, eller et konkurrerende produkt

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Jonas bojer skrev:
Hejsa Har lige siddes og AB testet Blackwing 2 mod HD100. HD100 vandt med flere længder. Dette var dog ikke det vigtigeste i testen jeg oplevede. Min gode ven have noget Goon tape med med sort stof på og det monterede vi i de sorte bjælker i top og bund af billede og DAM det virkede. Jeg siger man skal have 2.35:1 lærred for at få den fulde udnyttelse af farver, lys og kontrast. Dette koster jo lidt extra men giver meget mere valuta for pengene end at spilde pixels of lys kontrast på sorte bjælker i billedet, som de fleste gør i dag. Så hellere en billigere projekter som HD1 og køre 2.35:1 end en HD100 Hilsen Jonas Bojer

Nu er det måske heller ikke helt fair at sammenligne Blackwing Two og en HD100. Det vil nok være mere jævnbyrdigt med en Blackwing Three og en HD100

Næ du har ret og folkene (En af dem min fætter) sammenlignede HD1 og Blackwing2 og her vandt Blackwing2 men kun så lidt at det ville kræve at man have begge i direkte AB for at se forskellen.

Overvejer faktisk en Billig Optoma HD80 med 2.35:1 lærred og lince ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

donspeedy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jammen jeg kunne da virkelig godt tænke míg at se en tw2000 i en rimelig opsætning.

Men hvor?

Iøvrigt så har du da ret med at der hele tiden kommer nyere, billigere og sandsynligtvis bedre pj. Men hvis man køber en som er det rigtige kompromis imellem pris/ydelse/kvalitet og den leverer et billede som er tilfredsstillende, så er der jo ingen grund til at købe en ny før den har aftjent sin "værnepligt".

Jeg er ikke typen der stormer ud og køber det sidste nye blot for at have det sidst nye, ellers ville jeg heller ikke have levet så langt tid med min gl. toshiba. Generelt ser man jo film, med de fejl og mangler der er, for at se indholdet og ikke kun for at sidde og blive betaget af hvor flot en teknisk fremførelse det er. Så længe kvaliteten er på et vist niveau, hvor der ikke er nogen egentligt generende fejl i billedet, så må det være det!!

Svend P skrev:
donspeedy skrev:

Jæb.

Og projektorerne bliver altid billigere. Måske ikke den pågældende model, men så afløseren, eller et konkurrerende produkt

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

----------------------------------------------- EPSON TW2000 info ------------------------------------------------------------ ---------

Projectorcentral sammenligner "TW2000's" ydelse med bl.a. den langt dyrere JVC HD1.

Epson "TW2000" test fra "Projector Reviews"

Skulle måske lige tilføje at TW2000 er navnet på Europa modellen vi får heroppe, som dog er teknisk magen til de modeller der testes på de linkede sider. Af interessante specs er især 1600 Ansi Lumens, hvilket er ret meget og dernæst den høje kontrast på 50.000:1. Denne skal dog skal bemærkes er dynamisk, men som der bemærkes på siderne jeg linkede til, er kontrasten stadig imponerende god. Kalibrerings entusiasterne bliver sikkert osse glad for at vide at TW2000 har udvidede muligheder for justering af farver via "CMS" featuren.
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes