Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 04:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Audyssey, bruger I det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Jeg var igår ved at sætte min denon 2807 op.

Kalibrerede den vha medfølgende mikrofon. Satte den op med det der Audyssey eq.

Satte en film og synes lyden var meget flad, og næsten ingen reaktion fra subben.

Prøvede at slå Audyssey eq fra og så blev lyden da noget bedre.

Vil hjem og lege med det efter job idag, men inden da vil jeg lige høre jeres erfaringer med Audyssey eg.

Er det noget i bruger og hvordan fungere det hos jer?

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Landsbytosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Audyssey plager at være meget tam i subben. Give den +5db det pleger at hjælpe på det :D

Jeg får snart min Denon 3808 så skal jeg rigtigt til at lege med det :D

Til top Vis Landsbytosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landsbytosse

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Landsbytosse skrev:

Audyssey plager at være meget tam i subben. Give den +5db det pleger at hjælpe på det :D

Jeg får snart min Denon 3808 så skal jeg rigtigt til at lege med det :D

Svin

Kan det passe at lyden ved brug af audyssey generelt lyder meget anderledes end uden? Det er nemlig ikke kun subben der er lidt flad i det. Selve lyden er helt anderledes. Kan ikke helt finde ud af om det lyder bedre end uden eq HAvde desværre ikke så lang tid iaftes til at lege med det, så måske det bare er et tilvæningsspørgsmål

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Audyssey er kendt for at skrue en del ned for bassen. Ved ikke om det er deres mikrofon som er problemet eller hvad det er, eller også er det fordi de fleste af os ønsker en smule mere bas. Boost subben nogle db til du synes det passer.

Så vidt jeg husker kan du på audyssey vælge mellem nogle forskellige "modes" hvoraf jeg mener den ene faktisk hedder "flat"? Prøv at leg lidt med det. Ellers er mit råd at du skal prøve at bruge audyssey i den "mode" du finder bedst i en uges tid. Derefter prøv at slå det fra. Det er min erfaring at det oftes er lettest at spore en forskel, hvis man får en degradering af lyden, hvilket måske kan vise sig at være tilfældet når du har lyttet på det en uges tid.

Jeg bruger selv en pioneer reciever med EQ i og det er skam på, synes det rydder nydeligt op i lydbildedet faktisk.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Audyssey er kendt for at skrue en del ned for bassen. Ved ikke om det er deres mikrofon som er problemet eller hvad det er, eller også er det fordi de fleste af os ønsker en smule mere bas. Boost subben nogle db til du synes det passer.

Så vidt jeg husker kan du på audyssey vælge mellem nogle forskellige "modes" hvoraf jeg mener den ene faktisk hedder "flat"? Prøv at leg lidt med det. Ellers er mit råd at du skal prøve at bruge audyssey i den "mode" du finder bedst i en uges tid. Derefter prøv at slå det fra. Det er min erfaring at det oftes er lettest at spore en forskel, hvis man får en degradering af lyden, hvilket måske kan vise sig at være tilfældet når du har lyttet på det en uges tid.

Jeg bruger selv en pioneer reciever med EQ i og det er skam på, synes det rydder nydeligt op i lydbildedet faktisk.

Jeg er pt ved at læse den 100+ indlæg tråd om denon 2807 igennem på avs forum. Det ser ud til, som du skriver, at man skal give subben et par db ekstra, så det vil jeg prøve. De er alle meget begejstrede for audyssey eq, så det vil jeg lade blive på. Så må jeg bare lige skrue lidt op for bassen hehe

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg leget lidt med det og hold op, hvor er det svært synes jeg

Auyssey har sat mine fronter og center til large. Jeg vil sætte centeren til small, men det kan jeg ikke.

Den har sat subben til +15db hvilket er max. Trods det så er subben svag. Har prøvet at skrue op på subben, men så synes jeg den bliver for tydelig og man kan tydeligt høre at lyden kommer lige ved siden af mig hvor subben står.

Jeg kan vælge mellem LFE og LFE + MAIN. Hvad er forskellen? Det står ikke i manualen.

Hvordan ændre jeg centeren til at være small under audyssey? Jeg kan sagtens ændre det ved manuel, men under audyssey står den stadig til large.

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Ok nu er LFE / LFE +MAIN på plads.

Nu vil jeg bare gerne vide hvorfor man ikke kan indstille højtalernes størrelse ved brug af audyssey? De indstillinger som Eq'en laver er måske faste og kan ikke røres ved?

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

jeg har haft en Onkyo 805 i ca 3 uger - og har meget blandede erfaringer med Audyssey.

Audyssey måler afstandene og vol helt præcis, (jeg har en RadioShack db-måler som jeg har brugt trofast i ca 5-6år) men selve Audyssey's EQ er jeg mere tvivlsom overfor.

Audyssey tilfører umiddelbart mere liv til lydbilledet, men tilgengæld dæmper den toppen på min højre front så meget, at Lisa Ekdahls stemme næsten slet ikke kan høres fra den kanal...

Jeg testede nye potentielle højtalerkabler og et netfilter og sad i den anledning og lyttede ret koncentret efter små forskelle - og det tog mig lige lidt tid at finde ud af at det var Audyssey der var skurken.

Normalt er det en 7.1 bifopsætning, og der har jeg ikke lige lagt mærke til at den dæmpede toppen i højre front.

Jeg synes dog ikke at Audyssey dæmper bassen for mit vedkommende

I går aftes nulstillede jeg Audyssey og lod den køre en ny opmåling + beregningsrunde.

Vol og afstandene var de samme - har endnu ikke testede om Lisa Ekdahl stadig mangler i min højre front.

Jeg poster når jeg ved noget mere

mvh

Troels

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ok lyder godt troels. Så må vi se hvad du finder frem til med ny opmåling.

Da jeg kørte auto setup, målte jeg kun ved 3 positioner. Har læst på avs forum at det virker meget bedre, hvis man måler for alle 6 positioner. Det vil jeg prøve iaften.

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

jeg gad heller ikke mere end 3 - breder de de 6 lyttepositioner godt ud i rummet? eller i en klump?

Troels

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:

jeg gad heller ikke mere end 3 - breder de de 6 lyttepositioner godt ud i rummet? eller i en klump?

Troels

Der var en der lød til at have rimlig forstand på det, og han mente der skulle være en afstand på 2-3 fod mellem hver position, for optimal opmåling.

tror jeg prøver med ca 2 fod ( 60cm ) mellem hver position og se hvad den når frem til.

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lyttet på de indstillinger den lavede i går aftes - og Lisa Ekdahl manglede stadig i højre front

Så jeg besluttede mig til at gøre endnu et forsøg - denne gang med de 8 målinger som Onkyo'en kan foretage, spredt ud over hele sofaen.

Udover det tog en lille krig - så hjalp det - også i den grad!

Lisa Ekdahl er nu i begge fronter - alt andet ville da også have været en katastrofe...

Bassen blev markant bedre - hvor den før kun virkelig havde sparket igennem til film, så er der også kommet en meget mere detaljeret og fyldig bund ved cd lytning.

Så tak for tippet om mere end 3 målinger - det kan helt klart anbefales - og dermed får Audyssey også en klar anbefaling med på vejen herfra 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Audyssey sucks!

Har brugt det på min NAD T175.

Først sagde den, at min ene fronthøjttaler var i modfase. Ved næste måling var den ikke, også selv om jeg ikke lavede noget om. Så lavede den alle højttalerne til at være "large", også selv om det er reolhøjttalere. Så skrev den at subwooferen var 8 m væk, også selv om den kun er 3 m væk. Så mente den at venstre højttaler spillede 3 dB lavere end højre. Ved næste måling var det lige omvendt. Men en lyttetest afslørede at der IKKE var forskel på dem overhovedet.

Og lyden bliver flad og uengagerende, helt uden dunk i mellemgulvet!

Se også en test her:

http://ultimateavmag.com/avreceivers/907onk875/

"The result was truly awful"

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Troels:

Målte du alle 8 positioner i sofaen, eller spredte du fleltet lidt uden omkring sofaen også?

Svend:

Kan kun genkende lidt af det du skriver. Synes audyssey på denonen er spot on mht afstand, størrelse og meget andet mht til højtalerne.

Og jeg er sikker på at grunden til jeg ikke får den optimale lyd endnu, er at JEG gør noget forkert og ikke receiveren At det så er p***e svært at indstille den og alt det, er så noget helt andet

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg må give anmelderen ret i at Audyssey angav uønskede crossoverfrekvenser til stort set alle kanaler, men det kan bare stilles manuelt - det var ikke engang noget jeg tænkte over.

Det skal lige nævnes at Audyssey fik ens resultat for mine fronter.

Jeg synes det virker

Troels

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

@ Furious jt

Jeg målte kun i sofaen (ca.), 6 styk i længden og en ca 10cm foran og en et par cm bag nakkestøtten

Troels

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har leget en del med det på min gamle Denon......

• Stereo - lyder skrækkeligt.
  • Surround - hos mig lyder det også forfærdeligt

Jeg har dog prøvet nogle steder, at det kan lyde OK i surround.

Mht. subwoofer så er der mange som ikke forstår, at subwooferen skal være en naturlig del af lyden, ikke overtage hele lydbilledet. Med Autosetup eller en dB måler får man ofte langt mere korrekte resultater.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Det problem der kan opstå hvis man booster subben er, at et evt peak i frekvensresponsen dermed bare bliver endnu værre, med det resultat til følge at bassen bliver mudret og sløv. Jeg kunne godt mistænke diverse EQ på recievers for at skrue meget ned for subben for dermed at undgå det problem.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Plejer equalizers ikke generelt at give dårlig lydkvalitet ved at ødelægge signalvejen?

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Nu har jeg leget lidt med det og hold op, hvor er det svært synes jeg

Auyssey har sat mine fronter og center til large. Jeg vil sætte centeren til small, men det kan jeg ikke.

Den har sat subben til +15db hvilket er max. Trods det så er subben svag. Har prøvet at skrue op på subben, men så synes jeg den bliver for tydelig og man kan tydeligt høre at lyden kommer lige ved siden af mig hvor subben står.

Jeg kan vælge mellem LFE og LFE + MAIN. Hvad er forskellen? Det står ikke i manualen.

Hvordan ændre jeg centeren til at være small under audyssey? Jeg kan sagtens ændre det ved manuel, men under audyssey står den stadig til large.

Hvilket kabel bruger du mellem forstærker og sub?????

Hvis du bruger et "standart" kabel fra fona eller lignende kan det sagtens være derfor der ikke er "hul" igennem, jeg har oplevet virkelig stor forskel på subwoofer kabler, blev faktisk meget overrasket da jeg i sin tid skiftede kablet til mi sub.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum