Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken projektor...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg skal snart til at købe en projektor til hjemmebio'en. Dog ved bare ikke hvilken en det skal være.

Jeg har to i tankerne, Panasonic 200 og Sanyo Z1, men har kun set panny'en live. Sanyo'en har jeg dog hørt en masse godt om (Thue K) og hos diverse internetfora'er. 

Prisen er også af betydning. Jeg havde først tænkt mig at købe panny'en grundet den meget lave pris på 7.500 i Tyskland, men jeg kan nu se at den er steget til 9.500. Derfor begyndte jeg at kigge efter alternativer og fandt Z1, til 7.500 også i Tyskland.

Men hvad siger i? Har hørt at Z1 skulle have en mere fremtræden screen door effect, men passer det?

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at Z1 har en fremtrædende SDE ved en afstand <1.5x lærredets bredde. Jeg er dog usikker på hvordan måler sig i forhold til AE200 da jeg ikke kan huske om der er 'smooth vision' eller hvad det hedder, som er at finde på AE300. Så vidt jeg husker er det samme Epson panel som optræder på AE200 og Z1. 

Som jeg vist har nævnt nogle gange afhænger valget mellem AE200 og Z1 af placeringen i rummet. Skal den hænge i lige ud for lærredet (0 keystone) vil jeg vælge AE200, men skal der bruges keystone vil jeg vælge Z1 pga. lens-shift.

Du er velkommen til at kigge forbi og se nærmere på Z1 for at vurdere om det er noget for dig.  

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Mr. Lunds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Der er ikke smoothscreen på en ae200. Står valget mellem z1 og ae200 er z1 at foretrække. ae200 er en ae100 i ny indpakning.

Niels

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Mr. Lunds skrev:

Der er ikke smoothscreen på en ae200. Står valget mellem z1 og ae200 er z1 at foretrække. ae200 er en ae100 i ny indpakning.

Niels

Udover at ae200 har en bedre kontrastforhold end ae100.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Det er korrekt at Z1 har en fremtrædende SDE ved en afstand <1.5x lærredets bredde. Jeg er dog usikker på hvordan måler sig i forhold til AE200 da jeg ikke kan huske om der er 'smooth vision' eller hvad det hedder, som er at finde på AE300. Så vidt jeg husker er det samme Epson panel som optræder på AE200 og Z1. 

Som jeg vist har nævnt nogle gange afhænger valget mellem AE200 og Z1 af placeringen i rummet. Skal den hænge i lige ud for lærredet (0 keystone) vil jeg vælge AE200, men skal der bruges keystone vil jeg vælge Z1 pga. lens-shift.

Du er velkommen til at kigge forbi og se nærmere på Z1 for at vurdere om det er noget for dig.  

Hvad mener du med lige ud for lærredet? Altså at pj er lige i midten for billedet eller at den bare sidder i loftet og lyser på væggen? 

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at projektoren står 'vinkelret' på lærredet, således at det ikke er nødvendigt at bruge digital keystone. Din forklaring med midt for lærred stemmer overens med hvad jeg mener, hvis jeg har forstået dig rigtigt.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Det første eller det andet billede?

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Billede nummer 1 undgås brug af digital keystone. 

Billede nummer 2. Hvis projektoren er udstyret med lens-shift kan den også projicere billedet så der undgås brug af digital keystone, men projektoren uden lensshift må benytte sig af digital keystone for at projicere et billede med 90 grader hjørner på lærredet.

(Pæne tegninger iø vrigt).

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

hehe

Jamen hvordan har du så opsat dit?

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har opsat min på en ikke særlig smart måde, som ikke ville kunne have ladet sig gøre hvis det var en AE200. Grunden til at den ikke er særlig smart skyldes at jeg stadig er nød til at benytte digitalkeystone. Dette betyder ikke noget når jeg ser almindeligt tv på den, men når HTPC tilsluttes kan man ane en smule uskarphed, når keystone aktiveres.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5802&PN =1

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Prisen er også af betydning. Jeg havde først tænkt mig at købe panny'en grundet den meget lave pris på 7.500 i Tyskland, men jeg kan nu se at den er steget til 9.500. Derfor begyndte jeg at kigge efter alternativer og fandt Z1, til 7.500 også i Tyskland.

jeg mener at TC har den til 9000, men en Z1 til 7500 er vi helt enige om er billigere.

Godt emne, jeg skal selv snart ud og købe en projektor, og man vil jo helst have mest muligt for pengene.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Ja det er lige det. Har også set den til 9.000 på TC, men jeg vil faktisk ikke give så meget for en projektor 7.500 var mit udgangspunkt for panny 200, men da den så steg med 2.000 (af ukendte årsager) droppede jeg det lidt.

Efter mit indlæg har jeg nu erfaret at der er mange der har haft problemer med Z1's pære. Pæren har simpelthen stået af efter 6 måneder og dette er sket gentagne gange selvom pæren er blevet skiftet. Udover pæreproblemet har jeg også læst at Sanyo's kundeservice skulle være yderst elendig..! Dette har så medvirket til at jeg måske ikke er ude efter den alligevel..!

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

ok... det lyder ikke rart.

jeg må indrømme at jeg er mest tændt på ae200...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jannik-> Hvis man kigger på Avsforum lige for tiden vrimler det med forskellige erfaringer med Z1. Jeg kan godt forstå du holder igen med de rapporteringer som folk kommer med for tiden, det vil jeg også gøre. Det er dog ikke utænkeligt at det skyldes projektorens popularitet ud fra at hvis der er mange der har den, så bliver en evt. fejl produktion på 0,5 % ganget op med en høj faktor pga. af antallet der har den. Således kommer den til at fremstå som en fejlbehæftet projektor. Det er det jeg håber på, men jeg kan bestemt godt forstå din skeptisme.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

"(Bulb gone) I had it for just under a year and the bulb has already gone. I never used it much. The bulb is going to cost about 400.00 cdn. Something to think about before buying.I expected it to last about 2 years at least from the things I have been reading. I just hope the next bulb lasts longer or I won't be happy."

"Fan goes into "high speed" about every 20 minutes for about 90 seconds when watching DVD's. Haven't had that problem when viewing HDTV or playing X-box. It's annoying if it does it during quiter scenes of a movie. "

"I'm still a relative FP newbie and I've never opened the unit so this is based on what I'm being told by Sanyo. I recently had my second bulb blow on my Z1 in a year (first one after 800 hours and the second 6 months later with less use). I decided this time to send the unit in to Sanyo to have them look at it while I waited on my new bulb to arrive and the results were not what I wanted to hear. According to Sanyo my unit is excessively dusty inside and has a internal filter plugged causing over heating. ... "

Brugte lige 10 min på at finde disse, selvfølgelig kan man da også finde en masse dårligt om f.eks. panny 200, men jeg synes at der var mange ting der gik igen, såsom pæren der gik og blæseren der lige pludselig efter en tid begynder at køre hurtigere grundet at den er blevet for varm. Dernæst er alle kommentarene til de diverse indlæg også negativt ladet mht. deres kunderservice, så jeg ved sgu ikke...!

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Jannik-> Hvis man kigger på Avsforum lige for tiden vrimler det med forskellige erfaringer med Z1. Jeg kan godt forstå du holder igen med de rapporteringer som folk kommer med for tiden, det vil jeg også gøre. Det er dog ikke utænkeligt at det skyldes projektorens popularitet ud fra at hvis der er mange der har den, så bliver en evt. fejl produktion på 0,5 % ganget op med en høj faktor pga. af antallet der har den. Således kommer den til at fremstå som en fejlbehæftet projektor. Det er det jeg håber på, men jeg kan bestemt godt forstå din skeptisme.

Ja jeg ved det godt, så først dit indlæg før jeg indlagde mit eget. MEN jeg synes ikke at de negative ting ved panny 200 går igen i de indlæg på avsforum. Dog vil jeg først se Z1 i live inden at jeg bestemmer mig for at købe en af de to, eller en helt tredje.

Nogle forslag?

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hvad angår at blæseren startede i high mode er en fejl der var på nogle af de første der forlod samlebåndet. Hvis man læser anmeldelsen af Z1 på projectorcentral bliver det også nævnt. Men ja det er ikke sjove ting at læse når man selv har denne projektor  

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg giver dig ret i at der ikke er samme mængde negative ting om AE200. Dette kan forklares ved at det er færre der har denne projektor på avsforum, men det er svært at sige. P.t. kan jeg ikke lige komme i tanke om at jeg har læst nogle seriøse problemer omkring AE200.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad så regner jeg med at vente, da jeg simpelthen ikke kan tro at pany 200 kan holde den´pris når panny 300 koster ca. 500 kroner ekstra..! Lidt underligt..!

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jannik-> Sådan en lille forskel kan ikke blive ved med at blive opretholdt, da Panny i høj grad er interesseret i at få tømt deres lager med AE200. Derfor tror jeg at panny inden længe 'dikterer' at prisen på AE200 skal falde. Jeg tror i hvert fald ikke på at de hæver prisen på AE300 for at give et økonomisk resonement til at købe AE200.

Problemet er vel at Panny ikke kan kommandere priser på AE200 ned (konkurrenceloven). Har du nogen ide hvad butikker gør når de har et lager stående med ukurante varer som blev købt til en for høj indkøbspris?  Jeg kunne forestille mig at de butikker der har AE200 stående har givet noget den samme indkøbspris om de giver for at hive AE300 hjem.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes