Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: "Hurtig bygget" center (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Har fået behov for en centerhøjttaler, da jeg har udskiftet mit gl. tv, hvor jeg tidligere har indbygget centerhøjttaleren i. ( Det var et Thomson 44" bagprojektion, så der var plads nok) :-)

Da jeg ikke umiddelbart kan finde delefiltertegninger på en center med de komponenter jeg har liggende, har jeg besluttet midlertidig at bruge en 2 vejs konstruktion med en Peerless HDS 5 og en Vifa xt25. Har lavet den tidligere og synes den kom til at spille rigtrig godt, med Syncronic's "opdaterede" filter.

Den har jeg så tænkt mig at ligge ned på højre side og bruge som center.

Men..... spændende om det lyder godt??

Lige lidt billeder..

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Normalt kan man ikke bare lægge en højttaler ned og så forvente samme lyd. Spredningsmønsteret bliver jo et helt andet.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:

Normalt kan man ikke bare lægge en højttaler ned og så forvente samme lyd. Spredningsmønsteret bliver jo et helt andet.

vH pH

Hey 27pH

Lige precis... Men lidt interessant hvor meget det vil betyde på en, så forholds lille frontbaffel, at den bliver lagt ned.

Desværre har jeg ikke måleudstyr til rådighed.. Det kunne være interessant hvis nogen herinde med måleudstyr til rådighed og som samtidig har en HT i samme størrelse, havde lyst til at prøve "øvelsen"........Frekvensgang stående - frekvensgang liggende  :-)

Mvh

Chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Så er der blevet undersænket, skåret huller og grundet... :-)

Kønt bliver det ikke.... Ville være noget mere symetrisk med bas-diskant-bas...

Jeg må lave noget "frontstof-noget".......... ( det bliver nok også mest populært hos hende den langhårede) :-)

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:

Lige precis... Men lidt interessant hvor meget det vil betyde på en, så forholds lille frontbaffel, at den bliver lagt ned.

Hvis du har en standerht i forvejen kan du jo prøve at lægge den ned. Så kan du få et indtryk.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kabinet ser ellers godt ud! Men om man bare kan lægge en alm. ht'er ned? men spændene nok at du prøver..

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Ja... det er jo et lille micro projekt jeg har gang i.. men synes ikke der sker så meget på siden, her om sommeren, så jeg tillader mig at "poste" løs

Så blev der slebet-grundet, slebet-grundet, 2 gange hvid lak og så fik den klarlak.... Danm et arbejde. ( godt det kun er en lille kasse)

Synes at overfladen er blevet super flot... faktisk bedre en forventet.. Men havde også en "dårlig" erfaring sidst jeg malede på MDF, fordi jeg ikke havde fået grundet ordenligt... Men det har vi lært af

Og så lige et "prøve delefilter" med afviklede spoler og et par enkelte bipolar kondensatorer. Men det kan jo heldigvis opgraderes, hvis projektet mod forventning skulle bliver en succes

Har desværre ikke kunne prøvelytte, da jeg stadig mangler lidt komponenter fra min "højtaler-stumpe-pusher's" butik. Måtte låne en xt diskant fra mine Ellam, for at lave de sidste tilpasninger i kabinettet. ( der skal fræses 2 "hakker" i udskæringen til xt, der hvor kablerene skal loddes fast).

Men de er godkent af "hende den langhårede" - med det forbehold at jeg laver det der frontstof noget..... så det må jeg jo hellere igang med også..  

Ha' en go' Onsdag

Chris-torb

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hey,

Sig til hvis du vil have målefilerne fra mit Upgrade til HD5. Så kan du selv prøve kræfter med filter.

Hvilke filter kører du med nu?

Det ser super godt ud.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hey Syncroniq.

Jeg har kastet dit upgradede filter i til HD5.... Har prøvet filteret før i HD5 ( der stod de bare op, og der var 2) :-).... Det spillede bare...

Har fået fat i de sidste stumper fra DAT (som sædvanlig en fornøjelse) .. Så bliver det spændende at prøvelytte i aften.

Tak for de rosende ord. Synes at overfladen er blevet super flot. Havde kun spraymaling på dåser til rådighed men alligevel blev det rigtig ok.

Men hvis du en dag "kommer til" at vælte en af dine Elysium Passage 1.0 og tilfældigt "kommer til" at holde din cliomålemicrofon op foran, kunne det være interessant at se en sammenligning af den originale måling og den "væltede" :-) 

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Der er ingen forskel. Mikrofonen er jo samme sted om den står op eller ligger ned.

Det der er forskellen for dig, er om du bruger én eller to basmellemtoner. To enheder spreder anderledes end én. Især ved MTM.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg samlet den færdig...

Fik skiftet lidt kondensatorer ud i "prøvefilteret" og fik sat det sidste dæmpemateriale i.

Så fik den lige den nyindkøbte xt25 monteret, en ø5 basport og den "gamle" basenhed også.

Jeg synes heller ikke at der er den store forskel i lyden når jeg sidder midtfor, om den står eller ligger ned.

Nu kan den af gode grunde ikke stå op, fordi så dækker den op over skærmen, men jeg synes ikke at jeg umiddelbart kan høre den store forskel.

Til gengæld, i forhold til min tidligere center, lyder den rigtig godt. Der er tydelig dialog og den går ikke af vejen for nogle mærkbare transienter, eks pistolskud osv.... faktisk rimeligt imponerende, når man tænker på at det kun er én 5" enhed der leverer varen. (glæder mig til den endelige med 2 stk)

Det er en lille kompakt center, som med "hende den langhårede's krav om en frontafdækning" også er rimelig stuevenlig. Hvis man ikke er super entusiast, er det ihvertfald indtil videre, et rigtigt godt bud på en brugbar løsning. 

Lige et par billeder af den færdige kasse. (Dog uden frontstof)

Det var egenligt en pænt hurtig bygget centerhøjttaler.... 3 aftener fra start til slut...

Så er det tid til at se (og høre) noget film  

Go' Onsdag aften 

mvh

chris-torb

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Fint projekt! I betragtning af, at filmlyd opleves/fungerer anderledes end 'ren' musik/hifi lyd, er det måske ikke så underligt, at den vertikalt asymmetriske placering af høj- og bas/mellemtoneenhed fungerer i praksis. Især med små, tætsiddende enheder, som hér. Vinkelforskellen mellem de to enheder bliver meget lille på blot et par meters lytteafstand.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jamen den er jo smuk!

Terminaler?? Kunne ikk lige se nogen på din tegning....

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:

Jamen den er jo smuk!

Terminaler?? Kunne ikk lige se nogen på din tegning....

Trådløs, for maksimal placeringsvenlighed.

Flot arbejde

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Tak for de rosende ord

Og terminaler..... hmm... Ja den var jo så ikke lige så god....men...da der var tale om en "lidt midlertidig" konstruktion, valget jeg den absolut bedste forbindelse, dog den mindst fleksible, at føre kablet direkte igennem kabinettet i bunden til delefilteret.....

Ja, ja jeg ved det godt....det er noget klamp... men min forstærker er placeret ca. 30 cm under, og lige i dette tilfælde er det stort set ligemeget om jeg monterer/demonterer på forstærkeren eller på højttaleren. (hullet er i bunden og kan jo efterfølgende lukkes og terminaler monteres bagpå, hvis det viser sig nødvendigt)

( I bemærker da også det hele)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes