Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: iTunes og Squeezebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Som følge af min forrige tråd har jeg (næsten) besluttet mig for at købe en Squeezebox. Inden jeg er helt sikker er der lige et par spørgsmål jeg gerne vil stille...
Jeg har stort set ingen idé om hvordan Squeezebox'en fungerer, derfor de måske halv-tumpede spørgsmål.

1. hvordan fungerer det med overførsel og afspilning af musik? Altså kan jeg styre det hele fra min pc, ligesom hvis jeg bare havde koblet mit anlæg til computeren med et Phono/jack-kabel?

2. SKAL jeg benytte Squeezeboxens egen afspille-software, eller kan jeg benytte iTunes, ligesom jeg normalt gør?

3. er det kun musikken man overfører, eller er det også alle andre lyde fra pc'en?(fx hvis jeg nu gerne vil se en film på computeren med anlægget sat til)

Både anlæg og computer står i samme rum.
Bare spørg hvis ikke i fatter en pind og hvad jeg ønsker svar på.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej
Du skrev i den anden tråd at du vil kunne afspille flac-filer, det kan iTunes ikke. Men hvis du vil bruge iTunes kan du bruge Apples Airport Express. Du kan streame din musik fra computeren over det trådløse netværk til Airport'en som du så skal sætte til dit anlæg. Den har optisk out så du kan bruge en extern DAC for forbedret kvalitet. Airport'en fungerer samtidig som trådløs router og koster kun 719 kr. Du skal så styre musikken fra din computer med iTunes præcis som hvis du bare har forbundet med et kabel. Som udgangspunkt er det kun musikken fra iTunes der overføres, men det kan godt lade sig gøre via 3. parts programmer at overføre alt lyd.
Det er bare mit forslag, jeg har ingen erfaring med Squeezebox, så undskyld hvis det er irrelevant.

Mvh. Morten
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
Hej
Du skrev i den anden tråd at du vil kunne afspille flac-filer, det kan iTunes ikke. Men hvis du vil bruge iTunes kan du bruge Apples Airport Express. Du kan streame din musik fra computeren over det trådløse netværk til Airport'en som du så skal sætte til dit anlæg. Den har optisk out så du kan bruge en extern DAC for forbedret kvalitet. Airport'en fungerer samtidig som trådløs router og koster kun 719 kr. Du skal så styre musikken fra din computer med iTunes præcis som hvis du bare har forbundet med et kabel. Som udgangspunkt er det kun musikken fra iTunes der overføres, men det kan godt lade sig gøre via 3. parts programmer at overføre alt lyd.
Det er bare mit forslag, jeg har ingen erfaring med Squeezebox, så undskyld hvis det er irrelevant.

Mvh. Morten

Hejsa.
Jeg bruger heller ikke så meget FLAC filer og til afspilning af dette bruger jeg VLC. Men det var nu også bare om squeezebox leverer ALT lyd fra pc'en eller om den kun streamer musikken. Og om man stadig godt kan bruge programmer som fx iTunes som mediaplayer i stedet for et musik-program fra Slimdevices.
Den Apple-ting ser ikke lige umiddelbar ud til at være noget jeg kan bruge, da den(vidst nok?) skal tilsluttes med et Jack/phono-kabel. desuden finder jeg det også underligt at selve enheden skal sidde på kontakten... det giver da ikke meget mening hvis den skal sættes til anlægget?
Ellers tak for svar.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Airport'en har et kombineret minijack/optisk ud, så du kan sagtens få god lyd ud af den uden at bruge phonostik. Og det er rigtigt nok lidt underligt at stikket sidder direkte på enheden, men jeg har bare sat den ned i en stikdåse der ligger bag anlægget. Ellers kan man sætte et alm. strømkabel på.
Morten

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
Hej igen
Airport'en har et kombineret minijack/optisk ud, så du kan sagtens få god lyd ud af den uden at bruge phonostik. Og det er rigtigt nok lidt underligt at stikket sidder direkte på enheden, men jeg har bare sat den ned i en stikdåse der ligger bag anlægget. Ellers kan man sætte et alm. strømkabel på.
Morten

Men det som airporten gør, er det ikke "bare" at gøre forbindelsen mellem computeren og anlægget trådløs? altså, jeg skal jo stadig ud og investere i et jack/phono-kabel og evt. en DAC for at opnå samme lydkvalitet som Squeezebox?(og så begynder det jo at blive en dyr affærre..)

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Jo, det er selvfølgelig rigtigt. Uden at have nogen erfaring med det vil jeg dog gå ud fra at den analoge udgang på Airport'en er af ca. samme kvalitet som på Squeezeboxen. Hvis du vil have bedre kvalitet skal du så have en DAC, men det skal du jo også til SB'en. Så forskellen er at du skal investere i et godt jack/phono kabel. Og oven i prisen får du så en trådløs internetrouter

Morten

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

hmm... prisen for Airport+kabel ender alligevel op i brugt-prisen for en Squeezebox, så jeg tror bare jeg hopper på Squeezebox. men jeg kunne nu stadig godt tænke mig at vide om man kan benytte iTunes til squeezeboxen?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

1. hvordan fungerer det med overførsel og afspilning af musik? Altså kan jeg styre det hele fra min pc, ligesom hvis jeg bare havde koblet mit anlæg til computeren med et Phono/jack-kabel?

Ja, interfacet er browser baseret (også fra evt. andre computere på dit netværk, eller mobil, eller pda, eller iphone/ipod touch eller...).

Citér:

2. SKAL jeg benytte Squeezeboxens egen afspille-software, eller kan jeg benytte iTunes, ligesom jeg normalt gør?

Du skal benytte enten Squeezecenter eller Squeezenetwork. SqueezeCenter kan hente musik fra iTunes, man SB3 kan som sagt kun tilslutte direkte til Squeezecenter. Du kan ikke kontrollere afspilling fra iTunes.

Citér:

3. er det kun musikken man overfører, eller er det også alle andre lyde fra pc'en?(fx hvis jeg nu gerne vil se en film på computeren med anlægget sat til)

Offecielt kun musik filer. Der er nogle uoffecielle plugins som kan sende alt der bliver sendt til dit lydkort til en SB3. Men til at se film eller spille er der ingen garantier mht synkronisering ml lyd og billede. Hvis det skal virke skal din video afspiller som minimum give muliged for at justere lyd/billede synkronisering da der vil opstå forsinkelse når du sender lyden over SB. Selv da er det ingen garanti for hvor godt det virker.

Redigeret: Nogle tilføjelser samt at jeg slettet en post.

B.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Lige en lille opfordring, eller hvad den slags kaldes. Hvis du overvejer at invistere i SB, så synes jeg bestemt roligt at du kan droppe alle videre spekulasioner... jeg har selv lige fået sådan et dyr ind ad døren for en uges tid side, og på trods af en del problemer med det ene og det andet med hensyn til opsætningen af denne m.v, så kan jeg på det kraftigste anbefale apperatet. Jeg har tidligere "trukket" min musik fra min pc og direkte over i mit anlæg via kabel og troede lidt at jeg var "godt tilfreds", indtil altså jeg fik SB ind ad føren.... for søges da der er stor forskel på lyden, det er helt vildt omend jeg nu stramer det trådløst fra nas til sb og derefter via kabel ind i anlægget. Det eneste som irriterere mig lidt, med hensyn til lyden er, at det åbenbart ikke er muligt at korigere lyden, altså stille på bas m.v når det gøres på denne måde. Så sagt med andre ord, så får man den "rene" lyd som den i tidernes morgen er optaget - Jeg har i alle tilfælde ikke kunne finde en løsning på dette endnu?

Men derudover, så må jeg sige at jeg er positivt overrasket over SB

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
mathias 2 skrev:

Ja, interfacet er browser baseret (også fra evt. andre computere på dit netværk, eller mobil, eller pda, eller iphone/ipod touch eller...).

Citér:

Du skal benytte enten Squeezecenter eller Squeezenetwork. SqueezeCenter kan hente musik fra iTunes, man SB3 kan som sagt kun tilslutte direkte til Squeezecenter. Du kan ikke kontrollere afspilling fra iTunes.

Citér:

Offecielt kun musik filer. Der er nogle uoffecielle plugins som kan sende alt der bliver sendt til dit lydkort til en SB3. Men til at se film eller spille er der ingen garantier mht synkronisering ml lyd og billede. Hvis det skal virke skal din video afspiller som minimum give muliged for at justere lyd/billede synkronisering da der vil opstå forsinkelse når du sender lyden over SB. Selv da er det ingen garanti for hvor godt det virker.

Redigeret: Nogle tilføjelser samt at jeg slettet en post.

B.

jeg synes det er lidt nitte at man skal benytte slimdevices' egen software...(jeg ELSKER iTunes coverflow) så jeg tænkte at et eksternt lydkort eller en dac måske er en bedre løsning?(også når man tænker på at jeg også vil bruge min computer+anlæg til film)

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

jeg synes det er lidt nitte at man skal benytte slimdevices' egen software...(jeg ELSKER iTunes coverflow) så jeg tænkte at et eksternt lydkort eller en dac måske er en bedre løsning?(også når man tænker på at jeg også vil bruge min computer+anlæg til film)

Fair nok. Der er mange grunde til det. En er at systemet primært er designet ud fra at man netop ikke skal sidde ved en computer for at afspille musik. Web-grænsefladen er på den måde lidt en bonus. Ideen er at man skal kunne smide sin server ned i kælderen, og så være fri for alt computerværk, men samtidigt kunne styre det hele fra "almindelige" fjernbetjeninger. Heri findes en anden grund. For at fjernbetjeningerne skal kunne have så meget funktionalitet som de har, skal protokollen som SB og server bruger for at tale sammen, være ret avanceret. Det er simpelten ikke muligt hvis man vil bruge iTunes etc. som server. Derfor har de lavet sin egen, som de også afhænger af.

Jeg ved ikke hvor godt det kan virke med film da jeg ikke har fjernsyn. Men systemet er ikke designet til denslags, ej heller er nogen af de andre streaming systemer for lyd. Dette inkluderer tit løsninger med ekstern dac. Problemet er det samme, at hvis det ikke er en integreret lyd/billdede løsning, så er det svært at styre synk. Problemet med eksterne dac er at hvis de er tilsluttet pc via optisk/spdif/balanceret, så vil dac'en skulle cache data hvilket er lig med forsinkelse i lyden. Det kan virke, men det kan være lidt hit'n miss. Lydkort, og især interne, er den eneste løsning som ikke har dette problem. Ja, og så video-streamere selvfølgelig.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hey Mathias
Uanset hvilken løsning du vælger kan du komme uden om sync problemerne ved filmlyd ved at bruge VLC. Der kan du styre delay mellem lyd og video både positivt og negativt. Dvs. du kan forsinke videodelen så den passer til den forsinkelse lyden får når du sender den trådløst til anlægget. På min Mac gøres det med F og G tasterne, men måske det er anderledes på en Win-computer. Det er ikke den mest elegante løsning men det virker fint nok.
Morten

EDIT: Du skal selvfølgelig først supplere SB'en med det tredjeparts plugin der er nævnt tidligere i tråden, eller bruge et tredjepartsprogram hvis du bruger iTunes, så du sender alt lyd fra computeren til anlægget.

Kenned
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej Mathias

Du spurgte oprindeligt til om SB fungerer med itunes som du normalt benytter, her et lille klip fra deres egen side:

iTunes (Mac or Windows)
Use iTunes to add and manage music files and your library automatically available to SqueezeCenter—no more rescan!

SqueezeCenter also streams iTunes' powerful Smart Playlists.
Til top Vis Kenned's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenned

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Kenned skrev:
Hej Mathias

Du spurgte oprindeligt til om SB fungerer med itunes som du normalt benytter, her et lille klip fra deres egen side:

iTunes (Mac or Windows)
Use iTunes to add and manage music files and your library automatically available to SqueezeCenter—no more rescan!

SqueezeCenter also streams iTunes' powerful Smart Playlists.

vil det sige at man kan benytte coverflow og itunes som normalt, men at lyden så bare først blive sendt gennem squeezecenter. eller hvad?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

vil det sige at man kan benytte coverflow og itunes som normalt, men at lyden så bare først blive sendt gennem squeezecenter. eller hvad?

Jeg tillader mig at citere mig selv: "Du kan ikke kontrollere afspilling fra iTunes". Man kan tagge, rippe, lave spillelister og hvad der ellers hørere til, med andre ord administrere sit musik i iTunes. Men alt der har med afspilling at gøre er det SqueezeCenter der styrer.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

mathias 2 skrev:
vil det sige at man kan benytte coverflow og itunes som normalt, men at lyden så bare først blive sendt gennem
squeezecenter. eller hvad?
Jeg tillader mig at citere mig selv: "Du kan ikke kontrollere afspilling fra iTunes". Man kan tagge, rippe, lave
spillelister og hvad der ellers hørere til, med andre ord administrere sit musik i iTunes. Men alt der har med afspilling at gøre er det
SqueezeCenter der styrer.

trist... så må jeg bare købe et phono/jack-kabel og evt. finde ud af noget med et lydkort eller den Apple Airport.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

trist... så må jeg bare købe et phono/jack-kabel og evt. finde ud af noget med et lydkort eller den Apple Airport.

Ja, det lyder til at SB er beregnet til lidt noget andet end det du ønsker, så det er nok meget fornuftigt at lede efter et produkt som bedre passer dig brug.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes