Ja, så er det ved at være min tur til at kaste mig ud i projektor-eventyret. Jeg har læst alt, hvad jeg kan komme til både her og der af anmeldelser og informationer og regnet på opstillingen gennem projectorcentrals hjælpeværktøj.
Foreløbigt ser mine planer sådan ud:
En hæderlig "begynder-projektor" i prisklassen op til 8000kr
80-90" fastrammelærred fra enten
Lissau eller
Quality Screen til ca. 4000kr
Panasonic BD30 Blu-ray afspiller (kodefri fra dvdirect.net)
Projektorens primære funktion vil blive at vise almindelig SD-DVD. Blu-ray-afspilleren købes kun som en "forsigtig" opstart med mediet. 95% af de film, der udgives på Blu-ray lige nu har nemlig alligevel ikke min store interesse - jeg ser mest klassikere og/ eller ældre B-film.
Forholdene er lidt mere tricky. Projektoren skal bruges i en stue med hvide vægge og hvidt loft. Der er kun to forholdsvis smalle vinduer (110cm) i modsatte hjørner - det ene i en 90 graders vinkel 1 meter fra væggen, hvor skærmen skal hænge; det andet i væggen modsat skærmen men 2 meter væk. Jeg har tænkt mig at dække dem af med
mørklægningsrullegardinerne fra IKEA. Afstanden fra linse til lærred vil blive ca. 365cm, siddeafstanden nogenlunde det samme.
Jeg har ikke det store behov for at skulle se noget i dagslys, men realistisk vil jeg nok skulle komme til at se film med et par stearinlys tændt eller en lampe i den modsatte ende af stuen.
Det springende punkt er selvfølgelig valget af projektor.
Jeg har fået anbefalet
Sanyos PLV-Z5 af flere og har også set den i funktion. På trods af den forholdsvise lave lysstyrke, så kunne den godt fungere med de lysforhold den vil få i min lejlighed. Et plus er dens gode lensshift.
Jeg har også overvejet en
Panasonic PT-AX200, men har fravalgt den pga. de mange tråde om problemer rundt omkring.
Seneste skud på stammen af overvejelser er så
Infocus IN78. De anmeldelser jeg har læst, har overvejende været positive - det gennemgående negative punkt har kun været prisen, og det er fra et tidspunkt, hvor den stadigvæk kostede ca. 20.000kr.
Og så kommer jeg endeligt frem til mine spørgsmål:1) Jeg skal forbi Hi-Fi Klubben og se
Infocus IN78 demonstreret en af dagene. Men er der nogle herinde, der ejer en og/ eller har gode eller dårlige erfaringer med den, som de vil dele?
2) Lyder mit setup fornuftigt (pris på lærred i forhold til pris på projektor o.l.)? Er der andre projektorer, jeg bør overveje indefor prisklassen.
For en god ordens skyld så lad mig lige nævne, at budgettet ligger rimeligt fast. Jeg har pt. ikke mulighed for at "vente et par måneder" og købe en fuld HD-projektor eller noget andet dyrere, så det nytter altså ikke at foreslå, at jeg bør kigge på en
Sim2 i stedet for.

Mvh
Jens