Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 15:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Erfaringer med Infocus IN78 m.m. søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 August 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Ja, så er det ved at være min tur til at kaste mig ud i projektor-eventyret. Jeg har læst alt, hvad jeg kan komme til både her og der af anmeldelser og informationer og regnet på opstillingen gennem projectorcentrals hjælpeværktøj.

Foreløbigt ser mine planer sådan ud:

En hæderlig "begynder-projektor" i prisklassen op til 8000kr

80-90" fastrammelærred fra enten Lissau eller Quality Screen til ca. 4000kr

Panasonic BD30 Blu-ray afspiller (kodefri fra dvdirect.net)

Projektorens primære funktion vil blive at vise almindelig SD-DVD. Blu-ray-afspilleren købes kun som en "forsigtig" opstart med mediet. 95% af de film, der udgives på Blu-ray lige nu har nemlig alligevel ikke min store interesse - jeg ser mest klassikere og/ eller ældre B-film.

Forholdene er lidt mere tricky. Projektoren skal bruges i en stue med hvide vægge og hvidt loft. Der er kun to forholdsvis smalle vinduer (110cm) i modsatte hjørner - det ene i en 90 graders vinkel 1 meter fra væggen, hvor skærmen skal hænge; det andet i væggen modsat skærmen men 2 meter væk. Jeg har tænkt mig at dække dem af med
mørklægningsrullegardinerne fra IKEA. Afstanden fra linse til lærred vil blive ca. 365cm, siddeafstanden nogenlunde det samme.

Jeg har ikke det store behov for at skulle se noget i dagslys, men realistisk vil jeg nok skulle komme til at se film med et par stearinlys tændt eller en lampe i den modsatte ende af stuen.

Det springende punkt er selvfølgelig valget af projektor.

Jeg har fået anbefalet Sanyos PLV-Z5 af flere og har også set den i funktion. På trods af den forholdsvise lave lysstyrke, så kunne den godt fungere med de lysforhold den vil få i min lejlighed. Et plus er dens gode lensshift.

Jeg har også overvejet en Panasonic PT-AX200, men har fravalgt den pga. de mange tråde om problemer rundt omkring.

Seneste skud på stammen af overvejelser er så Infocus IN78. De anmeldelser jeg har læst, har overvejende været positive - det gennemgående negative punkt har kun været prisen, og det er fra et tidspunkt, hvor den stadigvæk kostede ca. 20.000kr.

Og så kommer jeg endeligt frem til mine spørgsmål:

1) Jeg skal forbi Hi-Fi Klubben og se Infocus IN78 demonstreret en af dagene. Men er der nogle herinde, der ejer en og/ eller har gode eller dårlige erfaringer med den, som de vil dele?

2) Lyder mit setup fornuftigt (pris på lærred i forhold til pris på projektor o.l.)? Er der andre projektorer, jeg bør overveje indefor prisklassen.

For en god ordens skyld så lad mig lige nævne, at budgettet ligger rimeligt fast. Jeg har pt. ikke mulighed for at "vente et par måneder" og købe en fuld HD-projektor eller noget andet dyrere, så det nytter altså ikke at foreslå, at jeg bør kigge på en Sim2 i stedet for.

Mvh
Jens

Til top Vis Jens Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Thomsen

Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jeg fik set Infocus IN78 i funktion i dag. Havde ikke tid til en ordentlig test - det må vente til en anden dag - men var rimelig glad for den. Den eneste hage var, at jeg åbenbart ser de fordømte regnbuer i mindre grad.

Jeg så også et par Full HD-projektorer fra Infocus og Optoma, som butikken havde hængende, og her så jeg ingen regnbuer overhovedet! Jeg opdagede så, at forskellen lå i, at filmene på Full HD-projektorerne ikke havde undertekster sat på, mens den på IN78'eren havde. Det er kun ved underteksterne, at jeg ser regnbuer...

Hm, what to do...

Andre, der har det på samme måde?
Til top Vis Jens Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Thomsen

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 August 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jens Thomsen skrev:

For en god ordens skyld så lad mig lige nævne, at budgettet ligger rimeligt fast. Jeg har pt. ikke mulighed for at "vente et par måneder" og købe en fuld HD-projektor eller noget andet dyrere, så det nytter altså ikke at foreslå, at jeg bør kigge på en Sim2 i stedet for.

Hvem i alverden kunne finde på at foreslå dig en Sim2 projektor?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jens Thomsen skrev:
Jeg fik set Infocus IN78 i funktion i dag. Havde ikke tid til en ordentlig test - det må vente til en anden dag - men var rimelig glad for den. Den eneste hage var, at jeg åbenbart ser de fordømte regnbuer i mindre grad.

Jeg så også et par Full HD-projektorer fra Infocus og Optoma, som butikken havde hængende, og her så jeg ingen regnbuer overhovedet! Jeg opdagede så, at forskellen lå i, at filmene på Full HD-projektorerne ikke havde undertekster sat på, mens den på IN78'eren havde. Det er kun ved underteksterne, at jeg ser regnbuer...

Du må finde ud af om regnbuerne er tilstrækkeligt generende for dig. Er de det, må du nødvendigvis slå IN78 ud af hovedet. I det prisleje som IN78 ligger i, kan jeg ikke se oplagte andre alternativer. Jo, det skulle da lige være Optoma HD73, som er set til 8k mener jeg. Hvis du ender med at se på LCD projektorer fordi regnbuerne er for generende vil jeg ikke lige hvilken der hitter for tiden.

Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, jeg vil bestille tid til en demonstration inde i HFK og tage en stak film med selv for at se, hvor generende det egentligt er.

Jeg lagde virkeligt ikke mærke til regnbuer ved de andre DLP-projektorer, så det er da ærgerligt, hvis det bare er underteksterne, der skal afholde mig fra den. Man kan selvfølgelig slå dem fra, men på min rimeligt store samling af japanske og italienske film går det nok ikke - i hvert fald ikke, hvis jeg skal have noget ud af dem. 

Jeg fandt i øvrigt et indlæg fra 2004 fra en anden, der havde nøjagtigt samme problem (under navnet "Tape Connection" - er det Otto fra AV-Precisions gamle profil? Han er da varm fortaler for DLP nu?)

For at det ikke skal være løgn, så er jeg faktisk begyndt at overveje, om jeg skal udsætte anskaffelsen af en ny sofa og kigge på Sim2 D10 i stedet. Men det kræver naturligvis at man kan se den live først et sted. Det er måske også lidt overkill som en første projektor... 

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jens Thomsen skrev:
Jeg tror, jeg vil bestille tid til en demonstration inde i HFK og tage en stak film med selv for at se, hvor generende det egentligt er.

Nogle er generet af regnbuer på nogle DLP'er og ikke på andre. Regnbueeffekten virker forskelligt på forskellige mennesker og regnbueeffekten er ikke lige stor/lille på alle DLP'er.

I øvrigt har HFK i Lyngby i morgen (8. august) tilbud på Optoma HD73 til 7k. Den kan du overveje at kigge på (hvis butikken ellers har sat den op).

Jens Thomsen skrev:

Jeg fandt i øvrigt et indlæg fra 2004 fra en anden, der havde nøjagtigt samme problem (under navnet "Tape Connection" - er det Otto fra AV-Precisions gamle profil? Han er da varm fortaler for DLP nu?)

Ja, det er Otto. I denne tråd kan du læse om hans omvending "to the dark side" .

Jens Thomsen skrev:

For at det ikke skal være løgn, så er jeg faktisk begyndt at overveje, om jeg skal udsætte anskaffelsen af en ny sofa og kigge på Sim2 D10 i stedet. Men det kræver naturligvis at man kan se den live først et sted. Det er måske også lidt overkill som en første projektor... 

Min første projektor var Sim2 D18, så en Sim2 projektor er på ingen måde over kill som første projektor. Tværtimod er man sikker på en vis kvalitet, når man køber en Sim2 projektor.

Du kan eventuelt kigge forbi CSO i Lyngby for at se, om han fortsat har en Sim2 D10 hængende.

Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svarene, Gerdes. Det vil jeg se nærmere på.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes