Forfatter |
|
jofri Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 04 September 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først vil jeg rette en tak til Lars
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63686&P N=2&TPN=1
hans supergode idé gav mig inspiration og lyst til selv at bygge en Ultralyds LP-vasker, og her er så min version:

Her er motoren sat til vaskefunktion

Her er motor sat til centrifuge/tørrefunktion

LP-vaskeren set fra forsiden

Den "nøgne" konstruktion uden motor og kar
Som det fremgår af billederne, er min version noget anderledes end den, Lars har bygget. Bl.a. har jeg indbygget en centrifuge/tørrefunktion, samt valgt en langsommere motor, som gør at drivhjulet nu passer i størrelse med en kasseret LP - fylder ikke så meget - og kan derfor sidde på bagsiden af konstruktionen, sammen med motoren. Jeg ved af erfaring, at acryl er et tungt og sejt materiale at bearbejde (save), og da jeg allerede havde nogle stumper hård masonit-plade, bestemte jeg mig for at bruge det.
Jeg har nu vasket mere end 100 LP'er - helt uden problem. Der er plads til 14-15 LP'er, og en vask tager 10 min + 10 min til tørring, og så er pladerne klar til aflytning!
Foruden at LP'erne nu er totalt rene, bliver de som noget overraskende og helt uventet - helt fri for statisk elektricitet- et irriterende fænomen, som har plaget mig gennem årene, og dét at være fri for statisk elektricitet, opfatter jeg næsten som en lige så stor en ting, som det at pladerne bliver rene!
I karret fylder jeg ganske almindelig lunken postevand ca. 30°, hvortil jeg tilsætter 1 teskefuld afkog af vaskenødder + 12-15 dråber skyllemiddel uden parfume - det er alt! Mvh..John
|
Til top |
|
|
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 04 September 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor får man fat i sådan en ultralydsvasker og hvordan er lp'erne i forhold til en normal vask med vacuum?
EDIT: rigtig flot projekt!
|
Til top |
|
|
jofri Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chewbacca.
Tak for dit EDIT:)
Her kan du købe ultralydskarret:
http://cgi.ebay.co.uk/ULTRASONIC-CLEANER-6LTR-Jewellery-Tatt oo-Printer-Parts_W0QQitemZ290257715856QQihZ019QQcategoryZ677 20QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
Sidste sommer ombyggede jeg en gammel grammofon til pladevask. Den blev udstyret med vacuum, og fungerede i det hele taget som en prof. pladevasker; men det er altså en besværlig måde at få en LP ren på. Først skal du påføre rensevæske med kemikalier - som har en stikkende lugt - og dernæst skal du så høre på et larmende vacuum. Mange, der har anskaffet en rensemaskine, klager netop over larmen. De larmer for meget. Ultralyden er nærmest lydløs. Jeg fik i hvert fald hurtigt nok af, at rense lp’er på den facon. Desuden syntes jeg også, at de lp’er som er renset i ultralydsbadet, lyder betydeligt bedre end dem, jeg tidligere vaskede med rensevæske; men det kan godt skyldes den fjernede statisk elektricitet. Mvh..John
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 05 September 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er fed. Ville ønske jeg havde The skills til sådan noget.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 05 September 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu en ret smart måde at rense sine plader på.
Nogen der ved om man kan købe en færdig model efter samme princip? __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 05 September 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan et kar bliver sku det næste jeg anskaffer mig, det lyder virkelig smart, det bedste er næsten af man kan vaske flere af gange!
I karret fylder jeg ganske almindelig lunken postevand ca. 30°, hvortil jeg tilsætter 1 teskefuld afkog af vaskenødder + 12-15 dråber skyllemiddel uden parfume - det er alt!
Det der lyder tilgengæld som noget man gør ved fuldmåne mens man svinger en kat over hovedet __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 06 September 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
fedt projekt  Vil os ha sådan en fætter
|
Til top |
|
|
jofri Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Det der lyder tilgengæld som noget man gør ved fuldmåne mens man svinger en kat over hovedet
|
|
|
Ja - det jeg skrev lyder lidt frelst; men det ér tæt på magi, dog ikke voodoo, så - brug ikke en kat - du kommer bare i karambolage med Dyrenes Værn - nøjes du bare med at snurre rundt. Mvh..John
|
Til top |
|
|
jofri Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
fedt projekt Vil os ha sådan en fætter |
|
|
Hej Wuffer.
Velkommen til tråden! Jeg tænkte nok, at en ægte DIY-mand som dig kunne se, at det var et fedt projekt. LP-vaskeren vil være en nem opgave for dig. Det kan være lidt besværligt at skaffe de nødvendige smådele - såsom klemringe o.lign. - men der kan jeg godt være behjælpelig.
Mvh..John
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 07 September 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man behøver ikke at være diy mand for at se at det er et fedt projekt  Hvad står projektet sådan ca i?? Må se på om der ikke en dag ku blive til sådan en fætter, har dog lige noget andet der skal være færdig først
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 07 September 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser på nogle af billederne ud til at pladerne ikke kan sænkes helt ned så alle rillerne kommer meed, pga. karrets bredde? Er det korrekt? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
jofri Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Det ser på nogle af billederne ud til at pladerne ikke kan sænkes helt ned så alle rillerne kommer meed, pga. karrets bredde? Er det korrekt? |
|
|
Du har ret - på billederne virker det som om vandet i karret ikke dækker udløbsrillen; men det er et optisk bedrag. Afstandsskiverne, som også dækker og beskytter etiketten, er en anelse større end etiketten - uden at dække udløbsrillen - når vandet så går op til skiven, vil udløbsrillen også være ren! På begge sider af de nedsænkede Lp’er, er afstanden til kanten af karret 5mm 
Som ses her på billedet, vil vandet - hvis karret er fyldt helt op til kanten - dække lidt af etiketten.
Mvh..John
|
Til top |
|
|
jofri Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisen på en LP-vasker??? Tja…..! Der er 3 ting der ”koster” Ultralydskarret…. 1750,- Motor…………...... 430,- Strømforsyning…. 250,- resten er nærmest i småtings-afdelingen 1 kugleleje……..10.- 2 alurør....17,-+ l9,- 5 klemringe… á 15.- 1 m vinkelalu….85,- + ¼ masonitplade, gerne olieret - så er det ikke nødvendigt at male. Lp-vaskeren er jo ikke en pyntegenstand, som permanent skal stå fremme - når du har vasket hele din lp-samling, sætter du jo alligevel den ind i bunden af et skab - indtil du på et kræmmer- eller loppemarked igen falder over nogle nye ”guldkorn” Altså ca. 3000,- incl. træ. Mvh..John
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 12 September 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der færdiglavet pladevaskere der bruger ultralyd? Siger man ikke at VPI skulle være de bedste pladevaskere man kan købe, men laver de vaskere der bruger ultralyd?
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|
jofri Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:
Findes der færdiglavet pladevaskere der bruger ultralyd? Siger man ikke at VPI skulle være de bedste pladevaskere man kan købe, men laver de vaskere der bruger ultralyd?
|
|
|
Hej Ahania.
Du kan ikke købe en færdiglavet ultralyds pladevasker noget sted - de findes simpelthen ikke. Heller ikke VPI fremstiller en med ultralyd; men det er jo også lige det, som gør Larssc’s opfindelse til noget stort. Som du kan se af mit forrige indlæg, kan den bygges for kr. 3000.- og bygningen af den kræver ikke det store opbud af værktøjer, en sav, en boremaskine, en lille nedstryger og en løvsav er alt hvad du behøver.
|
Til top |
|
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 30 September 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, jeg er meget imponeret af dit flotte projekt, jeg overvejer også at bygge sådan en selv. er vandtemperaturen en meget vigtig faktor? og hvis du bruger postevand risikerer du så ikke at kalket sætter sig i rillerne?
__________________ Mit setup
|
Til top |
|
|
Gammelsmølf Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
Sendt: 30 September 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ved at Gläss i Tyskland, ham med kantskæremaskinen, arbejder på sagen. Jeg så, han stod med en prototype i München i 2006. Om det bliver til noget er så lige sagen. Den bliver nok også ufattelig dyr!
Jeg er også stemt for at bygge selv!
mvh
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelsmølf skrev:
Jeg ved at Gläss i Tyskland, ham med kantskæremaskinen, arbejder på sagen. Jeg så, han stod med en prototype i München i 2006. Om det bliver til noget er så lige sagen. Den bliver nok også ufattelig dyr! |
|
|
Det må antages at sådan bliver det nok, ja... Hvis man kigger på de andre produkter de laver er det ikke halve løsninger, men bestemt heller ikke noget som hvermand synes man vil bekoste på sagen.
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er nød til at skrive her
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
jofri Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
hej, jeg er meget imponeret af dit flotte projekt, jeg overvejer også at bygge sådan en selv. er vandtemperaturen en meget vigtig faktor? og hvis du bruger postevand risikerer du så ikke at kalket sætter sig i rillerne?
|
|
|
Hej - Ja, jeg er også rigtig glad for at have bygget LP-vaskeren. Og at den virker! Med hensyn til vandtemperaturen - den er ikke en vigtig faktor: men varmen hjælper utvivlsomt processen - dog skal vandet ikke være alt for varmt - omkring 30° vil være passende. Og med hensyn til kalk i vandet - som jo er et problem for os her i Danmark - fandt jeg hurtig ud af under de første prøvekørsler, at vandet skulle væk hurtigst muligt, ellers efterlod vandet en, ganske vist fin, hinde af kalk. Derfor kom jeg på den ide, at implantere en centrifuge-funktion i vaskeren, for på den måde at fjerne vandet hurtigt. Og den virker - lp’erne er helt tørre, rene og blanke efter 10 min i ”centrifugen” M.v.h. John
|
Til top |
|
|