| Forfatter |
|
Bellini Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det? Har søgt på nettet, men intet fundet.
Det drejer sig om min kære moders NAD-tuner. Hendes anlæg består af en NAD/B&W-kombi som er anskaffet ganske nyligt (som nyt). Allerede fra start af, var der problemer med modtagelsen af ganske alm. landsdækkende fm-stationer (P3, P4, 100 FM, etc.) - de falder ud og skratter fra tid til anden. I en time kan alt være ganske godt, for derefter at blive ulideligt at høre på - det skal ikke forståes som om problemet ligger i tuneren - mens den ene kanal er perfekt er den anden dårlig, for pludslig at bytte plads. Hun har TDC's kabelnet, og havde ingen problemer med den gamle tuner. Jeg har midlertidigt lavet en halvbølgedipol-antenne til hende, og med den kan hun fange de stærkeste signaler ganske fint og uden de falder ud eller skratter (hvis de gør, så er det vind og vejr som spiller ind - overskyet, snevejr etc.). En elektriker har kigget på den fysiske installation i lejligheden, og kunne intet galt se (foruden jeg selv har kigget), dernæst har TDC haft sendt en mand ud, og han forklarede min ganske uvidende mor, "at hendes anlæg er for godt, og at hun skal anskaffe et variabelt antennestik". Og hvad er så det for en størrelse? Umiddelbart lyder det som noget vås med " at anlægget er for godt" - et radiosignal er vel et radiosignal. Jeg har tidligere luftet tanken for hende, at tuneren muligvis er langt mere følsom for støj end den gamle, men holder det?
Håber nogen kan hjælpe.
/Bellini
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du prøvet at kontakte TDC kabel-manden så han eller en anden kyndig kan forklare det?
jeg har aldrig hørt om "Variabelt antennestik" før nu...
|
| Til top |
|
| |
Bellini Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det har jeg så ikke - endnu. Har først lige hørt meldingen idag.
Der plejer at være en masse tekniske folk tilstede her, så tænkte der var stedet at spørge.
/Bellini
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ !
Har samme problem (knas/skrat og ingen text-data) , godt nok kun P3 som på vores anlæg modtages på 98.50 MHZ. - og for at gøre en lang historie kort , var/er problemet en ny opsat DAB-sender i området ......som sender med så høj styrke , at det giver "indstrålings" problemer i visse anlæg/områder !
Da disse sendere "skyder op" overalt i landet var det måske en ide´at undersøge , inden du køber dig fattig i "dimser" ?
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Bellini Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder interessant! 
/Bellini
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som skrevet før; TDC og alle andre fællesantenneanlæg er noget hø, pænt sagt, du får langt bedre signal med en indendørs FM-antenne, men så kan du selvfølgelig ikke høre alle de underlødige 100-10.000hz all-music, but what music, radiokanaler. Lyd og billedudfald og kraftig støjindstråling hører til trivialiteterne med fællesantenne-anlæg, desværre!!!
Et variabelt antennestik er der ikke noget der hedder, det er kun noget "teknikerne" fra TDC siger, fordi de ikke har andet at byde på. Er signalet utilfredsstillende, så meld fra!!! Variabel forstærkning af antennesignalet er noget andet, men en forstærker hæver kun signalet med støj og det hele, udfaldene vil stadigt være der!!!
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
|
Hvad er det? Har søgt på nettet, men intet fundet.
|
|
|
Det kaldes oftest et dæmpeled. Anlægget er ikke "for godt" - mere korrekt "for følsomt" (hvis TDC har ret). Signalet er for kraftigt og skal dæmpes, til det bruger man et lille mellemled med en drejeknap på, der så dæmper mere eller mindre for signalet. Gå ned til den lokale radiopusher, hvis de ikke har det på lager kan det skaffes hjem fra Rudolph Schmidt.
Mvh. Otto, Tape Connection
|
| Til top |
|
| |
Bellini Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Det kaldes oftest et dæmpeled. Anlægget er ikke "for godt" - mere korrekt "for følsomt" (hvis TDC har ret). Signalet er for kraftigt og skal dæmpes, til det bruger man et lille mellemled med en drejeknap på, der så dæmper mere eller mindre for signalet. Gå ned til den lokale radiopusher, hvis de ikke har det på lager kan det skaffes hjem fra Rudolph Schmidt.
|
|
|
Så har jeg måske lidt ret alligevel. Jeg vil prøve at finde et sådan dæmpeled.
Foreløbig tak.
/Bellnii
|
| Til top |
|
| |