Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 21:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forskel mellem 2*8" og 12" bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har ladet mig fortælle at jeg er til stort membranareal og basrefleks. Derfor skal jeg også ud og høre noget JBL >= 12".

Jeg har dog et filterforslag til at ændre mine højtalere X-eed til en 3-vejs med yderligere 2*8".

Jeg spørger nu om der er nogen, som kan beskrive forskellen mellem 2*8" og 12", med tanken i mente at 2*8" faktisk giver et lidt større areal end 12".

8"'erne er naturligvis hurtigere, men en 12" må da kunne noget andet?

For ellers var der vel ingen der byggede dem!

Hvorfor >= 12"?

Beskriv gerne instrumenter som en 12" kan gengive bedre end 2*8" kan (alt andet lige)...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg gik fra 8 x 8" til 1 x 15". Forskellen for mig var, at bassen blev mere fysisk. Man kunne mærke det i maven når der blev spillet højt.

Det siges at store enheder er langsommere. Men til gengæld skal de ikke vandre så langt for at give samme lydtryk, så jeg tror ikke der er nogen forskel der.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg gik fra 8 x 8" til 1 x 15". Forskellen for mig var, at bassen blev mere fysisk. Man kunne mærke det i maven når der blev spillet højt.

Jeg har helt den samme oplevelse. Den mindste størrelse der kan give den fysiske oplevelse er 10".
Jeg tror det er fordi luften kan "smutte ud til siderne" på de små enheder - men der er simpelthen for langt ud til kanten på de store - så derfor bliver en del af luften skubbet lige fremad.

Det siges at store enheder er langsommere. Men til gengæld skal de ikke vandre så langt for at give samme lydtryk, så jeg tror ikke der er nogen forskel der.

De små enheder kommer også lettere ud at arbejde i det område, hvor magneterne ikke har fuldt greb i svingspolen.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Beklager!

Jeg har ikke selv regnet efter - har blot hørt det et eller andet sted. Man skal da også altid checke alting selv

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg gik fra 8 x 8" til 1 x 15". Forskellen for mig var, at bassen blev mere fysisk. Man kunne mærke det i maven når der blev spillet højt.

Det siges at store enheder er langsommere. Men til gengæld skal de ikke vandre så langt for at give samme lydtryk, så jeg tror ikke der er nogen forskel der.

Ok, det er da noget man kan forstå!

8x8" Det skulle da ikke være DAT's 2 af Amedeus SUB 100?

Mere fysisk - det her med at et nummer har en suppebund af dejlig dyb bas, bare rumler kontrollabelt (ikke stående bølger og resonanser, føj hvor de lyder), men uforvrænget bas, som høres og fylder rummet og er det ikke til stede falder nummeret til jorden. Er det det som du mener (jeg tror det)

Tror at jeg må igang med 2*12-15"

Ham som prøver at opnå Cinecitys bas i Århus

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Hej,


Jeg har ladet mig fortælle at jeg er til stort membranareal og basrefleks. Derfor skal jeg også ud og høre noget JBL >= 12".


Jeg har dog et filterforslag til at ændre mine højtalere X-eed til en 3-vejs med yderligere 2*8".


Jeg spørger nu om der er nogen, som kan beskrive forskellen mellem 2*8" og 12", med tanken i mente at 2*8" faktisk giver et lidt større areal end 12".


8"'erne er naturligvis hurtigere, men en 12" må da kunne noget andet?


For ellers var der vel ingen der byggede dem!


Hvorfor >= 12"?


Beskriv gerne instrumenter som en 12" kan gengive bedre end 2*8" kan (alt andet lige)...


Hej ppp_dk!

At 2 stk 8" skulle kunne gengive det samme basfrekvensområde, som 1 stk 12" er noget salgsgas, der normalt kommer fra producenterne og uvidende sælgere (læs: det er billigere, så vi tjener mere på dem!).

Hvis du vil have en god, dyb og veldefineret bas, så er der ingen vej uden om en god 12" eller 15".

Nu vil visse skeptikere sikkert allerede råbe "sikke noget vrøvl, fordi membranarealet er større, og desuden er 2 stk 8" hurtigere".

Neeej! En god 12" (og opefter) i ordentlig kvalitet kan flytte LANGT mere luft pr. slag end nok så mange fimsede 8" enheder - membranarealet uagtet, vel at mærke!

Og hvorfor så det? Jo, såmænd fordi, at skulle man producere to så kraftige 8" enheder, at ydelsen ville overstige (eneste reelle argument) brugen af 1 stk 12", så ville prisen langt overstige den pris, der skulle betales for en 12" enhed. Dermed er produktionsprisen så høj, at det faktisk bedre kan betale sig, at smække en 12" i. Så kommer kabinettet selvfølgelig oveni, og det er præcis her, producenterne skærer ind til benet, da det er dyrere at producere et kabinet til en enkelt 12'er, set i forhold til 2 8'ere. Desværre snakker vi kun nogle få hundrede kroner, men i udsalgspris ca. 1 Kkr

I stedet har mange fabrikanter valgt at producere højttalere med mange og forholdvis små, middelmådige enheder. Dette giver selvfølgelig en høj WAF (Wife Approval Factor), men har desværre yderst sjældent noget med god lyd at gøre. Et nærmest skoleeksempel er SA's højttalere. Mage til pap skal man da lede længe efter! Men konen synes, de ser godt ud, så derfor...

Instrumenter, der vil lyde bedre på en 12" i forhold til 2*8"?

Tjah... du kan begynde med: Kontrabas, cello, violin, flygel, alle messingblæsere, alle træblæsere, Fender Rhodes, alle synthesizere, trommer (og måske specielt percussion), el-bas, vocaler - med andre ord, det meste!

ALT vil få mere krop og større nærvær med en god 12".

Man kunne også sige: Hvad spiller mest bund, to violiner eller én kontrabas - det er (groft sagt) ca. den samme problemstilling (læs: der ER en grund til, at kontrabassens kasse er væsentligt større, end violinens kasse).

MVH
G&S

PS: Nu får jeg sq sikkert nogle SA folk på nakken, men hvad f..... et af mine største ønsker her i livet er stadig en rituel afbrænding af en større mængde SA højttalere...
Så ka' de sq lære det, kan de! ;-)
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

hehe... Ja, SA er kun for basforskrækkede tøffelhelte

__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 319
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

hej old spicey

du har jo fuldstændig ret i din beskrivelse.Teethy 

sa er jo så "hurtige" at øret ikke kan nå at opfatte bassen. Moony 

 

mvh krydsmads





Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej old spicey


du har jo fuldstændig ret i din beskrivelse.


sa er jo så "hurtige" at øret ikke kan nå at opfatte basen.



mvh krydsmads



Halløj brorlille!

Ja, hurtigheden i SA kan vel bedst sammenlignes med omsætningshastigheden af produktet. Så har jeg vist ikke sagt for meget! ( eller har jeg? ;-)

MVH
G&S

Post Scriptum (ja, jeg er gammel, og hvad så...?):
Bemærk venligst, at jeg med møje og besvær har valgt ordet "produkt" fremfor "højttaler" om SA produktet. For højttaler bliver den sq aldrig! ;-)
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Og så er der også det simple faktum at to 8" ikke spillere dybere end en 8", de spiller blot det samme højere.

En 12" vil kunne spille ligeså højt og samtidig dybere (lidt simplificeret). Den dybere bas bliver ofte forvekslet med langsom bas, og det er jo sådan set rigtigt, lavere frekvens er lig med langsommere bas, og dermed bedre bas .
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Nu er alle 8" & 12" enheder jo ikke ens mht. membranarealet, eller diameteren for den sags skyld... Generelt ligger 8" enheder arealmæssigt fra 200-230 cm2, 12" fra 500-550 cm2. Så to 8" vil altså ikke helt snige sig op på at matche én 12" mht areal. Til gengæld vil man rimeligt nemt kunne lave et godt 2-vejs system baseret på to 8". Med en 12" ryger man næsten uvægerligt ud i tre 'veje'. Og det hele er altså ikke så enkelt som nogle tror; en stor enhed af kvalitet monteret i det rigtige kabinet kan udmærket være 'hurtigere' end en lille ditto. Vedr. det at flytte luft, jamen, en lille enhed med stor slaglængde kan godt overgå en større med mindre slaglængde på det punkt. I teorien er det rigtigt at én 12" kan laves billigere end to 8", men da der nok laves betydeligt flere 8" enheder end 12", kan masseproduktions-fordelen sandsynligvis mere end kompensere for det, så en 8" løsning stadig kan konkurrere prismæssigt. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Tak til G&S for det informative indlæg!

Det virker ikke til at ret mange her vil anbefale de 2*8" i hver højtaler (husk på at jeg har de fire Vifa M22 enheder og filterforslag)?

Hvad med at supplere dem med fx én Jamo D6 15" sub?

Måske skulle jeg overveje de 2 stk 12" Flexunit subber alligevel i 90L kabinet. De skal "blot" ændres fra 3 akustiske ventiler til basrefleks. Jeg skal alligevel ned til ham om 3 uger. Ja og naturligvis filteret...

Der er jo stadig Abyss m/ den 12" peerless... Den må kunne "stjæles" rent evt med Mike-J's ændringer, idet det er samme 5" i Speak, som i mine...

Alternativt hvilke 12" og 15", nogen forslag?

Hvad bruger du?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Ved ikke... Min fætter & undertegnende skal bygge en sub til ham i næste uge, vi ender nok med at bruge en Peerless 12" SWR 315 (den m. polypropylene membran, ikke den tilsvarende m. coated papir) i en lukket boks på omkr. 85 liter. Med lidt EQ'ing vil den gå fint ned under 30Hz. I hans lytterum er en enkelt 12" mere end rigeligt... .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Tak til G&S for det informative indlæg!


Det virker ikke til at ret mange her vil anbefale de 2*8" i hver højtaler (husk på at jeg har de fire Vifa M22 enheder og filterforslag)?


Hvad med at supplere dem med fx én Jamo D6 15" sub?


Måske skulle jeg overveje de 2 stk 12" Flexunit subber alligevel i 90L kabinet. De skal "blot" ændres fra 3 akustiske ventiler til basrefleks. Jeg skal alligevel ned til ham om 3 uger. Ja og naturligvis filteret...


Der er jo stadig Abyss m/ den 12" peerless... Den må kunne "stjæles" rent evt med Mike-J's ændringer, idet det er samme 5" i Speak, som i mine...


Alternativt hvilke 12" og 15", nogen forslag?


Hvad bruger du?


Hej ppp_dk!

Velbekomme!

I de højttalertyper, jeg normalt lytter på eller skramler rundt med, er mellemtoneenhederne fra 8" og opefter. Så det var måske værd at overveje de 2 stk 12" Flexunit subs...?

Ved kun én sub vil du alt andet lige opleve integrationsproblemer. Det er meget fint til film og den slags, men hvis du planlægger også at bruge det til seriøs hifi lytning, bør du klart have to af slagsen.

Og hvorfor det? Jow, selvom mange påstår, at mennesket ikke kan retningsbestemme lyde under 150Hz (andre siger 100Hz), så er dette en sandhed med modifikationer. Det gælder nemlig kun indtil en hvis lydstyrke. Og faktisk skal det ikke være særlig højt, førend vi kan retningsbestemme de dybe toner.

Vi er som mennesker indrettet således, at vi ikke kun hører med vores ører. Vi "hører" også med kroppen, kraniekassen og knoglerne - blot nogle få af grundene til den stærkere oplevelse vi får, når vi går ud og hører live musik.

Eksempelvis er vand ekstremt godt til at transportere lavfrekvente signaler næsten uden tab (bl.a hvaler udnytter dette i naturen), og da godt 70 pct. af menneskets krop består af vand, kræver det vist ikke den udvidede maskinmestereksamen at forstå, at vi i høj grad kan mærke lavfrekvente trykændringer med kroppen.

Så i det øjeblik, at lydniveauet bliver mere fysisk, kan man også bestemme hvorfra, de dybeste toner kommer.

Selv ville jeg, såfremt økonomien tillader det, overveje en løsning med de to 12" i siderne og så glemme alt om en sub, medmindre du altså mangler det sidste, ekstra tryk, når du ser film.

I mine egne speakers sidder der en 11" og en dome. De er i virkeligheden et kompromis. Der er så sat en Yamaha SW800 sub på (står lige bag sofaen :-), som kun spiller LFE signalet, når der ses film. Bang, du!

Det er mere end rigeligt til et rum på ca. 65 kvadratmeter.

Prøv med de to 12", du vil ikke fortryde det!

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej G&S,

Ja så fik vi også blandet hvalerne ind i diskussionen - herligt!

Jeg havde også været nede for at høre dem, men brød mig ikke om lyden med de 3 akustiske ventiler. Det var ALT for tørt, men basrefleks?

Mit rum er 34m2

De har ca 87L indvendig volumen, står i mahogny (som mine x-eed) og er ret flotte...

Se endvidere en anden tråd, som jeg tidligere har lavet:
"Subwoofere til X-eed m/XT25???"
  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4643&KW =x%2Deed

mvh
Peter

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Eltek har en sub med 4 stk. 10" XLS.
De siger at det svare til ca. 1 stk. 18" Men med svingkapacitet der svare til 3 stk. 18"

http://www.mamut.com/dynabel/subdet89.htm



__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Eltek har en sub med 4 stk. 10" XLS.
De siger at det svare til ca. 1 stk. 18" Men med svingkapacitet der svare til 3 stk. 18"

http://www.mamut.com/dynabel/subdet89.htm

Føj for et monstrum, men prisen 12798,- NOK/stk for et kit er LAAAAANGT over mit budget!

Det er jo også 10"'ere. Ved ikke om det giver samme virkning som 2*8" contra 12"?

Jeg tror jeg går efter 12" eller 15" (gerne brugt af god kvalitet)...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Hej G&S,


Ja så fik vi også blandet hvalerne ind i diskussionen - herligt!


Jeg havde også været nede for at høre dem, men brød mig ikke om lyden med de 3 akustiske ventiler. Det var ALT for tørt, men basrefleks?


Mit rum er 34m2


De har ca 87L indvendig volumen, står i mahogny (som mine x-eed) og er ret flotte...


Se endvidere en anden tråd, som jeg tidligere har lavet:"Subwoofere til X-eed m/XT25???" http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4643&KW =x%2Deed


mvhPeter


Hej ppp_dk!

Jeg har kigget lidt på den tråd, du nævnte. Det ser for mig ud til, at du er ude efter noget solid "West Coast lyd"...?

I så fald ville jeg holde på basrefleksen. De andre løsninger tror jeg, du vil synes bliver for fimsede.

Hvad skal du gentlig bruge det til? Hjemmebio, hifi eller begge dele?

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej G & knap så Sur

West Coast, ja hvad er det? Er det ikke noget store basenheder og basrefleks?

Det skal bruges til HIFI. Jeg har ikke surround, men har da et 32" TV med en DVD som jeg på et tidspunkt igen skal have sat på som signalkilde /desværre er TV adskilt fra stereo pt). Her ELSKER jeg effekternes fysiske formåen.

Jeg elsker musik, hvor der ligger en solid bund et lydtapet af fed bas. En fed, fysisk "doven", ren, uforvrænget lyd...

Jeg er helst til en passiv løsning altså going 3-way!

Husk mine bedste BAS oplevelser har jeg opnået i Cinecity Århus ved filmen Titanic...

Eksempler:

  • Leonard Cohens (Ten new songs o.a.)
  • Quincy Jones, Back on the block (det rykker!)
  • Cecile Dion
  • Eric Clapton (Pilgrim)
  • Dodo and the Dodo's (falder næsten til jorden uden der der boost)
  • ELO
  • osv

Men jeg hører meget forskelligt musik, er så småt begyndt på JAZZ. Kurt Elling, Man in the Air (Blue note) er bare dejlig...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes