Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekt forbrug vs Watt ???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
raver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej alle..

Har en lille diskussion kørende med en makker..

han har fået fat i sådan en Jamo D4 sub til billige penge ..

og han spørger mig derefter hvor mange watt den indbyggede forstærker er på.. der står intet bagpå andet end sikringen er på 0.32 A..

230x0.32=73.6W (P=U x i) hvis jeg husker Ohm's lov rigtigt.

Hvordan pokker kan det så være at spec'sne på en Jamo D4sub kan være på 400 W RMS ???? hvis den kun optager max 73 W fra lysnettet ? det må være en effektiv strømforsyning i den sub.

Til top Vis raver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raver

raver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

slet ingen som ved noget om det her ???

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Hei! Rart at ingen ser ut til å fatte interesse for dette,ettersom det er et av de værste hi-fi-løgnene i vår tid!!

Det som er oppgitt effekt på din forsterker er hva deb er i stand til å spytte ut over høyttalerutgangen i ett sekund over utgangen.-Og dvs max spissbelastning uten at forsterkeren(kanskje ikke) blir ødelagt.For å si det litt mer forståelig;så kan det nesten sammenlignes med hva den vil tåle/avgi ved et lynnedslag! Når det gjelder hva den KAN yte reellt i uteffekt,så vil det sannsynligvis være ca 50 w(eller mindre),om den trekker 75 w fra lysnettet.Det vil si;det den greier å spille over tid uten å bryte sammen.

Ikke rart at mange får hakeslipp om de hører en skarve 30 år gammel feks.Marantz på 2x70w, som viser seg å å dra høyttalere langt bedre enn den nye forsterkeren på 600w!!

Før i tiden ble den reelle effekten oppgitt,og ikke"kortsluttningseffekten"oppgitt.Dvs at på et 25-40 år gammelt produkt,betyr det at feks 2x 70 W kan ytes over hvor lang tid som helst.Om du også kikker på trekket fra lysnett på disse gamle sakene vil du vanligvis finne at feks 2x 70 w trekker 4-700 w fra nettet!

Det er en faktisk/fysisk umulighet at en forsterker greier å yte mer enn strømtrekket i W.I beste fall greier en transistorforsterker å yte kanskje rundt 80% av det totale strømtrekket,og det må også fordeles på to kanaler-om det er snakk om en to-kanals stereoforsterker!! Er det snakk om sourround,er det bare å begynne å dele opp i antall høyttalerutganger.

Ett eksempel: En sourroundforsterker på 500W med 6 høyttalerutganger.80 % er 400W til høyttalerne.Del det på 6,og du får ca 67W pr kanal.Du kan regne med at det også er absolutt max,for det er skjelden de greier å inneha en så stor effekt som 80% utnyttelse av nettspenningen.

Håper dett var litt oppklarende!

Mvh Rune i Norge!

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Effektiviteten af en normal forstærker ( hvor mange ' lyd-watt ' du får pr. strøm forbrugs watt ) er ca 60%. For en klasse D forstærker er den tættere på 95%.

Dette betyde at vi med de omtalte 73W samt den klasse D forstærker du har i din sub kan få ca 70w ud kontinuerligt.
 Hvad den så kan præstere i ti milisekunder når den er kortsluttet er nok ikke så interesant
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Det skal du vide:

Styr på energiforbruget med ICEpower® Bang & Olufsens forstærkerteknologi giver større ydeevne med et mindre energiforbrug.

Langt størstedelen af den effekt, som en forstærker tilføres, bliver til varme i stedet for at blive brugt effektivt. Det drejer sig om hele 99% af den tilførte effekt. Varmen skal væk fra forstærkeren, så den ikke brænder sammen, og derfor er forstærkere ofte udstyret med store køleplader. Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.

Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker. Det betyder, at forstærkeren på grund af den mindre effekttilførsel producerer langt mindre varme, hvorfor det ikke er nødvendigt med store køleplader. Miljøfordelene ses altså både ved det reducerede energiforbrug men også ved, at der spares materialer til køleplader.

Sammenligner man en BeoLab1, som er udstyret med ICEpower®, med et tilsvarende af Bang & Olufsens produkter, BeoLab Penta (uden ICEpower®), bliver miljøfordelene på effektforbruget meget tydelige.

Hvor BeoLab Penta bruger 24 W, når den er tændt, bruger BeoLab1 kun 14 W. Effektforbruget er altså faldet med 40 %, og det selvom BeoLab 1 har en maksimal ydeevne på hele 600 W mod kun 150 W i BeoLab Penta.

Se datablad for ICEpower500ASP i pdf file her

Søg ICEpower amplifier HER

Hvad koster EL for 2 X 500 Watt ASP ICEpower moduler 4 Ohm, i standby. 

Jeg har konstateret at ASP ICEpower moduler giver den bedste lyd her og nu, når de aldrig bliver slukket.

Hvad koster det så at have 2 x 500 Watt stående tændt ??  

Her min beregning:

Et 500 Watt ASP ICEpower modul forbruger 3 W når der ikke spilles på det. 2 x 500 Watt bruger 6 W.
Regnestykket bliver så 365 dage gange 24 timer = 8760 timer gange 6 W. I min kommune betaler vi
1.92 Kr. for 1 kwh x 52.560 kwh = 100.92 Kr. pr. år.

Så mener jeg godt man kan forsvare at lade stereoforstærkeren stå med konstant strøm på.

OK så løber der jo lidt ekstra på, hver gang der bliver spillet musik, men billigt syntes jeg det er.

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

PS.Jeg fikk ikke med meg at det var snakk om en klasse D sub,så det stemmer selvfølgelig det som reenberg og Peter Pan skriver!

Prinsippene er likevel de samme,og det nok også riktig at de aller fleste transistorforsterkere ikke greier mer enn ca 65 % utnyttelse av nettspenning,men det finnes gode unntak,så eksemplet med 80 %,var ment i absolutt beste fall!

I alle fall er det all mulig grunn til å være på vakt for de som er unge og ev.uerfarne i audioinnkjøp.

Mvh Rune

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Ja det virker helt tosset at man kan have en forstærker specificeret til 400W RMS, med en 320mA sikring. Ligegyldigt hvor høj effektivitet udgangstrinnet måtte have, så kan man ikke trylle 400W RMS frem udaf 75W effektforbrug fra lysnettet.

Peter Pan skrev:
Langt størstedelen af den effekt, som en forstærker tilføres, bliver til varme i stedet for at blive brugt effektivt. Det drejer sig om hele 99% af den tilførte effekt.

Overdrivelse fremmer ikke altid forståelsen. Hvordan kommer du frem til 99%?

Peter Pan skrev:
Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker. Det betyder, at forstærkeren på grund af den mindre effekttilførsel producerer langt mindre varme, hvorfor det ikke er nødvendigt med store køleplader. Miljøfordelene ses altså både ved det reducerede energiforbrug men også ved, at der spares materialer til køleplader.

Hvordan relaterer du det til spørgsmålet om estimeret strømforbrug fra nettet, til udgangseffekt? Raver spørger hvordan det kan hænge sammen at sikringen der vil afbryde efter vedvarende strømforbrug over 74W, kan sidde i en forstærker der på papiret kan levere 400W RMS.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

raver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Okay så jeg har faktisk ret over for min makker..

Men det er mig ubegribelig hvorfor en firma som Jamo ville gøre sådan .. Subben spiller jo godt og giver en OK dyb bas ... og det på trods af at forstærkeren kun giver max 70W ud hvis det er en klasse D forstærker..

Svindel og humbug ! :(

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Dette er svært tett opp til svindel ja!!

Her er en artikkel på "stammespråk" som forklarer dette ganske godt.Mest for de innvidde kanskje,men det er mulig å skjønne hovedlinjene for de fleste:

http://www.eznec.com/Amateur/RMS_Power.pdf

En til,og mer forståelig,vil jeg tro:

http://www.hifi-writer.com/he/misc/rmspower.htm

Mvh Rune

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

raver skrev:

Okay så jeg har faktisk ret over for min makker..

Men det er mig ubegribelig hvorfor en firma som Jamo ville gøre sådan .. Subben spiller jo godt og giver en OK dyb bas ... og det på trods af at forstærkeren kun giver max 70W ud hvis det er en klasse D forstærker..

Svindel og humbug ! :(

Ja hvorfor skriver de det? Det kan jeg godt svare på. Det er fordi køberne til "billige" produkter ikke er sådan nogle som dig og mig og andre på dette forum. Der er rigtigt mange, sikkert flere end du forestiller dig, der ikke ved en dyt om teknik. Derfor er de nødt til at simplificere tingene og den eneste parameter de kigger efter er: "hvor mange watt den er på".

Da jeg arbejdede i radiobranchen prøvede jeg at fortælle den slags mennesker hvordan tingene hang sammen. Jeg forklarede dem at den bilradio med 7 bånds equalizer de havde på tilbud i Silvan til Kr. 395,- ikke var på 2*1700 watt, selvom det stod på kassen. Jeg forsøgte også at forklare, at mange watt jo ikke nødvendigvis hænger sammen med bedre lyd. Når jeg så havde brugt en halv time på det, så kørte kunden ud i Silvan og handlede der.

Kan du se hvor jeg vil hen? Der er et kæmpe marked for Bilstereo-forstærkere på 2*5000 watt til billige penge. Der findes også kæmpe 1200 watts 7-vejs højttalere fremstillet af 3 mm krydsfiner med en påstået frekvensgang fra 5-35000 Hz til Kr. 795,- Den anden dag så jeg et sæt aktive højttalere til PC på 2*120 watt. De kostede Kr. 69,- På kassen stod der endda at de var "Windows Vista compatible" Det sidstnævnte passer helt sikkert. Det første passer helt sikkert ikke, for den medfølgende strømforsyning kan max levere 6 watt! 

Men min pointe er at der findes en ikke ubetydelig kundemasse som vil have de der billige kasser med de optimistiske wattangivelser, og egentligt generer det mig ikke at nogle fabrikanter snyder med tallene. Så ved jeg da hvilke produkter jeg skal styre udenom.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Langt størstedelen af den effekt, som en forstærker tilføres, bliver til varme i stedet for at blive brugt effektivt. Det drejer sig om hele 99% af den tilførte effekt. Varmen skal væk fra forstærkeren, så den ikke brænder sammen, og derfor er forstærkere ofte udstyret med store køleplader. Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.

Nu var det jo ikke B&O der opfandt klasse D, så det er ikke DERES teknologi.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

der er nok en mere naturlig forklaring end "vi bliver snydt igen"

er det overhoved en 0.32A sikring, standart sikringer 0,315A eller måske er det en 3A sikring.

hvis det er en 0,32A sikring er det så overhoved sikringen til effektforstærkeren, det er ikke unormalt at sætte sikringen til højeffekt elektronik intern, filosofien er simpel sprænger sikringen er der noget alvorligt galt.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Cezam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2008
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hmmm, når man laver elektronik så plejer man at sætte en sikring i som kan klare 2 gange den strøm som apparatet trækker.
Til top Vis Cezam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cezam

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Peter Pan skrev:

Her er tale om B&O ICEpower hvad de andre klasse D producenter går og laver, ved jeg ikke.

Og så lige en rettelse til Sjoenne, der skulle er ikke stå 99% men 97%

Hvor almindelige klasse AB forstærkere under optimale forhold kan opnå en effektivitet på op til 40%, kommer en ICEpowerforstærker op på 96-97%  ved fuld efekt - og målet er at nå endnu højere op, specielt ved lave udgangseffekter, hvor forstærkeren typisk opererer. Samtidig taler vi om et dynamikområde på 120 db, så selv den mest krævende musikform kan gengives realistisk.

Tekst: ICEpower A/S 2004

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hvis ICEpower mener at en transistorforsterker ikke greier mer enn 40% utnyttelse-max,er de ute og sykler ganske langt unna realitetene.Noen greier ikke mer,men det er laaangt fra alle!

Mvh Rune

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Rune

Har du styr på teknikken kan du se hvad du kan læse ud af deres datablad.

Se datablad for ICEpower500ASP i pdf file her

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
AkilleuZ skrev:
Peter Pan skrev:
<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Langt størstedelen af den effekt, som en forstærker tilføres, bliver til varme i stedet for at blive brugt effektivt. Det drejer sig om hele 99% af den tilførte effekt. Varmen skal væk fra forstærkeren, så den ikke brænder sammen, og derfor er forstærkere ofte udstyret med store køleplader. Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>

<!-- Signature -->

Nu var det jo ikke B&O der opfandt klasse D, så det er ikke <SPAN style="FONT-STYLE: italic">DERES</SPAN> teknologi.

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Her er tale om B&O ICEpower hvad de andre klasse D producenter går og laver, ved jeg ikke.

<FONT face="Times New Roman" size=3>Og så lige en rettelse til Sjoenne, der skulle er ikke stå 99% men 97%

<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Hvor almindelige klasse AB forstærkere under optimale forhold kan opnå en effektivitet på op til 40%, kommer en ICEpowerforstærker op på 96-97% ved fuld efekt - og målet er at nå endnu højere op, specielt ved lave udgangseffekter, hvor forstærkeren typisk opererer. Samtidig taler vi om et dynamikområde på 120 db, så selv den mest krævende musikform kan gengives realistisk.

<FONT face="Times New Roman" size=2>Tekst: ICEpower A/S 2004

Og så må man jo håbe de kan blive enige med sig selv..... et datablad du linker til siger 83% effektivitet og 115dB dynamikområde

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Længere inde i dokumentet er det vist at ved 500W/4ohm er den kun 81% og ved 200W/4ohm er den 78%

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Peter Pan skrev:

Det er rigtigt men det var dem som opfant ICE-Power og fik klasse D til at fungere sammen med nogle studerende på Århus Uni.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
AkilleuZ skrev:
Peter Pan skrev:

Det er rigtigt men det var dem som opfant ICE-Power og fik klasse D til at fungere sammen med nogle studerende på Århus Uni.

De opfandt ICEPower, men det er ikke ensbetydende med at de opfandt teknikken.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes