| Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt mig nogen Cerwin-Vega VE-28SX (subwoofer) og der er det jeg er interesseret i at vide hvor godt og højt bassen kan spille men til sådan noget skal der bruges nogen god musik der er optaget med god bas, en af de allerbedst er The Eagles Hell freezes over (live) med Hotel California (god og realistisk bas men også samtidig en general god lyd) som b.la til kt radio's udstilling Hifi & Highend gennem årene har været flittigt brug
Men den er ved at være lidt triviel, er der ikke nogen der kender nogen gode cder man kan test bassen og den generalle lyd med, det skal ikke være techno, dårligt optaget rock, eller noget vild underligt musik,det det skal være er noget med Pink Floyd, Sting, U2, Eric Clapton, Elton John, Dire Straits o.s.v både med god lyd generalt men først og fremmest god dyb realistik bas (ikke techno agtig) er nemlig lidt træt af de sange,numre der er på youtube og som påstås er gode til at teste bas med(det skylde ikke youtube kvaliteten at jeg synes de fleste bass videoer er dårlige).
Jeg mener er det de fleste mennesker lytter til, ikke nogen musik med mange af de kunstner jeg nævner ? Så er det vel også mest realistisk at teste bas med alm musik og ikke noget mærkeligt og undeligt musik.
Jeg hadder når man er ude og kigge på subwoofer og en ekspedient kommer med en vildt underlig plade(som man overhovedet ikke kender og uden god bas) som man så skal lytte til når man forsøger at høre om subwooferen er god til at spille lyde under 150 hz. Så det altså bare en fordel hvis man selv har en cd med.
|
| Til top |
|
| |
Daniel18 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg ved ikke om du kender eller har hørt Jack Johnson? Men på hans plader In Between Dreams og On And On ligger der en god og fyldig bas.
Mvh Rockmoroe __________________ Alt er fedt, alt er godt.....
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det første link virker ikke nr 2 synes jeg er ok nr 3 er jeg ikke så meget til, men det skulle mest være noget god rock og pop musik. Min wmp 11 er kun skruet op på 33% (p.ga 220 watt pr kanal i 4 ohm, til front højtalerne) youtube videoer er kun svag fremhævet på youtube afspilleren og har kun fremhævet 50% men ingen problemer med forvrængning (overbelastning).
Bassen har en delfrekvens på 80 hz og jeg tror man skal regne med at bassen er fremhævet 8 prikker,ca 80 % på bagsiden af subwooferen, som er justere realistisk så der er svag bas med musik optaget med svag bas og kraftig bas med musik der er optaget med kraftig bas(ikke bare kraftig hele tiden),ved min volumen omme bag på subben er der absolut ingen hørbar bas fra subben.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse plejer nok at kunne sætte væggene i svingninger her. Edie Brickell Feat. Barry White - Good Times Kelis - Trick Me Ray Charles - Hit The Road Jack Prodigy - Diesel Power Eve Feat. Gwen Stephanie - Let Me Blow Your Mind Cornershop - Brimful Of Asha Gwen Stefani - Rich Girl [Album Version] Busta Rhymes - Dangerous Enya - Only Time The Pussycat Dolls Feat. Busta Rhymes - Don't Cha Jeg aner så faktisk ikke om det er fordi numrenes frekvenskomponenter
ligger oveni rummets første eigenfrekvens, eller om der ér reel dybbas.
Især det sidste nummer plejer at være det der først kan sætte min
beskedne subwoofer (System Audio SE-175) ud af spillet.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Mathias Bak Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Money for nothing med dire straits har også en fed bas.
|
| Til top |
|
| |
Daniel18 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Det første link virker ikke nr 2 synes jeg er ok nr 3 er jeg ikke så meget til, men det skulle mest være noget god rock og pop musik. Min wmp 11 er kun skruet op på 33% (p.ga 220 watt pr kanal i 4 ohm, til front højtalerne) youtube videoer er kun svag fremhævet på youtube afspilleren og har kun fremhævet 50% men ingen problemer med forvrængning (overbelastning).
Bassen har en delfrekvens på 80 hz og jeg tror man skal regne med at bassen er fremhævet 8 prikker,ca 80 % på bagsiden af subwooferen, som er justere realistisk så der er svag bas med musik optaget med svag bas og kraftig bas med musik der er optaget med kraftig bas(ikke bare kraftig hele tiden),ved min volumen omme bag på subben er der absolut ingen hørbar bas fra subben. |
|
|
tryk på "play hi-fi" ved det første link. :) __________________ Denon AVR-3805
Sony BDP-S550
B&W DM604S3
B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
tryk på "play hi-fi" ved det første link. :) [/QUOTE]
For denne besked ved det første link: Blocked (code 2)! Apparently wrong ID! Please go back to www.soundclick.com
|
| Til top |
|
| |
Daniel18 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
tryk på "play hi-fi" ved det første link. :)
|
|
|
For denne besked ved det første link: Blocked (code 2)! Apparently wrong ID! Please go back to www.soundclick.com [/QUOTE] jep samme fik jeg. jeg trykkede gentagne gange på linket. så kom den igen. hmm. __________________ Denon AVR-3805
Sony BDP-S550
B&W DM604S3
B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 07 Februar 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med albumet: The hunter? Det er debateret mange gange her inde, på grund af den meget specielle og dybe tromme hun spiller på. Jeg bruger albumet til at teste bas med, og så synes jeg det er formidabel musik  Du kan evt. finde hende på youtube, og lytte lidt til hende inden du køber.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
| Sendt: 07 Februar 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
HER ET PAR CD MED GOD BAS OG ET PAR MED DYYYB BAS. MARCUS MILLER , THE SUN DON,T LIE. ALAIN CARON, LE BAND. JUNIOR WELLS, EVERYBODYS GETTIN SOME. BJØRK , POST. TRACK 2 EXTREM BAS. JOHN HAMMOND, TROUBLE NO MORE. GRAND FUNK, RAILROAD. JOAN ARMATRADING, SHOW SOME EMOTION. JEAN GUILLOU, PICTURES AT AN EXHIBITION. HER ER DER EN REN 16Hz TONE.DOR-90117. DER STÅR I COVER BLAD.PLEASE EXERCISE GREAT CAUTION. CARSTEN
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 Februar 2009 kl. 03:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
På Jennifer Warnes gode gamle "Famous Blue Raincoat" er der en dyb orgelbas på nummeret "Joan of Arc".
Vær opmærksom på, at rockmusik i den klassiske forstand sjældent indeholder meget niveau ved de laveste frekvenser, under 40-50 Hz. Det skyldes, at få instrumenter indeholder disse frekvenser 'naturligt'.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg siddet lidt og lyttet til lidt af min musik på computeren og en af de numre jeg tit synes er gode til at få min tynde dør til at vibrere med til musikken er Mikael simpson's virus fra de ti skud.
Men jeg synes faktisk den er mega dårlig optaget idet jeg simpelt hen gang på gang oplever mange steder med svag men hørbar forvrængning, lyder simpelthen som om da Mikael S optog pladen der hjemme at der har der været for mange middel mådige forstærker højtaler med mere og så tror jeg også at han måske ikke har lavet en master justering eller hvad det nu hedder hvor man lytter til musikken på en meget analytisk anlæg for at høre om lyden er god nok, om den skal justeres og om der er bilyde som ikke er ønskeligt men eller god bas fra Hr simpson.
|
| Til top |
|
| |

Banned for life!!!
|
| Sendt: 08 Februar 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
alt for mange producenter og forhandlere kalder bas højtalerer for subwoofer. en ægte subwoofer eller lad os sige en bas højtaler der spiller sub bas, sker først fra 40hz og ned. plus minus 0db. hvis så man skulle være indehaver af en subwoofer der kan dette, har man så også en forstærker der er strøm stærk nok til at styre enheden. efter min bedste overbevisnig skal der et stort kabinet, en stor enhed med lang vandring gerne tre tommer eller mere og en strøm stærk forstærker. der findes utrolige mange såkladte subwoofer på markedet som påstår de kan svinge eks ved 30hz, men minus 6db og så det ligemeget. så efter min mening har det intet med en subwoofer at gøre. en subwoofer efter min mening skal gå fra eks vis 20-40hz med samme lydtryk som mellem basen fra hoved højtalerne. og altså plus minus 0db. altså når man sidder foran sit anlæg, og er indehaver af en af de få indsplininger med subbas skal det afspilles med samme lydstyrke som hoved højtalerene spiller, hvis man kan det så har man en ægte subwoffer.
Carsten
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening er bas noget som mange højtaler kan spille, men problemet er at kun få højtaler kan gengive basen højt nok, når man spiller noget alm pop musik så gengives bassen kraftigt nok men så snart der bliver spillet noget sindsygt godt optaget rock musik med god bas eller techno så gengives bassen ofte ikke kraftig nok.
Jeg har det sådan at ved alm lydstyrke skal all bass gengives uden nogen tegn på at bassen (højtaleren) forvrænger,komprimere uanset genre, som ofte kræver mere end 200watt og min 12" bas eller mange små basenheder, hvor sådan noget som bas bare kræver en god, vellydende forstærker og et sæt gode højtaler med min 5 " bas så vil der for langt de fleste være nok bas (bas, f.eks 80-200hz), men en rigtig god subwoofer er ofte kun noget de bedste B&W, Dali,Audio Pro.... med min 300 watt og 1 stk 12" eller f.eks 2 stk 10 " kan spille (også højt) og det synes jeg er synd, at det skal være så dyrt at få en rigtig god gengivelse af de dybe lyde, også dem under 40 hz, da god dyb bas er noget der lyder rigtig godt og som mange gerne vil betale meget for at få.
En subwoofer er ikke nødvendigvis for mig en højtaler der kan spille 20-40 hz liniært men en højtaler der kan spille bas som subsoniske lyde jo også er, meget bedre end en alm højtaler, dem de skal spille sammen med og højt nok !
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjoh... Men selv den bedste sub kan ikke gengive frekvenser, der ikke findes i programmaterialet.
|
| Til top |
|
| |

Banned for life!!!
|
| Sendt: 14 Februar 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
DU HAR RET.mollecon DET ER GANSKE FÅ CD DER HAR DYB BAS , DEM DER SÅ HAR INDSPILLET MED DYB BAS ADVARE OGSÅ IMOD DET. AT SPILLE DEN FØRSTE GANG VED FOR HØJ LYDSTYRKE. JEG HAR DOG NOGLE HVOR BASSEN ER INDSPILLET MED SAMME STYRKE SOM RESTEN CARSTEN
|
| Til top |
|
| |
mesterholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
I skulle ta` og lytte til denne her plade
Chris Jones -Roadhouses & Automobiles og specielt nummeret "No Sanctuary Here" men hele plande indeholder suplim indspillet bas.
http://www.stockfisch-records.de/mp3/CJ_NoSanc_mp3.html
Kan vist kun købes hos pladekisten.dk, men den er et must for en hver.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Spinning the wheel" med George Michael (fra albummet "Older") har en virkelig dyb meget "ren" bas, som er ret effektiv til at teste lytterummet for stående bølger, resonanser m.m.
http://www.youtube.com/watch?v=P6luqscLLeU&feature=relat ed __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra rock-afdelingen, numre jeg vender tilbage til, når bassen skal brillere:
Bryan Ferry, indledningen til hans version af It´s All Over Now Baby Blue Daniel Lanois, også en indledning i åbningsnummeret I Love You (den er ond, ond) Nils Lofgren, Bass And Drum Intro fra Live, cd2 Tool, 10000 Years, mange passager med heftig bas og lave frekvenser i det hele taget. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |