Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: AE500/DVI- har nogen prøvet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Freakazoid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en AE500 og kører lige nu med component udgang fra DVD'en.. men jeg skal snart ha ny DVD afspiller og overvejer at købe en med DVI! jeg ville høre om der er nogen herinde som har prøvet at køre AE500'eren med DVI og hvad deres indtryk er?
Til top Vis Freakazoid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Freakazoid

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

www.avsforum.com  Der er masser der har erfaring med DVI over AE500
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Echovolution
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Jeg får min aE500 med Quality Screen Greylinelærred sat op i løbet af weekenden. Denne kommer til at køre med DVI fra HTPC - jeg poster lige når jeg har det fået op og køre. Så vidt jeg kan læse på AVSforum, så skulle det være en klar fordel! 
Til top Vis Echovolution's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Echovolution

Theis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
www.avsforum.com  Der er masser der har erfaring med DVI over AE500

Py... sikke en rodebutik - 5 minutter på avsforum og man er helt farveforstyrret..

Til top Vis Theis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hehe, helt enig, man skal godt nok holde tungen lige i munden for at finde noget som helst derinde :-)

Men fat mod, der er utroligt meget god info, når den først er gravet frem!

--
Thomas
Til top Vis Thomas_L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas_L

Echovolution
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg fik min AE500 hjem for en uge siden. Med det DVI kabel (10m 24+1 std. DVI kabel) jeg havde bestilt, fik jeg varierende digitale artifacts, flimmer i skiftevis Grøn og blå samt periodiske blackout. Jeg har nu midlertidigt skiftet over til et  s-VHS kabel. Jeg har bestilt et 10m Lindy kabel fra tyskland -  håber at det er af bedere kvalitet
En ting er sikkert - og det er at du får det bedste billede med DVI kabel. Hvis du skal køre med DVI kabel, så sørg for at købe et i god kvalitet, især hvis det skal værre længere end de anbefalede 5m.
Mvh Ask
Til top Vis Echovolution's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Echovolution

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået demonstreret forskellen mellem component og DVI på en Z2, og forskellen var større end den, der er mellem S-vhs og component. Så det kan klart anbefales at bruge DVI, hvis det er muligt.
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

AngelOfAgony
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg skal snart købe ny DVD afspiller og havde til planer at købe en med DVI udgang! Men hos BestSeat hvor jeg har købt min projektor, siger de at der er problemer med at køre DVI på PAL AE500 projektoren, da billedet bla. hakker når det f.eks panorerer! De mente at problemet måske ville blive udbedret med en software opdatering, men indtil det sker (hvis det sker), kunne han ik anbefale at køre DVI!

Jeg er spændt på at høre hvad andre folk herinde oplever ved at køre DVI på AE500, for på www.avsforum.com er det vel NTSC projektorer de alle kører?

Til top Vis AngelOfAgony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AngelOfAgony

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at Jens fra best-seat tænker på fænomenet 'tearing' (billedet knækker) som opstår på mange projektorer ved 50hertz (inkl min Z1) og ikke de små ryk der kommer når man afspiller 25fps eller 24fps i 60 hz. Som sagt skulle du kunne få et fornuftigt (men ikke optimalt) resultat ved 60hz.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

AngelOfAgony skrev:
Jeg er spændt på at høre hvad andre folk herinde oplever ved at køre DVI på AE500, for på www.avsforum.com er det vel NTSC projektorer de alle kører?

Der er principielt ikke noget der hedder NTSC projektorer, men projektorer har som jeg før skrev det bedst med bestemte hz. Du kan evt. downloade programmet reclock til at teste hvilken refresh rate der passer til de film du har.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
Jeg har fået demonstreret forskellen mellem component og DVI på en Z2, og forskellen var større end den, der er mellem S-vhs og component. Så det kan klart anbefales at bruge DVI, hvis det er muligt.

Hvilken afspiller blev det demonstreret på (eller var det en HTPC) ??

Kan du evt. beskrive 'forskellen' lidt yderligere ??

Jens krogsgaard
Branchemedlem
Branchemedlem

Best-Seat

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
Jeg går ud fra at Jens fra best-seat tænker på fænomenet 'tearing' (billedet knækker) som opstår på mange projektorer ved 50hertz (inkl min Z1) og ikke de små ryk der kommer når man afspiller 25fps eller 24fps i 60 hz. Som sagt skulle du kunne få et fornuftigt (men ikke optimalt) resultat ved 60hz.

Nej, det er ikke tearing, det forekommer som små bløde ryk ved panoreringer - og som jeg har set det kun ved PAL.

Jeg har konstateret det på både PT-AE500 og Z2

Jeg har ladet mig fortælle at det er en softwarefejl der findes i projektorernes software og at der skulle komme en opdatering, men det er endnu ubekræftede rygter.

Dog skal det siges at jeg forløbigt kun har prøvet med Samsungs DVD 935 og endnu ikke en god HTPC.

Når det er sagt må jeg indrømme at ved DVI står billedet ualmindeligt skarpt. Faktisk for skarpt til min smag. Jeg hælder stadig til en god component udgang. Den giver mig det bløde billede jeg finder bedst.

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 05:16 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har fået vist DVI på Z2 og AE500 hos TC, på Z2 var der en markant billedforbedring, fra skiftet fra component til DVI, men på AE500 var der ingen nævneværdig forskel  på DVI og component. Om dette skyldtes afspilleren der blev brugt i demoen, eller projektoren ved jeg ikke. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2004 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

isman skrev:
Hej. Jeg har fået vist DVI på Z2 og AE500 hos TC, på Z2 var der en markant billedforbedring, fra skiftet fra component til DVI, men på AE500 var der ingen nævneværdig forskel  på DVI og component. Om dette skyldtes afspilleren der blev brugt i demoen, eller projektoren ved jeg ikke. Mvh Ib

Hvilken afspiller var det?

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Marts 2004 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at det var en Pioneer. Den var så dyr at jeg ikke tog den med i mine betragtninger. Men Otto fra TC kan sikert fortælle hvad det var/er for en maskine de bruger med DVI udgang. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Den Pioneer afspiller de har brugt nede i TC i et stykke tid har været den der hedder Pioneer DV-668AV-S med HMDI stik som kan fås her til 6489,- http://www.hifiworld.dk/product.asp?product=25846&page=1

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

isman skrev:
Hej. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at det var en Pioneer. Den var så dyr at jeg ikke tog den med i mine betragtninger. Men Otto fra TC kan sikert fortælle hvad det var/er for en maskine de bruger med DVI udgang. Mvh Ib

Sandsynligvis en DV-668. Vi har dog kørt på DV-868 de sidste par uger.

Mvh. Otto, Tape Connection

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Sandsynligvis en DV-668. Vi har dog kørt på DV-868 de sidste par uger.

Jeg har kigget lidt på de to, så vidt jeg kan se er eneste reelle foreskel 720P skaleringen i DV-868. Er dette korrekt ?

Og hvor stor er forskellen i billedet (dvs. forskellen i skaleringen i DV-868 vs. Z2) ?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jens krogsgaard skrev:

Nej, det er ikke tearing, det forekommer som små bløde ryk ved panoreringer - og som jeg har set det kun ved PAL.

Jeg har konstateret det på både PT-AE500 og Z2

Jeg har ladet mig fortælle at det er en softwarefejl der findes i projektorernes software og at der skulle komme en opdatering, men det er endnu ubekræftede rygter.

Projektorerne (Z2 i hvert fald, jeg er i tvivl med AE500) giver tearing når de fødes med 720P. Hakkende afspilning skyldes ikke problemer med Z2/AE500, men afspilleren:

Jens krogsgaard skrev:
Dog skal det siges at jeg forløbigt kun har prøvet med Samsungs DVD 935 og endnu ikke en god HTPC.

Samsung DVDHD 935 kan opskalere til 720P eller 1080i. I kombination med en Z2 eller AE500 ville man uvægerligt sætte den til at spytte 720P ud, da dette burde være optimalt. Problemet er at 720P og 1080i kun virker ved 60 Hz. Dvs. den konverterer PAL til 60 Hz, med rykkende afspilning til følge. Hvis PAL skal vises uden hakken, så skal afspilleren sættes op til 576P. Af en eller anden grund som jeg endnu ikke er nået til bunds i, så opstår tearing (billedet "knækker") ikke ved 576P/50 Hz (såvidt jeg kan se), men ved 720P/50 Hz gør det. Det er noget jeg arbejder videre på at blive klogere på...

Jens krogsgaard skrev:
Når det er sagt må jeg indrømme at ved DVI står billedet ualmindeligt skarpt. Faktisk for skarpt til min smag. Jeg hælder stadig til en god component udgang. Den giver mig det bløde billede jeg finder bedst.

Endnu engang ballade med afspilleren. Samsung lider af heftig overdrevet brug af Faroudja's True Life teknologi, en kunstig sharpness-forøgelse der giver såkaldt ghosting, hvide kanter rundt om skarpe farve/kontrast-overgange. Det samme sker hvis du skruer helt op for sharpness på projektoren eller tv'et. Denne ghosting opstår ved 576P og 720P ud, men sjovt nok ikke ved 1080i. Men da 1080i så ikke kan køre 50 Hz, så er det umuligt at få optimalt billede med en DVDHD 935 med PAL-skiver. (NTSC via 1080i ser fint ud, men det er så også det...) Disse fænomener opstår ikke på component-udgangen, da den ikke bruger DCDi kredsløbet på component ud, men et billigere chipset. Alt dette lagt sammen gør at billedet på en DVDHD 935 rent faktisk er bedre via component... Pioneer's afspillere viser billedet korrekt via DVI, i 50 Hz uden unødige billed"forbedrings" kredsløb. På en Pioneer afspiller er der ingen tvivl om at billedet på en Z2 er bedre via DVI.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Jeg har kigget lidt på de to, så vidt jeg kan se er eneste reelle foreskel 720P skaleringen i DV-868. Er dette korrekt ?

Og hvor stor er forskellen i billedet (dvs. forskellen i skaleringen i DV-868 vs. Z2) ?

Forskellen er svjh opskalering, bedre video DAC (som ikke benyttes via DVI), og i.Link udgang til DVD-A/SACD. Skaleringen i DV-868 er bedre end i Z2, og billedkvaliteten som sådan er derfor bedre end med DV-668 (eller 868 v. 576P), men da Z2 giver såkaldt tearing ved 720P/50 Hz (billedet "knækker" ved panoreringer, fordi synkroniseringen ikke passer med indgangssignalet), er det ikke helt problemfrit. Der foreligger modstridende oplysninger om hvorvidt ny software kan løse problemet - jeg forsøger at få tid til at kigge nærmere på fænomenet. Hvis der dog bare var 30 timer i døgnet...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes