| Forfatter |
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Efter jeg selv ar spurgt efter lydkort, og en masse andet om HTPC, er jeg kommer frem til nogle specefikke detaljer om hvad mit lydkort skal kunne
Her er det: 1 digital udgang 1 digital indgang 1 analog udgang til hørebøffer. Billigt 
Resten af ind/udgange er faktsik overflødige i mit tilfælde. Jeg har nemlig 7.1 DD-EX DTS-ES i min reciver, så har ikke brug for dette i HTPC'en.
Så det jeg faktisk søger er et billigt kort, men med EN SUPER GOD OVERGANG FRA LYDKORT TIL RECIVER. Det skal ikke have nogle fancy features, sådan der er mulighed for mere støj på kortet.
Skal jeg egentlig bruge en god PSU for at mindske støjen på lydkortet? Eller kan man tweake den PSU man har sådan den bliver bedre? (evt. afskærmning, sætte 2 PSU'er sammen, støj-isolere dem(evt. med flamingo?)) eller andet?!
Håber i kan hjælpe, som i plejer 
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vel ikke brug for det helt store, når du aligevel køre signalet digitalt hele vejen igennem pc'en... Så et AC97 burde vel være udemærket. Ved dog ikke om SPDIF er begrænset til 16bit, eller om det også kan køre med andre opløsninger... f.eks. 24bit. Ellers skulle du jo have fat i et 24bit lydkort. (hvis forstærkeren altså har 24bit DAC)
Lydkortet er ikke kritisk i sig selv, når du køre digitalt, for lyden bliver først forvrænget/farvet når den bliver konverteret til analog, og DA converteren i din forstærker er garanteret meget bedre end hvad du kan få på et lydkort, og du undgår en lang analog signalvej... Du skal bare undgå at "ødelægge" digital signalet f.eks. ved at der kommer støj på en elektrisk digital signal ledning, men det kan "let" undgås ved at bruge optiske signal forbindelser istedet, hvor støj ikke har nogen indflydelse på signalet.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være sikker på at kortet leder et ufiltreret 24/96 khz signal igennem. Det bør kunne gøres for omkring 4-500 kr.
Prøv at søge lidt, der har været tråde for ikke så længe siden. Mener selv jeg fandt frem til et Audiotrak kort til omkring 400 kr (et USB kort)
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. PSU'en så er den i sig selv rimeligt støjende, i forhold til strømforsyninger i alt andet audio udstyr, fordi det er en switchmode strømforsyning, derfor er der også monteret elektrolyt kondensatorer rundt omkring på pc'ens bundkort så støjen så vidt muligt bliver fjernet. Men hvis du er perfektionist (ikke fordi det nødvendigvis har nogen indflydelse på lyden...) så kan du jo med en oscilloscop undersøge om der er ripple på spændingerne omkring lydkortet? Det tør jeg næsten godt garantere dig for der er, men om det nødvendigvis har nogen indflydelse på lyden tør jeg ikke sige noget om, da lydkortet i sig selv, sikkert har en masse filtrering...
Hvis du aligevel vil fjerne ripplen, så kan du ud fra oscilloscop billedet nogenlunde se hvilket frekvens ripplen har og med denne formel udregne en værdi til en filter kondensator C = 1 / (2 x pi x frekvens)
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18:
Kunne du hjælpe med de tkort du omtalte i det forrige indlæg? (AC97) __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
AC97 er bare et std. onboard lydkort, som sidder direkte på bundkortet...
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan dette kort bruges:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68390
ved godt at det har en masse udgange, men det har en SPDIF og er 24 bit. Og ikke mindst af alt er det billigt!
Men vil dette ik være særlig optimalt, da det har en masse andre features? Så måske gør at kortet bliver ringere i den digitala del?!? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| AC97 er bare et std. onboard lydkort, som sidder direkte på bundkortet... |
|
|
hehe.. det forkalre hvorfor jeg fandt en masse bundkort da jeg søgte på det __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sådanset bruge hvilket somhelst lydkort, der kan køre digitalt ud!
og hvis du vil bruge 24bit, så kan lydkort som f.eks. TerraTec DMX 6fire eller Creative Audigy2 bruges... Har selv et Audigy2, men jeg bruger den indbyggede DAC, så jeg kan ikke fortælle dig hvordan det er i digital...
Har skrevet et lille review her: http://www.burn-it.dk/index.php?state=artikler_read&arti kler_nr=33
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay takker for hjælpen
kigger lidt videre på det, og vender evt. tilbage med nye spørgsmål. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
kimr Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
alt hvad du skal bruge er en xitel adapter. Så kører du helt uden om lydkort og får den rå, digitale lyd.
kimr
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal vel også sørge for, at lydkortet har DTS passthrough, hvis man ønsker at DTS lyd skal kunne komme over til ens receiver. Dette er der ikke alle, der har, og det er ret besværligt at finde ud af.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kimr og Djon:
Er der ikke DTS passthroug i en xtil adapter?
Hvad skal man gå efter af denne type kort? Gerne links til kort modeller! __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Spurnaldo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig hørt om en sådan adapter. Er det en der kan købes i danmark ?
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Du kan sådanset bruge hvilket somhelst lydkort, der kan køre digitalt ud!
og hvis du vil bruge 24bit, så kan lydkort som f.eks. TerraTec DMX 6fire eller Creative Audigy2 bruges... Har selv et Audigy2, men jeg bruger den indbyggede DAC, så jeg kan ikke fortælle dig hvordan det er i digital...
Har skrevet et lille review her: http://www.burn-it.dk/index.php?state=artikler_read&arti kler_nr=33
|
|
|
Mange lydkort har ikke direkte digital connection. de kører D/A-A/D.
Bedst på markede mener jeg er M-Audio kortene, men så er prisen også lidt højere.
|
| Til top |
|
| |
Madzen Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der Xitel dims er ret vild, men det er vist for meget at håbe på at den også kan trække et spil i ny og næ??
Her er linket til den uanset: http://www.xitel.com __________________ Bow-chica-wow-wow!
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| AC97 er bare et std. onboard lydkort, som sidder direkte på bundkortet... |
|
|
Ej, det er nu ikke helt rigtigt. AC97 er en standard for lydkort. At en del (de fleste), både onboard og pci lydkort så lever op til AC97 er noget andet.
Hold dig så vidt muligt væk fra Creative kort, og kloner af disse, da de upsampler lyden, også via spdif, inden de sender lyden videre. Hvilket jo langt fra er hensigtsmæssigt, da man går efter at smide lyden rent igennem. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Spurnaldo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil meget gerne købe den xiteldirect, men er det muligt at købe den nogen steder her i danmark. En søgning på google i dk gav intet resultatet.
|
| Til top |
|
| |