Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 06:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forvrængning m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 August 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det at få lidt bedre diskant på Musik Englen...den var temmelig dyster at lytte på. Indgangstrinnet blev ændret fra srpp til traditionel design...det gav lidt...den store forbedring var at ændre driveren fra 6SN7 til 6L6 (triode-koblet). Nu er den 'kun' 2db nede ved 20Khz mod 7db før...en ændring der ikke er til at overhøre.

Mit immun forsvar har vænnet sig til de 900V så nu er jeg klar til 845 drift

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 August 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Ville det ikke have virket ligesågodt med 6SN7-røret koblet som katodefølger? Det kan jeg se der er nogle der ændrer "englen" til. Se f.eks. her: http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/845/new%20circuit% 20from%20austria/ma845_v42.pdf

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 August 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Desværre...der var osse det at indgangs-røret havde problemer med at trække driver-trinnet fra 10Khz. Alle lampizator's og Dietmar's modificeringer blev afprøvet og den gik ikke, men nu virker den tilfredsstillende. Læg mærke til de ikke viser test over 1Khz...det er der nok en grund til.

Som altid hidrører forvrængningen i denne type forstærker udelukkende fra det singel-endede princip... og er derfor uændret.

Jeg viser hermed det direkte målbare resultat på 10Khz firkant...nu kan den følge med.

Før 6SL7 og  6SN7L i komnination

 

Efter... 6SL7 og 6L6 kombination...ikke som jeg gerne vil have den, men nu kan man da erkende firkanten...og det er jo uden modkobling!!

 

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 August 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Desværre...der var osse det at indgangs-røret havde problemer med at trække driver-trinnet fra 10Khz.

Kort sagt, en gennemført god konstruktion

Men nu kan man da se firkanten... Er udgangstrafoen skyldig i noget af afrulningen også?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 August 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Nej...traffoen er faktisk bedre, men det er sgu svært at speede den op uden modkoblig...det er stadig fra indgangstrin til driver...jeg har endda parallel koblet dobbelt-trioden. jeg gør ikke mere ved det for det er tvivlsomt om de 2db ved 20Khz betyder noget som helst.

Det vil måske være på sin plads at nævne at når en forstærker har ujævn frekvensgang kaldes det for liniær forvrængning...dette gælder også for den virkning evt tonekontroller påfører musikken. På den anden side hedder den forvrængning vi kalder harmonisk også for uliniær forvrængning.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 28 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Music-Angel 845

Hvis man er  2 harmonisk junkie så er denne forstærker sagen...hele 7% 1Khz ved lidt under maximal effekt som er 15W og under 1,5% kom den aldrig. Men hvad værre er..frekvensområdet...-3db ved 10Khz og -7db ved 20Khz målt ved 2W og her hjælper kun en udskiftning af udgangs-transformatoren. Jeg tror denne forstærker byder på rund tilbagelænet lyd uden overraskelser...vi prøver at lytte på den og vender tilbage.

Forbrug 345W (konstant) for 2 X 15W

mvh

10 Khz firkant

 

Det apparat der står nederst i venstre side, er det rørtal den bruger som display? skal nemlig ha´lavet et skilt til noget messe, kan man få bogstaver i rør osse? (sorry for off topic)



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 August 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jep...det er nixie rør...prøv at Google på nixie tube...så skal du bare se...instrumentet her har jeg fundet på Ingerslevs Boulevard til bagagerums-marked (50kr) og det var deffekt. Det var dog bare nogle dioder i strømforsyningen som var gået løse.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 28 August 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
.....selv hører jeg ikke så godt (Jail-vox monitor)...


Det var ikke rart at læse!

Men ellers en spændende tråd!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 August 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Tak

Ja men det ka jo osse være galt pga øre-vox,  men der var sgu tryk på dem.



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 August 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Det apparat der står nederst i venstre side, er det rørtal den bruger som display? skal nemlig ha´lavet et skilt til noget messe, kan man få bogstaver i rør osse? (sorry for off topic)

Du kan ikke få bogstaver som sådan. Du kan få starburst (syv-segment + X) displays, men de er vidst ret sjældne. Du kan nemt få cifre og forskellige specialtegn. "Specialtegn" kan også være bogstaver. F.eks. A og V til multimetre.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 30 August 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

I dag har vi snittet lidt i mine Fostex FE206...det gik desværre også ud over Solvin's øjne



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 30 August 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

For satan, tror sgu også håret har taget skade, jeg liger sgu jeg ved ikke hvad, hvem sagde Cocoon-head

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 18 September 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Har lige haft fornøjelsen af at reparere og derpå teste en Audioromy med 845...den var ikke helt tosset...´-1,5db ved 20Khz og kun 1,5% forvrængning. MEN der var gået ild i strømforsyningen og jeg bringer lige et billede af diagrammet for jeg undrer mig.Har dog regnet den ud, men alligevel...jeg vil gerne høre hvad andre mener om denne løsning.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 21 September 2009 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
jeg bringer lige et billede af diagrammet for jeg undrer mig.Har dog regnet den ud, men alligevel...jeg vil gerne høre hvad andre mener om denne løsning.

Er det ensretterrøret der ikke ensretter der undrer dig? Det er vel bare brugt fordi det er billigere end et relæ, og ser mere "audiofilt" ud. Køberne tror jo nok strømforsyningen er rørensrettet

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 21 September 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Ja...det er rigtig, men hvad tror du der sker hvis ensretter-røret strejker? Det er nok det der undrer mig mest. Altså ikke at det sker, men at man har lavet det på den måde 

Nå, men det kan du sikkert sagtens regne ud: Der bliver brændt 81W af i den 10Kohm 10W modstand som ligger over røret...det er sgu da en ren brandfælde.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd!

Er i gået helt i stå med at måle forvrængning?
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Nej...ikke helt...forsøgene med hvor meget (eller lidt) forvrængning solvin kan høre er gentaget med hoved-telefoner, men bragte intet nyt for dagen. Niveau'erne var de samme. Jeg vil snarest koble et ECC83 op og lave forsøg med arbejds-punkterne.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes