Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: room correction til surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

hej

Da jeg har en SR, hvor der ikke room correction til surround, er det muligt at købe et "kit" som man kan tilslutte sin reciever og derved indstille den?

Hvis det ikke er muligt, er der jo kun den gammeldags metode med at indtaste antal centimeter fra lytteposition til højttalerne, men jeg tror at ovennævnte kit ville være bedre.

på forhånd tak

Til top Vis TRBM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TRBM

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Audyssey MultEQ XT Pro Sound Equalizer

http://www.avforums.com/reviews/index.php?reviewid=5&pag eid=1

Det er nok bare for dyrt i forhold til en ny reciever. Og en rumkorrektion gør meget mere end at indstille niveauerne. Jeg ville nødigt undvære det i mit system

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

tak, kan ikke finde nogen pris, men det ser dyrt ud.

Da jeg har effektforstærker, vill det være en mulighed at:

1. Bruge en surround processor med indbygget rumkorrektion - hvilken?

2. Købe en "billig" SR og kun gøre brug af dennes rumkorrektionen - hvilken?

Surround processoren & den billige SR skal også kunne levere hæderlig stereo lyd

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

NAD T175 kan anbefales. Det er en god forforstærker. Sørg for at få en med MultiEQ XT. Det er det første system, der har begejstret mig
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg sat en del surround-receivere op efterhånden, og jeg er mildt sagt ikke imponeret over rumkorrektionerne. Jeg tror mange har en tendens til at fokusere på forskellen, og antage at når rumkorrektionen ændrer på lyden, så er det til det bedre (den har jo målt på det, ikke?) Det synes jeg langtfra altid det er, og jeg er ikke helt så imponeret af Audyssey systemerne som Svend P.

I mindst en tredjedel af de tilfælde hvor jeg har prøvet med og uden, har rumkorrektionen lavet hvad jeg vil kalde decideret forkerte eller dumme opsætnings-valg - det mest udbredte problem er at de ofte sætter en reol-højttaler der står tæt på væggen til "large". Det skaber en masse boom fra væggen, som så skal korrigeres for, og du får stadig ikke den dybeste bas med af den grund. Hvis man sætter højttaleren til "small" i stedet for, så får du to fordele: Mindre boom og dermed mindre rum-problemer, samt bedre bas fordi den overlades til dén højttaler der gør det bedst: Subben. Sådan lidt hårdt sagt, hvis ikke det lyder bedst at lade subben spille bassen, så er subben for dårlig.

Jeg respekterer at nogle har en anden opfattelse, og der findes også opstillinger hvor jeg har foretrukket rumkorrektionen, men skulle jeg vælge én anbefaling til alle, ville det være at slå det fra selv hvis det er der, og i stedet give lidt ekstra opmærksomhed til de "klassiske" indstillinger, og placeringen af højttalerne, ikke mindst subben.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hvis man benytter rum korrektion i et korrekt surround setup, er der en del fordele.. desværre er det de færreste der benytter det korrekt…

Som udgangspunkt skal højttaler opsætningen være rigtig, og som Otto ganske rigtigt skriver skal højttalerne sættes som small ”der er kun dårligdomme at spore ved at køre med sub og sidehøjttalerne i large”

Og så kan man ikke tvinge en enhed til at gøre noget den ikke er designet til ”her er det særligt subben, den må ikke sættes til at spille noget den ikke naturligt via. sin konstruktion ikke kan, være sig mange db`s boost” (som udgangspunkt sætter man det laveste niveau som udgangspunkt, og derefter dæmper man peaks” og det faktisk meget af det det nye   Audyssey gør, samtidig justerer det fasen.

Men vigtigts af alt, så skal der først en korrekt placering af højttaler, og en opsætning af subben så den arbejder korrekt i room-modes, og så en sidste justering med Eq.

Og så fungerer det det bedst, hvis man afspiller ved et givent sat reference niveau.

Hvis du googler på Dolby-Labs eller DTS har de faktisk gode artikler omkring dette emne.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Det kan da også godt være at jeg ikke har et helt fair udgangspunkt. Jeg har læst på avsforum, at man blandt ejerne generelt er enig om at lige netop Audyssey er implementeret usædvanlig godt i min Denon . Jeg fik det ikke op at køre ordenligt på min tidligere NAD T175, men der fulgte jeg heller ikke denne guide:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=14456895#pos t14456895

Jeg skruer altid ca. 6-7 dB op for sub'en udover det, men så er det altså ret godt.

Edit: AV Precision has got to eat...

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Otto: Så du mener at den gammeldags måde at opsætte sin SR på er den bedste?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes