| Forfatter |
|
Tukz Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg er ny når det kommer til opsætning af lyd osv, men har fundet en masse råd og vejledning ved at søge her. Nu har jeg dog lige investeret i en ny surround reciever og et højtaler sæt og håber lidt i kan guide mig med opsætningen af recieveren.
Reciever: Denon AVR-1610 Højtalere: Energy Take Classic 5.1 sæt.
At sætte højtalere til, er ikke ligefrem rocket science så det havde jeg ikke nogen problemer med. Havde problemer med subben dog.
Fandt ud af at jeg skal bruge RCA kablet i Subwoofer out på reciever og ind i venstre indgang på subben. Er det den optimale løsning? Den har en højre og venstre indgang plus 4 stik til højtalere. Er det fint nok med et RCA kabel sat til på den måde?
Til at starte med kunne jeg ikke få den til at bruge subben, men efter at have sidde og rodet med det, fik jeg via opsætningen fundet Bass indstillinger og sat den til "LFE + Main". Er det korrekt indstillet?
En anden ting, er der en guide line for hvor højt højtalere skal sættes når de monteres på en væg? Fronten havde jeg forestillet mig i ca 130 cm, som passer med toppen af TV'et som er væg monteret. Skal baghøjtalere ikke være ca på 180 eller skal de være nogenlunde samme højde som fronten?
Beklager mine umiddelbare "noob" spørgsmål, men er som sagt på ny grund her, og håber i udviser tålmodighed :)
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tukz skrev:
Hej alle
Jeg er ny når det kommer til opsætning af lyd osv, men har fundet en masse råd og vejledning ved at søge her. Nu har jeg dog lige investeret i en ny surround reciever og et højtaler sæt og håber lidt i kan guide mig med opsætningen af recieveren.
Reciever: Denon AVR-1610 Højtalere: Energy Take Classic 5.1 sæt.
At sætte højtalere til, er ikke ligefrem rocket science så det havde jeg ikke nogen problemer med. Havde problemer med subben dog.
Fandt ud af at jeg skal bruge RCA kablet i Subwoofer out på reciever og ind i venstre indgang på subben. Er det den optimale løsning? ja Den har en højre og venstre indgang plus 4 stik til højtalere. Er det fint nok med et RCA kabel sat til på den måde? ja
Til at starte med kunne jeg ikke få den til at bruge subben, men efter at have sidde og rodet med det, fik jeg via opsætningen fundet Bass indstillinger og sat den til "LFE + Main". Er det korrekt indstillet? Ja når fronterne ikke er basstærke gulvhøjttalere er det fint at du har +main (subben spiller bassen fra fronterne)
sæt alle dine andre højttalere til small i menuen
En anden ting, er der en guide line for hvor højt højtalere skal sættes når de monteres på en væg? Fronten havde jeg forestillet mig i ca 130 cm,diskanten skal sidde i ørehøjde når du sidder og kigger som passer med toppen af TV'et som er væg monteret. Skal baghøjtalere ikke være ca på 180 fra ørehøjde og op til ½ meter over eller skal de være nogenlunde samme højde som fronten?
Beklager mine umiddelbare "noob" spørgsmål, men er som sagt på ny grund her, og håber i udviser tålmodighed :)
|
|
|
__________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Tukz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak, så var jeg ikke helt ved siden af :)
Så fronthøjtalere = "Large" Baghøjtalere = "Small"?
Eller er det alle højtalere på small? Er ikke helt sikker på hvad du mente.
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tukz skrev:
Ok tak, så var jeg ikke helt ved siden af :)
Så fronthøjtalere = "Large" Baghøjtalere = "Small"?
Eller er det alle højtalere på small? Er ikke helt sikker på hvad du mente.
|
|
|
alle på small  __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Tukz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville bare lige være sikker, tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Tukz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige et yderligere spørgsmå.
Er det en god ide at køre det der auto setup (med microfon) eller kan det være lige meget?
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tukz skrev:
Har lige et yderligere spørgsmå.
Er det en god ide at køre det der auto setup (med microfon) eller kan det være lige meget?
|
|
|
Det skal du klart gøre, især hvis du ikke er erfaren mht. manuel opsætning af lydniveau i de enkelt HT. __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
Tukz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
cool, så vil jeg gøre det når jeg har fået alle højtalerne hængt op korrekt. Følger bare guiden der er i manuellen til forstærkeren, burde være lige til :)
|
| Til top |
|
| |
Tukz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, er lige stødt på et nyt spørgsmål.
Har bladret forummet godt igennem for at finde ud af hvordan jeg indstillinger min sub. Jeg er kommet frem til at det er bedst at sætte den til den højeste frekvens den kan (150 Hz i det her tilfælde) og volumen på ca 2/3.
Recieveren er indstillet til crossover på 80 Hz.
Det er der ikke noget der tager skade af? Eller lad mig spørge på en anden måde: Er det komplet forkert indstillet?
Ved ikke om det er i orden jeg fortsætter min tråd eller om jeg skal starte en ny i HT.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Intet tager skade af det. Når man sætter subbens egen indstilling så højt, er det fordi, man ønsker at lade forstærkerens filter bestemme - hvilket du jo netop gør, med indstillingen på de 80 Hz.
|
| Til top |
|
| |
Tukz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm er stødt ind i noget mærkeligt.
TV'et kører via et optisk kabel, og har sat surround til Dolby PLII. Center HT er ret meget højere end front højtalerne og hvis man ligger øret til en af front HT'erne kan man svagt høre nogle lyde fra dem, men det er meget forstyrret.
Lyder som insekter.
De lyde er der ikke hvis jeg sætter den på stereo.
Er der noget galt et sted?
|
| Til top |
|
| |
Owned2tm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 19 Februar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|