| Forfatter |
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 08 Marts 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer på det kraftigste at bygge en Amadeus sub 26. Fra DAT! Bare med en ZAPpulse2.1 fra LC.
Men efter at have læst denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7051 er jeg kommet i tvivl
Der står nemlig i tråden at man helst skal op og have 12" hvis man skal bruge det til hjemmebio og HELST hvis man skal bruge det til Hi-Fi.
Så er det jeg kommer i tvivl om at de 10" er nok til mig? Jeg Kan som ppp_dk godt lide den gode dybe bund i Hi-Fi. Men jeg vil der imod også gerne have kraftig bas og bulder når jeg ser film, Der skal dog være en stram bas.
Jeg har dette af udstyr: H/K5550 Dali5005 DaliC1000 MG-Rear
Stereo: Dali5005 2 stk klasse A effektforstærereke 10W
Er det at gå helt gal i byen at bygge en Sub 26? Hvis jeg som sagt godt kan lide stram bas, i Hi-Fi og surround? Og gerne meget dyb bund?
EDIT: Det ska lige siges at rummet det står i er ca. 25m2 __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 08 Marts 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv en C-Sub fra AudioVector og er særdeles tilfreds...... og den er ihvertfald både stram, dyb men bulder byder den ikke meget af..:):)
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bulder skal også tages med et gran salt. Der er vel igen der vil have bulder i ders system. Her mener jeg at jeg gerne vil kunne mærke bassen og virkelig kunne mærke eks. en eksplusion i en film. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke PL26 i DAT's subwoofer, men har selv brugt enheden, og den leverer varen. Den kan alle de ting du vil have.
Evt. kan det være en idé at bruge 'sokke tricket' når du hører musik. Jeg brugte den selv i 50 liter lukket, og der var bas nok i mit liile 16 kvadratmeter rum.
Så basrefleks til film, og lukket til musik er efter min mening ideelt med enne enhed. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk forøvrigt, at med en Zap pulse, får du ikke Bass Boost, som Hypex forstærkeren har. Det kan være en god ting når man Ser film, har jeg hørt. Jeg har dog heller ikke haft det til min.
Du får heller ikke nogen fasejustering, men hvis det bare er en omskifter imellem 0 og 180 grader, så er det jo nemt klaret. Så bytter du bare om på + og - på enheden. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
I langt de fleste tilfælde ville en 10" spille bedst til Hifi.....
hellere bygge en 10" til hver side.... end en 12" ville være mit valg
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg også fundet ud af.. men jeg har kun en 10", og har ikke lige økonomien til to lige pt.
Men jeg tror at jeg vil prøve det med sokke trikket, når den engang i den nærmeste fremtid bliver færdig.
Hvd ville jeg kunne få uf at have bass boost? Er det en uundværlig ting når man først har haft det? Eller er det noget med at rende og justere hver gang man skal høre Hi-Fi og film?
Hvad kan man bruge fasejustering til? Er ny på det område __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fasejusteringen bruges, hvis du placere din Sub, så den står så meget 'forskudt' for dine hoved højttalere, at bassen fra de 2 udfaser hinanden. Så vil Subens membraner svinge, så den 'opsuger' den bas dine hovedhøjttalere giver, og du vil ende op med at få mindre bas end uden Sub.
Med fasejusteringen kan du 'forsinke' Subbens udsving, så de svinger i takt med dine hovedhøjttalere set fra lyttepositionen.
Hvis din sub star med ½ bølgelængdes afstand til Hovedhøjttalerne, så er det at dette sker. Men med mindre Subben står på linie med dine sidehøjttalere vil man næsten altid have problemet i større eller mindre grad. Hvor stort problemet vil være i den virkelige verden har jeg ikke eksperimenteret med, da min sub var lige under mine sidehøjttalere.
Måske der er andre der ved om de har haft brug for Fasejusteringen? __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
|
Husk forøvrigt, at med en Zap pulse, får du ikke Bass Boost, som Hypex forstærkeren har. Det kan være en god ting når man Ser film, har jeg hørt. Jeg har dog heller ikke haft det til min.
Du får heller ikke nogen fasejustering, men hvis det bare er en omskifter imellem 0 og 180 grader, så er det jo nemt klaret. Så bytter du bare om på + og - på enheden.
|
|
|
Men husk på at LC har lavet et diagram til alt dette som kan findes på siden under generel information, (direkte link http://www.lcaudio.dk/subfilter.htm ). Der kan også læse lidt om bas koorektion med en gainer her: http://www.lcaudio.dk/xover.htm
En gang jeg havde ringet der op for at høre lidt til en nogle detaljer vedrørende subfilteret lød det som om ham den nye mand de havde ansat var blevet til at lave print til det, så det kan være at det er på vej.
En detalje ved filteret som jeg synes ikke er helt efter hensigten er dog at den laveste delefrekvens man kan sætte lavpass filteret til er 60hz, det virker for mig lidt højt, og samtidigt virker det fuldstændig unødvendigt at kunne gå helt op til 300hz. Lavpass max og min frekvenserne kan i følge hvad jeg har regnet mig frem til (og min hukommelse kan erindre) sænkes til 40hz som laveste og 220hz som højeste ved at ændre de 2 kondensatore som hver sidder med de 2 100k potmetre under sig. Hvis de skiftes fra 0.047 til 0.068.
Skal dog ikke kunne sige om det giver andre problemer
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... Takker mange tange.. Det har ssat nogle tanker igang det her. 
Men nu er der bare blevet flere valgmuligheder Ved bare ikke hvad for en forstærker jeg sakl vælge nu.
Hvad villi vælge? ZAPPulse 2.1 Thommessen 1.4 Hypex200
Hvad er bedst til at kontrolere denne enhed? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |