Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: et bil lyds spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

hejsa

først vil jeg lige sige at.. ja jeg ved det ikke et et bil debat forum osv..

men nu kender jeg ikke nogen og ved at folk herinde har styr på deres kram :)

ok jeg har en gammel spand af en mazda 626 fra 93 og der står ikke noget på mine HT'er så jeg tror det er de originale (men ved det ikke ) så er der en "tror jeg" ret ringe/gammel Phillips cd/radio har fået den gratis den er på 4x35w

jeg har så 2 højtalere i hattehyllen som jeg aldrig har haft tilsluttet og så 1 i hver dør..

dem i dørene lød/lyder ganske "ok" for bil lyds standard efter min mening..

men så idag har jeg sammen med en ven smidt de 2 bagerste højtalere til. og nu syntes jeg at lyden er blevet ret "vattet" og bunden af bassen er ligsom gået tabt

mit spørgsmål er så..

hvad kan dette skyldes ??

jeg sad og tænkte på om det kunne være fordi at hattehylden ikke er lavet af et stift nok materiale ?

eller er det måske fordi at min "l**te" radio ikke kan klare mosten med 4 ht'er på ?

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

blaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Ikke at jeg skal gøre mig alt for klog på dette emne, så vil jeg mene det er din radio der "strejker". Jeg gjorde samme triks med en Sony radio for nogle år siden, og der var ingen problemmer.

Mvh

Til top Vis blaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaster

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Er de forreste og de bagerste højttalere i fase? (dvs. sidder + og -
rigtigt og ens på alle højttalere)

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

prøv at vende plus og minus, ofte vil det hjælpe at fasevende. Men det kan ligeså godt være højtalerne der driller, satte 2 helt nye 6x9" i min gamle bil, hvor der var monteret en forstærker i bagagerummet, og det kunne ikke spille særligt højt+ det nogle gange sagde nogle "forkerte" lyde i forhold til musikken, dette var pga en defekt i en af højtalerne. for da jeg satte en sub til med 2 8" der rockede bilen godt nok.

mvh tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Er de forreste og de bagerste højttalere i fase? (dvs. sidder + og -
rigtigt og ens på alle højttalere)

/U.

hmm det var jo egentlig et godt spørgsmål det vil jeg lige undersøge næste gang jeg skal ud til dytten.. det er dælme koldt lige nu brrrr...

de forreste burde være rigtigt tilsluttede da vi ikke ændrede på deres tilslutning.. men jeg er ikke 100% sikker på de "nye" gamle bagerste

som sagt de havde aldrig været på før "imens jeg har haft bilen"

de kabler som var ført fra dem om foran sad meget langt inde så vi måtte samle kablerne med nogle kabelmuffer og det var ret bikset at komme til så det kan godt være der er sket en fejl der.

er der ellers andre muligheder for hvad der kunne være galt ?

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

udfra beskrivelsen er jeg sikker på at I har byttet rundt på +/- på enten de bagerste eller de foreste højtalere.

et fif:

tilslut et 1,5V batteri til højtalerledningerne oppe ved radioen(pil denne fra først) er alting OK skal alle højtalere slå ud af når I slutter batteriet til. enhederne slår ud i det sekund I slutter batteriet til, når batteriet pilles fra går membranerne tilbage til neutral.

er en enhed tilsluttet i modfase, vil denne slå ind ad.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Det kan også være at bag højttalerne skal spille i modfase, for at give mere bas, når man sidder på forsæderne. Det var ihvertfald tilfældet i min, og min kamerats bil.

Det har noget at gøre med afstanden fra lytte pos. og til for og bag HT.ere 

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Du skal også lige tænke på at en standart radio kun giver ca. 15-25 WRms, det er ikke nok til at trække dine HT'er...

Uanset hvad, for du ikke fuldt udbytte ud af dine HT'er uden en forstærker, det kan gøres billigt hvis du bare skal have lyd...

Hvis jeg var dig ville jeg købe en 4kanals (hvis du ikke vil have en sub i..)
Ellers køb en 5kanals og en sub, så er du godt på vej til bedre lyd...
Hvis du vil kan jeg smide nogle gode links ind....

P.s.
DK største Bilstereoforum : www.bilstereoforum.dk  

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

FeedRate skrev:

Du skal også lige tænke på at en standart radio kun giver ca. 15-25 WRms, det er ikke nok til at trække dine HT'er...

Nul putte uanset hvad de skriver på kassen, giver en bilradio ikke mere end 4-5Watt, men dette er også nok til at få højtalerne til at give lyd fra sig.

Dog giver jeg dig ret i at hvis man stiller krav til sit Carfi er en eller flere effekt forstærkere et must.

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Du har ret... tænkte nok på noget andet....

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

zzzleepy: Det kan jo også være at højttaleren bare ikke er så gode. Hvis de er for lyse i klangen kan man jo godt opfatte bassen som 'vattet'. Men jeg synes nu også at det lyder som at de spiller i modfase.

Kyhn: Det er rigtigt at der er gået reklamewatt i angivelserne på autoradioer, men rent faktisk så lavede V-MAX for et 1½års tid siden en sammenligning mellem forskellige autoradioer og de målte op til 18W RMS uden klipning. ( 12v i 4 ohms højttalere giver ifølge ohms lov også maximalt de her 18W) til gengæld er der jo så fire højttalere, og en bilkabine har mange færre m3 end f.eks. et standard hifi-lytterum. Et sæt fornuftige 6x9" med en ny autoradio bør derfor absolut kunne give fornuftig bas (og det kan jeg så også bekræfte at det kan). Men skal der RIGTIG smæk på, så snakker vi en aktiv sub og evt. ekstra forstærkere. Sub er dog det der giver mest i det samlede lydtryk.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Pioneer skrev:

zzzleepy: Det kan jo også være at højttaleren bare ikke er så gode. Hvis de er for lyse i klangen kan man jo godt opfatte bassen som 'vattet'. Men jeg synes nu også at det lyder som at de spiller i modfase.

Kyhn: Det er rigtigt at der er gået reklamewatt i angivelserne på autoradioer, men rent faktisk så lavede V-MAX for et 1½års tid siden en sammenligning mellem forskellige autoradioer og de målte op til 18W RMS uden klipning. ( 12v i 4 ohms højttalere giver ifølge ohms lov også maximalt de her 18W) til gengæld er der jo så fire højttalere, og en bilkabine har mange færre m3 end f.eks. et standard hifi-lytterum. Et sæt fornuftige 6x9" med en ny autoradio bør derfor absolut kunne give fornuftig bas (og det kan jeg så også bekræfte at det kan). Men skal der RIGTIG smæk på, så snakker vi en aktiv sub og evt. ekstra forstærkere. Sub er dog det der giver mest i det samlede lydtryk.

Uden at have læst denne test, vil jeg dog stadigvæk mene at det er de færreste standard head units der er i stand til at levere 4x18Wrms. men ok det er da fint hvis det i dag er muligt.

Jeg giver dig ikke ret i at sub er det der giver mest, det er nok lige modsat.

det der giver mest er gode enheder og deres pladsering. ombygning af instrumentbord, dørbeklædninger og A-stolper giver en del.gode effekttrin giver en del.Kabler, pladsering og dimensioner giver en del. lyddæmpning og resonans bekæmpelse giver en del. Når man så har et velfungerende system, så kan man da supplere en en sub hvis bunden mangler men ikke før!

Bas er ikke alt, heller ikke i bilen!

Husk manden der sagde dette, har en 18" i bagage rummet....

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

hejsa alle sammen tak for jeres svar...

1: de skulle åbenbart sidde i modfase hmm altså den forkerte vej rundt for nu spiller de da bas.. det er tilgængel ikke nogen specielt god bas men det er så nok..

2: min radios skyld den er meget gammel og 4x35w hvilket jo så af gode grunde ikke er rms.. aner ikke hvad den er i rms men det er nok nede ved de 10-15 vil jeg gætte på så er der også lige det med at...

3: mine højtalere er vidst nok stadig de standard speakers der sad i mazda biler for 11 år siden hehe så ja de er ikke specielt gode

men tak for hjælpen

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Uden at have læst denne test, vil jeg dog stadigvæk mene at det er de færreste standard head units der er i stand til at levere 4x18Wrms. men ok det er da fint hvis det i dag er muligt.

det var selvfølgelig også kun Pioneers MOSFET Headunit der kunne levere det

Jeg giver dig ikke ret i at sub er det der giver mest, det er nok lige modsat.

det der giver mest er gode enheder og deres pladsering. ombygning af instrumentbord, dørbeklædninger og A-stolper giver en del.gode effekttrin giver en del.Kabler, pladsering og dimensioner giver en del. lyddæmpning og resonans bekæmpelse giver en del. Når man så har et velfungerende system, så kan man da supplere en en sub hvis bunden mangler men ikke før!

Bas er ikke alt, heller ikke i bilen!

Husk manden der sagde dette, har en 18" i bagage rummet....

Jeg giver dig langt henad vejen ret.

Jeg har selv før haft en 10" i men klarer mig i dag fint med et komponentsæt med 17cm enheder (Pioneer TS-C1700) som har en herlig dyb og nuanceret bas (dog uden bukseblafrelydtryk - hvilket også er ligegyldigt når man kører bil hvilket bilen bruges mest til)

Men meget ofte er det de "unge vil have" noget som kun mere membranareal kan give dem. Dig og mig - Kyhn - vi er hifi-freaks og sætter pris på detaljer, opløsning, og naturlig mellemtone, men hvad med dig Zzzleepy? Du bør lige gå ind til nærmeste bildillen eller noget og prøve at høre de ansattes egne biler.

For de allerfleste er en subwoofer lykken! Tro mig, jeg snakker med mange bilstereo-freaks om ugen.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes