Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Analytisk hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Dette citat kommer fra tråden Theobroma

LAST skrev:

De afslørre nådesløst foreskellene på indspilninger, når informationen på disken er i orden kommer den ud af højttalerne som sød musik, hvis den ikke er i orden så.... går der ca. 5 sek før man får lyst til at skifte til den næste skive.

...hvorefter mange virker interesseret i at anskaffe sig disse højttalere.

Jeg kan forstå, at mange hifi-interesserede går efter lige præcis denne oplevelse. Hvorfor??? Vil I gerne være afskåret fra at høre halvdelen af den musik, der bliver publiceret? Eller kan I godt lide at pine jer selv, ved at høre muskik på et anlæg, der får musikken til at lyde af h til? Eller er det fordi I ikke hører musik, men bare lytter efter lyde?
Jeg kan godt forstå, at professionelle lydmænd og studieteknikere kan have brug for disse egenskaber, for at kunne finde fejl i indspilningerne, men derhjemme skal det vel for f... være rart at høre musik??
Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej Bole

Da jeg læste dit indlæg kom jeg til at tænke på denne artikel, som jeg har grinet meget af. Det er jeg sikker på at du også vil gøre :

http://www.soundimage.dk/DANSK/Helt%20vildt.htm
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=perejvind]Hej Bole

Da jeg læste dit indlæg kom jeg til at tænke på denne artikel, som jeg har grinet meget af. Det er jeg sikker på at du også vil gøre :

http://www.soundimage.dk/DANSK/Helt%20vildt.htm[/QUOTE]

Den var god, tak for linket

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

God artikel.

Jeg skal også tage mig selv lidt i nakken, for ikke at det hele bliver Hifi snak..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

God artikel.

Jeg skal også tage mig selv lidt i nakken, for ikke at det hele bliver Hifi snak..

Ja men det er jo en af Jan Nielsens "små humoresker" der troligt optrådte i Herlev HiFi klubs medlemsblad dengang Jan var redaktør.

Jan var sjov og venlig, vi andre nogle nogle grumme banditter

Waal 

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

bole skrev:
Dette citat kommer fra tråden Theobroma

LAST skrev:

De afslørre nådesløst foreskellene på indspilninger, når informationen på disken er i orden kommer den ud af højttalerne som sød musik, hvis den ikke er i orden så.... går der ca. 5 sek før man får lyst til at skifte til den næste skive.

...hvorefter mange virker interesseret i at anskaffe sig disse højttalere.

Jeg kan forstå, at mange hifi-interesserede går efter lige præcis denne oplevelse. Hvorfor??? Vil I gerne være afskåret fra at høre halvdelen af den musik, der bliver publiceret? Eller kan I godt lide at pine jer selv, ved at høre muskik på et anlæg, der får musikken til at lyde af h til? Eller er det fordi I ikke hører musik, men bare lytter efter lyde?
Jeg kan godt forstå, at professionelle lydmænd og studieteknikere kan have brug for disse egenskaber, for at kunne finde fejl i indspilningerne, men derhjemme skal det vel for f... være rart at høre musik??

Hvad stiller du op med en rødvin der smager af prop ? Holder dig for næsen ?

PS! De højere magter har forsynet mig med en musiksmag hvor det skitserede problem er til at overse.

Waal 

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Tak, Perejvind! Den var rigtig sjov og også lærerig 

Waal: Jeg plejer at løbe rundt i små cirkler, mens jeg nynner temaet fra Star Wars

Som sagt; det skal være rart at høre musik. Så hvis jeg en dag skulle komme til at købe en cd, der er inspillet så dårligt, at jeg ikke kan holde ud at høre på den, så lader jeg selvfølgelig være med at høre på den.  Men sagen er bare den, at der virkelig skal meget til, før dette sker på mit anlæg og med mine ører. Det er faktisk aldrig sket, så vidt jeg husker.
Mens det lyder på visse andre som om det sker ganske tit for dem og det synes de, af en eller anden grund, er super fedt
Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

f**k, det var da dejligt at opleve at der var én mere som har fattet det, for der er ikke mange af dem i dag. Her er gutterne fra Herlev hifiklub et rigtigt godt eksempel - hvem sidder og lytter på en optagelse af en mand der slår på en sengebund med en pind? Det har da ikke meget med musik at gøre! Hvordan kan en flok voksne mænd sidde seriøst og koncentre sig om sengenbundens placering i lydbilledet, bla bla bla, osv???

Et anlæg skal kunne spille ALLE plader, så der kommer musik ud af højtalerne, uanset om det er MP3 eller 10 år gamle kassettebånd der lyttes til. Selvfølgelig skal man kunne høre forskel på kvaliteten, men det må aldrig overskygge musikken, så lytterens opmærksomhed flyttes fra musikken til optagekvaliteten.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Bole. Jeg mener også at have læst at eks. Densen prøver at lave deres grej så alle indspilninger lyder godt på det. Men derfor synes jeg at have oplevet at bedre anlæg automatisk er mere afslørende. En interessant problematik: Man skal ikke have et anlæg der er så godt at man ikke kan holde ud at høre på det!?!  
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

SVEND P

Alle indspilninger lyder ikke teknisk godt "PUNKTUM" Hvis anlægget kan få dem til det ... så må det farve lyden i en enorm grad!

Men der er mange teknisk ringe indspilninger med fremragende musik, og kunsten er så at få musikken til at flyde, så man helt glemmer at det lyder skidt!

Hvad Densen mener ved jeg ikke .... men jeg ville ikke kunne leve med det første, mens det andet er ok.

SATMIT

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Ok, SATMIT, vi er enige. Hvis man får bedre grej, følger der automatisk at det afslører dårlige indspilninger.

Desværre Bole, men det er ikke noget vi har valgt, det er blot den forbandelse der følger med!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ok, SATMIT, vi er enige. Hvis man får bedre grej, følger der automatisk at det afslører dårlige indspilninger.

Desværre Bole, men det er ikke noget vi har valgt, det er blot den forbandelse der følger med!

Ganske rigtigt, dårlige indspilninger kan man aldrig komme udenom, men der er forskel på at have noget godt grej der dissekerer den gode indspilning, og så noget der formidler den som musik.
Grunden til at der findes grej i utallige variationer, imellem de to ekstremer, er vel at kontruktørerne har haft forskellige preferencer, og så er vi ude i noget med smag & behag...

I bund & grund er vi endnu engang ude i, at  smag & behag er forskellig...

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

SVEND P

Alle indspilninger lyder ikke teknisk godt "PUNKTUM" Hvis anlægget kan få dem til det ... så må det farve lyden i en enorm grad!

Men der er mange teknisk ringe indspilninger med fremragende musik, og kunsten er så at få musikken til at flyde, så man helt glemmer at det lyder skidt!

Hvad Densen mener ved jeg ikke .... men jeg ville ikke kunne leve med det første, mens det andet er ok.

SATMIT

Som du selv er inde på, så handler det ikke pladens tekniske kvalitet - den er faktisk ligegyldig, for det er musikken på pladen det drejer sig om.

Faktisk er de teknisk dårlige indspilninger mange gange dem man skal bruge som referenceplader, da disse er perfekte til at afsløre om anlægget spiller fi-fi (fokuserer på optagekvaliteten) eller hi-fi.

Det er da ærgeligt at man er tvunget ud i kun at købe plader, som anlægget kan få til at lyde godt.

Jeg kender en som hører alverdens top 20 popmusik i bilen, hvor han sidder og synger og nikker til musikken, men han kunne aldrig drømme om at sætte det på hans "hifi anlæg", da det lyder af pis?

Som jeg siger til ham, så hører han ikke musik på hans high-end anlæg - han hører anlæg!

Længere er den ikke... 

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

En herlig artikel som perejvind linkede til, der fik jeg nogle gode grin, der er jo noget sandhed i det, kunsten er så ikke at ryge i den grøft hvor musikken (lydende) kun bliver brugt som test signal udelukkende for at konstaterer at de sidste nye modifikationer har virket. Der er nogle der ikke kan leve med at have dårlige indspilninger og det er da også sk*de træls at god lyd og god musik ikke går hånd i hånd, jeg er efter hånden næsten sikker på at det ikke skyldes inkompetente teknikere, det er i efter-produktionen at fernis laget bliver så tykt at konturerne ryger. Jeg er efterhånden kommet der til at jeg kan abstrahere fra den dårlige lyd og lytte igennem til musikken, god musik vil altid brænde igennem en dårlig mixning.

Jeg synes til stadighed at vi som bruger af musik skal blive ved med at presse musikudbyderne til at lave bedre lyd, jeg kunne godt tænke mig at der blev udgivet 2 forskellige mixninger af samme CD, en hvor den havde fået på alle tangenter med kompretion, den kunne så blive solgt fra Autotilbehørsforretninger, tankstationer og Super Brugser og så en indspilning der var så nænsomt behandlet som muligt, der blev solgt fra rigtige musik forretninger. Så kunne "Dunke Brian" med BMW'en og de 47 basser købe sin musik i Auto-forretningen, der kunne CD'erne så stå ved siden af Alufælge, Tuningsudstødninger og det sidste nye sænkesæt, så slipper vi også for at han farer vild i fin-kulturen.

Vi kunne jo også diskuterer hvad dårlig lyd er, for dårlig lyd behøver ikke kun at være musik der er hårdt komprimeret eller råt, det kan også være noget der er blevet for pænt. Det bedste eksempel jeg kan give på det sidste er 200 boxen fra Shubidua hvor det lyder som om de har trukket et kondom ned over musikken og så pustet det op. De har simpelt hen formået at få alle numrene fra start til slut til at lyde ens, det kan man jo så også kalde en bedrift men næppe en der fremkalder stolthed.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg synes historien er god, sjov og lærerig.

Det er vigtigt at man bevare fokus, derfor kan jeg godt lide at komme ud og høre noget live ind i mellem. Det sætte lige fokus tilbage på musikken.

Indimellem når jeg køber musik, f.eks. i denne tid har jeg derhjemme nogle plader med nogle interessante kunstnere jeg ikke har haft tid til at høre. Jeg hader det. Det er en katastrofe når man har tid til handle men ikke tid til at lytte.

Det kan godt på mig til at tænke.......at jeg har for forbandet travlt.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Alle.

Vi kunne jo også diskuterer hvad dårlig lyd er, for dårlig lyd behøver ikke kun at være musik der er hårdt komprimeret eller råt, det kan også være noget der er blevet for pænt. Det bedste eksempel jeg kan give på det sidste er 200 boxen fra Shubidua hvor det lyder som om de har trukket et kondom ned over musikken og så pustet det op. De har simpelt hen formået at få alle numrene fra start til slut til at lyde ens, det kan man jo så også kalde en bedrift men næppe en der fremkalder stolthed.

Præcis - lyt ex til Saybias debutplade - god musik - men lyden er så overpoleret og kedelig at al livet stort set forsvinder fra musikken. God musik udsat for flødebollemixning så selv hr og fru danmark synes det lyder godt på deres lille fischer anlæg - jo mere kedeligt det er produceret jo mindre kan det provokere eller gøre ondt, og jo flere plader kan man sælge.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
lasse skrev:

Hej Alle.

Præcis - lyt ex til Saybias debutplade - god musik - men lyden er så overpoleret og kedelig at al livet stort set forsvinder fra musikken. God musik udsat for flødebollemixning så selv hr og fru danmark synes det lyder godt på deres lille fischer anlæg - jo mere kedeligt det er produceret jo mindre kan det provokere eller gøre ondt, og jo flere plader kan man sælge.

Saybias debutplade er fin nok til mig. Den mixning er gjort for at ramme en "englænder" sound kendt fra tidligere. Kan man se bort fra denne mixning er der faktisk noget godt musik på den plade og min kærste lytter den tit. 

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Alle.

Ja den box er noget møg  lydmæssigt, jeg har faktisk klaget til cmc, men de har ikke givet ulejlige sig med et svar, det er nemlig ikke nok med at det hele er boostet til ukendelighed,der er flere af nummerne hvor Bundens stemme står for meget til venstre i lydbilledet, hvike den ikke gør på original cdérne, så jeg tror det er gået lidt for stærkt med at få den cd på gaden.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jo. Men nu skriver jeg jo også at musikken er god, ogjeg hører dem skam også til tider - men den er sgu da kedeligt produceret. Og i det her tilfælde ødelægger det musikken! Nu har jeg for eksempel hørt Snaked Tounged Beast fra en af deres gamle demoplader, og en bedre produktion, hvor det godt måtte gøre ondt (det er jo et rock nummer det her) og F********CK mand, der var 100000000 gange federe end på pladen!!!

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg er enig med Bole. Jeg mener også at have læst at eks. Densen prøver at lave deres grej så alle indspilninger lyder godt på det. Men derfor synes jeg at have oplevet at bedre anlæg automatisk er mere afslørende. En interessant problematik: Man skal ikke have et anlæg der er så godt at man ikke kan holde ud at høre på det!?!  

Det du beder om er laveste fællesnævner - velbekomme

Waal

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum