Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Brugte højttalere til 4000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu ved at have sparet de 6000 op, som et nyt sæt XTZ 99.36 koster. Men nu, hvor tiden nærmer sig, overvejer jeg også, om de penge ville være bedre brugt på noget brugt/vintage. Jeg kan godt lide XTZ, men kan også godt lide vintage/halvgammelt udstyr - min forstærker er en Luxman L-435.

Er der nogen, der har et godt forslag til nogle gulvhøjttalere, som vil være værd at tjekke/tage ud og høre? Budgettet er MAX 6000, men meget gerne mindre, så der er plads til flere eksperimenter. De må gerne være lidt lækre at se på - dog gør en enkelt ridse ikke noget - men først og fremmest skal enhederne være i god stand - og kunne holde sig i god stand mange år fremover. Grunden til, at jeg umiddelbart hælder mest til nye højttalere, er, at jeg ikke gider reparere kantophæng og den slags.

Musikken er rock og progressivt metal som fx Rush, Opeth, Dream Theater og den slags. Og stuen er stor - ca. 40 m2 - men der er på grund af formen ikke plads til at stille højttalerne langt fra væggen.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Ville JBL L80 MK.II være et godt bud?: http://www.dba.dk/jbl-l80-mkii-sort-mahogni/id-66183083/

Eller er L80T bedre?: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=153224

Jeg ved godt, at mange sværger til L100 - men jeg synes altså ikke, de er særlig kønne - men selvfølgelig, hvis lyden er fantastisk, så betyder udseendet mindre.

Og det behøver bestemt ikke være JBL - det er bare eksempler.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej..

Havde det været mig der stod med 6K og skulle købe brugt gulv-HT havde valget nok landet på nogle Avance dana 980. Som der tilfældigvis netop nu er at finde i KSB (ikke mig der sælger)..

Spiller selv på nogle XTZ 99.26+DSP sub. og de står på ingen måde til udskiftning indenfor den nærmeste fremtid.

Vh. Martin
Til top Vis lepton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lepton

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Audiovector 5, er også værd at overveje, en smuk og velspillende højttaler. Mellemtonen er dog med skumophæng, så det holder self ikke evigt. Men er du heldig, kan du finde et sæt til 4000-4500,-, så er der rigelig penge til, når det bliver aktuelt, at få skiftet ml.tonenens kantophæng hos et af de firmaer, der beskæftigere sig med dette - så du ikke selv skal rode med det. 

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagene - kom gerne med flere

Er der nogen, der har kommentarer til JBL'erne?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne bakke op om Avance Dana'erne. De lyder rigtig godt, spiller sammenhængende og med stor fodtrampsfaktor :)
(det er heller ikke mig der sælger, jeg kan bare godt lide Avance).

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

De Avance Dana står til 7000, og det er for meget for mig. Og jeg kan også mærke på mig selv, at hvis jeg skal op og bruge 6000, vil jeg nok hellere have de XTZ 99.36. Så jeg har rettet overskriften her til "4000" - for det er nok i virkeligheden det, jeg højst vil bruge på brugte højttalere.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Og det skal lige siges, at højttalerne ikke må være skingre, for det er mine ører lidt for sarte til Mellemtonen er vigtig, men de må også godt kunne levere noget bas. Ja, egentlig er "fodtrampsfaktor", som Præsten skriver, det rigtige udtryk. De skal ikke være analytiske i lyden, men der skal selvfølgelig heller ikke gå Cerwin Vega i den, som jeg synes, lyder skrækkelige.

Jeg håber, det gav lidt mening

Men jeg vil da overveje de Avance...
*edit* Ah, nu ser jeg også, at der er nogle til 6000 - så var det måske noget alligevel...

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at give et konkret bud på de Avance, der...

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Ja, de umodificerede kan jeg få til 5000 - så det tror jeg, jeg vil give et lyt.

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Står faktisk i nøjagtig samme situation, overvejer kraftigt 99.36, men vil gerne se alternativerne, så følger lige med her :)

Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Mathew skrev:
Står faktisk i nøjagtig samme situation, overvejer kraftigt 99.36, men vil gerne se alternativerne, så følger lige med her :)

Så kan du jo lige købe 99.36, og så kan jeg komme og høre dem, før jeg beslutter mig

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det er lige før ;) . Overvejer at tage toget over til Dan's forretning og tage et lyt. Har jo købt deres D3 forstærker, som pt. ikke har noget at levere strøm til.

lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Det eneste "problem" der umiddelbart kunne opstå ved at vælge Avance Dana (set i forhold til dine krav) er at de kræver lidt luft omkring sig.

... Men kan se du har 40-50kvdrm at boldre dig på, så mon ikke det skulle kunne lade sig gøre  
Til top Vis lepton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lepton

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Tjo - jeg kan give dem omkring 25 cm bagpå og til hver side - mere kan det ikke rigtig blive til.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvad med Dali 18 MKII, som mange anbefaler som brugtkøb?

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke fordi jeg vil hijacke din tråd, og hvis du føler jeg gør, så skal jeg nok slette indlæget.

Men nu er der tilfældigvis kommet et par Focal 826V til salg i KSB, og vil høre, om nogen ved hvordan den arter sig op mod XTZ 99.36? Flere hævder jo at 99.36 spiller op med højtalere i 10.000kr. klassen og har en yderst kompetent bas, set i lyset af at den kun har 1 6.5" enhed, hvor Focal har 2. Hvor forskelligt spiller disse kasser? . Og nej, jeg kan ikke "bare" lytte. XTZ står i KBH og Focal står i Esbjerg desværre ;)

Nogen kommentarer, spekulationer omkring dette? .

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Mathew: Det er helt ok, det er jo samme emne som mit.
Hvis du vil have en idé om, hvad Xtz er og kan, må du gerne komme og høre mine Xtz 89 Front.

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Kan godt ske' jeg losser en PM afsted og så kan vi finde ud af noget. Har overhovedet ikke lyttet til noget XTZ endnu desværre. 

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

hmm du siger nok du ikke er til "skingre" højtalere, men er det ikke ofte pga udstyret at det lyder skingert. Tag fx B&W, med en lys amp kan de have tendenser til at være skingre, men fx mine (CDM1se) og sammen med en H/K, der er intet skingert over lyden.

De gamle har en stor stue (mener det er i omegnen af 66kvm) og de er vældigt tilfredse med mine gamle Dali 450. De kan findes til en 1000-1500kr  for et par i rigtigt pæn stand. Så med dit budget er et sæt Dali 470 evidence måske et bud (efterfølgeren til 450).

kan huske fra mine 450ere at de sagtens kunne spille med en lille forstærker og de spillede egentlig super og jeg var helt tilfreds. Men gal de ændrede sig da der kom en bedre forstærker på, meget mere smæk på, og bare generalt, de blev løftet flere niveauer. (skiftede fra NAD 214 til Harman Kardon Signature 2.1 effekt). Ved ærligt ikke hvad de 470ere står til, men tror de er under dit budget på 4000. 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum