DPetersen - og din mening er værdsat, tak fordi du tog dig tid! er som sagt ny på HiFi-banen, og alle inputs har værdi

Din pointe giver god mening. V7F er kun liden omtalt på nettet, og der er vist ikke mulighed for at prøvehøre dem inden
køb i nærheden, hvilket gør mig lidt utilpas.
audiogon - kan de høres i nærheden af Århus?
NightRhyme - tak for referencen til din tråd, god læsning! :-) Dejligt med dine uddybende begrundelser for
valg/fravalg. Synd med den store mængde irrelevante indlæg.
Til andre ikke nævnt ovenfor - tak for jeres tid :-)
-----
Nu har jeg siden sidst været ude at lytte to gange mere, første gang til dynaudio focus 140 og focus 220 mkII, begge sat for
et sæt DLS amplifier one/CDplayer One. Anden gang var til et sæt primare i30/cd31, igennem diverse System Audio
højtalere.
Min første lyttetur::
Først kom focus 140 på prøve. Rummet, hvori jeg lyttede, var
mærkbart bedre end hvad jeg før havde oplevet.
Interessant, så stor indflydelse rummet faktisk har på helhedsoplevelsen. Amp one og CD one ødelagde ingenlunde min
lytteoplevelse, så disse komponenter har heller ikke været værst. Dertil var der for ca. 3.000,- ledninger til at sammenbinde
komponenterne.
Focus 140: God, god, god lyd. Disse højtalere gav mig alt, hvad jeg forlangte. Og så i en så ydmyg størrelse.

Imponeret
over disse blev min nysgerrighed vækket; hvad havde storebroren at byde på? focus 220 mk2 blev stillet op ved siden af, og
jeg havde nu mulighed for at skifte imellem begge højtalere. Lyden var overraskende ens. Gudskelov. I starten havde jeg
svært ved at sætte en finger på, hvad forskellen var. Begge lød godt! Dog lagde jeg hurtigt mærke til, at afstanden mellem
mine mundviger var væsenligt større, når storebror var sat til. Faktisk sad jeg til tider og klukkede for mig selv af glæde når
jeg lyttede til dem. Og forstå mig ret: begge højtalere lød kanon, og forskellen var meget lille. Men den lidt dybere og
dominerende bas gjorde det for mig. Diskanten var, sat op imod den dybere bas, også mere imponerende, og om det var
rent indbildsk, at den også var en smuuule mere luftig og forfinet, dét skal jeg ikke kunne sige. Summa summarum er, at
jeg har fundet en højtaler, der så absolut 'does the trick' for mit vedkommende. Skal jeg sætte en finger på noget, lød nogle
mellemtoner en smule overlappede, og al kunne godt have været bare en
lille smule skarpere. Altså mere aftegnet,
mere præcis. Og måske havde musikken en smule for meget bas, men dette blev på intet tidspunkt en gene. Hvorom er, så
har alting et 'svageste led', og dette ødelagde ikke min oplevelse med disse højtalere! Dog var konkurrencen imellem disse
og de tidligere hørte(b&w, dali, MA) ikke helt fair, da omstændighederne (rummet, afspilleren, forstærkeren og ledningerne)
højtalerne imellem langtfra var på samme niveau.
Mit næste lyt var til i30/cd31, fremvist i et ligeledes godt rum, igennem SA højtalere og med fine ledninger. Dog havde jeg
aldrig mulighed for at skifte forstærkeren/afspilleren, og det eneste højtalermærke de førte var SA. Jeg fik lov til at høre
sættet spændt for både mantra 60 og for explorer, samt en lidt mindre gulvhøjtaler, der endnu ikke havde fundet sin vej til
markedet. Og jeg var ikke vildt imponeret. Bevares, det lød godt, men det fik mig ikke til at flyve som sidst. Jeg mener, sidst
var jeg lige ved at få en parkeringsbøde fordi jeg forsvandt ind i musikhimlen. Samme skete ikke her.
Generelt fik jeg det samme lydbillede. Hvor de mindste højtalere gav mig direkte og præcis lyd, gav de store mig mere af
det! Meget pænt kan jeg sige om lyden, men den var i sidste ende ikke mig..

Jeg havde følelsen af, at noget blev
tilbageholdt til fordel for præcision og stram timing. Og selvom bassen kunne være nok så nøjagtig savnede jeg noget mere
løssluppenhed og dybde. Og forstå mig ret, det lød
godt, og der er utvivlsomt mange der finder glæde i netop denne
kombination af SA og primare. Men personligt måtte lyden godt være bare liiidt 'tungere', selvfølgelig uden at være decideret
slasket, varm eller upræcis!
Min dilemma er dog, at jeg ikke aner, hvorfra denne lyd kom. Kom den udelukkende fra SA? Udelukkende fra primare? Var
de begge to lige gode om at skabe dette billede? Ville jeg kunne forvente en helt anden lyd, hvis jeg kombinerede primare
med fx dynaudio, eller kan jeg 'blackliste' begge mærker? Eller ingen af dem?
-------
Min midlertidige plan er, at købe mig et par focus 220 mkII og bringe dem til butikken hvori jeg hørte primare-udstyret, for
således at prøvehøre min ønskede kombination, samt høre dem op imod SA-højtalerne. Lyder dette fornuftigt? Såfremt jeg
ender ud i konklusionen om, at primare ikke er skabt for mig, er jeg i det mindste vis om, at jeg sagtens kan få disse
højtalere til at synge. FX ved at sætte dem sammen med amp one/CD one.
Såfremt du, kære læser, er kommet igennem min tekstmur af plapren, kom da endelig med beføjelser og indvendinger, og
modtag min ydmyg tak
VH Jens