Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 15:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nyt anlæg, nye højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DDarko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 September 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa Hifi4all

Kort og godt: Jeg er en HiFi begynder der søger 'god lyd'.

Jeg har, uden at prøvehøre, overvejet primare's I30 og CD31 som hhv forstærker og afspiller, da jeg kan få begge dele til en fornuftig pris. (er
dette ok som førstegangskøb? vil jeg blive tilfreds?)

Jeg har begrænset viden om, hvordan man 'matcher' højtalere, forstærkere og afspillere, men har hos HIFI-klubben hørt diverse højtalere, hvor
især B&W's CM7 og CM9 faldt i god jord. Kunne desværre ikke høre ikon 7 til sammenligning, kun 'mindre' modeller, og disse var ikke nær så
overvældende.

Den ønskede lyd skal være stor og betagende. Rigtig god, for et godt ord. Den må gerne være lidt varm, men stadig slagkraftig og præcis! Skal
jeg tage et valg er en god bund det vigtigste, men dette er marginalt, og jeg ønsker ingen regioner overdøvet eller tabt.

Der skal høres alt lige fra folk, pop og klassisk til opera og metal. Så bare en god jack of all trades :-)

Spørgsmål:

Er mit valg af forstærker/afspiller okay?

Hvilke højtalere ville supplere dette setup? Prisniveauet er 5.000-15.000. Jeg køber helst brugt! (indvendinger mod dette skal være velkomne!)

Og er det rigtigt forstået, at den bedste lyd fås fra stereo og et sæt gulvhøjtalere?

Alle indvendinger og al kritik er velkommen! Kom endelig med henvisninger til gode tilbud, andre setup's i prisklassen og ja.. Som sagt er jeg
interesseret i alt mellem himmel og jord, blot jeg kan få en himmelsk lyd til følge

KH Jens
Til top Vis DDarko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DDarko

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

ingen tvivl om at CM 7 og 9 er fremragende højttalere, jeg var selv lige ved at købe CM7, da jeg var ude og kigge for et års
tid siden.
Som alternativ kunne du måske kigge på Dynaudio X32 til 7499kr, en 2 vejs gulvhøjttaler med dobbelt 5,7" bas. Jeg har ikke
hørt den, men deres X12 og X16 har jeg hørt, og de spiller for sindsygt i forhold til størrelse og pris.

Kan du nøjes med en standerhøjttaler, så vil jeg tage et kig på Dynaudio Focus 140 til 6499 per styk. du skal ikke
undervurdere den lille størrelse, Dynaudio kan virkeligt hive meget god og ikke mindst dyb lyd ud af meget små kasser.

Jeg har ikke hørt den men måske kunne Vienna Haydn måske være en mulighed, de er meget rost her på forummet, og står
til 8600kr stykket fra ny, så du burde kunne finde noget inden for budgettet brugt.
Ellers er der dem her http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=165219

Vi skal nok lige vide hvor stort lokalet er så vi ved hvormeget du skal spille op.

DDarko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svaret, jeg kigger lige dine forslag grundigt igennem i aften når tiden byder sig!

Lokalet er begyndelsesvis blot et lille soveværelse på 12-13 kvadratmeter, men skal i den nære fremtid finde ny bopæl, så den tid, den sorg!

Forresten, hvad er en god pris for I30, CD31 og fjernbetjeningen? Lyder 15.000 +/- okay, såfremt standen er god?

DDarko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

nå, nu fik jeg alligevel nærstuderet de VIENNA BEETHOVEN CONCERT GRAND's du linkede, og de ser dælme lækre ud! Tror du, de ville være et
passende match med et sæt primare?

MVH

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke højttaleren eller forstærkeren, men har kun læst godt om de to mærker.
Jeg tror ikke din forstærker har nogle problemer med at drive dem, Vienna skriver jo 50-300W i 4 Ohm, og din forstærker
levere 180W 4 ohm, så det er jo lidt over midtvejs. Det vil sikkert ikke gøre noget hvis den var noget kraftigere, men jeg tror
ikke du får problemer for lidt kraft.

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 September 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er selv på jagt efter højttalere se evt. min tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=84458&KW=nightrhyme

Men det korte og lange er at jeg også spiller på Primare I30 og har ejet henholdsvis Audiovector s3 Avandtgarde og
vienna Beethoven concert grand. Både Dyn og Vienna er fremragende match til Primare. Men du skal selvfølgelig
under ingen omstændigheder købe uden at have lyttet dem med din amp og helst hjemme hos dig selv.

Vienna er meget farvet i lyden hvor dyn og b&w er mere neutrale. På den anden side leverer Vienna en bund der
bare er så lækker at man falder for den. Sådan som du beskriver dine lyd præferencer tror
jeg dog ikke vienna er noget for dig. Men ud at lytte.
Ville anbefale dig at lytte til Dynaudios nye DM3/7 til 10.000kr for et sæt. De imponerede mig voldsomt til prisen.

Happy hunting

DDarko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så været på en lidt mere intensiv lytter, og fik lyttet til:

Dali ikon 6 MK2
B&W CM9
MA Silver RX 6
MA Silver RX 8

Ikon 6 var, som jeg huskede dem. God diskant, meget åben i toppen. Dog havde den en lidt for løs og passiv bund. Kraftig til
tider, men ikke fast og aftegnet. En god bund skal kunne underbygge og overdøve på samme tid. Dette gav ikon 6 mig ikke,
og jeg skal nok væsentligt højere op i dali's rækker før jeg får den lyd, jeg vil have fra dem. Dog kunne lyttet have været
længere, og de var ikke spændt for det bedste setup, så jeg skal ikke kunne sige, om mere kraft kom dem til gode.

CM9 gav mig, til en vis grad, hvad jeg savnede hos ikon 6. Dog var de øvre regioner lidt for afskærmede, og det samlede
lydbillede lidt tilbageholdent. Højtalerne blev prøvet med et par forskellige forstærkere, og i den lave prisklasse(4k) lød nu
også bassen lukket og kvalt. Omkring 8.000 blev lyden acceptabel, men manglede stadig en smule overskud og åbenhed
hele vejen rundt. Selvom lyden begyndelsesvis var behagelig, blev den løbende lidt kedelig, og det lød konstant som, at
højtalerne manglede mere overskud, mere kraft og mere rum før de turde udfolde sig med rigtig dyb bas og krystalklar
diskant. Dog har jeg stadigvæk følelsen af, at B&W'erne måske kan levere varen i et bedre rum, og spændt for et sæt
primare. Om det så kommer så vidt, at jeg får et sæt med hjem, må tiden jo vise Prisen er dog i overkanten i.f.t.
ydelsen, som det er nu.

MA Silver RX 6 og RX 8 imponerede mig til prisen. Ikke ekseptionel hurtig eller præcis, men god, åben lyd. Dog stod
det hurtigt klart for mig, at RX 6 manglede et eller andet i bassen. Jeg skruede op og ned for bassen, for lydniveauet, men
intet hjalp det. Så kom storebroren, RX 8 med 2 basenheder, på prøve, men samme mangel fandt sted. Slagkraftig, stor,
brummende, jovist, men ikke kontrolleret i dybden, og ikke som smeltet smør i ørerne. Denne bas kunne sagtens overdøve
resten af lydbilledet, men den kunne ikke beherske eller underbyge det... Eller sig selv, for den sags skyld. Disse højtalere
ville sandsynligvis have godt af en god, dæmpet sub. Dertil kommer, at jeg langt fra tror, at de gør et sæt primare
retfærdighed.

De næste par dage:
Jeg håber stadigvæk at finde et sted i århus, hvor jeg kan høre Dynaudio's DM 3/7 og excite X32. Dertil har jeg besluttet at
give Focus 140 en lytter på mandag eller tirsdag, da folk jo lovpriser de små bokse, og jeg trods alt ikke søger andet end
god lyd. Både X32 og focus 140 findes pt brugt, så jeg håber ærligt talt at falde for dynaudio's lyd

Har I nogle ideer til andre interessante mærker/modeller, eller kender I butikker værd at besøge i århus, så smid en
kommentar!

KH Jens

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle gange hørt Lyngdorf og, forskellige, Dali Ikon og Mentor sammen, og det syntes jeg var et godt mix. Masser af detalje og med power i bunden, så måske det var en ide til et lyt.

Dog er Lyngdorf, meget en smagssag.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

Kevin_Mn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Har du lyttet til Dali Mentor 6? Jeg hørte dem imod CM9 og må sige at CM9 langt fra faldt i
god jord hos mig. Den manglede bund, bassen var tam, meget lukket diskant, og for meget
mellemtone. Men igen, smagssag :)

Jeg endte med at købe Mentor 6 og for satan jeg elsker dem!
Til top Vis Kevin_Mn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kevin_Mn

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Dette sæt kunne være en mulighed.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=165868

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Til enhver tid ville jeg vælge Canton Chrono 509.2 DC som er forrygende slagkraftig åben og neutral. De 2 basenheder med
patenterede ophæng (gælder alle Canton hvor 12" klarer +-60mm) klarer +-30mm, og samtidig er der Cantons egen
patenterede DC indbygget i delefiltret der fungerer som subsonisk filter, så højttaleren ikke prøver på at spille 20hz som den
alligevel ikke ville formå. Dermed større lydtryk meget mindre forvrængning og lettere belastning for forstærkeren og rummet.

Jeg har hørt Focus serien og de fleste fra Audiovector og de minder om hinanden med lidt hidsig lyd i toppen i forhold til Canton,
der dog ikke er afdæmpet.
Du kan læse en test i High Fidelity om Chrono 509 DC med stor anbefaling til følge.
Her er også et link: Chrono som er best buy op til
20000 kr. pr. sæt

DDarko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa, kommer lige med et uddybende svar senere, har ikke så meget tid lige nu..

AURUM CANTUS V7F - kan de godt drives af i30? de kommer ikke til at savne nogle watt? Og kan de høres i århus/omegn? har
søgt efterhånden i en halv times tid uden held, virkeligt ikke meget der står om dem.. :-/

Chrono 509 DC - kan de høres i århus/omegn? Findes de brugt?

Andre der har gode forslag fra køb/salg/bytte siden skal være hjerteligt velkomne.. foretrækker så absolut at købe brugt, da
jeg er af den overbevisning, at der her fås mest for pengene :-)

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Nye
Chronos

Spørg efter pris på din
ønskede Canton

Canton som startede i 1972, med 2 grundprincipper. Bedste lyd til prisen, superb forarbejdning og meget høj kvalitet.
Det giver sig idag et afkast på 1 million omsatte højttalere pr. år.

Forhandlernettet i dk er intet mindre end en katastrofe. Alle andre europæiske og især nordiske lande er de stærkt
fremtrædende.

Mine er også købt i tyskland.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hvilken forstærker og cdafspiller er du endt ud med?

Hvis der ikke er nogen endnu, så er det svært at anbefale en højtaler. Måske du skulle beskrive den lyd du er til.

Umiddelbart skulle du nok lytte til forskellige forstærkere kombineret med cdafspillere, og så selvfølgelig vælge det der falder i din smag. Derfra kunne man så nemmere kommer videre med højtalervalg. Hvis du søger anbefaling 3 forskellige produkter på samme tid, ja så vil du få en del anbefalinger

Blot min mening

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Se evt. med her: hfk føtex

DDarko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

DPetersen - og din mening er værdsat, tak fordi du tog dig tid! er som sagt ny på HiFi-banen, og alle inputs har værdi
Din pointe giver god mening. V7F er kun liden omtalt på nettet, og der er vist ikke mulighed for at prøvehøre dem inden
køb i nærheden, hvilket gør mig lidt utilpas.

audiogon - kan de høres i nærheden af Århus?

NightRhyme - tak for referencen til din tråd, god læsning! :-) Dejligt med dine uddybende begrundelser for
valg/fravalg. Synd med den store mængde irrelevante indlæg.

Til andre ikke nævnt ovenfor - tak for jeres tid :-)

-----

Nu har jeg siden sidst været ude at lytte to gange mere, første gang til dynaudio focus 140 og focus 220 mkII, begge sat for
et sæt DLS amplifier one/CDplayer One. Anden gang var til et sæt primare i30/cd31, igennem diverse System Audio
højtalere.

Min første lyttetur::

Først kom focus 140 på prøve. Rummet, hvori jeg lyttede, var mærkbart bedre end hvad jeg før havde oplevet.
Interessant, så stor indflydelse rummet faktisk har på helhedsoplevelsen. Amp one og CD one ødelagde ingenlunde min
lytteoplevelse, så disse komponenter har heller ikke været værst. Dertil var der for ca. 3.000,- ledninger til at sammenbinde
komponenterne.
Focus 140: God, god, god lyd. Disse højtalere gav mig alt, hvad jeg forlangte. Og så i en så ydmyg størrelse. Imponeret
over disse blev min nysgerrighed vækket; hvad havde storebroren at byde på? focus 220 mk2 blev stillet op ved siden af, og
jeg havde nu mulighed for at skifte imellem begge højtalere. Lyden var overraskende ens. Gudskelov. I starten havde jeg
svært ved at sætte en finger på, hvad forskellen var. Begge lød godt! Dog lagde jeg hurtigt mærke til, at afstanden mellem
mine mundviger var væsenligt større, når storebror var sat til. Faktisk sad jeg til tider og klukkede for mig selv af glæde når
jeg lyttede til dem. Og forstå mig ret: begge højtalere lød kanon, og forskellen var meget lille. Men den lidt dybere og
dominerende bas gjorde det for mig. Diskanten var, sat op imod den dybere bas, også mere imponerende, og om det var
rent indbildsk, at den også var en smuuule mere luftig og forfinet, dét skal jeg ikke kunne sige. Summa summarum er, at
jeg har fundet en højtaler, der så absolut 'does the trick' for mit vedkommende. Skal jeg sætte en finger på noget, lød nogle
mellemtoner en smule overlappede, og al kunne godt have været bare en lille smule skarpere. Altså mere aftegnet,
mere præcis. Og måske havde musikken en smule for meget bas, men dette blev på intet tidspunkt en gene. Hvorom er, så
har alting et 'svageste led', og dette ødelagde ikke min oplevelse med disse højtalere! Dog var konkurrencen imellem disse
og de tidligere hørte(b&w, dali, MA) ikke helt fair, da omstændighederne (rummet, afspilleren, forstærkeren og ledningerne)
højtalerne imellem langtfra var på samme niveau.

Mit næste lyt var til i30/cd31, fremvist i et ligeledes godt rum, igennem SA højtalere og med fine ledninger. Dog havde jeg
aldrig mulighed for at skifte forstærkeren/afspilleren, og det eneste højtalermærke de førte var SA. Jeg fik lov til at høre
sættet spændt for både mantra 60 og for explorer, samt en lidt mindre gulvhøjtaler, der endnu ikke havde fundet sin vej til
markedet. Og jeg var ikke vildt imponeret. Bevares, det lød godt, men det fik mig ikke til at flyve som sidst. Jeg mener, sidst
var jeg lige ved at få en parkeringsbøde fordi jeg forsvandt ind i musikhimlen. Samme skete ikke her.
Generelt fik jeg det samme lydbillede. Hvor de mindste højtalere gav mig direkte og præcis lyd, gav de store mig mere af
det! Meget pænt kan jeg sige om lyden, men den var i sidste ende ikke mig.. Jeg havde følelsen af, at noget blev
tilbageholdt til fordel for præcision og stram timing. Og selvom bassen kunne være nok så nøjagtig savnede jeg noget mere
løssluppenhed og dybde. Og forstå mig ret, det lød godt, og der er utvivlsomt mange der finder glæde i netop denne
kombination af SA og primare. Men personligt måtte lyden godt være bare liiidt 'tungere', selvfølgelig uden at være decideret
slasket, varm eller upræcis!
Min dilemma er dog, at jeg ikke aner, hvorfra denne lyd kom. Kom den udelukkende fra SA? Udelukkende fra primare? Var
de begge to lige gode om at skabe dette billede? Ville jeg kunne forvente en helt anden lyd, hvis jeg kombinerede primare
med fx dynaudio, eller kan jeg 'blackliste' begge mærker? Eller ingen af dem?

-------

Min midlertidige plan er, at købe mig et par focus 220 mkII og bringe dem til butikken hvori jeg hørte primare-udstyret, for
således at prøvehøre min ønskede kombination, samt høre dem op imod SA-højtalerne. Lyder dette fornuftigt? Såfremt jeg
ender ud i konklusionen om, at primare ikke er skabt for mig, er jeg i det mindste vis om, at jeg sagtens kan få disse
højtalere til at synge. FX ved at sætte dem sammen med amp one/CD one.

Såfremt du, kære læser, er kommet igennem min tekstmur af plapren, kom da endelig med beføjelser og indvendinger, og
modtag min ydmyg tak

VH Jens

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 23 September 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Lån det du overvejer med hjem på prøve i din egen stue. Det er den eneste måde du er helt sikker på at få den lyd du lige præcis søger !

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Sendt: 23 September 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Dali mentor 8 er en fed højtalere hørte den da en film kørte inde i butikken intilvidrer de eneste gode dali ht jeg har hørt. ikon tror jeg minder for
meget om concept. så lyt du bare til en mentor 6. b&w erne er udentvivl os fede
Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Sendt: 23 September 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

jeg lytter lige med her spændene indlæg
Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

B&W CM7 er en lækker højttaler, men hvis du kun har lyttet til Dali IKON 6, så synes jeg du skylder dig selv at lytte til et sæt IKON 7. Der er meget mere bund i 7'eren end i 6'eren.

Jeg kan ikke forstå dem der sammenligner concept med ikon, for jeg synes der er meget forskel på de 2 højttalere.

Dali IKON 7 Mk1
Dali IKON Vokal 2
Dali IKON Sub
Dali Concept 2
Harman Kardon AVR 460
Apple TV 2. Gen
Til top Vis SAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SAndersen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum