Emne: Digital DIY korrektion af højtalere ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1253
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Måske en PC herfra kan bruges: Link
Lidt dyrt, men uden blæser.
|
|
|
Kan man montere et egnet lydkort i den? __________________ Boman
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger
Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman, hvad er grunden til, at du tror, du kan få bas i dit rum uden stående bølger, bare fordi du driver bassen med en dipol? Luftmolekylerne, der svinger frem og tilbage, er da ligeglade med, hvordan højttaleren ser ud, som driver dem. Der er da ikke en "særlig" måde at koble til rummet, en bastone er en bastone. Man kan ikke få retningsbestemt bas, bare fordi man har en dipol. Grunden til, at man ikke hører rummets resonnanser så meget med en dipol er, at der ikke er så meget bas! Dine QUADer har rigeligt med membranareal, men spiller ikke bas fordi de er en dipol.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1253
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig kan jeg ikke undgå stående bølger, men der er ingen grund til at exitere dem maksimalt. Udfasningen af udstrålingen fra for- og bagside giver også andre forhold.
Det kan også være, at når bassen er mere ægte/præcis med dipol, er det fordi den ikke går så dybt.
Jeg har læst så meget positivt om lyden fra dipolbasser, at jeg må prøve det.
Da jeg fik dipol højttalere til resten af frekvensområdet, oplevede jeg en større klarhed/renhed end ved normale dynamiske enheder, hvor bagsiden er lukket inde i et større eller mindre kabinet. Det skyldes måske/formodentlig, at man undgår et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres gennem den og "forurener" lyden.
Kan jeg opnå samme forbedring i bassen, er meget nået.
Jeg glæder mig til at måle/lytte på dem (formodentlig midt/sidst i februar).
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger
Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydtrykket på bagsiden af membranen er vel ikke højere eller mere forvrænget end lydtrykket på forsiden. Et højttalerkabinet i mellemtone og diskant skal naturligvis dæmpe baglyden, det er derfor man forer dem. I basområdet kan højttalerkassen understøtte højttaleren ved at gøre den mere effektiv ved lave frekvenser, som i en basrefleks. Her er det ikke så meget basportene, der giver lyd, men selve kabinettet er afstemt til en resonnans, der understøtter membranbevægelserne ved lav frekvens. Det er ikke rigtigt, som du skriver i et tidligere indlæg, at basporten er en halv periode efter membranen. Afstanden fra membranen til basportnes åbning er langt mindre end den halve bølgelængde, som er nødvendig for at vende fasen. Basreflekskabinettet hjælper højttaleren til at aflevere sin energi i stedet for at akkumulere energien, som den gør det i et lukket kabinet. Derfor er der mere eftersving i et lukket kabinet, der virker som en fjeder på højttaleren. Det er jo også derfor, at alle seriøse højttalerkonstruktioner arbejder med refleksprincippet.
Jeg er gået den modsatte vej af dig, jeg havde QUAD ELS63 i mange år, og levede med deres udynamiske og lidt trætte lyd, indtil jeg satte en ordentlig bamse af en forstærker på, det livede dem op men brændte dem også af. De har for øvrigt meget pæn bas, hvis man løfter dem ca. 60 cm fra gulvet og stiller dem op ad sidevæggen 1 til 2 meter fra bagvæggen og spiller på langs i rummet.
Højttaleren skal omforvandle elektrisk energi fra forstærkeren til kinetisk energi eller trykenergi i luften. Det kræver en kobling mellem elektriciteten og luften, der er så stor som muligt. Derfor lyder en elektrostatisk højttaler på ½ kvadratmeter bedre end en diskantenhed på et par centimerer, der jo ikke har ordentlig fat i luften, medmindre den sidder i et trykkammer for enden af et horn. Og at prøve at spille bas med en lille open baffel er som at røre i et badekar med en teske, det giver ikke store bølger! __________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Det er jo også derfor, at alle seriøse højttalerkonstruktioner arbejder med refleksprincippet.
|
|
|
Det er jo kun dem der mener refleksprincippet er bedst, der har den holding.
Alle topologier har dyre og seriøse konstruktioner rundt omkring i verden.
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger
Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke en eneste moderne seriøs topmodel, der er baseret på en lukket baskonstruktion!
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
27pH Forum Bruger
Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 686
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Jeg kender ikke en eneste moderne seriøs topmodel, der er baseret på en lukket baskonstruktion!
|
|
|
Magico! Men det er rigtigt. Der er langt imellem. vH pH
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger
Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ser på Magico's hjemmeside, så viser de en frekvenskurve, der takker af allerede ved 60Hz. Ret beset er der vel her tale om en mellemtonehøjttaler og ikke om en bas! Vi skal mindst en oktav længere ned, hvis højttaleren skal klare sig uden en subwoofer.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Det skyldes måske/formodentlig, at man undgår et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres gennem
den og "forurener" lyden.
|
|
|
What?
Der er utroligt mange forvrængsningskilder i en højttaler, men jeg har dog aldrig hørt om denne? Når det kommer til
forvrængning er basrefleksprincippet i øvrigt en af de bedste.
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum
Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser frem til Boman's erfaringer med dipol bas __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
27pH Forum Bruger
Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 686
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Når man ser på Magico's hjemmeside, så viser de en frekvenskurve, der takker af allerede ved 60Hz. Ret beset er der vel her tale om en mellemtonehøjttaler og ikke om en bas! Vi skal mindst en oktav længere ned, hvis højttaleren skal klare sig uden en subwoofer.
|
|
|
Det er rigtigt, hvis du altså sætter den uden for. Inde i en stue vil rummet hjælpe og den skal såmænd nok komme ned til 20-30 Hz uden problemer. Noget af det dybeste bas jeg har hørt fra en højttaler i alm. størrelse var fra en lukket konstruktion. vH pH
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
svdi skrev:
Når man ser på Magico's hjemmeside, så viser de en frekvenskurve, der takker af allerede ved 60Hz. Ret beset er der vel her tale om en mellemtonehøjttaler og ikke om en bas! Vi skal mindst en oktav længere ned, hvis højttaleren skal klare sig uden en subwoofer.
|
|
|
Det er rigtigt, hvis du altså sætter den uden for. Inde i en stue vil rummet hjælpe og den skal såmænd nok komme ned til 20-30 Hz uden problemer. Noget af det dybeste bas jeg har hørt fra en højttaler i alm. størrelse var fra en lukket konstruktion.
vH pH
|
|
|
Lukkede højttalere spiller i sagens natur dybere, det er kun omkring afstemningesfrekvensen en reflekshøjttaler har mere output, herefter falder den hurtigt af.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1253
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Lydtrykket på bagsiden af membranen er vel ikke højere eller mere forvrænget end lydtrykket på forsiden.
Jo, det er højere (ikke mere forvrænget). Membranen sender lige meget lyd fremad og bagud, men et lille rum giver et højere lydtryk end et stort rum.
Et højttalerkabinet i mellemtone og diskant skal naturligvis dæmpe baglyden, det er derfor man forer dem.
Ja, men det er desværre ikke så nemt at absorbere lyden - desværre.
I basområdet kan højttalerkassen understøtte højttaleren ved at gøre den mere effektiv ved lave frekvenser, som i en basrefleks. Her er det ikke så meget basportene, der giver lyd, men selve kabinettet er afstemt til en resonnans, der understøtter membranbevægelserne ved lav frekvens.
Det er ikke selve kabinettet der er afstemt til en resonans. Der er - som i andre svingende systemer - tale om en fjeder og en masse (+ dæmpning mm), fjederen er en kombination af enhedens ophæng og stivheden af luften i kabinettet, massen er hovedsagelig massen af luften i basrefleksrøret.
Det er ikke rigtigt, som du skriver i et tidligere indlæg, at basporten er en halv periode efter membranen. Afstanden fra membranen til basportnes åbning er langt mindre end den halve bølgelængde, som er nødvendig for at vende fasen.
Hvis ikke outputtet fra basporten var forsinket et helt antal perioder, ville outputtet fra membranen og basporten ikke være i fase. Dvs outputtet fra basporten er forsinket een periode.
Basreflekskabinettet hjælper højttaleren til at aflevere sin energi i stedet for at akkumulere energien, som den gør det i et lukket kabinet. Derfor er der mere eftersving i et lukket kabinet, der virker som en fjeder på højttaleren. Det er jo også derfor, at alle seriøse højttalerkonstruktioner arbejder med refleksprincippet.
Årsagen til at stort set alle højttalerfabrikanter anvender basrefleksprincippet er, at de gerne vil sælge deres højttalere, og for at en højttaler kunne sælges, skal den have et passende basløft omkring 60-80 Hz.
Der er ikke mere eftersving i et lukket kabinet - hvis det er konstrueret korrekt. Men i en basreflekshøjttaler er der ikke styr på membranen under afstemningsfrekvensen.
Jeg er gået den modsatte vej af dig, jeg havde QUAD ELS63 i mange år, og levede med deres udynamiske og lidt trætte lyd, indtil jeg satte en ordentlig bamse af en forstærker på, det livede dem op men brændte dem også af. De har for øvrigt meget pæn bas, hvis man løfter dem ca. 60 cm fra gulvet og stiller dem op ad sidevæggen 1 til 2 meter fra bagvæggen og spiller på langs i rummet.
Med den løsning jeg har valgt, har jeg ingen problemer med dynamik fra ELS63.
For øvrigt behøver jeg ikke at spille vanvittigt højt for at høre alle detaljer, fx mens jeg skriver dette, lytter jeg til Jackson Browne ved et moderat lydtryk, og kan høre alle de lækre transienter.
Højttaleren skal omforvandle elektrisk energi fra forstærkeren til kinetisk energi eller trykenergi i luften. Det kræver en kobling mellem elektriciteten og luften, der er så stor som muligt. Derfor lyder en elektrostatisk højttaler på ½ kvadratmeter bedre end en diskantenhed på et par centimerer, der jo ikke har ordentlig fat i luften, medmindre den sidder i et trykkammer for enden af et horn. Og at prøve at spille bas med en lille open baffel er som at røre i et badekar med en teske, det giver ikke store bølger!
Jeg havde engang samme opfattelse af dipolbashøjttaler, men efter at have studeret emnet, har jeg fået lyst til at prøve det, og med Acourate har jeg mulighed for at få det bedste ud af den.
Hvis man klikker på spl_max1.xls (fra Linkwitz side om dipol højttalere), kan man downloade et Excelark, hvor man kan regne på dipolbasser. Det var efter en del beregninger, jeg blev overbevist om, at det var værd at forsøge med dem. |
|
|
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1253
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Boman skrev:
Det skyldes måske/formodentlig, at man undgår et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres gennem den og "forurener" lyden.
|
|
|
What?
Der er utroligt mange forvrængsningskilder i en højttaler, men jeg har dog aldrig hørt om denne? Når det kommer til forvrængning er basrefleksprincippet i øvrigt en af de bedste. |
|
|
Ja, der er ganske få der nævner den form for forvrængning, den er for øvrigt ikke så nem at måle (måske vha en kort puls). Hvis du har læst min artikel, som danner grundlag for disse indlæg, har jeg fortalt om mine erfaringer med lukkede mellemtonehøjttalere. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1253
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den dipolkonstruktion jeg vil forsøge med, giver ifølge spl_max1.xls et max lydtryk ved 35 Hz på 93 dB, ved 40 Hz 96 dB, ved 50 Hz 102 dB.
Hvor højt lydtryk har man/jeg brug for i mit lytterum?
Det ved jeg faktisk ikke, det må tiden vise, men jeg ved, at jeg hellere vil kunne gengive orkestret "perfekt" ved lidt lavere lydtryk, end at gengive det ringere ved autentisk lydtryk.
Det svarer jo bare til at man sidder lidt længere væk fra orkestret, man kan stadig høre den gode lyd - bare ikke så højt.
Når man taler om god bas, hvor dyb skal den så være? Jeg tror, at man mere opfatter området fra 100-50 Hz som basområdet, end området under 50 Hz.
Når man, som jeg, har en bas der går ret ned til 20 Hz, hører man især "rummet" som mere naturtro, og helikopteren på "The Wall" er også som om den lige flyver forbi, men hvor vigtig er frekvenser under 35-40 Hz for musikgengivelsen?
Der er ikke mange musikinstrumenter der går så dybt. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
Det skyldes måske/formodentlig, at man undgår et højt lydtryk bag
membranen, som transmitteres gennem den og "forurener" lyden.
|
|
|
What? Der er utroligt mange forvrængsningskilder i en højttaler, men jeg har dog aldrig hørt om denne? Når det
kommer til forvrængning er basrefleksprincippet i øvrigt en af de bedste. |
|
|
Ja, der er ganske få der nævner den form for forvrængning, den er for øvrigt ikke så nem at måle (måske vha en kort
puls). Hvis du har læst min artikel, som danner grundlag for disse indlæg, har jeg fortalt om mine erfaringer med lukkede
mellemtonehøjttalere. |
|
|
Hvem er de få der nævner den? - Og hvor?
Jeg har læst din artikel, der taler du om tidsforvrængning i mellemtone enheder og kabinetter (er der noget bestemt du
refererer til?)
Denne tidsforvrængning? Hvad mener du egentlig med det - jeg er ikke bekendt med begrebet? Det er jo ikke
faseforvrængning eller HD/MD du referer til når du viser disse Waterfall plots. Er der blot tale om CSD? Her nævner du også
"(af forskellige (gode) grunde offentliggør højttalerfabrikanterne sjældent den slags kurver)"
Hvad er det for nogle gode grunde? Jeg kan da godt forstå hvorfor de ikke gør det.
Dit udsagn omkring bassrefleks: " Hvis ikke outputtet fra basporten var forsinket et helt antal perioder, ville outputtet fra
membranen og basporten ikke være i fase. Dvs outputtet fra basporten er forsinket een periode."
Er er ikke helt rigtigt... Porten og enheden er hverken i fase eller modfase. Dvs. porten hverken en halv eller hel periode
forsinket. Du kan jo bare prøve at addere de 2 komplekse bidrag, så vil du også kunne se at du ikke får 6dB's summation.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt nævner du ingen steder i din artikel at du kompenserer for enhedernes egen akustiske minimumsfase og excess fase i
dine FIR filtre. Er dette rigtigt?
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1253
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
Det skyldes måske/formodentlig, at man undgår et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres gennem den og "forurener" lyden.
|
|
|
What? Der er utroligt mange forvrængsningskilder i en højttaler, men jeg har dog aldrig hørt om denne? Når det kommer til forvrængning er basrefleksprincippet i øvrigt en af de bedste. |
|
|
Ja, der er ganske få der nævner den form for forvrængning, den er for øvrigt ikke så nem at måle (måske vha en kort puls). Hvis du har læst min artikel, som danner grundlag for disse indlæg, har jeg fortalt om mine erfaringer med lukkede mellemtonehøjttalere.
|
|
|
Hvem er de få der nævner den? - Og hvor?
Jeg er desværre ikke så autistisk, at jeg kan huske, hvor jeg har læst det, men LinkWitz nævner det, og B&W's Nautilus er konstrueret med det formål at absorbere mest muligt af den bagudrettede lyd.
Jeg har læst din artikel, der taler du om tidsforvrængning i mellemtone enheder og kabinetter (er der noget bestemt du refererer til?)
Denne tidsforvrængning? Hvad mener du egentlig med det - jeg er ikke bekendt med begrebet?
Tidsforvrængning er et begreb jeg har "opfundet". Har du en bedre måde/bedre ord til at beskrive fænomenet?
Det er jo ikke faseforvrængning eller HD/MD du referer til når du viser disse Waterfall plots. Er der blot tale om CSD?
Hvad står "CSD" for?
Her nævner du også
"(af forskellige (gode) grunde offentliggør højttalerfabrikanterne sjældent den slags kurver)"
Hvad er det for nogle gode grunde? Jeg kan da godt forstå hvorfor de ikke gør det.
Her er vi da enige!
Dit udsagn omkring bassrefleks: "Hvis ikke outputtet fra basporten var forsinket et helt antal perioder, ville outputtet fra membranen og basporten ikke være i fase. Dvs outputtet fra basporten er forsinket een periode."
Er er ikke helt rigtigt... Porten og enheden er hverken i fase eller modfase. Dvs. porten hverken en halv eller hel periode forsinket. Du kan jo bare prøve at addere de 2 komplekse bidrag, så vil du også kunne se at du ikke får 6dB's summation.
|
|
|
Jeg er desvære for rusten til matamatik til at kunne addere to komplekse bidrag, jeg må nøjes med min nuværende viden og forsøge at konkludere ud fra det.
Bagsiden af højttaleren sætter luften i kabinettet i svingninger, disse svingninger sætter luftsøjlen i basrefleksrøret i svingninger. Det må nødvendigvis være lidt forsinket i forholdt til udstrålingen fra forsiden af membranen. Hvis de to skal adderes, så der opnås et højere output, ska de være i fase (eller næsten i fase). Angående 6 dB summation, outputtet fra membranet - ved afstemningsfrekvensen - er væsentlig lavere end outputtet fra porten, hvis den er afstemt "neutralt", men det er de sjældent (der skal helst være et hæv, så man kan sælge højttaleren). __________________ Boman
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|