Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til køb af nye højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjarke Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Før jeg starter skal det lige siges at min viden inden for højtalere og hifi er meget begrænset. Da i sikkert har hørt det så mange gange før vil jeg bare prøve at kaste mig ud i det.

Fra næste månede af har jeg 12000kr som jeg enlig først havde tænkt mig at bruge på en bærbar, men så kom jeg til at tænke på at det enlig kunne være meget rart med et par ordentlige højtalere istedet.

Har en Yamaha av reciever RX-v395rds forstærker som står til '5x 120W' men det ved i sikkert meget mere om :) Til den fulgte der så en yamaha højtaler surround sound serie agtigt noget med som jeg ikke har kunne finde navnet på men det kan være jeg finder det senere. Anyway det indeholder: èn centerhøjtaler, én 'subwoofer' agtig ting som fungere som forstærkere (ved ikke lige hvad den hedder) også 2 af nogen 'bag højtaler' agtig og 2 andre.

Da det ikke spiller specielt godt har jeg tænkt mig at prøve at få det solgt eller ligende. Det er så pågrund af det jeg så tænkte det kunne være godt med nogle nye højtalere :)

Da jeg snart flytter er det svært at sige hvor stort rummet bliver det skal spille i, men det skal bruges til at spille for det meste Techno/dance/trance og andet i de genre dog kan det da også ske der kommer et enkelt rock nummer ind. Til senere brug skal de også kunne bruges til film.

Jeg har siddet og kigget et par tråde igennem herfra dog uden videre resultat, men fandt da frem til at 'CERWIN VEGA' er værd at kigge på.Er det et meget godt bud og hvis ja hvilken model så?

Selvfølgelig er det ikke et krav at alle 12000 absolut skal bruges på netop de højtaler. Jeg har også tænkt lidt på om jeg skule investere i en subwoofer eller måske en helt anden forstærkere.

Det var så hvad jeg havde at sige, beklager på forhånd stavefejl, dumme spørgsmål og ligende.

Tak - Bjarke

Til top Vis Bjarke Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke Hansen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Med dit behov og budget, kunne et sæt Energy Encore være værd at lytte på.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Bjarke Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

http://www.audioenz.co.nz/2002/0805.html er det noget ligende det du hentyder til?
Til top Vis Bjarke Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke Hansen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke

For at vi kan hjælpe dig, er der lige nogle ting der skal afklares:

1. Vil du have gulvhøjttalere, eller reolhøjttalere med en subwoofer?

2. Spiller du tit meget højt?

3. Hvilken lyd går du efter? Blød? Behagelig? Dynamisk? Agressivt? Meget bas?

4. Skal det være nye, eller er du villig til at købe brugt?

Umiddelbart ville jeg dog på forhånd droppe Cervin Vega, hvis du er ude efter kvalitet. Dali, SA, Audiovector og Dynaudio har masser af modeller, som du formentlig vil blive gladere for i længden.

Og så vidt jeg kan se, har din reciever ikke Dolby Digital og DTS, så den er nok også dømt ude på forhånd

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Bjarke Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

1. Gulv højtaler og ved endnu ikke om jeg vil investere i en subwoofer

2.Det skal de kunne ja

3.Den var værre, agrresivt med meget bass. Hvis man kan sige det :)

4.Foretrækker at købe nyt, men hvis det er et godt tilbud kunne det vel godt tænkes

Undersøger lige om den understøtter de standarter du efterspørger

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Ok. Også selv om Cervin Vega umiddelbart lader til at være i den retning du skal gå, vil jeg nu ikke råde dig til det. Det bliver du træt af i længden. Der kan sagtens fås ordenligt grej der kan det samme.

Mit bud vil være noget i retning af B&W 604 S3:

http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|1745|pdetail (du skal copy paste ind i din browser)

Alternativt kan du købe en lidt mindre højttaler, og så supplere med en sub. Det er ret fedt selv at kunne bestemme basniveauet!

Og kig på eks. en Denon eller H/K surround reciever. Den kan kun blive for lille!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Billedet er slettet pga størrelsen !
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Bjarke Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

okay så lærte jeg også det idag. Har faktisk lidt svært ved at finde den på nettet da dem jeg finder frem til hedder v395 eller ligende og kun er '5x60w' og mener da bestemt der står '5x110w' ca i min manual. Finder jeg ud af til imorgen.

Andre bud er stadig mere end velkomne, altså enten gulvhøjtaler til under 12k eller måske en ny forstærker.

Nevermore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Nevermore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nevermore Besøg Nevermore's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Nevermore-> Jeg tror ikke lige ProAc's er den rigtige vej at gå.

Bjarne -> Jeg mener at du skal skifte både højttalere og forstærker.

Jeg glemte et spørgsmål: Regner du med at skulle have til et komplet surround højttalersystem, eller er det kun til stereo?

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke

Jeg syntes du skal give JBL Northridge E100 et lyt, her får man meget lyd for pengene, de koster omkring 4000,- pr. stk.

http://www.jbl.com/home/products/product_detail.asp?ProdId=E 100&SerId=NRE&sCatId=

ps. hvor mange m2 er det rum de skal spille i ? 

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Bjarke Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Har ikke lige fundet ud af om man kan 'linke' til jeres svar, men til 'Svend P'  jeg satser på jeg starter med de 2 gulvhøjttaler også bygger videre derfra så ja det bliver nok et fuldt surround system en gang. Forresten hedder nu bjarke :)

Til T.R.J de ser meget interssante ud og kan også godt lide designet. Angående hvor mange m2 rummet er, hænger det jo desværre sådan sammen at jeg snart skal flytte og derfor ikke ved hvor stort rummet bliver meen hvis vi nu siger et almindeligt drengeværelse sådan 25-30m2

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke

Har du nogle krav til designet? Har din reciever en pre-out på bagsiden? I så fald kunne du købe en effektforstærker i stedet for en ny reciever. Så får du foreløbigt det bedste til 2-kanals stereo. (Til surround er den desværre håbløs, så den skal stadig ud når du vil bruge den til seriøs film-kigning)

Se eks. denne her Thule:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=11248

Jeg vil give TRJ ret i at JBL også kunne være en mulighed.

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

*

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

Bjarke Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Prøver lige at vende tilbage for en kort bemærkning. Siden sidst har jeg fået anbefalet et par B&W DM603 som fås hos hifiklubben til 3500kr stk som enlig er en udemærket pris som passer mig fint, men synes dog stadig at de JBL højtaler jeg er blevet anbefalet tidligere i denne tråd nemlig disse: http://www.jbl.com/home/products/product_detail.asp?ProdId=E 100&SerId=NRE&sCatId virker meget interessante.

Er der nogen der ved om de kan fås i danmark og om de er værd at købe? Ellers er erfaringer angåenede B&W højtallerne meget velkomne.

Tak - bjarke

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Bjarke, du skal lige mindes om en ting. Hvis du vil have store højttalere der kan spille højt (watt) og meget bass, så kræver det altså noget mere power end den Yamaha reciever du har.... Måske du skulle invistere i en ny, nu hvor du er i gang?
Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes