Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sirius (GamuT) DM-100 vs NakamichiPa5e2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg skal til til at købe en effektfostærker, som skal bruges til at trække et par QLN 612 i et surround-anlæg.

Jeg synes ikke der er så meget til salg brugt lige for tiden. Jeg går hovedsagligt efter Thule, Densen, Holfi......mest fordi det er kendte mærker som har fået gode anmeldelser.....

I øjeblikket har jeg kig på to forstærkere:

Sirius (GamuT) DM-100 til 5000 kr

Nakamichi PAe5e2 til 4500 kr.

Begge forstærkere er 8 år gamle.

Er der nogen der kan sige noget om disse forstærkere. Jeg har ikke set test af dem nogen steder men går ud fra at det er nogle rigtig seje kraft-karle...

Hvad med priserne? Er det ikke meget at betale ca 40-45% af nyprisen for en 8 år gammel forstærker?????

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Riis skrev:

Hvad med priserne? Er det ikke meget at betale ca 40-45% af nyprisen for en 8 år gammel forstærker?????

Jeg synes nu også at det er meget men på den anden side så falder prisen på Hi-fi som regel ikke mere end til 1/3 af den oprindelige pris***, så meget kommer du nok ikke til at tabe på det.

*** hvis det er i perfekt stand.

Personligt er jeg blevet lidt betænkelig ved amp's som er ældre end 10 år, så begynder der at komme mange små-skavanker som er hulens dyre at fejlfinde på.

Eksempelvis koster et service eftersyn på Denon POA-6600/4400 1600,- i Hi-Fi-klubben, det synes jeg sq er meget for en amp som man måske har givet lad os sige 3200,- for.

Men selvfølgelig hvis man er lidt fingernem og tør, så kan man sagtens selv lave den slags. Køb en service-manual, en go lodde-station og et multimeter, så er der ihvertfald ikke noget til hinder.

Jeg holder mig dog tilbage med  indkøb af analoge eff.amp's da de digitale er midt i den store overhaling for tiden (personlig mening) Så alle effektblokke røg ud, og noget digitalt skal købes, så brænder jeg ihvertfald ikke inde med en forældet effektblok om 5 år.....(der er min digi-amp til gengæld sikkert håbløs forældet )

Tja en lang røver... men til 5K kan man bygge en zap, så bliver man også fingernem og lærer lidt om amp's mens man bygger.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Gamut... bare fordi det er: Gamut. 

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Tjah.....Nu har jeg 10 tommelfingre, så det kan da godt være at jeg skulle gå efter en lidt nyere forstærker......Det er også noget af det jeg er lidt nervøs ved. At man køber noget 8-10 år gammelt, og så går der ikke langt tid før man skal bruge et par tusind på rep.........

For det er rigtigt at brugt hifi taber mest i værdi de første par år og herefter meget lidt.......

Jeg tror at jeg vil prøve at vente lidt og kigge efter noget lidt nyere.....eller prøve at presse prisen lidt......

Har også kig på en 4-årig gammel Thule PA250II til 5900 kr. Lidt dyr (mit budget er ca. 4000 kr), men måske en overvejelse værd????

Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke være i i tvivl, den sirius dm 100, den spiller røven ud af bukserne på alle de andre der er nævnt, den kan virkelig spille hvis dit anlæg  ellers kan leve op til den.

Den er også bygget i meget fin kvalitet ægte dual mono, med to strømforsyninger.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Personligt kan jeg godt lide Thule lyden, altså den de har leveret i de senere år - før i tiden var de lidt lyse. Hvis du har lyst til at prøve dem af kan du jo smutte ned i TC og hente en og så leverer den tilbage når du har hørt det du skal. Jeg har for vel snart en 10 år siden hørt en PA5 på et par Dali 18 mk2'ere og det lød dælme godt i pris/ydelses sammenhæng. Men du kan nok godt finde en PA5'er noget billigere ved at kigge i et par måneder, jeg syntes at de nærmest komme i bølger med en 2-3 stykker til salg på en gang så det er nok muligt.

Mht. den der Sirius så er indmaden i den langt fra det samme som efter firmaet skiftede navn til GamuT (de solgte som jeg husker det Sirius navnet for en pæn slat). Du kan evt. prøve at skrive til GamuT for at høre hvad en evt. opgradering til en GamuT mk3 vil koste for at give dig selv et prej om hvor meget der er ændret. Da de gik fra mkI til mkII fik man (frit fra hukommelsen) byttet hele forstærkeren da ændringerne var gennemgribende.

Åååh Nakamichi min barndoms Hifi guroer, hvem husker ikke Dragon båndoptageren med mulighed for azimut justering

Hov! ... http://www.nakamichi.com/home/ACDCHGR/dragon.htm

Nogen der skal en tur til Japan?

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Godaften. Jeg er selv ejer af en SiriuS DMX100 og er ekstrem glad for den. Det er en lidt nyere og en lidt bedre udgave af DM100. Men spiller DM100 bare i nærheden af en DMX, er der virkelig guf at hente for små penge. Den spiller lige så godt som det udstyr du ville sætte til den. Det er jo en MOS-FET forstærker med kun to transistore i hver kanal og den spiller med en dynamik og udstakthed som den troede den var MEGET dyr.. Selvom jeg ikke selv har hørt DMeren, ville jeg straks kaste mig over den. Hvis folk bare var klar over dens potentiale kontra prisen, ville mange falde bag over... (her kan jeg selvfølgelig kun præcist forholde mig til DMX)

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Nakamichi PA 5 EII : Er mere strømstærk end Sirius, men musikalsk er den ikke på højde med Sirius, Nakmichi har en tydelig "japanerlyd" som jeg oplever som noget mekanisk end Sirius.

Sirius: Har som sagt mere musikalitet, men også en fremragende opløsthed, Sirius's svaghed er at den mangler strøm, den leverer bare ikke nok når dette kræves.

Jeg har personligt haft 2 stk. Sirius 3B monoblokke 200 watt og de var ikke glade for at trække et sæt Dynaudio Contour 1.3SE, det var så gralt at den ene monoblok slog fra hvis jeg eks. spillede José Cura som i de høje toner kunne vælte Sirius'en omkuld, Sirius duer ikke til tunge højttalere.

Måske er det helt andre steder du skal se hen, men mit bud vil være Nakamichi pga. strøm og Sirius pga. musikalitet.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

jeg ville vælge densen, hvis vi snakker amp´s i denne prisklasse...

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Har også overvejet Densen B-300. Her kan man jo også få en lidt nyere forstærker til samme pris. 5000 kr er også lige rigeligt til mit budget. Der var en densen b-300 til salg til 4000 kr for et par uger siden. Havde bare ikke pengene den gang, men det kan da være der kommer en til.......

Jeg har været inde og kigge en del på Gamut-hjemmesiden og læse reviews af div. eff-forstærkere. De får jo alle sammen mega-gode anmeldelser. Men den ældre DM-100 er måske ikke i samme kvalitet?

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

det med sirius'en slår fra skyldes nok ikke at den ikke er strømstærk nok...

jeg har selv en DM200 og havde et problem med høje toner f.eks Eva cassidy
den slog fra i den ene kanal når hun gik helt i top ... jeg kontaktede da Ole fra GamuT og han henviste mig til Musiklab som til dels står for udvikling og rep. af GamuT...

Gutten jeg fik fat i der hed Michael Edinger han fortalte at der havde været problemer med "selvsving" i nogle af de ældre modeller af Sirius forstærkere

han ville gerne skifte printet i den ene kanal så problemet var løst ..men kunne ikke garantere at den nu var ens i begge kanaler da han ikke havde nogle print der var 100% identiske med den der sad i den anden side... så han anbefalede mig at skifte begge print så de var 100% identiske....

så nu er jeg en meget glad mand da min Sirius D200 nu er opgraderet til MKIII fantastisk jeg troede ikke forskellen var så stor.... det var en meget god forstærker før men nu er det ligesom glasset er blevet pudset...

lyden er klasser bedre.. det hænger bare bedre sammen... højden,bredden og dybden er meget bedre... man hører rummet og efterklangen meget bedre (på musikken selvfølgelig ) mikrodetaljer.. ja jeg kunne fortsætte....

alt i alt kan jeg varmt anbefale en opradering eller rep. af din Sirius/GamuT forstærker....

Musiklab v/ Michael Edinger tlf. 45 87 49 77

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Til Riis

Sirius er det bedste valg mener jeg... jeg vil ikke afvise at Nakamichi'en er mere strømstærk men så er det også det eneste den ikke bliver slået i

der er en Audiolab 8000P(og C som er forforstærker ) til salg her på siden det er også en fin forstærker.....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

hvis du vælger densen , skal du gå efter DM serien , vel at mærke de sidste

der blevet lavet .. og ikke dem som har kørt jorden rundt 4 gange....

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Som de fleste synes jeg SiriuSen er klart at foretrække! Du skal bare tænke på at den er ret afslørende mht. resten af dit anlæg. Har du et svagt led vil du ikke være i tvivl, men ellers får den bedste lyd, der kan købes til rimelige penge.

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Tjah........så vil den nok afsløre en del mangler, da resten af mit anlæg ikke er i samme klasse. Er det for vildt med en sirius når jeg har en NAD-T742 receiver og bruger en Pioneer dvd 545 som cd-afspiller? Som sagt er højttalerne QLN 612. Herudover har jeg Dali Piano Agile som baghøjtt og Dynaudio 42 center........

Hvis Siriusen havde stået i nærheden havde jeg nok også taget afsted for høre (købe) den, men den er altså ca 250 km fra mit lille hjem, så jeg venter nok lidt og ser om der ikke dukker noget op lidt tættere på.........

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Kan stadig ikke få den sirius ud af mit hoved. Jeg kan få den for 4500 kr........Mit problem er bare at jeg ikke kan høre den medmindre jeg køre en helvedes lang tur. Så jeg skal have den tilsendt.........+ mit andet problem: Jeg har ikke så djævelsk stort et budget..................

Men den tiltrækker mig nu ret meget......

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Kør en søndagstur.
Det er den eneste måde du får ro i sjælen.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 01 April 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Hej

Nakamichi PA 5 EII : Er mere strømstærk end Sirius, men musikalsk er den ikke på højde med Sirius, Nakmichi har en tydelig "japanerlyd" som jeg oplever som noget mekanisk end Sirius.

Sirius: Har som sagt mere musikalitet, men også en fremragende opløsthed, Sirius's svaghed er at den mangler strøm, den leverer bare ikke nok når dette kræves.

Jeg har personligt haft 2 stk. Sirius 3B monoblokke 200 watt og de var ikke glade for at trække et sæt Dynaudio Contour 1.3SE, det var så gralt at den ene monoblok slog fra hvis jeg eks. spillede José Cura som i de høje toner kunne vælte Sirius'en omkuld, Sirius duer ikke til tunge højttalere.

Måske er det helt andre steder du skal se hen, men mit bud vil være Nakamichi pga. strøm og Sirius pga. musikalitet.

Jeg må lige tilføje noget her, med hensyn til strømstyrke. Først og fremmest må jeg indrømme at jeg ikke har den store hjemme erfaring med store og meget tunge effekttrin. Men alligevel. Jeg har et sæt Audiovector 5 og køre som sagt med en DMX 100 og den virker ikke som om den mangler noget. Altså forstå mig ret. Selvfølgelig er det "kun" en 100 watter (nogen siger 130, men lad det nu ligge) men jeg må umiddelbart stille mig uforstående overfor manglende strømstyrke, speciet også når man tænker på, hvem der har lavet dem. De monoblokke du havde, er de ikke fra den spæde start (altså næsten) under navnet SiriuS? Det med den ene slog fra, kan det ikke skyldes en særdeles heftig impedans kurve på højttaleren, der så har påvirket det indre sikringskredsløb til at slå fra?

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 01 April 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Riis skrev:

Kan stadig ikke få den sirius ud af mit hoved. Jeg kan få den for 4500 kr........Mit problem er bare at jeg ikke kan høre den medmindre jeg køre en helvedes lang tur. Så jeg skal have den tilsendt.........+ mit andet problem: Jeg har ikke så djævelsk stort et budget..................

Men den tiltrækker mig nu ret meget......

Nogen gange må man kaste sig ud i det. Prøv at få ham ned på 4.000,- det ville nok være en mere rimelig pris. Alt efter hvor gammel den er.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes