| Forfatter |
|
Jakob_s Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 09 April 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvad for et sæt højttalere ville i mene der er mest knald i, og så giver en god ren lyd?
(Dali 909, Cerwin Vega ve-12f)
På forhånd tak.. Mvh
|
| Til top |
|
| |
Silas-Bertelsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 09 April 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke et sekund i tvivl, hvilke af parrene der lyder bedst; Dali 909, uden tvivl. Cerwin Vegas VE-12F er en værre paphøjtaler, som er noget værre Kina-bras. - Det var noget andet hvis vi snakkede om deres ældre serier, som er lavet i USA og DC-serien, som vistnok er produceret her i DK.
Vil uden tvivl vælge Dali 909'eren, som er en skidegod allrounder, der spiller alt fra jazz til house. - Og endda stadig meget højt, med den rette forstærker! KØB 909'eren ;-)
Mvh Silas Bertelsen
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 09 April 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt nogen af dem. Så mit eneste råd er at sørger for at have en kraftig forstærker bag dem. Ellers bliver det noget grasværk!
|
| Til top |
|
| |
Benny D Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
så store enheder har klart bedst af en kraftig forstærker, så husk det inden du vælger højtaler
__________________ Arcam AV9
Arcam P777
Arcam CD37
Arcam P31
Oppoe bdp-93eu
Audiovector SI6
|
| Til top |
|
| |
Fuze Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2009 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde først Cerwin-vega ve12f og skiftede til dali 606. Det eneste jeg syntes var træls. Var at jeg ikke havde skiftet noget
før. For nøj hvor finder man hurtigt ud af at bas ikke bare er bas, osv. Ville 100% sikkert vælge dali 909, er sikker på du ikke
bliver skuffet!
__________________ Jonas Reinhold Johansen
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Kender dog en der har et sæt ve-12f og syntes da der er meget knald i dem. Men tror også valget bliver et par 909.
Jeg har en Harman Kardon sorround reciever, dog kun en lille model ( AVR 137 ) Men den spiller nu meget fint syntes jeg. Tror da godt den kan få lidt lyd ud af et par 909'er :-)
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg så ikke, at du kan. Du kan sikkert godt få lyd ud af højtalerne, men højtalere i den størrelse vil nyde bedre af en
langt kraftigere forstærker. Det giver slet ikke mening at sætte så store højtalere bag en forstærker, der ikke yder mere power
end den. Højest et par 606'ere, hvis vi nu skal blive ved den serie (som i øvrigt lyder bedre end 909, efter min mening)
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt være du har ret i? Men forstærkeren skal vel nok også skiftes ud engang, så hvorfor ikke købe et sæt 909 med det samme?
Er der 3, 6" i 606 modellen?
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du have en vis pointe i. Som sagt, så synes jeg, at fx 606'eren lyder bedre. Den er mere harmonisk, med et godt
forhold mellem bas og de øvrige frekvenser, og spiller i det hele taget godt, alt taget i betragtning. I 909'eren synes jeg, at
bassen bliver for dominerende og rytmen og timingen forsvinder lidt. Den kræver dels et stort rum for at spille optimalt, og
som nævnt en ret kraftig forstærker, og selv dér mener jeg, at 606'eren er et bedre allround køb. Uden at vide det vil jeg
gætte på, at de ikke skal spille i noget stort rum...
Men igen, hvis du har lagt dig fast på præcis én af de to ovennævnte højtalere, så gå bare med det. Du skal bare være
opmærksom på, at det kan være direkte skadeligt for både forstærker og højtalere, hvis der er alt for stort misforhold
mellem de to (hvilket jeg klart mener vil være tilfældet her).
Jeg kan ikke lige huske størrelserne på enhederne, men det er jo heller ikke på nogen måde afgørende i et lydmæssigt
perspektiv.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hr selv haft 606erne og er 100% enig med Mortus, de spiller bedre end 909erne, selvfølgelig kan de ikke levere det samme tryk, men de lyder langt mere sammenhængene.
Din H/K er jeg ret sikker på har pre-out, så du kunne sagtens finde nogle 909 og så samtidig købe en effektforstærker til dem også. SÅ er du over de problemer med manglende effekt såfrem du finder en effekt blok med nok havre i. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en billig NAD 216 eller noget i den dur ville være fint til Dali 909.
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene alle sammen. Jeg har fundet et par fine og billige 606'ere, så dem tager jeg op og henter i næste uge
|
| Til top |
|
| |
Silas-Bertelsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fornuftigt! - Men forvent ikke hjertebankende bas, men forvent langt bedre musikalitet og sammenhæng! Tillykke med dem
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej forventer heller ikke overdrevet god lyd og en bass der sætter hjertet ud af rytmen, i den pris klasse
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem skal du nok blive glad for. Jeg nød mine i de 10 år jag havde dem. De er noget nemmere at få til at yde godt mht. rum og udstyr end 909.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |